Home / سبزیجات و صیفی جات / آموزش «کاشت گوجه فرنگی در گلدان» به صورت مرحله به مرحله و تصویری

آموزش «کاشت گوجه فرنگی در گلدان» به صورت مرحله به مرحله و تصویری

شاید در نگاه اول کاشت گوجه فرنگی در گلدان کار سختی به نظر برسه. اما اگر مطلب «آموزش کاشت گوجه فرنگی در گلدان» رو تا انتها مطالعه کنید می بینید که نه تنها سخت نیست بلکه بسیار لذت بخش و آرامش دهنده هم هست.

با توجه به سبک زندگی امروزی و وجود آپارتمان هایی که از نعمت حیاط محروم هستن کاشت گوجه فرنگی در گلدان بهترین گزینه برای پرورش این گیاه هست. فقط کافیه گلدون رو توی تراس یا روی پشت بام بزارین. دیگه بقیه کارها رو آفتاب انجام میده!

توصیه میکنم حتما مقاله 10 نکته درباره کاشت گوجه فرنگی در منزل رو حتما مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید: آبیاری گیاهان با آب پخت سیب زمینی

آموزش کاشت گوجه فرنگی در گلدان

 

کاشت گوجه فرنگی در گلدان
کاشت گوجه فرنگی در گلدان

مراحل کاشت گوجه فرنگی در گلدان

  • خرید بذر

به یک فروشگاه مراجعه کنید و بهترین بذر گوجه فرنگی رو خریداری کنید. تصمیم با شماست که گوجه معمولی بکارید یا گوجه گیلاسی. اگر هم تمایل به خرید بذر ندارید میتونید از خود گوجه فرنگی برای «کاشت گوجه فرنگی در گلدان »استفاده کنید. در ادامه توضیح میدم که چه جوری.

  • انتخاب گلدان مناسب

همونطور که در تصویر میبینید بهترین گلدان برای کاشت گوجه فرنگی گلدانی هست که حداقل 46 سانتیمتر ارتفاع داشته باشه. گلدان های کوچکتر باعث میشن که ریشه ها رشد خوبی نداشته باشن که در نتیجه بر روی کیفیت محصول نهایی تاثیر خواهد داشت.

در رابطه با انتخاب گلدان بهتر هست که گلدان های پلاستیکی با کیفیت را انتخاب کنید. چرا که به دلیل سبک بودن حمل و نقل آن ها راحت تر هست. گلدان های سفالی زیبا و مقاوم هستند. اما از آن جا که وزن زیادی دارند برای جابجا کردن آن ها با مشکل مواجه می شوید.

گلدان های پلاستیکی با جنس مرغوب و زهکشی مناسب گزینه خوبی هستند. هنگام خرید سوراخ های زهکشی را بررسی کنید.

  • آماده سازی گلدان

درسته که گلدان ها رو تازه از فروشگاه خریداری کردین. اما این مسئله مهمی هست که باید گلدان ها رو از وجود هرگونه آلودگی پاک کنید. گلدان ها رو به وسیله آب گرم و صابون یا مایع ظرفشویی کاملا شستشو داده و سپس در آفتاب قرار بدین تا خشک بشن.

با این کار احتمال بروز باکتری های مضر یا تخم های حشرات  و آلودگی ها را در گیاهان جدید خود کاهش میدهید.
هر بار که تصمیم به کاشت چیزی در گلدان دارید، این روند را تکرار کنید.

  • انتخاب خاک مناسب

خاکی که برای کاشت گوجه فرنگی در گلدان یا هر نوع سبزیجات دیگری استفاده می کنید باید سبک و حاصلخیز باشد. خاک مناسب را از فروشگاه های لوازم باغبانی تهیه کنید. بعد خاک رو روی کیسه ای پهن کرده و برای یکی دو روز در معرض آفتاب و هوای آزاد قرار بدین. این کار باعث میشه تا اگر تخم حشره یا انگل درون خاک باشه از بین بره و در نهایت محصول شما عالی و با کیفیت بشه. بعد خاک رو با مقداری کود مخلوط کنید.

کاشت گوجه فرنگی در گلدان

مقداری سنگریزه در بشقاب زیر گلدانی بریزین. این کار فاصله ای رو میان ته گلدان و زیرگلدانی ایجاد میکنه و برای اینه که بعد از آبیاری گلدان و خروج آب اضافی، آب های جمع شده در زیر گلدانی با ته گلدان تماس نداشته باشن. این طوری از فساد ریشه جلوگیری میشه و هوادهی بهتری برای گلدان ایجاد میشه.

  • درون گلدان خاک بریزید

حالا نوبت به این رسیده که مخلوط خاک و کود رو درون گلدان بریزین. برای این کار باید 1/3 حجم گلدان رو خاک بریزین. برای گلدانی که 46 سانتیمتر ارتفاع داره باید 15 تا 20 سانتی متر خاک بریزین. اگر بیشتر از این مقدار خاک بریزین، بذرها به سطح گلدان نزدیک میشن و ممکنه بعد از جوانه زدن آسیب ببینن و هنگام آبیاری بذرها از گلدان بیرون بریزین.

اگر هم کمتر از این مقدار خاک بریزین، بذرها در ارتفاع زیادی از خاک قرار میگیرن و دور جوانه میزنن. در این بین ممکنه در اثر آبیاری لهیده و فاسد بشن. پس مهمه که تا ارتفاع مشخص و استانداری خاک ریخته بشه.

  • کاشت بذر در گلدان

کاشت گوجه فرنگی در گلدان

الان وقت آن رسیده تا بذر گوجه فرنگی را در گلدان بکارید. در هر گلدان چند دانه بریزید. از ریختن بذر اضافی هم خودداری کنید. چرا که بذرها بعد از جوانه زدن بزرگ شده و حجم زیادی از گلدان شما را اشغال می کنند.

بعد از ریختن بذر مابقی سطح گلدان را با خاک پر کنید. کمی خاک را فشار دهید تا امکان خارج شدن بذرها در اثر آبیاری از بین برود.

کاشت گوجه فرنگی با خود گوجه

اگر دسترسی به بذر ندارید میتونید از خود گوجه هم برای کاشت گوجه فرنگی در گلدان استفاده کنید. به این صورت که یک عدد گوجه را برش های ورقه ای بزنید. درست مانند زمانی که گوجه را برای ساندویچ ورق ورق می کنید. بعد هر ورق را روی سطح خاک بگذارید و روی ورق گوجه را خاک بریزید. به همین راحتی.

  • آبیاری گلدان

مراحل کاشت گوجه فرنگی در گلدان تمام شد. حالا کافی است تا گلدان را در مکان مناسب که نور کافی را دریافت می کند قرار دهید.
در این مرحله، بذر در شرایط حساسی قرار دارد، پس آبیاری باید با آبپاش انجام شود تا بذر جابه جا نشود.
خاک گوجه فرنگی باید همیشه مرطوب باشد، اما بیش از حد آن را خیس نکنید .

بعد از سه هفته دانه ها جوانه می زنند و شما شاهد رشد روزانه نشاء خواهید بود.

کاشت گوجه فرنگی در گلدان

زمانی که نشا رشد کرد میبایست ان را فیکس کنید تا از افتادن آن جلوگیری شود. ساقه های گوجه فرنگی بسیار ترد و شکننده هستند. بنابراین بهترین کار این است که یا با استفاده از سیم های ضخیم برای بوته گوجه فرنگی قیم یا قفس درست کنید یا این که با استفاده از طناب یا سیم بوته را کشیده و سیم را به جایی ببنیدید تا بوته صاف قرار بگیرد.

بعد از گذشت حدود دو ماه بوته ابتدا گل های ریز سفیدرنگ می دهد و بعد از آن گوجه های سبزرنگ ریز شکل می گیرند.
بتدریج گوجه ها بزرگ می شوند درحالی که همچنان سبزرنگ اند. هنگامی که گوجه فرنگی رشد لازم را پیداکرد کم کم رنگ آن از سبز به قرمز تغییر می کند.
بالاخره آن قدر قرمز می شود که شما متوجه می شوید کاملا رسیده و آبدار و هنگام چیدن آن است .

کپی مطلب بدون ذکر منبع (acle.ir) غیرقانونی و غیر اخلاقی است.

wikihow

فیلم آموزش کاشت گوجه فرنگی در پیج اینستاگرامی اصله

About اصله

Check Also

گیره پتوس – نحوه استفاده از گیره پتوس و قیم برای گیاهان رونده

گیره پتوس یه وسیله اما کاربردی برای نگهداری پتوس و انواع گیاهان رونده و همچینن ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *