Home / آفات و بیماری ها / علت ريختن ميوه درخت انجير چیست؟

علت ريختن ميوه درخت انجير چیست؟

علت ريختن ميوه درخت انجير چیست؟ درخت انجیر یکی از درختان میوه است که در بین ایرانی ها طرفداران زیادی دارد.

درختان دقیقا همانند بدن انسان می‌باشند که در صورت نداشتن تغذیه مناسب ضعیف خواهند شد. به طور عمومی هر ۲ تا ۳ سال یکبار بایستی خاک باغچه را کود دامی (اگر کود گوسفندی پوسیده باشد بهتر است) بدهید که علاوه بر تامین مواد غذایی در بهبود وضعیت خاک شما نیز تاثیر زیادی خواهد داشت.

البته بایستی مواد غذایی دیگری هم به صورت کود‌های شیمیایی در اختیار درختان خود قرار دهید. به عنوان مثال کود‌هایی تحت عنوان N. P. K. یا کود‌های کامل برای درختان بسیار لازم و مفید می‌باشند و در صورتی که می‌خواهید درختان شما شاداب و پر محصول باشند و کیفیت محصولات هم بالا باشد از کود‌هایی که به ان‌ها ریزمغذی گفته می‌شود نیز استفاده نمایید. این کود دارای عناصیری مثل آهن، بر، مس، روی، مولیبدن و … می‌باشد و کافی است که ۲۵ تا ۵۰ گرم از آن را بسته به سن درختان خودتان در آب آبیاری حل نموده و یا به صورت مستقیم به پای درختان خود بریزید.

نکته

اگر قرار هست مثلا ۳۰ گرم کود به درختان خود بدهید بهتر است در ۳ مرحله و هر مرحله ۱۰ گرم کود به درختان خود بدهید.

علت ريختن ميوه درخت انجير

علت ريختن ميوه درخت انجير چیست؟

  • بیشتر میوه های انجیر وقتی به یک سوم اندازه خود رسیدید می ریزند. علت آن می تواند نامناسب بودن رقم درخت انجیر برای منطقه باشد. ( چون ممکن است نیاز به گرده افشانی داشته باشد)
  • تنش کم آبی در درخت انجیر باعث می شود که درخت برای زنده ماندن میوه تولید نکند یا موجب ریزش میوه روی درخت شود.
  • اگر میوه انجیر سفت است و قبل از رسیدن در آب و هوای گرم , خشک می افتد.علت آن می تواند گرمای بیش از حد باشد.
  • اگر درخت شما میوه ی زیادی می دهد ولی میوه ها ریزش دارند نشان دهنده ی تنظیم نبودن آبیاری و کمبود مواد غذایی می باشد.
  • زمانی که میوه ها کوچک هستند زیاد آبیاری نکنید و یا اصلا به درختان آب ندهید ( آبیاری باعث ریزش میوه می شود ) و سپس به طور منظم آبیاری نمایید . مثلا هفته ای یکبار به مدت یک ساعت آبیاری کنید.تقویت با کود دامی و کود npk نیر فراموش نشود.
  • از دلایل دیگر ریزش انجیر، بیماری‌های این گیاه است. انجیر میزبان آفت‌هایی مانند کنه و قارچ میباشد.

 

About admin

Check Also

پشه گلدان

پشه گلدان را به راحتی و با ساده ترین روش از بین ببرید- راهکارهای طبیعی و موثر

پشه گلدان یکی از معضلات و مشکلات اساسی برای افرادی است که در منزل خودشان ...

28 comments

  1. باسلام درخت انجیر در اراک سالی دوبار میوه ناقص میدهد ولی تا شکل میگیرد پوک شده میریزد ولی یک متر پایین‌تر درخت انجیر سالی یکبار میوه سالم میدهد

    • سلام
      مهم ترین علت ریزش میوه درخت انجیر از تغذیه و آبیاری نامناسب است. چطور به درخت به انجیر آب میدین و میزان تغذیه چقدر و چگونه است؟
      آبیاری زیاد میوه ها رو پوک و خراب میکنه که در نتیجه ریزش رو به همراه داره

  2. سلام سال گذشته و امسال انجیر (سیاه) اول نرم میشن بعد زرد میشن و میریزن دلیلش چیه؟ ممنون

    • سلام
      همون طور که در مطلب عنوان شد باید در ابتدا بررسی کنید و از سالم بودن درخت مطمئن بشید. ممکنه درخت انجیر بیمار باشه و یا مورد حمله آفت قرار گرفته باشه.
      عوامل زیادی باعث ریختن میوه درخت انجیر میشه و شما باید ببینید کدومش با شرایط درخت شما همخوانی داره:
      شاید این رقم انجیر برای این آب و هوا مناسب نیست و عمل گرده افشانی به خوبی صورت نمیگیره.
      میزان آبیاری و تنش آبی سبب ریختن میوه میشه.
      کمبود مواد غذایی هم از دیگر عوامل ریزش میوه انجیر هست.
      مورد دیگه گرمای بیش از حد منطقه هست که سبب ریزش میوه ها میشه.
      اما مهمترین دلیل ریزش میوه‌های درختان به طور کلی عدم تغذیه مناسب و تنظیم نبودن آبیاری است.

  3. سلام سال گذشته وامسال انجیر(سیاه)اول نرم میشه بعدزرد میشه ومیریزه دلیلش چیه؟ممنون

    • سلام وقت بخیر .مهر سال گذشته شاخه درخت انجیرسیاه کاشتم .درخت من هنوز یکساله نشده. .الان ثمرداده. هرروز به آن آب میدم.. میوه هاش هنوز کوچک هستند امازردشده ومیریرند. اگه دوروز آب ندم برگهای درخت همه پژمرده میشه.مشکل درختم چیه؟؟ چیکارکنم.که میوهاش نریزه.ودرختم خشک وزرد نشه.چه جوری ازش مواظبت کنم.ممنون میشم راهنمایی کنید

  4. سلام انجیر سیاه منطقه ما زیاده.ازکودحیوانی و کودکامل وقارچ کش هااستفاده کردم درخت سالمه گردافشانی کردم بازم فایده نداره.(انجیرسیاه نیاز ب گردافشانی دارد؟ ازکجابفهمیم خوب گردافشانی شده؟سپاس

    • گرده‌ افشانی باید براساس استانداردهای خاص نسبت به سن درخت با مشاوره کارشناسان صورت بگیره.
      آبیاری درخت انجیر اهمیت زیادی داره. تنش کم آبی در درخت انجیر باعث می شود که درخت برای زنده مانده میوه تولید نکند یا موجب ریزش میوه روی درخت شود.

  5. سلام درخت ۷ساله انجیرسیاه چندروزی، وبه چه اندازه باید آبیاری بشه؟

  6. سلام درخت انجیرسیاه ۷ساله باید چند روزی وچ اندازه آبیاری بشود

  7. سلام وقت بخیر .مهر سال گذشته شاخه درخت انجیرسیاه کاشتم .درخت من هنوز یکساله نشده. .الان ثمرداده. هرروز به آن آب میدم.. میوه هاش هنوز کوچک هستند امازردشده ومیریرند. اگه دوروز آب ندم برگهای درخت همه پژمرده میشه.مشکل درختم چیه؟؟ چیکارکنم.که میوهاش نریزه.ودرختم خشک وزرد نشه.چه جوری ازش مواظبت کنم.ممنون میشم راهنمایی کنید

  8. سلام وقتتون بخیر، من چند شاخه بامبو دارم که مدتی هست لکه های قهوه ای رنگ روی برگاش افتاده است و چند روزی هست که بعضی از برگاش ریز درمیاد، ومن هردو هفته آب بامبو رو عوض می کنم واز آب بدون کلر استفاده میکنم وکود میدهم لطفا راهنماییم کنین واگر قارچی شده، لطفا بگین از چه نوع قارچ کشی استفاده کنم و بگین به چه صورت، واگر داخل آبش ی قطره وایتکس برای جلوگیری از قارچ بریزم عيبی نداره؟

    • سلام باید شرایط محیطی بررسی بشه. گاهی اوقات قهوه ای شدن برگ ها نشانه بیماری و آفت هست و گاهی اوقات میتونه بر اثر نگهداری گیاه در محیط خشک و عاری از رطوبت باشه.
      باید بررسی کنید که این لکه ها روی برگ ها هستند یا نوک برگ ها. اگر نوک برگ حالت قهوه ای یا سوختگی داشته باشه به این معنی است که گیاه در محیط بسیار گرم و یا در مجاورت اشعه مستقیم خورشید نگهداری میشه.
      .
      اما به نظر من شما در مصرف کود زیاده روی کردین. تنها زمانی به اين گياه كود بدهيد كه برگ‌هاي گياه شروع به زرد شدن كرده باشد زيرا كودهای تركيبي حاوی مقدار زيادی نمک و فسفر هستند كه ميتوانند منجر به سوختن برگ‌ ها بشن.
      در صورت وجود بیماری قارچی 3 گرم سم مانکوزب را اب گلدان حل کنید.
      مسائل و مشکلات مربوط به بامبو را در لینک های زیر میتونید ببینید:👇🏻👇🏻👇🏻
      .
      .
      درمان قارچ بامبو
      .
      درمان زرد شدن ساقه بامبو از پایین
      .
      آموزش نگهداری از بامبو

  9. سلام علت بی حال شدن برگ بامبو چیست

  10. محمدرضا عباس زاده

    با سلام
    تعدااند،درخت انجیر دارم از نوع گلابی،سیاه و معمولی که همه در یک ردیف کاشته شده اند، یعنی از نظر نور، آب، کود و… شرایط یکسانی دارند و همه آنها میوه دهی خوبی دارند به جز یکی از آنها که نژاد زرد کوچک است و مخصوص خشک کردن این درخت باوجود اینکه بار خیلی زیادی میدهد جز چند عدد انگشت شمار ما بقی انجیری آن نمیرسد و حتی با سرد شدن هوا به درخت میماند و خشک می‌شود، پیشنهاد عملی شما برای کمک به رسیدن میوه های این انجیر چیست؟
    با تشکر فراوان

    • سلام اول گه از میان این چند انجیرر شما فقط انجیر زرد احتیاج به گرده افشانی یا بر دارد که احتمالا انجام نمیدی و علت ریزش میوه است و یا ممکنه که دوره ی گرمایی منطقه شما کم باشه و زود هوا سرد بشه و میوهاها نارس بمونه چون این نوع انجیر برا رسیدن به دوره گرمای نسبتا شدید و طولانی حداقل سه ماهه نیاز داره علی بی غم از ممسنی فازس

  11. سلام.بخشید من نزدیک 30 تا درخت انجیر دارم ولی برگهای انها در فصل تابستان روی درخت زرد میشن و کامل میریزن میریزند و بعضی وقت ها روی درخت خشک میشوند و میریزند و دوباره برگ میکنند خواستم بدونم علت چیست..ممنون

    • سلام
      زرد شدن برگ درخت انجیر همزمان با گرم شدن هوا معمولا یکی از شایع ترین مشکلات این درخت هست، در ابتدا باید بررسی کنید که همراه با زرد شدن رنگ برگ ها قهوه ای میشن یا نه؟
      اگر برگ درختان حالت خاک آلود به خود گرفته و رنگ برگ ها قهوه ای میشه نشونه اینه که درخت کنه داره و باید در اولین فرصت از آفت کش مخصوص استفاده بشه. اما اگر فقط زرد شدن و ریزش برگ ها هست عوامل مختلفی داره.
      . نامناسب بودن بافت خاک ، کم بودن عمق خاک ، برهم زدن خاک ، تغییرات دما ، نقش شاخه های ضعیف ، عدم تناسب بین میوه دهی و توان درخت ، آبیاری بی رویه ، نقش کوددهی ، سوختگی در اثر استفاده از سموم نابجا و خسارت رعد و برق و تگرگ از عوامل زرد شدن برگ درختان انجیر است.
      خاک نباید خیلی سبک و سنگلاخی باشه. اگر میزان کود دهی نامناسب و بیش از اندازه باشه و یا از کود مناسب استفاده نشه عارضه زردی و سوختگی برگ درختان در اثر استفاده نادرست از کود ایجاد میشه. آبیاری هم باید طبق اصول و قاعده باشه.

  12. سلام تو حیاط ما درخت انجیر خودش در اومده حالا بار میده دو سه ساله هست اما بارش حالت اسفنجی داره زرد میشه میریزه تخم هم نداره علتش چیه

    • سلام
      درخت نیاز به تقویت داره. باید با کود مخصوص تقویتش کنید. بهتر هست با انجیر بهتری پیوند زده بشه

  13. محمدرضا عیاس زاده

    با سلام
    تعدادی،درخت انجیر دارم از نوع گلابی،سیاه و معمولی که همه در یک ردیف کاشته شده اند، یعنی از نظر نور، آب، کود و… شرایط یکسانی دارند و همه آنها میوه دهی خوبی دارند به جز یکی از آنها که نژاد زرد کوچک است و مخصوص خشک کردن این درخت باوجود اینکه بار خیلی زیادی میدهد جز چند عدد انگشت شمار ما بقی انجیری آن نمیرسد و حتی با سرد شدن هوا به درخت میماند و خشک می‌شود، پیشنهاد عملی شما برای کمک به رسیدن میوه های این انجیر چیست؟
    با تشکر فراوان

    • سلام
      به طور عمومی هر ۲ تا ۳ سال یکبار بایستی خاک باغچه را کود دامی (اگر کود گوسفندی پوسیده باشد بهتر است) بدهید تا هم خاک تقویت بشه هم عناصر مورد نیاز درخت و میوه فراهم بشه. موقعی که میوه ها روی درخت هستن آبیاری تنظیم کنید مثلا در هفته یک بار و به مدت یک ساعت انجام بدین و هر هفته طبق همان برنامه عمل کنید. علاوه بر این باید از کودهای شیمیایی هم استفاده کنید. کودهایی تحت عنوان کود N. P. K در بازار وجود داره که تمامی عناصر مورد نیاز درخت رو تامین میکنه.
      از دیگر دلایل بروز این مشکل میتونه وجود آفت یا بیماری در درخت باشه. این درخت ها میزبان آفت هایی مثل کنه و قارچ ها هستن. درخت رو از نظر وجود آفت بررسی کنید.

  14. سلام خدمت شما ….من یک درخت انجیر 10ساله در حیاط خانه ام دارم از سه سال پیش که میوه نسبتا خوبی سال قبل مقدار کمی پامسار هم به خوبی بار داده.اما از سال پیش یکباره در زمان میوه دهی شاخه به شاخه برگ و میوه و شاخه قسمتی از درخت خشک می‌شود .امسال هم اینچنین حالتی داشته بکه نیمی از درختم از دست رفته موشک شده ….یه نشانه اینکه در ابتدا تعدادی از انجیرها بیش حد بزرگ شده و پژمرده میشود و می‌ریزد .

    • سلام
      باید از کودهای مخصوص استفاده کنید در صورت تمایل میتونید اینستاگرام عکس درخت رو بفرستین و مشاوره بگیرید

  15. سلام خدمت کارشناسان .یک درخت خرمالو 6 ساله در حیاط دارم امسال با ریختن کود حیوانی پای درخت .درخت میوه خوبی داده ولی خرمالو ها در ابتدای رشد کردن از ساقه جدا شده و زمین ریخته . چکار میتوان کرد .

  16. سلام درخت انجیر سیاه چند ساله داریم دو سال هست که دهانه میوه انجیر تا روی درخت هست باز میشه علتش چیه و چطور برطرف میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *