Home / آفات و بیماری ها / علت گل ندادن هویا

علت گل ندادن هویا

علت گل ندادن هویا چیست؟

هویا هم مانند اغلب گیاهان آپارتمانی که نگه می‌داریم بومی مناطق استوایی است. این گیاه رونده را می‌توانید به راحتی در خانه پرورش دهید.

هویا در زادگاه طبیعی خود هم در زیر و هم در بالای درختان می‌روید، پس با شرایط نوری متفاوت سازگار است، علاوه بر زیبایی خیره کننده همین انطباق با شرایط نوری است که هویا را تبدیل به گیاه آپارتمانی محبوبی کرده است. برگ‌های ضخیم و براق هویا آب را در خود نگه می‌دارند پس اگر گاهی آبیاری آن را هم فراموش کردید مشکلی پیش نخواهد آمد. این ویژگی هم باعث محبوبیت بیشتر هویا شده است.

یک خبر خوب دیگر آن است که این گیاه گل هم می‌دهد. اگر شرایط محیطی مناسب باشد بعد از مدتی گیاه شاخه‌های بدون برگی تولید می‌کند که دسته‌های خوشبو، براق و ستاره شکل گل بر روی آنها می‌رویند و برای چند هفته می‌مانند.

هویا بلندایی بین ۱۵ تا ۳۰ سانتی متر پیدا می‌کند و می‌تواند به عرض ۱۲۰ سانتی متر هم برسد!

اگر دوست ندارید گیاه‌تان خیلی عریض شود می‌توانید هر از گاهی (بعد از تمام شدن فصل گلدهی) آن را هرس کنید.

 

 

 

دوستان عزیزم اگر دوست دارین اطلاعاتتون رو در زمینه گل و گیاه بالا ببرید و یا روش های تکثیر و درمان گیاهان رو یاد بگیرین، کانال اصله در ایتا رو دنبال کنید علاوه بر این میتونید با برقراری ارتباط با مشاور به صورت رایگان مشکلات گیاهانتون رو برطرف کنید برای پیوستن به کانال اصله روی لینک بزنید👇👇👇

کانال گل و گیاه در ایتا

 

 

گلدهی هویا

 

گل‌های این گیاه زیبا به رنگ‌های سفید، صورتی، قرمز و زرد یافت می‌شوند. گیاه گویا در فصل بهار، تابستان و پاییز گل می‌دهد پس شما می‌توانید با نگهداری از یک گیاه در تمام طول سال گل داشته باشید. این گیاه بوی خوشی دارد و به خشکی مقاوم است.

همانطور که گفتیم گیاه هویا شاخساری رونده دارد و می‌توان آن را در سبد آویز کاشت و یا به راحتی به چیزی وصلش کرد تا از آن بالا برود. بعد از مدتی اگر شرایط مناسبی برای گیاه‌تان فراهم کرده باشید گیاه شاخه‌هایی بی‌برگ تولید می‌کند که بعدا گل‌ها بر روی آنها می‌رویند. این شاخه‌ها را نبرید وگرنه از گل خبری نیست که نیست!

گیاه بالغ هویا در صورتی که در مکانی با نور زیاد باشد گل تولید خواهد کرد. گیاهانی که در نور کم رشد می‌کنند شاخسار زیبایی تولید می‌کنند اما به ندرت گل می‌دهند. گل‌های گیاه بر روی شاخه گره داری رشد می‌کنند که نباید بعد از گلدهی بریده شود تا سری بعدی گل‌ها هم روی آن تشکیل شوند.

بعضی باغبانان توصیه می‌کنند برای داشتن گل بیشتر گلدان هویا را مرتبا عوض نکنید و اجازه دهید ریشه‌های گیاه جای کمی برای رشد داشته باشند. به این ترتیب گیاه گل‌های فراوانی خواهد داشت. در کل هم هویا می‌تواند برای سال‌ها در یک گلدان زندگی کند و نیاز چندانی به تعویض گلدان ندارد.

علت گل ندادن هویا

علت گل ندادن هویا

سؤال: با سلام 3ساله که این گل رو دارم خوب رشد میکنه ولی نمیدونم چرا گل نمیده؟

پاسخ: سلام.ا ين مواردي که ميگم رو رعايت کنيد. ايشالا سال جديد حتما گل ميده: اول اينکه اگه گلدون هويا واسش بزرگ باشه گل نميده.بايد ريشه‌هاش گلدون رو پر کنن که بتونه گل بده. براي يه هوياي بالغ گلدون با قطر دهانه‌ي ۱۲ تا نهايتا ۱۴سانت کافيه. مورد بعدي اينکه بايد اجازه بديد زمستون استراحت کنه تا بتونه با گرمتر شدن هوا گل بده.در طول زمستون بهش اصلا کود نديد و فقط وقتي بهش آب بديد که خاکش کاملا خشک شده باشه.از اواخر اسفند ماه به بعد تو شرايطي قرار بديدش که بيشترين نورِ غيرمستقيمِ ممکن رو بگيره.هويا با نور متوسط رشد ميکنه ولي گل نميده.بايد نور غيرمستقيمِ زياد بگيره تا بتونه گل بده.در طي بهار و تابستون و اوايل پاييز،ماهي يبار کود مخصوص گلدهي(کودي که فسفرش بيشتر باشه) بهش بديد. مثلا کود با NPK ۵،۱۰،۵ مناسبه واسش.اگه کود گلدهي با اين نسبتها نتونستيد پيدا کنيد کودهاي گلدهي عادي رو با نصف يا يک چهارم غلظته نوشته شده روي بسته‌شون درست کنيد و بهش بديد. درنهايت اگه بخوام جمع‌بندي کنم علت گل ندادن هويا بعد از سه سال معمولا گلدون بزرگ،نور ناکافي،آبياري زياد، کوددهي نادرست (يا زياد يا کم) و نداشتن استراحت زمستانه هست.

سؤال دیگر:

سؤال: با سلام و وقت بخیر

بنده یه گلدون هویا دارم و رشد خیلی خوبی داره و مدام ساقه های جدید تولید می کنه و بلند میشه . حدود یک ماه پیش یه شوک آبی بهش دادم . حدود 10 روز بهش آب ندادم و چند روز که برگها بی حال بودند بهش آب دادم ولی هنوز اثری از گل وجود نداره .شرایط نگه داری هم مثل توضیحات شماست . نور زیاد – رطوبت کافی و آبیاری بعد از خشک شدن سطح گلدان و هر دو هفته کود 12-12-36 . لطفا راهنمائی بفرمائید. ممنوم

پاسخ: سلام گلدهي ودوام ان تابع طول روز(فصل). مقدار نور دريافتي (کميت وکيفيت) سن گياه، شرايط دمايي (سرما وگرما) وابدهي وفصل و…. است. اگر گياه بالغ شده و ساير شرايط را دارد اما گلها تشکيل نميشوند کمبود در نور و عادي نبودن طول روز و ساعات نورگيري، افراط در اضافه کردن مواد غذايي به خصوص ازت (نيتروژن، اوره)، هواي خشک، هرس و قطع کردن ساقه های گیاه و يا فرا رسيدن هنگام تعويض گلدان ميتواند از عوامل اين عارضه باشد. گياهتان را به مکاني پرنورتر منتقل کنید . حدود 10-8 ساعت روشنایی محیط به رشد این گیاه کمک می کند. نور مستقیم آفتاب مناسب روزهای پاییز و زمستان است و در طی این روزها نیز در طی صبح و یا عصر هنگام نور مستقیم باید استفاده شود و در میانه روز از این نور اجتناب کنید. مهم است که در طی شب محیط این گیاه تاریک باشد

با سلام و روز بخیر.

سؤال: این گل هویا هنوز گل نداده . در توضیحات شما فرمودین که فرا رسیدن زمان تعویض گلدان می تونه یکی از علل گل ندادن باشه . البته از تمام شرایطی که شما گفته بودین تقریبا همش رعایت میشه و فقط بحث تعویض گلدان هستش . ریشه ها از کف گلدان خارج نشدن ولی روی سطح گلدان ریشه ها دیده میشن. آیا نیاز به تعویض گلدان هست و یا خیر؟
در ضمن آبیاری یک روز درمیان هستش یعنی سطح گلدان خشک میشه و هر 10 روز هم کود 12-12-36 بهش میدم.
ممنون از راهنمائی شما.

پاسخ: چنانچه ریشه تمام حجم گلدان را پر کرده باشد نیاز به تعویض هست . ابتدا دقت نماييد که خاک گلدان خيس نبوده و حداقل يکي دو روز از آبياري آن گذشته باشد تا اينکه خاک به راحتي از گلدان جدا شود .گلدان را به پهلو به يک طرف بخوابانيد . پارچه لايه دار نرمي روي گلدان پهن نموده در حالي که با يک دست گياه را محکم نگاه داشته ايد با دست ديگر ضرباتي از روي پارچه به لبه گلدان بزنيد تا خاک از گلدان جدا شود . سپس اين عمل را براي طرف ديگر نيز تکرار کنيد و گياه را با خاک از گلدان بيرون آوريد . گلدان جديد به هيچ وجه نبايستي بيش از حدود پنج الي شش سانتيمتر ( يک سايز ) عريض تر و گودتر از گلدان اولي باشد . ابتدا در ته آن يک لايه سنگريزه يا شن درشت بريزيد و سپس توپ ريشه (ريشه و خاک اطراف آن) را دروان گلدان قرار دهيد.وقتي که گياه را در گلدان جديد قرار مي دهيد دقت کنيد که خاک درون گلدان از لبه ي آن حدود 2 ـ 3 سانتيمتر پايين تر باشد و تنظيم اين اندازه را با افزودن و يا کم کردن خاک ته گلدان مي توان حفظ کرد . سپس اطراف گلدان ( جاهاي جانبي و خالي )را خاک بريزيد و سفت کنيد تا از نفوذ هوا جلوگيري شود .سطح خاک گلدان را صاف نموده و با انگشتان دست آن را سفت نماييد و آبياري مفصلي انجام دهيد به طوري که آب از زهکش زير گلدان خارج شود و از قرار دادن گلدان مقابل نور و باد تا چند روز خود داری شود.

سؤال دیگر:

سلام من هویا دارم 6 تا7 ساله دارم خیلی بزرگ و سرحال است ولی هنوز اصلا گل نداده داخل خونه جلو پنجره است چرا گل نمیده شما میدونید
  • پاسخ: سلام از هورمون گلدهی استفاده کنید

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

11 comments

  1. متین میرزایی

    سلام گل هویا من ۴ساله هست امسال فقط یه گل داد بعداز اونم فقط قنچه میده ولی گل نمیشن و خشک میشنو میریزن چرا؟

    • سلام
      کاملا مشخصه که گیاه شما تغذیه خوبی نداره باید هر سی روز یک مرتبه این گیاه رو با کود گلدهی تقویت کنید. گیاهان گلدار بدون این کود نمیتونن به گلدهی برسن.
      از طرفی باید پی اچ خاک رو با اسید هیومیک تنظیم کنید تا کود تزریق شده به گیاه کامل جذب بشه.
      برای خرید این کودها با ارسال رایگان درب منزل اینستاگرام درخدمتیم

  2. یکی از علل دیگه ای که باعث میشه هویا گل نده اینه که آویزون باشه به سمت پایین برای اینکه گل بده بهتره که روی یه دار بست مانند به سمت بالا بره و زیرش جریان هوایی داشته باشه

  3. سلام
    گل هویا من خیلی بزرگ و سرحاله هر سال هم زیاد گل میداد اما زمستون قلمه زدم ازش و حالا که بهاره اصلا گل نداده
    مشکلش چیه؟

    • سلام
      تنش وارد شده به گیاه باید حتما با ضد استرس برطرف بشه. از طرفی گیاهان گل دار برای این که به مرحله گلدهی برسن باید به صورت مداوم کود گلدهی دریافت کنند تا خاک اون ها مواد لازم برای شکوفا شدن گل ها رو داشته باشه.
      برای خرید با ارسال رایگان کود گلدهی و ضد استرس میتونید از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید

  4. سلام گیاه هویایی هدیه گرفتم و من نمیدونستم ک اون شاخه های بدون برگ برای گلدهی هست و قطعشون کردم متاسفانه😞
    یعنی دیگه هیچوقت گل نمیده؟

  5. سلام
    ممنون از توضیحات بسیار خوب و سودمند شما
    عالی بود.
    آدرس اینستاگرام لطفاً

  6. چه زمانی هویا می دهد
    بهار یا تابستان !
    سپاس

    • بسته به نوع گیاه از بهار تا اوایل پاییز گل میدن
      اما اگر تغذیه نشن یا نور خوب دریافت نکنن نمیتونن به مرحله گلدهی برسن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *