Home / گلهای آپارتمانی / گل قهر و آشتی و بیان تمام شرایط لازم برای نگهداری از آن + فیلم واکنش گیاه

گل قهر و آشتی و بیان تمام شرایط لازم برای نگهداری از آن + فیلم واکنش گیاه

گل قهر و آشتی بانام علمی Mimosa pudica یکی از گیاهان حساس به تماس می‌باشد که در اثر تمام دست یا اجسام برگ‌های آن بسته می‌شوند و به همین دلیل نیز به اسم گل قهر و آشتی معروف شده است. زمانی که به برگ‌های این گیاه دست بزنید بسته می‌شوند و به اصطلاح قهر می‌کنند و چند دقیقه دیگر به حالت اولیه بر می‌گردند. همچنین این گیاه به نور نیز حساس بوده و در شب و تاریکی برگ‌های آن جمع می‌شوند و در روشنایی باز می‌شوند.

نام انگلیسی

Sensitive plant

نام علمی

Mimosa pudica

فارسی رایج

گل قهر

 

توصیه می کنم کلیپ کوتاه زیر رو ببینید تا متوجه بشین منظور از قهر و آشتی چیه!

 

فیلم گل قهر و آشتی

 

 

معرفی گل قهر و آشتی و شرایط نگهداری از آن

این گیاه از خانواده ی لوبیا سانان است و کلا این خانواده به داشتن گل های تکامل یافته با قابلیت تکان خوردن برگ ها معروف می باشد! ریشه این گل حاوی میموزین، تانن و اگزالات کلسیم است.یه گل دیگر هم از این خانواده داریم به نام گل رقصنده! که آن گل هم با حرکت خورشید برگ هایش رو تکان میدهد و حرکات موزون انجام میدهد. و برگ هایش را به سمت خورشید میچرخاند.

یک درختچه دیگر از همین خانواده است که پسرعموی بزرگتر این گل محسوب میشود و شبها با تاریک شدن هوا برگ ها روی هم میخابند و صبح ها دوباره بیدار میشوند که به آن گل “ابریشم شب خسب!!” می گویند.

گل قهر و آشتی

نور مناسب:
دوستان این گل نیاز به نور زیاد ولی غیر مستقیم دارد تا حداقل برگاش نسوزه… واسه بسته و باز شدن برگ ها نیاز به انرژی داره واسه همین باید با نور این انرژی رو تامین کنه… واسه همین اگه یه بار دست زدید دیدی دیگه باز نشد بدون که واسه همین کمبود نور هستش. پنجره جنوبی واسش از همه بهتره… در صورت نور مستقیم تابستون برگ هاشو روی هم جمع میکنه.

گل قهر و آشتی به نور زیاد احتیاج دارد. ولی از قرار دادن در تابش شدید نور آفتاب خودداری کنید. همچنین گیاه را در جای‌های تاریک و بدون نور نباید نگهداری کنید.

آبیاری:
گل پرتوقعی هستش، هر زمان دیدی خاکش خشک شده، آبیاری کنید تا ازیرش بزنه بیرون. سری بعدی باید انگشت کنی توی خاک اگه دیدی اون زیر خشک شده آبش بدید. آب زیادی بدید برگاش زرد میکنه، سیاه میشه، یا قارچ میزنه…. در صورت آبیاری کم برگ ها روی هم جمع میشن یا قهر میکنه.

 

گل قهر و آشتی

دمای مطلوب:
دوستان این خانواده ی لوبیاسانان کلا به سرما حساسند، و بیشتر طالب گرما هستند. توی نیمه دوم سال بیاریدش داخل پاسیو یا گلخونه یا داخل منزل کنار پنجره سرما نزنه سیاهش کنه. دمای معمولی اتاق ۲۰ الی ۲۵ درجه براش خوبه. در صورت دمای بیشتر یه سینی آب زیرش بزارید درصورت سرمای زیاد برگاش روی هم جمع میشن مثه ما که سردمون میشه خودمون رو مچاله میکنیم.

رطوبت:
دوستان این گل نیاز به یه رطوبت متوسط داره رطوبت کم برگ ها رو خشک میکنه. سینی آب غیر مستقیم بزارید زیرش تا رطوبتش رو تامین کنه روی برگ ها آبپاشی نکنید چون برگ هاش جمع میشه و کلا خرابش میکنید.

خاک:
دوستان عزیز من این گل بومی آمریکای جنوبی هستش… اونجاها که دیگه از خاک کاکوس خبری نیست! همه خاکا جنگلی و اسیدی هستند! باید یه پیت ماس مشتی بهش بدید… من خاکهای پیت ماس آلمانی گرامافلور رو توصیه میکنم همراه با پرلیت با هم ترکیب کنید بهترین خاکه… فقط توروخدا هر آشغالی اومدید نریزید پاش، مثه خاک باغچه و غیره….

از ترکیب خاک باغچه با کوکوپیت یا خاک‌برگ می‌توان استفاده کرد. می‌توان در فصل رشد از کودهای NPK برای رشد بهتر گیاه استفاده کرد. از خاک‌های با تخلخل مناسب برای گیاه قهر و آشتی استفاده کنید. خاک گیاه را اواخر تابستان و قبل از شروع دوره رشد می‌توان تعویض کرد.

 

تغذیه:
نیاز بالایی به تغذیه داره، با کودهای سه ۲۰ حتما دو هفته یبار تغذیه کنید… ببینید دوستان این گل برای باز و بسته شدن نیاز به عنصر پتاسیم داره! هر یک بار درمیون کود گلدهی بهش بدید به خاطر پتاسیم بالاش، تا راحت تر باز و بسته بشه، یه چی تو مایه های روغن کاری کود های موجود در بازار مثه کریستالون ها اکثرا فیک و تقلبی شدن… سعی کنید از کود هایی استفاده کنید که بسته بندی خوب داره و شماره تلفن پاسخ گویی داره روی بسته مثه گرین گروس ایتالیا، اورال سوییس، گل پرور اسپانیا و غیره…

تکثیر:

گیاه قهر و آشتی معمولا از طریق بذر کاشته می شود. قبل از کاشت بهتر است بذرها را چند ساعت در آب خیساند. گل های صورتی این گیاه دانه تولید می کنند. بذرها را در خاک و یا در مخلوط خزه تورب و پرلیت بکارید و آن ها را با 0/3 سانتی متر خاک بپوشانید. خاک باید مرطوب باشد. بعد از کاشت بذرها یک پلاستیک تمیز روی گلدان بکشید، بذرها برای جوانه زنی به رطوبت زیادی نیاز دارند. جوانه زنی معمولا 14 تا 21 روز طول می کشد. دمای مناسب برای رشد این گیاه 21 تا 30 درجه سانتی گراد می باشد. بذرها را ابتدا در یک گلدان 7 سانتی متری بکارید و بعد از این که بذرها جوانه زدند و به خوبی تثبیت شدند، قوی ترین نهال ها را انتخاب کنید و آن ها را به گلدان های 13 سانتی متری منتقل کنید. فراموش نکنید در گلدان سوراخ زهکشی قرار دهید.

شما همچنین می توانید این گیاه را از طریق قلمه نیز بکارید. یک شاخه که دارای یک گره برگی است را قطع کنید و آن را در خاک قرار دهید. روی آن را با پلاستیک بپوشانید تا خاک مرطوب بماند. در آب و هوای گرم، تقریبا باید هر روز به گیاه قهر و آشتی آب داده شود.

گیاه قهر و آشتی به سادگی از طریق بذر رشد می کند و یک گیاه بسیار سازگار است اما به رطوبت و گرما نیاز دارد. زمانی که ریشه این گیاه در یک فضای محدودی باشد، شکل گل ها و شاخ و برگ ها جذاب تر می شوند. اما به هرحال در صورتی که ریشه از سوراخ زهکشی گلدان بیرون بیاید باید گلدان را عوض کرد و گیاه را به یک گلدان بزرگ تر منتقل نمود.

 

مشکلات:
دوستان عزیز این گل به کنه حساسه! واسه همین دمای بالا باید با رطوبت بالا باشه، وگرنه میشه کنه، برگ های کمرنگ و تارعنکبوتی نشونه ی کنه هستش… به پوسیدگی ریشه در زمستون حساسه زیاد ابش ندید اون موقع جاشم گرم باشه بیارید داخل تو زمستون.

آفت‌هایی مانند شپشک آرد الود، شته‌ها و همچنین بیماری‌های ویروسی در این گیاه ایجاد بیماری می‌کنند. با تشخیص به موقع و جداسازی گیاهان مریض از گیاهان سالم می‌توان از بروز مشکلات جلوگیری کرد. یکی دیگر از مشکلات گیاه قهر آشتی زرد شدن برگ‌ها می‌باشد.

از اسپری حشره کش برای این گیاه استفاده نکنید. چرا که باعث سیاه شدن برگ ها می شوند.

دلیل زرد شدن برگ گل قهر و آشتی چیست؟
آبیاری بیش از حد یا خشکی زیاد، کمبود نور، بیماری‌های قارچی، و سرما می‌تواند از دلایل زرد شدن و ریزش برگ‌های این گیاه باشد.

 

نکات مهم

  •  مواظب باشید بیش از اندازه به این گیاه آب ندهید و فقط آن را مرطوب نگه دارید.
  •  گیاه قهر و آشتی در شب به خواب می رود و به همین دلیل برگ های آن بسته می شوند.
  • گل های زیبا و صورتی گیاه قهر و آشتی که مانند یک گلوله پنبه ای هستند می توانند دانه های زیادی تولید کنند.
  • پلاستیکی که روی گلدان کشیده می شود باید روشن باشد و به محض دیدن جوانه باید آن را از روی گلدان برداشت.
  •  اگر گلدان را با پلاستیک می پوشانید، تا زمان جوانه زنی آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. بعد از جوانه زنی پلاستیک را حذف کرده و گلدان را در نور کامل قرار دهید.
  • اولین برگ ها پس از چند روز ظاهر خواهند شد. برگ های اولیه حساس نیستند و حرکت نمی کنند. حدود سه هفته بعد، برگ ها بالغ می شوند و در زمان لازم حرکت خواهند کرد. هرچه گیاه بیشتر رشد می کند برگ ها حساس تر می شوند.
  • در صورت امکان برای آبیاری گیاه قهر و آشتی از آب مقطر یا آب باران استفاده کنید. زیرا اگر آب شیر مواد شیمیایی مانند کلر داشته باشد باعث ایجاد حساسیت در گیاه می شود.
  •  دمای سرد از ظاهر شدن برگ ها جلوگیری می کند. گلدان را در یک مکان با دمای 21 تا 30 درجه قرار دهید. بهترین دما برای این گیاه 29 درجه سانتی گراد می باشد. اگر درجه حرارت بین 21 تا 30 درجه سانتی گراد باشد گیاه در کمتر از 7 روز جوانه می زند. اگر درجه حرارت پایین تر باشد جوانه زنی معمولا 21 تا 30 روز بعد از کاشت بذر انجام می شود.

 

About اصله

Check Also

گل برگ خونی یا آیریزین و شرایط نگهداری از گل آیریزین

گل برگ خونی یا آیریزین با نام علمی Tresine herbstiiBlood leaf  گیاهی با برگ هایی ...

2 comments

  1. گل قهر و آشتی من در عرض دو روز کاملا خشک شد هم برگ ها هم ساقه . قبلش برگ هاش می‌ریخت اما کلی هم جوونه میزد ظاهرا مشکلی نداشت اما یهویی خشک شد . بعد از اینکه خشک شد خاکش رو عوض کردم و دیدیم ریشه اش یه مقدار بی حال هست خودم حدس می‌زنم بخاطر سرما اینجوری شده هیچ راه حلی نداره که درستش کنم؟

    • وقتی میگین قبل از خشک شدن ریزش داشته معنیش اینه که گیاه قبل از این که از بین بره از مشکلی رنج میبرده و همین مورد باعث ریزش در برگهاش شده باید حتما گیاه بررسی و مشکل اصلی پیدا میشد. تعویض خاک در شرایط بیماری و استرس هم اصلا کار درستی نیست چون فقط شوک مضاعف به گیاه وارد میکنه و هیچ فایده دیگه ای نداره
      با ناخن کمی از ساقه رو خراش بدین اگر زیر پوست ساقه، هنوز زنده و جوان هست میشه کاری کرد اگر کامل خشک شده با کمال تاسف باید بندازینش دور
      اگر چک کردین و سالم بود باید دارودرمانی رو شروع کنید. میتونید عکسش رو به اینستاگرام اصله یا به آیدی @imagepad در ایتا یا تلگرام بفرستین تا مشاوره درمانی بگیرین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *