Home / درختان میوه / آموزش کاشت گیاه قهوه در منزل – یک راهنمای جامع

آموزش کاشت گیاه قهوه در منزل – یک راهنمای جامع

این مطلب اختصاص به آموزش کاشت گیاه قهوه در منزل دارد.

گیاه قهوه که به عنوان قهوه عربی هم شناخته می شود، دانه های قهوه معطر را با بهترین کیفیت تولید می کند. رشد گیاه قهوه در خانه از آنجایی رواج می یابد که دانه های آن معمولاً در دسترس نیست و کمی گران هستند. بنابراین ، بهترین گزینه برای پرورش در خانه است. با این حال، شاید برای تازه کارها پرورش آن در خانه کمی دشوار باشد. بنابراین ، در این مقاله ما همه نکات و دستورالعمل های لازم را برای یادگیری چگونگی موفقیت آمیز کاشت گیاهان قهوه در اختیار شما قرار می دهیم.

آموزش کاشت گیاه قهوه در منزل

 

منشأ و خاستگاه گیاه قهوه

این گیاه از یمن و اتیوپی سرچشمه گرفته است. بسیار محبوب است و در بسیاری از نقاط جهان از جمله آفریقا، آمریکای جنوبی و آسیا پرورش می یابد. دو گونه محبوب از گیاه قهوه عبارتند از: قهوه Arabica (Coffea arabica) و Robusta (Coffea canephora).

گیاهان قهوه را می توان در باغچه یا در یک گلدان پرورش داد. متوسط قد آنها معمولاً 5 متر ارتفاع دارد. با این حال، هنگام کاشت و نگهداری در گلدان، ارتفاع آنها از طریق هرس کردن قابل کنترل است. این گیاه دارای برگهای سبز زیبایی است و سالی دو بار گل می دهد. به دلیل زیبایی بالا بسیاری از مردم آن را نه تنها برای دانه های قهوه، بلکه برای تزئین نیز پرورش می دهند.

دانه قهوه

coffee plant seeds

همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم، این گیاه گرچه در بسیاری از کشورها به صورت تجاری رشد می کند، اما یک گیاه نادر است. علاوه بر این، بسیار گران است. بنابراین، یافتن یک گیاه به عنون مادر که بتوانید از آن قلمه تهیه کنید بسیار سخت است. از این رو بهترین کار استفاده از دانه قهوه است.

دانه های گیاه قهوه بصورت آنلاین یا در مراکز فروش بذر در دسترس هستند. با این حال، شما باید آنها را از یک منبع معتبر  خریداری کنید تا اطمینان حاصل کنید که آنها تازه هستند. دانه های تازه سریعتر از سایر دانه ها جوانه می زنند. جوانه زنی معمولاً از یک تا شش ماه طول می کشد.

توصیه می شود کاشت را از بهار تا اواسط تابستان شروع کنید. اما اگر در منطقه گرمسیری یا نیمه گرمسیری زندگی می کنید، می توانید در هر زمان از سال آنها را بکارید.

نحوه کاشت بذر قهوه

برای کاشت بذر باید بذر ها را به مدت یک شبانه روز در آب ولرم بخیسانید. پس از گذشت 24 ساعت برآمدگی سفیدی روی بذر ایجاد می شود. حالا ظرف به عمق و قطر 15 سانتی متر را با شن و ماسه یا ورمیکولیت پر کنید و هر بذر قهوه را در عمق 12 میلیمتری گلدانتان قرار دهید و روی بذر را با مقداری خیلی کمی خاک بپوشانید. تمامی بذرها را به همین روش می کاریم.

گلدان ها را در یک مکان که حداقل 6 ساعت در روز نور غیرمستقیم دارد قرار بدهید. دمای مناسب برای جوانه‌زنی بذر قهوه ۲۴ درجه سانتی‌گراد در طول روز و شب است. هر روز ورمیکولیت را مرطوب کنید. روی گلدان یک پلاستیک شفاف بکشید تا رطوبت حفظ شود. فقط در زمان آبیاری پلاستیک را بردارید. بعد از جوانه‌زنی پلاستیک را حذف کنید. جوانه‌زنی بذر قهوه معمولا دو ماه طول می‌کشد. ولی اگر بذرهای شما کهنه باشند این جوانه زنی تا 6 ماه نیز به طول می انجامد.

 

آموزش کاشت گیاه قهوه در منزل

گلدان مناسب برای کاشت دانه قهوه

بیشتر باغبانان گیاهان قهوه را در گلدان پلاستیکی یا گلدان سفالی پرورش می دهند. با این حال، گلدان پلاستیکی به دلیل سبک و قابل حمل بودن ارجحیت دارد. با این وجود مهم نیست چه نوع گلدان هایی را انتخاب کرده اید، مواردی را که باید در نظر داشته باشید. اول، عمق و زهکشی گلدان است که بسیار مهم است. اطمینان حاصل کنید که گلدانی که انتخاب کرده اید به اندازه کافی عمیق است و دارای زهکشی خوبی است.

دوم، شما باید یک مکان گرم و مرطوب را برای گلدان خود انتخاب کنید. سوم، باید مراقب دما باشید. گیاهان قهوه هنگامی رشد می کنند که درجات درجه حرارت بین 12 تا 25 درجه سانتیگراد باشد. هنگامی که دما از این درجه ها بالاتر یا پایین تر می رود، برگ های گیاه شروع به ریزش می کند.

 

نور مورد نیاز برای گیاهان قهوه

گیاهان قهوه فقط به نور خورشید نیاز دارند. اما تابش مستقیم نور در ظهر برای گیاه مضر است چرا که ممکن است برگهای آنها را بسوزاند. بنابراین، مطمئن شوید که گیاه شما فقط در هنگام صبح در معرض نور خورشید قرار دارد.

کیفیت خاک

گیاهان قهوه دارای سیستم ریشه ای عمیق هستند. آنها به یک خاک نرم احتیاج دارند که ریشه ها بتوانند به راحتی نفوذ کنند. خاک خشن و سفت باعث رشد مناسب گیاهان نمی شود. آنها به خاک کمی اسیدی و مرطوب احتیاج دارند. اضافه کردن مقداری هوموس و کود باعث افزایش کیفیت خاک می شود.

 

آموزش کاشت گیاه قهوه در منزل

آبیاری

این گیاهان عاشق آب در بهار هستند. برای رشد و شکوفایی آنها، باید در بهار، تابستان و پاییز به طور مرتب آنها را آبیاری کنید. با این حال، مراقب باشید از آب بیش از حد استفاده نکنید. خاک را مرطوب نگه دارید اما حالت غرقابی ایجاد نکنید. در زمستان، آبیاری را کم کنید.

 کوددهی

قبل از کاشت گیاه، خاک را با استفاده از کود آماده کنید. سپس، پس از چند ماه، شما باید شروع به استفاده از 100 گرم کود کنید. در طول فصل رشد باید ماهانه یک بار گیاه خود را بارور کنید تا رشد آن را تقویت کنید. بهتر است کود مشابهی را که برای مرکبات استفاده می شود، اعمال کنید. توصیه می شود کود آهن را نیز به گیاه خود بدهید. زیرا معمولاً گیاهان قهوه از کمبود آهن رنج می برند.

رطوبت

اگر در حال پرورش یک گیاه قهوه در داخل خانه هستید، باید رطوبت خاصی را برای آن تهیه کنید. برای بهترین نتیجه می توانید از رطوبت ساز استفاده کنید.

هرس

هرس لازم است به خصوص اگر گیاه قهوه در داخل خانه پرورش می دهید. می توانید گیاه خود را هرگاه بزرگتر از 50 سانتیمتر شد، هرس کنید. فقط نوک گیاه را قیچی کنید تا شاخه های جانبی تشویق به رشد کردن شوند.

 برداشت قهوه

یک گیاه قهوه 4 تا 5 سال پس از کاشت، باردهی را شروع می کند. برداشت گیاه آسان است و می توان آن را با روش های مختلفی انجام داد. محبوب ترین روش چیدن با دست است. این روش تضمین می کند که کیفیت میوه های شما عالی خواهد بود.

گیاهان قهوه گیاهان تحمل کننده سرما نیستند. درجه یخ زدگی برای این گیاهان کشنده است. اگر دما از زیر 1 درجه سانتیگراد پایین بیاید، گیاه شما را می کشد. بنابراین، برای امنیت گیاهان خود، یا باید آن را در محیط داخلی پرورش دهید و یا در فضای باز قرار داده و زمانی که دما به زیر 5 درجه سانتیگراد رسید، گلدان را به داخل منتقل کنید.

لازم به ذکر است که این گیاهان به نور آفتاب صبحگاهی احتیاج دارند، بنابراین ، هنگام پرورش قهوه در محیط خانه حتماً آنها را در کنار پنجره قرار دهید.

 

این هم از آموزش کاشت گیاه قهوه در منزل . این مراحل را دنبال کنید و طی چند سال، یک گیاه قهوه بسیار پربار خواهید داشت.

از باغبانی لذت ببرید

About admin

Check Also

سم برای شته درختان میوه

سم برای شته درختان میوه – بهترین سم برای درختان میوه

بهترین سم برای شته درختان میوه کدام است؟ استفاده از سم مناسب برای شته درخت ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *