Home / آفات و بیماری ها / علت شل شدن برگهای پتوس

علت شل شدن برگهای پتوس

علت شل شدن برگهای پتوس به عوامل مختلفی بستگی داره. اگر شما هم گیاه پتوسی دارین که برگ های اون شل و  وارفته هست این مطلب رو از دست ندین.

پتوس یا پوتوس یه گیاه آپارتمانی زیبا، ارزان و سریع الرشد هست که برای نگهداری در آپارتمان ها و ادارات بسیار مناسبه و جزو دسته گیاهان سایه دوست هست.

اگه به نگهداری از گل و گیاه علاقه دارین ولی واقعا وقت رسیدگی به گیاهان رو ندارین پتوس گیاهی هست که کمترین رسیدگی رومیخواد وخودش رو با هر شرایط وفق میده.

هم درسایه رشدخوبی داره وهم آب زیادی نمی خواد. پتوس گیاهی همیشه سبز هست که در دو نوع معمولی و  سبز ابلق وجود داره.
مدل ابلقش نوربیشتری نسبت به معمولیش نیازداره ولی نه نور آفتاب مستقیم.
حالا بپردازیم به مهم ترین علت شل شدن برگهای پتوس.

علت شل شدن برگهای پتوس

همون طور که در ابتدای مطلب هم عرض کردم دلایلی مختلفی برای این اتفاق وجود داره که مهم ترین اون ها بیان میشه.

افراط و تفریط در آبیاری و باتلاقی شدن خاک، مساعد نبودن وضع زهکش ، نور آفتاب شدید، حرارت زیاد و یا سرمای هوا ودر صورتیکه موارد گفته شده مشکل نداشته باشد، حمله آفات و همچنین فرا رسیدن هنگام تعویض گلدان ویا تعویض خاک نادرست میتواند عامل شل شدن برگ های پتوس باشد.

  • قلمه زدن پتوس:

قلمه زدن میتونه یکی از دلایل شل شدن برگ پتوس باشه. این طور به نظر میرسه که بعد از ریشه دار شدن قلمه های گرفته شده و کاشت اون ها در گلدان دیگه همه چی تمام شده و مشکلی پیش نمیاد. اما واقعا این طور نیست.

بعد از کاشت قلمه ها در گلدان، زمان نیاز هست تا گیاه با شرایط جدید خودش رو وفق بده. بنابراین برای مدتی برگهاش شل میشن و در اصلاح خودشون رو میندازن.

در این زمان باید آبیاری رو کمتر و نور مورد نیاز گیاه رو تامین کنید. فقط اجازه بدین تا زمان خودش همه چیز رو حل کنه. دقت کنید که این در مواردی هست که قلمه ها ریشه داشته باشن. بحث نداشتن ریشه کاملا جدا و متفاوت هست.

بهترین روش قلمه زدن پتوس رو در این مطلب میتونید مشاهده و مطالعه کنید.

علت شل شدن برگهای پتوس

 

  • آبیاری بیش از اندازه

یکی دیگه از دلایل شل شدن این گل زیبا و مقاوم، آبیاری بیش از اندازه هست. تشنه شدن گل ها و گیاهان به ویژه از نوع آپارتمانی با تشنه شدن انسان ها زمین تا آسمان فرق داره. بنابراین هر زمان که تشنه شدین و آب خوردین کمی از اون رو به گیاه بیچاره ندین!

این گیاه نیازبه آبدهی مداوم نداره و اگه زیاد بهش آب بدید برگهاش زرد و افتاده و ساقه اش سیاه میشه.

بهترین روش برای تشخیص موقع آبدهی به گیاهان، تست انگشت هست. به این صورت که انگشت دستتون رو تا یک بند در خاک گیاه فرو کنید. در صورتی که رطوبتی احساس نکردین یعنی زمان آبیاری گیاه فرا رسیده.

اگه بتونین به درستی زمان آبیاری رو تشخیص بدین مشکلی برای گیاهتون پیش نمیاد، در طی فصل رشد به آب بیشتری احتیاج داره اما در کل اجازه بدید سطح خاک خشک بشه بعد آبیاری کنید.💦

  • بالا رفتن دما

بالا رفتن دمای محیطی که گیاه در اون نگه داری میشه یکی دیگه از دلایل شل شدن و افتادگی برگهای گیاه پتوس هست. برای حل مشکل گیاه رو به مکان خنک تری منتقل کنید. مقداری آب جوشیده سرد روی برگها اسپری کرده و صبر کنید تا گیاه در دمای خنک به تعادل برسه.

پتوس  در دمای 15-30 درجه رشد مناسبی داره.

  • وجود بیماری یا حشرات

بسته به این که گیاه به چه بیماری مبتلا شده و یا چه حشره ای به اون حمله کرده، عوارض متفاوتی برای گیاه به همراه داره. یکی از عوارض بیماری یا حمله حشرات، شل شدن برگ ها هست.

گیاه را به دقت بررسی کنید. اگر لکه های قهوه ای، سوراخ و یا حشرات ریزی را بر روی برگ ها می بینید حتما به فکر درمان گیاه باشید.

سموم مختلفی در بازار برای از بین بردن حشرات گیاه وجود داره. اما به راحتی میتونید با یک پنبه آغشته به الکل برگ را پاک کرده و یا از ترکیب 1 قاشق چای خوری مایع صابون در 1 لیتر آب، حشره کش سازگار با محیط زیست بسازید.

منبع: smartgardenguide

About اصله

Check Also

بالا بردن مقاومت گیاهان آپارتمانی با تغذیه مناسب

بالا بردن مقاومت گیاهان آپارتمانی با تغذیه مناسب امکان پذیره فصل بهار رسیده و تمام ...

6 comments

  1. سلام،خاک پتوس رو چند روز پیش عوض کردم،ازون روز برگ ها شل و بی جون شدند، میشه راهنماییم کنید چه کار کنم؟

    • سلام
      خاک پتوس رو عوض کردین یا گلدان رو؟ اگر خاک گیاه رو عوض کرده باشین باید مراقب باشین تا به ریشه ها آسیب نرسه. به هیچ عنوان خاک های اطراف ریشه نباید جدا بشن چرا که به ریشه هوا میرسه و گیاه از بین میره.
      اگر ریشه ها آسیب ندیدن بی حالی گیاه بعد از تعویض خاک و گلدان طبیعی هست. در این زمان باید آبیاری رو کمتر و نور مورد نیاز گیاه رو تامین کنید. فقط اجازه بدین تا زمان خودش همه چیز رو حل کنه.
      تاکید می کنم این در صورتی هست که ریشه ها سالم باشن

  2. سلام . چند روز پیش یک پتوس نئونی خریداری کردم در معرض نور غیر مستقیم و ملایم در اناق‌گزاشتم و بهش یک بار آب دادم
    کم کم برگ هاش بی حال شدن و ساقه ها دیگه محکم و با نشاط نیستن . چی کار باید بکنم؟

    • سلام
      در مورد نئون باید این نکته مهم رو در نظر بگیرید که تابش زیاد و گرمای زیادی روی گیاه نباشه باید حداقل 20 سانت از پنجره غربی فاصله داشته باشه تا گرما مستقیم روش نباشه. همین طور هر زمان سه سانت از سطح خاک گلدان خشک بود آبیاری انجام بدین.
      نکته دیگه اینه که همه گیاهان بعد از انتقال از محیط دلچسب گلخانه به محیط های خشک و نامطلوب خانه، دچار تنش و استرس جابجایی میشن. باید این استرس رو با استفاده از کود ضد تنش برطرف کنید.
      برای خرید این کود با ارسال رایگان به اینستاگرام پیام بدین.
      در مورد گیاه پتوس نئون توضیحات کامل در مطلب زیر داده شده👇🏻
      .
      راهنمای نگهداری از پتوس نئون

  3. سلام.چند روزه پتوس من برگاش خمیده و نازک شده.جلوی پنجره گذاشتم ک نور داشته باشه و روز اولی ک گرفتم بهش آب دادم.لطفا راهنمایی کنید

    • سلام
      اگر موقع خرید بلافاصله تعویض خاک و گلدان کرده باشین یا جای نگهداری گیاه، خیلی پرنور و گرم باشه گیاه پژمرده میشه باید در این شرایط ضداسترس گیاهان استفاده کنید
      به منظور بررسی دقیق تر میتونید عکس گیاه رو به اینستاگرام اصله یا آیدی @imagepad در ایتا و تلگرام ارسال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *