Home / درختان میوه / علت میوه ندادن درخت انگور – کود مناسب درخت انگور

علت میوه ندادن درخت انگور – کود مناسب درخت انگور

علت میوه ندادن درخت انگور یکی از دغدغه‌های باغداران محسوب می‌شود. در حال حاضر دلایل زیادی وجود دارد که منجر به میوه ندادن انگور خواهد شد.

با وجود اینکه شیوه نگهداری درخت انگور بسیار آسان است اما این نوع درخت در مقایسه با سایر درختان حساس تر بوده و اگر نکات لازم و ضروری نگهداری آن رعایت نشود بر روی میزان باردهی آن اثر منفی خواهد گذاشت.

چنانچه به پرورش باغ انگور مشغول هستید با افزایش اطلاعات در زمینه دلیل بار ندادن درخت انگور می‌توانید باردهی درختان خود را چند برابر کنید.

در صورتی که سوال علت میوه ندادن درخت انگور ذهن شما را مشغول کرده است توصیه ما به شما مطالعه این مقاله است.

در این مطلب در زمینه علت بار ندادن درخت انگور، علت خشک شدن، کوچک بودن، رشد نکردن و علت برگ ندادن درخت انگور صحبت خواهیم کرد.

تا به حال بالغ بر 600 گونه و نژاد از درخت انگور شناسایی شده است.

به علاوه میوه درخت انگور نیز کاربردهای زیادی دارد و از آن می‌توان به برای تولید مربا، کشمش و… استفاده کرد.

با توجه به اینکه پرورش و نگهداری درخت انگور کار دشواری نیست باغداران زیادی در این زمینه فعالیت دارند.

امایکی از مسائل مهمی که در رابطه با درخت انگور بسیار مهم است بار ندادن آن خواهد بود.

 

 

دوستان عزیزم اگر دوست دارین اطلاعاتتون رو در زمینه گل و گیاه بالا ببرید و یا روش های تکثیر و درمان گیاهان رو یاد بگیرین، کانال اصله در ایتا رو دنبال کنید علاوه بر این میتونید با برقراری ارتباط با مشاور به صورت رایگان مشکلات گیاهانتون رو برطرف کنید برای پیوستن کافیه روی لوگوی ایتا در بالای صفحه بزنید و عضو کانال گل و گیاه در ایتا بشین

علت میوه ندادن درخت انگور

اولین و مهمترین چیزی که همیشه باید به یاد داشته باشید این است که درخت انگورنیاز به نور خورشید مناسب برای آغاز خوشه های گل داخل جوانه دارد. هنگامی که شما به شاخه های سبز انگور نگاه می کنید، صدها جوانه که بین برگ برگ و ساقه دیده می شوند مشاهده خواهید کرد.

جوانه انگور در واقع یک   جوانه ترکیبی است  . جوانه اولیه، ثانویه و ثالثیه در کنار یکدیگر قرار دارد.به طور کلی، جوانه اولیه حاوی   برگ و دستک اولیه است که به ترتیب 6 تا 10 برگ و دو دستک را تولید می کنند.اگر جوانه اولیه در بهار به یک ساقه جدید تبدیل شود، جوانه های ثانویه و ثالثیه کوچک باقی میمانند.هر چیزی که سبب  عدم رشد و یا مرگ     جوانه اولیه می شود، همان چیزی است که ما آن را نکروز اولیه جوانه(مرگ سلول های جوانه)می نامیم و تا حد زیادی تحت تاثیر تعداد انگورهایی    است که درخت شما تولید خواهد کرد.

ساقه سبز با جوانه نشان داده شده در تصویر بالا، یک ساقه یک ساله از فصل رشد فعلی است. این جوانه ها در سال های بعد رشد می کند.

  به عبارت دیگر، شاخه های کوچک و دستک هایی که در سال آینده ظاهر خواهند شد، درداخل جوانه های فصل رشد جاری شروع به رشد می کنند.

تصویر زیر نشان می دهد جوانه در یک ساقه است که شروع به خواب رفتن است. این جوانه سال آینده انگور تولید می کند

بنابراین، اگر درخت انگور شمادر سایه رشد می کند، یا بیش از حد فشرده است و هیچ نور خورشید نمی تواند به سایه انداز درخت نفوذ کند، پس در سال آینده محصول کمتری خواهد داد. به همین دلیل است که    همیشه بر روی مدیریت مناسب باغچه و انتخاب نقطه مناسب برای رشد تاکید می شود.

هرس غیراصولی درخت انگور

همانطور که نفوذ مناسب نور خورشید به انگور اهمیت دارد.به یاد داشته باشید، میوه و تنوع گونه ها متفاوت است.جوانه ها در واریته  Crimson ، خوشه های گل را از چهارم به بعد (شروع به شمارش از پایه ساقه) آغاز می کنند. اگر ساقه حاوی جوانه های خفته را به 2 یا 3 جوانه کاهش دهید، شمابیشترین قسمت ساقه که میوه های زیادی می دهد را قطع کرده اید.

مشاهده شده بسیاری از    تولید کنندگان انگور  تقریبا تمام ساقه های حاصل از    فصل گذشته    رشد    را از بین می برد.

بنابر این به یاد داشته باشید، بدون برنامه ریزی کردن عملیات هرس و با هرس غیر اصولی به سادگی، اندازه محصول را کاهش می دهید.

در ارتباط با هرس درختان میوه نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که نحوه هرس درخت انگور روی میزان باردهی آن بسیار اثرگذار است. در واقع یکی از اصلی‌ترین عملیاتی که روی رشد شاخه‌ها و همچنین تولید جوانه‌های تازه رشد کرده اثر دارد هرس کردن اصولی و در زمان مناسب است. هرس کردن به عملیاتی گفته می‌شود که در طی آن شاخه‌های اضافی رشد کرده و برگ‌های خشک گیاه از آن حذف می‌شود. با این کار انرژی بیشتری به شاخه‌ها برای تشکیل انگور جدید منتقل خواهد شد. همچنین با حذف شاخه‌هایی که اضافه رشد کرده‌اند نور و هوای بیشتر به شاخه‌های تازه درخت خواهد رسید.

با وجود اینکه هرس کردن درخت فواید فراوانی دارد اما در صورتی‌که به شکل نادرست انجام شود تمام اثرات مثبت آن از بین خواهد رفت. بنابراین هرس کردن درخت انگور به شکل نامطلوب را می‌توان یک دلیل بار ندادن درخت انگور به شمار آورد. در بعضی مواقع نیز باغدار به اشتباه ساقه پر از جوانه را قطع می‌کند که منجر به میوه ندادن درخت انگور خواهد شد. شایان ذکر است که برخی از باغداران تصور می‌کنند که باید کل شاخه‌های سال قبل درخت را حذف کنند تا شاخه‌های نو رشد کند، اما این تصور کاملا اشتباه بوده و باید درخت را به شکل اصولی هرس کرد.

انگور نر :

اکثر انواع انگورهای تجارتی که امروزه رشد می کنند، گل های نر و ماده  تولید می کنند، بنابراین هیچ گرده افشانی متقابل لازم نیست.

با این حال، برخی از گونه های انگور مانند  vitis Reparia ،تنها تولید گل نر می کنند که برای تولید کننده انگور به طور متوسط، در طول گلدهی امیدوار کننده است، به طوری که هزاران خوشه گل را تولید می کند، اما این گل هرگز انگور تولید نخواهد کرد، فقط سقوط خواهد کرد.

برخی از پرورش دهندگان این انگور ها را به افرادی می فروشند که    تنها پوشش گیاه از لحاظ زیبایی    برای آنها مهم است .نه برای این که این درختان تولید میوه کنند. اگر شما یک خانه با یک درخت انگور در یک حیاط یا حصار خریداری کردید و مشاهده کردید که انگور تولید نمی کند، پس احتمال دارد که این انگور از نوع نر باشد.

اگر درخت انگور شما ،میوه نمی دهدامیدوارم این مقاله به شما در مورد چگونگی اصلاح مشکل کمک کند.

آفات و بیماری های درخت انگور

برخی اوقات علت بار ندادن انگور می‌تواند ابتلا به آفات و بیماری باشد. در زمینه آفات و بیماری‌های درخت انگور خوب است بدانید که این نوع درخت به بیماری سفیدک پودری و بوترایتس بسیار حساس است. این بیماری‌های ذکر شده به طور مستقیم به جوانه‌ها حمله می‌کنند و نمی‌گذارند که جوانه‌ها تا حد زیادی رشد کنند. به علاوه بعضی از کنه‌ها نیز از بافت جوانه‌های ابتدایی تغذیه می‌کنند که منجر به آسیب رسیدن به شکوفه‌های درون جوانه خواهد شد.

لازم به ذکر است که ابتلا به آفات و بیماری علت میوه ندادن درخت انگور نیز به شمار می‌آید.کنه‌های زنگاری نیز از بافت درون جوانه‌ها تغذیه می‌کنند که منجر به وارد شدن آسیب به خوشه‌های ریز داخل گل خواهد شد. برای اینکه درخت انگور را از ابتلا به این نوع بیماری‌ها حفظ کنید لازم است که سمپاشی به موقع و مصرف کود مناسب را در برنامه خود قرار دهید. همچنین قطع شاخه‌های بیمار از درخت نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد.

کود مناسب درخت انگور

بهترین کود برای افزایش باردهی انگور بر اساس آنالیز خاک و برگ تعیین می‌شود. برای افزایش باردهی انگور تامین عناصر ماکرو و میکرو مسئله مهمی است که گیاهان برای رشدرویشی و زایشی نیاز دارند. در ادامه، عناصر مغذی کلیدی و بهترین کودهایی که برای افزایش باردهی انگور مورد استفاده قرار می‌گیرند مطرح شده اند:

  • کود ازت (نیتروژن)کود نیتروژنه یا ازت یکی از عناصر مهم برای رشد و تولید برگ‌ها و شاخه‌های جدید گیاه انگور است. برای افزایش باردهی، معمولاً در بهار و در فصل رشد از کودهای حاوی ازت مانند نیترات آمونیوم یا کود نیترات کلسیم استفاده می‌شود. این کود به عنوان بهترین کود افزایش عملکرد انگور شناخته شده است.
  • کود فسفر:فسفر از عناصر مغذی مهم برای توسعه ریشه‌ها و تشکیل میوه‌های جدید است. برای افزایش باردهی انگور، از کودهای حاوی فسفر مانند سوپرفسفات تریپل استفاده می‌شود.
  • کود پتاسیم:پتاسیم یکی از عناصر مغذی اساسی برای رشد میوه و بهبود کیفیت میوه‌ها است. افزودن کودهای پتاسیم مثل کلرید پتاسیم به خاک می‌تواند به رشد و باردهی انگور کمک کند و همین امر باعث شده است که کود پتاسیم به عنوان بهترین کود افزایش باردهی انگور شناخته شود.
  • کود کلسیم:کلسیم نقش مهمی در تقویت سلول‌ها و جلوگیری از بیماری های گیاه دارد. افزایش باردهی انگور می‌تواند با افزودن کودهای حاوی کلسیم به خاک انجام شود.
  • مواد آلی و کمپوست: مواد آلی و کمپوست فواید زیادی دارند که از مهمترین آنها می‌توان به بهبود ساختار خاک، افزایش توانایی خاک در نگهداری رطوبت و عناصر مغذی اشاره کرد.

به نظر شما می توان همه این کود ها رو جدا جدا به درخت داد؟

مسلما خیر

ما نیاز به کودی عالی داریم که همه این ترکیبات رو داشته باشه و با تغذیه عالی گیاه باعث به ثمر نشستن گیاه بشه.

کود مناسب درخت انگور در فروشگاه اینترنتی اصله موجوده

برای ثبت سفارش کافیه روی لوگوی ایتا در بالای سایت بزنید و با ادمین فروش در ارتباط باشید

About اصله

Check Also

علت زرد شدن برگ درخت پرتقال چیست

علت زرد شدن برگ درخت پرتقال چیست – زرد شدن نوک برگ مرکبات

علت زرد شدن برگ درخت پرتقال چیست – بررسی زرد شدن نوک برگ مرکبات زرد ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *