Home / آفات و بیماری ها / علت خشک شدن گل ساناز

علت خشک شدن گل ساناز

علت خشک شدن گل ساناز چیست؟

گل ساناز یا رز مینیاتوری یکی از گیاهان دائمی است که با گلهای کوچک و رنگارنگش در فصل بهار و تابستان از دوستدارانش دلبری می کند.

برگهای ساناز مشابه با برگهای گل رز است با این تفاوت که سایز برگها و گل های گل ساناز در مقایسه با گل رز کوچکتر است و به همین دلیل به گل ساناز، رز مینیاتوری می گویند.

علت خشک شدن گل ساناز

باید گیاهتونو در مکانی سایه آفتاب بکارید و هنگام کاشت مراقب باشید که ریشه ها آسیب نبینند د رهنگام گل دهی خاک نباید خیلی خشک شود و در فاصله دو آبیاری خاک کمی رطوبت داشته باشد ،نور زیاد ،دمای بالا و جابجایی و یا بیماری باعث خشکی برگ ها می شود ،آبیاری را به موقع انجام دهید در هنگام آبیاری سعی شود برگ ها خیس نشوند.

مهم ترین کارهایی که برای جلوگیری از خشک شدن ساناز باید انجام بدین اینها هستند.

در ادامه چند پرسش و پاسخ را با هم ببینیم.

 

علت خشک شدن گل ساناز

 

سؤال:

من چند روز پیش گل ساناز رو خریداری کردم و داخل حیاط قسمتی که چند ساعت اولبه صبح افتاب گیر هست گذاشتم اما بعد دو روز تمام برگ ها خشک شدند چرا وحالا باید چه کار کنم. البته گلدان رو جابه جا کردم ودر محیطی که تماس مستقیم با آفتاب نداره گذاشتم در حال حاضر.

جواب :

آفتاب مستقیم باعث سوختن برگهای ساناز شده…
گیاه وقتی از یک محیط به محیط دیگر منتقل می شود دچار یک شوک می شود و وقتی در مقابل آفتاب مستقیم قرار گرفته برگهایش سوخته…
فعلا گیاه رو در یک محیط روشن قرار دهید البته به دور از نور مستقیم خورشید و هر زمان خاکش خشک شد آبیاریش کنید ایشالا برگ جدید در میاره و حالش خوب میشه.

 

سؤال:

من یه گل ساناز خریدم و پر از غنچه بود اوردمش خونه گلدونشو عوض کردم با خاک کوکوپیت کمپوست و تمام شرایط رو دارم رعایت میکنم، نور خوبی داره و حواسم به اب دادن هم هست اما گل از زیر داره زرد میشه برگاش و خیلی از غنچه ها نیمه باز میافتن… میشه راهنماییم کنید که مشکل چیه؟ یک بار بهش توی هفته اول کمی کود اهن دادم و ۳ هفته بعد کود سه بیست.راهنمای نگهداری از گل ساناز

جواب:

من به تمام دوستان توصیه می کنم وقتی گیاهی رو به خانه می آورند حداقل دو سه هفته ی اول گلدانش رو تغییر ندهند چون وقتی مکان گیاه جا به جا می شود یک شوک به آن وارد می شود، وقتی شما گلدان رو تغییر می دهید شوک دوم رو به گیاه وارد می کنید، اول باید اجازه دهید که گیاه به محیط جدیدش عادت کند بعد گلدانش رو تغییر دهید…
به هر حال شما گلدان رو تغییر داده اید و در ماه اسفند کوددهی کرده اید…
معمولا از اواخر فروردین کود دادن به گیاهان فضای آزاد رو شروع می کنند که هوا نسبتا گرم شده باشد…
در حال حاضر گیاه رو در یک مکان ثابت ترجیحا یک مکان پر نور قرار دهید و هر زمان خاک خشک شد آبیاریش کنید و لطفا بیش از حد به گیاه شوک وارد نکنید و منتظر باشید تا شرایط گیاه ثابت شود و به وضعیت ایده آل خود باز گردد.

سؤال:

با سلام و خسته نباشید. یک هفته ای که من یک گل ساناز خریداری کردم. اولش خیلی سرحال بود ولی الان قسمت های پایین گل خشک شده. این گلدان من در ابتدا پشت پنجره، جلوی نور غیر مستقیم افتاب گذاشتم ولی با برگ هاش خشک شد . حالا گلدان تو حیاط گذاشتم.از لحاط ابیاری هم زمانی که خاک گلدان خشک می شد اب می دادم. لطفا راهنمایی کنید.

جواب:

سلام شرایط ایده آل برای رشد گیاه را فراهم کنید با عادت کردن گیاه به شرایط جدید علائم ناشی از تنش کاهش می یابد. اين گياه نياز به نور زياد(حداقل 6 ساعت آفتاب در روز ) و دماي خنک دارد (22 تا 24 درجه )خاک گياه بايد سبک لومي شني و داراي 10 درصد مواد آلي باشد.د رفاصله دو آبياري سطح خاک بايد نسبتا خشک يا کمي مرطوب باشد ،اين گياه د راثر آبياري زياد دچار پوسيدگي مي شود بنابر اين هميشه بعد از آبيار ي آب جمع شده در زير گلداني را خالي کنيد.با شروع فصل رشد هر سه هفته يکبار گياه را با کود کامل با درصد پتاسيم بالا تقويت کنيد تا منجر به گل دهي بهتر شود.

سؤال:

سلام منم یه گل رز ساناز دارم و مثل شما همین کارو انجام دادم وقتی از فروشنده سوال کردم گفت گل رو باید در فضای آزاد یعنی نور مستقیم خورشید نگهداری کنم و اینقدر از اینطرف و اونطرفش نکنم چون باعث ایجاد شک به گیاه و زرد شدن برگهاش میشه و نهایتش خشک شدن اون و اینکه تا یک هفته زرد شدن برگهای گیاه در اثر جابجایی تا زمانی که به محیط عادت کنه کاملا امری عادیه و اینم بعد دو هفته.

جواب:

بله همینطوره باید گیاهتونو در جایی باهوای ازاد ونور ملایم وافتاب ویا سایه افتا ب بگذاریدش ابیاری قبل از خشکی خاک تکرار بشه مهمترین نکته برای نگه داری گیاهان این است که شرایط ثابتی را برایش فراهم نموده واگر جایی را برای قرار دادنش انتخاب کردید دیگر جایش را عوض نکنید تا همیشه شاداب بماند.

 

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

9 comments

  1. سلام
    علت پژمرده شدن رز مینیاتوری مقابل آفتاب ؟

    • سلام
      دمای بالا و تابش نور بسیار زیاد به ویژه در ظهر تابستان میتونه باعث پژمرده شدن گیاه بشه. این گیاه به دمایی بین 18 تا 25 درجه سانتیگراد نیاز داره. از طرفی وقتی گیاه در برابر نور مستقیم آفتاب هست باید آبیاری منظم و اصولی داشته باشه چون خاک زودتر خشک میشه و گیاه نباید تشنگی بشه.
      عامل بعدی که میتونه گیاه رو پژمرده کنه وجود آفات هست. پشت و روی برگ ها و ساقه رو از نظر وجود آفت بررسی کنید.

      • سلام روزتون بخیر ما یک باغچه کوچک خریداری کرده ایم که تعداد زیادی گل رز و نسترن داره و همگی غنچه و گل دارند بجز دوتا بوته ی بزرگ گل که هیچ خبری از غنچه یا گل در ان نشد. البته برگها همه سرحال و شاداب هستند. ایا بوته ی گل هم مثل بعضی درختان توت ممکنه اصلا گل نده؟ و اگر اینطوره میشه به ان از بوته رز دیگری پیوند زد تا گلدهی کنه؟

        • سلام وقت بخیر
          در صورت تمایل میتونید جهت دریافت راهنمایی بیشتر و داروهای مخصوص گلدهی برای درمان گیاه تون در اینستاگرام به ما پیام بدین .
          سپاس

  2. سلام من حدود یک ماه پیش گل ساناز خریدم و همونجا گلدونش رو عوض کردم و آوردم خونه. آبیاریشم درست انجام میدم تو سایه آفتاب گذاشتمش. ولی تموم گل هاش خشک شده و فقط برگ داره. دوباره گل میده؟

    • سلام
      طول دوره گلدهی این گیاه طولانی تر از گل رز هست پس نگران نباشین. حتما آبیاری را منظم انجام بدین و از کود مخصوص گلدهی برای به بار نشستن مجدد گیاه استفاده کنید.
      بعد از اینکه مواد مغذی خاک که سبب گلدهی میشه در اثر آبیاری تموم بشه دیگه گیاه نمیتونه بارور بشه و دوباره به گل بشینه مگر این که با کودهای مخصوص گلدهی تقویت و تغذیه بشه.
      قطره گلدهی و کود محلول در آب گلدهی در فروشگاه اینترنتی اصله موجود هست برای اطلاعات بیشتر میتونید از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید

  3. سلام وقت بخیر من یک گلدون باچهار گل ساناز پاکوتاه خریدم برای سرمزار پرگل بود اول کار گلدون کامل آب دادم و یک بطری آب داخل خاک فرو کردم الان که رفتم بعد دوهفته دیدم گل هایی که داشت خشک شدند و برگ هاش زرد شده ولی ساقه ها خشک نشده بودند کلی ناراحت شدم ازاین موضوع .میخوام بدونم واقعا گلها خشک شدند یا هنوز امیدی هست بهشون

    • سلام وقت شما هم بخیر
      متاسفانه خشک شدن و برای تحریک مجدد گیاه به گلدهی باید از کودهای مخصوص استفاده کنید که جهت سفارش میتونید اینستاگرام پیام بدین

  4. سلام ی ماه پیش من از شهرستان ی گل ساناز خریدم موقع اومدن دیدم ببشتر غنچه هاش شکسته و ریخته بعد از رسیدن طی ی هفته کل گل و عنچه هاش ریخت گفتن جلوی افتاب مستقیم باید بزاری بطور مداوم جلوی نو افتاب بود تا اینکه دیدم هم برگاش خشک شده و داره میریزه الانم گذاشتم جایی ک نور داره ولی افتاب مستقیم نمیخوره بهش کل شاخه هاشم از بالا داره خشک میشه خر روز بیشتر میشه لطفا کمکم کنید کود اهن و۳بیستم دادم بهش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *