نماد سایت اصله

معرفی گل ختمی چینی

گلی مورد توجه عامه، از خانواده ی پنیرکیان یا (مالواسه) گل ها درشت و قرمز وعمر آن ها کوتاه ولی با فراوانی وطول مدت بازشدن خود تلافی می نمایند، مانند کلیه گیاهان خانواده پنیرکیان پرچم ها تولید لوله ای نموده است که مادگی از وسط آن ها عبور می نماید، مادگی دراز واز جام گل بیرون زده و کاملا آشکار است، دوران گلدهی از اواسط بهار تا اواسط پاییز است برگ ها سبز براق و به صورت متناوب روی شاخه ها می رویند. در چین از گل های قرمز آن رنگ کفش و رنگ چشم می سازند. گل ها همیشه یک روز بیشتر عمر نمی کنند، به همین دلیل به آن ختمی یکروزه هم گفته می شود. این گل زیبا در اصل مناسب برای گلخانه یا حیاط یا تراس و بالکن هستش که اگر داخل منزل بیاید گل نخواهد داد و به مرور برگ ها زرد می شوند.

نور مورد نیاز:
به نور کافی وفراوان احتیاج دارد ولی اشعه ی مستقیم آفتاب در ظهر تابستان به برگ و گل صدمه وارد میکند.

دمای مناسب:
درطول بهار تابستان در درجه ۲۰ نگهداری کنید گیاه تا درجه حرارت ۲۷ نیز مقاومت میکند و در زمستان درجه حرارت به ۱۳ سانتی گراد برسانید.

آبیاری:
اگر در باغچه نگهداری می کنید که باید روزانه آبیاری شود ولی در گلدان باید بین دو آبیاری خاک خشک شود.

رطوبت:
دربهار و تابستان به غبارپاشی روزانه با آب ولرم و بدون املاح احتیاج دارد جهت تامین رطوبت دایمی و پایدار به زیر گلدانی حاوی سنگریزه آب اضافه و دقت نمایید که ته گلدان با آب در ارتباط نباشد، در زمستان هفته ای یکبار غبارپاشی کافی است، جریان ملایم هوا را دوست دارد.
واریته هایی از ختمی چینی با رنگ زرد ونارنجی به بازار عرضه شده است، گل ها دو روز بیشتر دوام ندارد و چنانچه رطوبت محیط کاهش یابد غنچه ها بدون باز شدن می ریزند، غبار پاشی از این نارسایی جلوگیری می نمایید.

تغذیه:
هردو هفته یکبار در بهار و تابستان (بخصوص با ظهور گل ها) با مواد غذایی مصنوعی مایع و یا جامد محلول در آب مخصوص گیاهان زینتی طبق دستور سازنده گیاه را تغذیه نمایید.

خاک مناسب:
خاک گلفروشی یا کمپوست بهترین خاک برای این گل است.

تعویض گلدان:
هرساله دربهار گلدان را با یک اندازه بزرگتر تعویض نمایید، با حجیم و بزرگ شدن گلدان و عدم امکان تعویض خاک های سطحی گلدان با خاک نو و غنی اکتفا نمایید.

تمیز نمودن برگ ها:
غبارپاشی کافی است، در صورت لزوم می توانید با پارچه یا اسفنج مرطوب برگ ها را تمیز نمایید از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نگردد.

تکثیر:

هرس:
ظهور گل های زیاد و زیباتر در سال آینده ناشی از هرس است، در اواخر زمستان ارتفاع شاخه ها را به نصف کاهش داده و محل قطع را به منظور جلوگیری از ورود عوامل بیماری زا با گرد گوگرد ضد عفونی نموده و با وازلین سطح آن را بپوشانید.

بیماری ها، مشکلات و درمان:

خروج از نسخه موبایل