نماد سایت اصله

علت شل شدن برگهای پتوس

علت شل شدن برگهای پتوس به عوامل مختلفی بستگی داره. اگر شما هم گیاه پتوسی دارین که برگ های اون شل و  وارفته هست این مطلب رو از دست ندین.

پتوس یا پوتوس یه گیاه آپارتمانی زیبا، ارزان و سریع الرشد هست که برای نگهداری در آپارتمان ها و ادارات بسیار مناسبه و جزو دسته گیاهان سایه دوست هست.

اگه به نگهداری از گل و گیاه علاقه دارین ولی واقعا وقت رسیدگی به گیاهان رو ندارین پتوس گیاهی هست که کمترین رسیدگی رومیخواد وخودش رو با هر شرایط وفق میده.

هم درسایه رشدخوبی داره وهم آب زیادی نمی خواد. پتوس گیاهی همیشه سبز هست که در دو نوع معمولی و  سبز ابلق وجود داره.
مدل ابلقش نوربیشتری نسبت به معمولیش نیازداره ولی نه نور آفتاب مستقیم.
حالا بپردازیم به مهم ترین علت شل شدن برگهای پتوس.

علت شل شدن برگهای پتوس

همون طور که در ابتدای مطلب هم عرض کردم دلایلی مختلفی برای این اتفاق وجود داره که مهم ترین اون ها بیان میشه.

افراط و تفریط در آبیاری و باتلاقی شدن خاک، مساعد نبودن وضع زهکش ، نور آفتاب شدید، حرارت زیاد و یا سرمای هوا ودر صورتیکه موارد گفته شده مشکل نداشته باشد، حمله آفات و همچنین فرا رسیدن هنگام تعویض گلدان ویا تعویض خاک نادرست میتواند عامل شل شدن برگ های پتوس باشد.

قلمه زدن میتونه یکی از دلایل شل شدن برگ پتوس باشه. این طور به نظر میرسه که بعد از ریشه دار شدن قلمه های گرفته شده و کاشت اون ها در گلدان دیگه همه چی تمام شده و مشکلی پیش نمیاد. اما واقعا این طور نیست.

بعد از کاشت قلمه ها در گلدان، زمان نیاز هست تا گیاه با شرایط جدید خودش رو وفق بده. بنابراین برای مدتی برگهاش شل میشن و در اصلاح خودشون رو میندازن.

در این زمان باید آبیاری رو کمتر و نور مورد نیاز گیاه رو تامین کنید. فقط اجازه بدین تا زمان خودش همه چیز رو حل کنه. دقت کنید که این در مواردی هست که قلمه ها ریشه داشته باشن. بحث نداشتن ریشه کاملا جدا و متفاوت هست.

بهترین روش قلمه زدن پتوس رو در این مطلب میتونید مشاهده و مطالعه کنید.

 

یکی دیگه از دلایل شل شدن این گل زیبا و مقاوم، آبیاری بیش از اندازه هست. تشنه شدن گل ها و گیاهان به ویژه از نوع آپارتمانی با تشنه شدن انسان ها زمین تا آسمان فرق داره. بنابراین هر زمان که تشنه شدین و آب خوردین کمی از اون رو به گیاه بیچاره ندین!

این گیاه نیازبه آبدهی مداوم نداره و اگه زیاد بهش آب بدید برگهاش زرد و افتاده و ساقه اش سیاه میشه.

بهترین روش برای تشخیص موقع آبدهی به گیاهان، تست انگشت هست. به این صورت که انگشت دستتون رو تا یک بند در خاک گیاه فرو کنید. در صورتی که رطوبتی احساس نکردین یعنی زمان آبیاری گیاه فرا رسیده.

اگه بتونین به درستی زمان آبیاری رو تشخیص بدین مشکلی برای گیاهتون پیش نمیاد، در طی فصل رشد به آب بیشتری احتیاج داره اما در کل اجازه بدید سطح خاک خشک بشه بعد آبیاری کنید.💦

بالا رفتن دمای محیطی که گیاه در اون نگه داری میشه یکی دیگه از دلایل شل شدن و افتادگی برگهای گیاه پتوس هست. برای حل مشکل گیاه رو به مکان خنک تری منتقل کنید. مقداری آب جوشیده سرد روی برگها اسپری کرده و صبر کنید تا گیاه در دمای خنک به تعادل برسه.

پتوس  در دمای 15-30 درجه رشد مناسبی داره.

بسته به این که گیاه به چه بیماری مبتلا شده و یا چه حشره ای به اون حمله کرده، عوارض متفاوتی برای گیاه به همراه داره. یکی از عوارض بیماری یا حمله حشرات، شل شدن برگ ها هست.

گیاه را به دقت بررسی کنید. اگر لکه های قهوه ای، سوراخ و یا حشرات ریزی را بر روی برگ ها می بینید حتما به فکر درمان گیاه باشید.

سموم مختلفی در بازار برای از بین بردن حشرات گیاه وجود داره. اما به راحتی میتونید با یک پنبه آغشته به الکل برگ را پاک کرده و یا از ترکیب 1 قاشق چای خوری مایع صابون در 1 لیتر آب، حشره کش سازگار با محیط زیست بسازید.

منبع: smartgardenguide

خروج از نسخه موبایل