Home / گلهای آپارتمانی / گل های تراریوم / نگهداری از سرخس پرسیاوشان با تمام نکات لازم

نگهداری از سرخس پرسیاوشان با تمام نکات لازم

نگهداری از سرخس پرسیاوشان در منزل کار سختی نیست.

پرسیاوشان یک گیاه از خانواده سرخس ها با نام علمی Adiantum raddianum می باشد که زادگاه آن شمال شرقی آمریکا و آسیا می باشد و خواص دارویی فوق العاده ای داشته و بیش از 200 گونه مختلف دارد که فردوسی در شاهنامه به این گیاه اشاره داشته و دلیل نام گذاری آن نیز به همین علت می باشد.

در شاهنامهٔ فردوسی آمده‌است وقتی به دستور افراسیاب سر سیاوش را جدا نمودند، تشت خون را بردند در محلی که قبلاً تعیین شده بود سرنگون کردند و در همان لحظه خون با خاک مخلوط گشته، بجوشید و به شکل تپهٔ کوچکی درآمد و در همان ساعت از آن گیاهی رویید که روی هر برگش سر بریده‌ای دیده می‌شد و آن گیاه به نام پرسیاوشان موسوم گشت.

پرسیاوشان گیاهی چند ساله با برگ های فراوان، ظریف، گشنیز مانند، توری و به رنگ سبز است که از این برگ ها به صورت دمنوش و جوشانده و به منظور بهره مندی از خواص آن استفاده می شود.

سرخس پرسیاوشان از معدود گیاهان زینتی است که خاصیت درمانی دارد. این گل دوست داشتنی ظاهری شبیه به گیاه سرخس دارد. با این تفاوت که از سرخس های گرمسیری مقاوم تر است. تقابل میان رنگ سبز برگ ها و رنگ تیره شاخه ها، جلوه ای خاص به این گیاه بخشیده است.

شکل گیاه سرخس پرسیاوشان بسیار خاص و زیبایست. شاخه های این گیاه زینتی سخت، باریک و براق هستند و ظاهری شبیه به موی سر دارند. عموماً این بخش از گیاه تا 20 سانتی متر رشد می کند. برگ های پرسیاوشان نیز مثلثی شکل بوده و ظاهری شبیه به گشنیز دارد. کافیست به عکس گیاه پرسیاوشان نگاه کنید تا متوجه این شباهت شوید.

دوستان عزیزم اگر دوست دارین اطلاعاتتون رو در زمینه گل و گیاه بالا ببرید و یا روش های تکثیر و درمان گیاهان رو یاد بگیرین، کانال اصله در ایتا رو دنبال کنید علاوه بر این میتونید با برقراری ارتباط با مشاور به صورت رایگان مشکلات گیاهانتون رو برطرف کنید برای پیوستن کافیه روی لوگوی ایتا در بالای صفحه بزنید و عضو کانال گل و گیاه در ایتا بشین

 

یک نکته مهم که جایی به آن اشاره نشده است:

سرخس پرسیاوشان به روغن های طبیعی موجود در نوک انگشتان شما بسیار حساس است و می توانند به سرعت تحت تاثیر این روغن ها قرار گرفته و آسیب ببیند!

پس مدام برگ های این گیاه را لمس نکنید❌❌

بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که آن را به حال خود رها کنید تا در آرامش به رشدخود را ادامه دهد.

 مهم نیست که چقدر عالی از این گیاه مراقبت می کنید، این گیاه کند رشد می کند و عجله ای برای رسیدن به جایی ندارد.

 

روش نگهداری از سرخس پرسیاوشان

  • نور مناسب

پرسیاوشان به مکان‌های دارای سایه علاقه داشته به نور غیرمستقیم نیاز دارد. در نتیجه هرگز آن را در معرض دریافت نور مستقیم خورشید قرار ندهید و مواظب باشید که در نقاط پرنور قرار نگیرد. البته این نکته نیز فراموش نشود که این گیاه می‌تواند یک یا دو ساعت آفتاب مستقیم را تحمل کند، اما اگر بیشتر از آن در معرض مستقیم خورشید باشد دچار سوختگی می‌شود و آسیب می‌بیند. همچنین توجه کنید که نور بیشتر به معنای سریع‌تر خشک شدن خاک است بنابراین هرچقدر نور بیشتری به گیاه می‌دهید، میزان آبیاری نیز باید بیشتر شود.
اگر در منزل خود نور زیادی ندارید پرسیاوشان برای شما بسیار مناسب است. بسیاری از پرورش دهندگان گیاهان راز موفقیت خود را در مورد نگهداری از پرسیاوشان، قرار دادن آن در سایه و یا گلخانه‌های شیشه‌ای می‌دانند.
البته سایه کامل نیز برای گیاه خوب نیست. منظور از سایه، سایه نسبی (ترکیب نور غیرمستقیم و سایه در ساعات مختلف روز) است.

  • آبیاری مناسب

در امر نگهداری از سرخس پرسیاوشان باید بدانید که پرسیاوشان از جمله گیاهان درمانی است که نیاز به آبیاری نسبتاً زیادی دارد. در اغلب مواقع غرقابی کردن این گیاه نتایج بهتری ایجاد می کند. اما برای غرقابی کردن گیاه پرسیاوشان لازم است دو نکته مهم را مورد توجه قرار دهید:

  • از زهکشی مناسب گیاه مطمئن شوید.
  • اگر خاک تخلخل ندارد حتما از شن و ماسه برای سبک کردن خاک استفاده کنید.

این ترکیب خاکی می تواند خیال شما را از بابت خراب نشدن ریشه ها در زمان غرقابی شدن راحت کند. بهترین زمان برای آبیاری گیاه، زمانیست که سطح خاک گلدان خشک شده باشد. پرسیاوشان زمانی که دچار کم آبی می شود، برگ های خود را لوله می کند. پس از بروز این اتفاق لازم است گیاه را غرقاب کنید تا شادابی خود را مجدداً به دست آورد.

بهتر است در هفته یک الی دو نوبت به آبیاری گیاه بپردازید. سپس چند روز منتظر بمانید تا خاک سطح گلدان خشک شده و مجدداً آن را آبیاری کنید. از آنجایی که گیاه پرسیاوشان تحمل کم آبی ندارد، توصیه می کنیم در هنگام مسافرت از روش آبیاری از زیر گلدان استفاده کنید.

اما بهترین روش استفاده از آبخوان است.

 

  • دما و رطوبت مناسب

مسئله مهم در نگهداری از سرخس پرسیاوشان، تامین دما و رطوبت مناسب است. رطوبت از اصلی ترین فاکتورهای رشد پرسیاوشان است. گل پرسیاوشان تنها زمانی می تواند شادابی و طراوت خود را حفظ کند که در محیطی مرطوب قرار گرفته باشد. به همین خاطر است که بسیاری از افراد، از پرسیاوشان در محیط حمام استفاده می کنند. چرا که محیط خشک و نامطبوع موجب خشک شدن ساقه های گیاه و از بین رفتن زیبایی آن می شود.

روش های مختلفی برای تامین رطوبت گیاه پرسیاوشان وجود دارد. شما می توانید از انواع دستگاه های مرطوب کننده هوا استفاده کنید. همچنین با ساخت جزیره به افزایش رطوبت محیط کمک کنید.

دقت کنید که غبارپاشی برای این گیاه چندان مناسب نیست و باعث بیمار شدن گیاه می شود.

دما نیز به همین میزان در رشد و نموی پرسیاوشان موثر است. دمای کم و هوای سرد با توجه به گرما دوست بودن پرسیاوشان، تهدید بزرگی برای سلامتی او محسوب می شود. این گیاه به هیچ وجه نباید در معرض دمای کمتر از 18 درجه سانتی گراد قرار بگیرد.

بهترین دما برای حفظ و نگهداری از گل پرسیاوشان، 18 تا 25 درجه سانتی گراد است. به خاطر داشته باشید نباید برای تأمین دمای گیاه آن را در معرض لوازم گرمایشی قرار دهید. با اینکار رطوبت مورد نیاز گیاه را از بین برده و منجر به خرابی آن می شوید.

تکثیر سرخس پرسیاوشان

  • تکثیر گل پرسیاوشان

اشتیاق به پرورش گل پرسیاوشان و تکثیر آن با وجود خواص جادویی که دارد، یک امر طبیعی است. تکثیر این گیاه تنها در فصل بهار و فصول رشد گیاه صورت می گیرد. برای انجام اینکار کافیست مراحل زیر را دنبال کنید:

  • گیاه مادر را از خاک بیرون آورده و با استفاده از یک چاقوی تیز، تعدادی از ساقه ها را به همراه ریشه جدا کنید. هر ساقه می بایست دارای حداقل سه برش باشد.
  • ریشه ها را در یک بستر مغذی بکارید، روی آن خاک ریخته و آبپاشی کنید.
  • پس از مدتی گیاه شروع به جوانه زنی کرده و به رشد مطلوب می رسد. توصیه می شود گیاه کاشته شده را سال بعد یک نوبت کوددهی کنید.

نکات مهم در مصرف پرسیاوشان:

در دوران بارداری و شیردهی از مصرف آن خودداری کنید.
 کودکان و افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند نباید آن را مصرف کنند.
مصرف درازمدت پرسیاوشان برای قلب و ریه بدون مصلح مضر است.
خوردن آن برای افراد گرم مزاج بدون مصلح مضر است.

خواص سرخس پرسیاوشان:

بهبود دهندهٔ عملکرد دستگاه گوارش
تنظیم کننده کلسترول خون
تنظیم کننده قند خون
ضد درد و التهاب
بهبود عملکرد کبد و سم زدا
درمان سرفه و خون ریزی بینی

 

About اصله

Check Also

گل برگ خونی یا آیریزین و شرایط نگهداری از گل آیریزین

گل برگ خونی یا آیریزین با نام علمی Tresine herbstiiBlood leaf  گیاهی با برگ هایی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *