Home / گلهای آپارتمانی / معرفی گیاه هل

معرفی گیاه هل

هل گیاهی است از خانواده جین جبراسه یا خانواده زنجبیل در اصل جهت تهیه ادویه هل در زادگاه اصلی خود کشت میشود و در عین حال یکی از گیاهان برگی زینتی نیز محسوب میشود، برگ های این گیاه متقابل و بسیار معطر بوده و ساقه های آن مانند خیزران و ارتفاع آن به ۳۰ سانتیمتر می رسد، اندام تکثیر آن ساقه ها زیرزمینی است.

هل در کنار زعفران و وانیل یکی از گران ترین ادویه های جهان است. گیاه برای شکوفایی به دمای متوسط حداقل 10 درجه سانتیگراد احتیاج دارد.

I moved the cardamom indoors just a few days ago, along with my Thai limes. I ordered Cardamom Starts in 3.5-inch pots ($6.50 from Companion Plants); almost a year later, the cardamom has grown massively.

 

cardamom plant هل

کاشت گیاه هل:

هل گیاهی دگر گرده افشان است از این رو تکثیر هل به روش جنسی توصیه نمی‌شود. تکثیر گیاه هل به دو روش رویشی (تقسیم ریزوم) و زایشی (کاشت بذر در گلخانه) صورت می گیرد.

تکثیر رویشی:

در این روش کاشت گیاه هل، توده های بزرگی از ریزوم را از گیاه در حال رشد برش می زنند و آنها را از هم جدا کرده و به توده های کوچکتری تقسیم می کنند. سپس این توده ها داخل چاله هایی که حفر شده اند کاشته می شود. توده های انتخاب شده باید حداقل یک سال سن و یک جوانه داشته باشند. از طریق تکثیر به شیوه رویشی، رشد و افزایش گیاه سریعتر انجام می گیرد.

چاله هایی که برای کاشت ریزوم ها حفر می شود در حدود 30 در 60 سانتی متر و به عمق 60 سانتی متر، با فاصله 1.5 تا 2 متر از هم می باشد. (باید بین دو گیاه حداقل 2 متر فضای کافی برای گستراندن ریشه و برگسار وجود داشته باشد) دو ماه قبل از شروع کاشت، این چاله ها را با مخلوطی از کمپوست، خاک سطحی و کود گاو پر می کنند. کود گاوی استفاده شده باید کود کهنه و پوسیده باشد.

تکثیر زایشی:

برای تولید گیاه در مقدار انبوه از بذر های گیاه هل استفاده می کنند. برای این کار بذرهای مرغوب و پر محصول و رسیده را انتخاب می کنند و در داخل آب قرار می دهند تا راحت تر بتوانند بذر ها را بدون آسیب از داخل کپسول خارج کنند. سپس بذر ها را داخل آب سرد می خیسانند تا ماده چسبناک روی آن خارج شود. بعد از جوانه زنی آنها را داخل خاک می کارند. بهترین زمان برای کاشت بذر در ماه های شهریور تا آذرماه است.

در گلخانه بذر ها را در مکانی با شیب ملایم و قابل دسترسی به آب به صورت خطی و یا یکپارچه می کارند. برای این کار در مکانی به ابعاد 1 در 6 متر و در کرتی به ارتفاع 0.3 متر نسبت به زمین کناری کاشته می شود. برای کاشت هر متر مربع در حدود 10 گرم بذر مورد نیاز است. بعد از کاشت بذر ها روی آنها را با لایه نازکی از ماسه و کاه برنج می پوشانند تا بذر ها جوانه بزنند. جوانه زنی بذر ها در حدود 30 تا 90 روز به طول می انجامد. بعد از 6 ماه نهال های سبز شده قابل انتقال به محیط کشت ثانویه هستند. در محیط کاشت ثانویه نهال ها با فاصله 0.3 متر از هم کاشته می شوند. بعد از رسیدن میوه هل تا زمانیکه کپسولها سبز هستند آنها را برداشت می کنند تا زرد نشوند.

 

منبع:

zanthan

wikihow

gardenista

About اصله

Check Also

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای در منزل و روش تکثیر آن

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای اصلا کار سختی نیست! یه گل جذاب و دوست داشتنی ...

7 comments

  1. سلام لطفا طریق کاشت گیاه هل را بفرمایید. بنده دانه گیاه هل را خیس کردم دو سه روزی بعد در دستمال نمناک قرار دادم ولی ریشه نزده

    • سلام. حتما این بحث هم به مطلب اضافه میشه. اما در مورد کاشت هل دو نکته خیلی مهم رو باید رعایت کنید: اول این که برای کاشت هل از دانه باید حتما حتما حتما از دانه هل تازه استفاده کرد. پس اگر هل توی خونه دارین و یا از عطاری خریداری کردین نمیتونید باهاش گیاه جدیدی رو سبز کنید؛ چرا که قدرت جوانه زنی در این دانه ها از بین رفته.
      دوم این که جوانه زنی دانه هل بین 30 تا 50 روز طول میکشه و کلا دور جوانه میزنه. پس ناامید نشین. اگر دانه هل تازه دارین بعد از این که بذرها رو از پوسته خارج کردین و 24 ساعت در آب خیس کردین، داخل یه دستمال مرطوب بزارین و دستمال رو درون یه کیسه فریزر که چند سوراخ روی اون ایجاد کردین قرار بدین و کیسه رو در مکان گرمی بزارین. رطوبت گیاه رو تامین کنید و منتظر جوانه زدن بمونید. اگر هوا رد و بدل نشه دانه ها کپک میزنن. پس حواستون باشه.
      البته من در مقاله ای خوندم که یک محلول اسید نیتریک 2.5 درصد روی دانه ها یا همون کپسول ریخته بشه. بعد از دو دقیقه محلول رو دور بریزین و کپسول ها رو در آب گرم قرار بدین. 24 ساعت خیس کنید و سپس بذر رو دربیارین و بقیه ماجرا. اما من خودم به شخصه این روش رو امتحان نکردم.

  2. امکانش هست بفرمایید دانه تازه هل را از کجا میشود تهیه کرد؟
    ریزوم گیاه را از کجا میتوانیم تهیه کنیم؟

  3. گیاه هل در چه سن رویشی بار دهی دارد و میزان آن چقدر است

  4. سلام وقت بخیر. من یک سوال داشتم قیمت نهال هل در دو جا مشاهده کردم یک سایت حدود ۳۰۰ تومن زده بودن و در سایت دیگر ، دو و نیم میلیون زده بودن.خب حالا من به کدام اعتماد کنم و اینکه چه تفاوتهایی می تونن داشته باشند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *