Home / آفات و بیماری ها / بیماری های گل شفلرا و راههای درمان و برطرف کردن آن

بیماری های گل شفلرا و راههای درمان و برطرف کردن آن

قبلا مفصلا در مورد گل شفلرا و نحوه نگهداری از آن توضیح داده شده. در این مطلب به صورت مختصر مهم ترین بیماری های گل شفلرا را معرفی می کنم.

بیماری های گل شفلرا

همون طور که میدونید، شفلرا یکی از گیاهان پرطرفدار برای نگهداری در منزل و محل کاره. این گیاه زیبا، به خشکی خیلی کم مقاومه بنابراین هر زمان سطح خاکش خشک شد آبیاری کنید.

یک بند انگشتتون رو در خاک فرو کنید و در صوررتی که رطوبتی احساس نکردین گیاه رو آب بدین. آبیاری زیاد ریزش برگ همراه بازرد شدن در پی داره.

اگر لکه‌ها موجدار و قهوه‌ای هستند مربوط به کمبود در آبیاری است. چنانچه لکه‌ها نرم و قهوه‌ای تیره هستند نتیجه پر آبی است. بهترين روش تعيين زمان مناسب براي ابياري اين است که سطح خاک را به اندازه 2-3 سانت کنار بزنيد و خشکي را بررسي نماييد. با انگشت خاک را لمس کنيد در صورتي که خاک به دست شما نچسبد شروع به آب دادن کنيد. سوراخ هاي زهکش ته گلدان را کنترل و از باز بودن سوراخهاي انتهايي گلدان و خروج اب اضافي از گلدان مطمئن شويد. از جمع شدن اب در زير گلداني جلوگيري کنيد و يا داخل زير گلداني (بين گلدان و زير گلداني) يک لايه سنگريزه قرار دهيد به نحوي که خاک گلدان در تماس مستقيم با آب قرار نگيرد جهت ایجاد رطوبت برای گیاه می توانید مقداری آب به زیر گلدانی اضافه کنید طوری که کف گلدان با آب تماس مستقیم نداشته باشد. اين کار در جلوگيري از باتلاقي شدن خاک نیز موثر است.

گاهی اوقات لکه های قهوه ای روی برگهای این گیاه دیده میشه که عاملش ممکنه از دو مورد زیر باشه:

  1. غبارپاشی گیاه در آفتاب
  2. حمله قارچ ها

اگر این گیاه را در نور آفتاب غبارپاشی کنید برگهاش لکه های قهوه ای میزنه. بنابراین مهمه که موقع غبارپاشی نور خورشید روی برگها نباشه. چه مستقیم چه غیر مستقیم.

 

بیماری لکه برگی قارچی ناشی از قارچهای آلترناریا، فیتوفترا و سرکوسپورا از دیگر بیماریهای شفلرا است که موجب ظهور لکه های قهوه‌ای و سایه بر روی برگ و ساقه می‌شود. لکه برگی فیتوفترا بیشتر بر روی برگهایی که در قسمت پایین گیاه و در نزدیکی سطح خاک هستند لکه ایجاد می‌کند. و لکه برگی سرکوسپورا در سطح زیرین برگ لکه‌هایی آبدار بوجود می‌اورد که بعد زرد و پژمرده می‌شوند. زخمها بعدا قرمز – قهوه‌ای می‌شوند و حاشیه آنها رزد رنگ است. مرطوب شدن برگها در طی آبیاری و تراکم بیش از اندازه برگسار و جلوگیری از تهویه مناسب هوا از جمله شرایط مناسب برای شیوع بیماریهای قارچی است. اگر آلودگی به چند برگ محدود شده است آن برگها را از گیاه جدا کنید اما در صورتی که بیماری در حال گسترش و شیوع است می توانید از سموم قارچکش برای از بین بردن این بیماریها استفاده کنید.

یک قاشق چایخوری قارچکش را در یک لیتر اب حل نمایید. مقداری را به صورت ابیاری در خاک بدهید و مقداری را هم روی قسمت های الوده گیاه اسپره نمایید. این کار را 3 مرتبه و بعد از 7 روز تکرار نمایید. سعی کنید این کار را از زوایای مختلف انجام دهید تا به همه جای گیاه رطوبت برسد. سوراخ های زهکش ته گلدان را کنترل و از باز بودن سوراخهای انتهایی گلدان و خروج اب اضافی از گلدان مطمئن شوید. از جمع شدن اب در زیر گلدانی جلوگیری کنید.

خاک مناسب گیاه، ترکیب پیت ماس+پرلیت و کوکوپیت است. جهت رفاه شما عزیزان خاک مناسب گیاهان آپارتمانی در بسته های 5 کیلویی با ارسال رایگان در فروشگاه اصله موجود است از طریق اینستاگرام با ما همراه باشید.

آفت سپردار قهوه ای

بیماری های گل شفلرا

این مشکل یکی از رایج ترین مشکلاتی است که گیاه شفلرا را درگیر می کند.

لکه های قهوه ای رنگ که بیشتر پشت برگها و بر روی دمبرگها دیده می شود.

برای مبارزه با این آفات بهتر است اول با یک گوش پاک کن آغشته به الکل آفت ها را از روی گیاه بردارید سپس با استفاده از سم کنفیدور گیاه را به فاصله ده تا پانزده روز سم پاشی کنید. بهتر است پس از سمپاشی و خشک شدن سم، شاخ و برگ بوته را با آب تمیز شستشو داد. سم پاشی به هیچ وجه نبایستی در داخل آپارتمان انجام گیرد. زیرا خطر مسمومیت بسیار زیاد است.

برای تهیه سم مورد نیاز دفع کننده این آفت اینستاگرام پیام بدین.

گیاه افتاده و برگها شاداب نیستند

احتمال آبیاری زیاد و بیماری قارچی هر دو است و در حقیقت رطوبت زیاد ،گیاه را مستعد بیماری قارچی می کند، برگ ها و ساقه های خشک و بیمار را هرس و دور بریزید، یک قاشق چایخوری قارچکش مانکوزب را در یک لیتر آب حل کنید به زیر و روی برگ ها اسپری کنید و مقداری را نیز به صورت آبیاری به خاک دهید. در صورت عدم بهبود 14 روز بعد مجددا سمپاشی تکرار شود. در طی این زمان هنگام آبیاری سعی کنید برگها خیس نشوند، آبیاری را زمانی انجام دهید که سطح خاک خشک شده باشد و از تجمع آب در زیر گلدانی نیز خودداری کنید.

 

برای خرید قارچکش مناسب و باکیفیت و داروهای تقویتی گیاهان با ما در اینستاگرام در ارتباط باشید.

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *