Home / مقالات / راه های تشخیص زمان آبیاری گیاهان

راه های تشخیص زمان آبیاری گیاهان

یکی از سخت ترین کارها در مورد نگهداری گیاهان، آبیاری اصولی و درست هست. در این مطلب میخوام راه های تشخیص زمان آبیاری گیاهان رو با هم یاد بگیریم.

قبلا هم در مورد روش صحیح آبیاری گیاهان آپارتمانی توضیح دادم اما این که بدونیم چه زمانی موقع آبیاری گیاهان هست بسیار اهمیت داره.

آبیاری بیش از حد یا کم تر از نیاز گیاه هر دو به یک اندازه سلامت گیاه رو به خطر میندازن.

زمانی که گیاهی رو میخریم و به منزل میبریم هم شاداب هست و هم در ابتدا رشد داره. اما کم کم اون شادابی و زیبایی رو از دست میده و کم کم رشدش هم متوقف میشه. یکی از عوامی بروز این اتفاق آبیاری غیر اصولی هست. هیچ وقت نمیشه زمان مشخصی رو برای آبیاری در نظر گرفت. مثلا نمیشه گفت هر سه روز به پتوس آب بدین و یا هر پنج روز به سانسوریا!

مدت زمان آبیاری بستگی به نوع گیاه، سایز گلدان و محیط و رطوبت منزل شما داره.

این مقاله به شما آموزش میده که بفهمید گیاهان آپارتمانی چه زمانی به آب نیاز دارند.

راه های تشخیص زمان آبیاری گیاهان

راه های تشخیص زمان آبیاری گیاهان

8 راه برای تشخیص زمان نیاز گیاهان به آب وجود داره👇🏻👇🏻:

  1. با انگشت خود خاک را از نظر خشکی تست کنید.
  2. رطوبت خاک را با چوب یا سیخ آزمایش کنید.
  3. پژمردگی یا افتادگی برگ ها را بررسی کنید.
  4. برگهای زرد یا قهوه ای را بررسی کنید.
  5. برگهای خشک و ریزش برگها را بررسی کنید.
  6. رنگ خاک را بررسی کنید.
  7. وزن گلدان را آزمایش کنید.

آبیاری صحیح و به موقع گیاهان آپارتمانی یکی از فاکتورهای موثر رشد گیاهان هست. پس بسیار اهمیت داره که زمان درست آبیاری رو تشخیص بدیم.

خیلی از گیاهان من به خاطر توصیه هایی که به اشتباه به من میشد از بین رفتن😞 برای همین تصمیم گرفتم بهترین راه ها رو امتحان کنم و الان هم نتیجه این تجربیات و تحقیق رو با شما به اشتراک میزارم.

در ادامه موراد را با هم بررسی می کنیم.

بهترین زمان برای آبیاری گیاهان آپارتمانی

  • 1. با انگشت خود خاک را از نظر خشکی آزمایش کنید

راه های تشخیص زمان آبیاری گیاهان

 

یکی از بهترین راه ها برای تشخیص زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی اینه که شرایط خاک را زیر نظر داشته باشید. برای این کار نیازی به تجهیزات فانتزی یا تکنیک های پیچیده ندارید. یک آزمایش لمسی ساده می تونه کافی باشد.

شما می توانید هر سه تا چهار روز با فشار دادن انگشت خودتون در خاک میزان رطوبت خاک رو چک کنید. قسمت بالای خاک ممکنه خشک به نظر برسه اما قسمت های پایینی رطوبت دارن. بنابراین مهمه که انگشت خودتون رو چند سانت پایین تر ببرید. مثلا خشکی خاک رو به اندازه سه بند انگشت چک کنید.

اگر رطوبت خاک کم بود و یا خشک بود آبیاری کنید.

این وسط استثنایی هم وجود داره. اونم گیاهانی هستن که نیاز آبی بالایی دارن.

فکر نکنید که اگر آب زیاد بدین گیاه شاداب میمونه. نه این طور نیست. برعکس، اگر خاک را همیشه مرطوب نگه دارید، پوسیدگی ریشه برای گیاه کم کم شروع میشه و یک باره گیاه از بین میره.

پس مهمه که گیاهان رو بر اساس تعادلآبیاری کنید. اول نیاز گیاهتون رو بشناسید بعد با توجه به اون تست خشکی خاک انجام بدین.

  • 2. رطوبت خاک را با چوب یا سیخ آزمایش کنید

بررسی رطوبت خاک در عمق گلدان مهمه چرا که زیرا ظاهر سطح خاک میتونه فریبنده باشه. ممکنه شما آبیاری کنید و سطح خاک مرطوب شده باشه ولی ریشه های پایینی در خشکی باشن. این خشکی برای ریشه های عمیق خوب نیست و به مرور اون ها رو از بین میبره.

پس یک چوب نازک و یا سیخ چوبی رو بردارین از کنار گلدان جایی که ریشه آسیب نبینه تا نیمه گلدان چوب رو وارد کنید. یک دقیقه صبر کنید و آروم چوب رو بیرون بکشید

اگر خشک بود یعنی نیاز به آبیاری هست ولی اگر رطوبت داشت از آبیاری مجدد خودداری کنید.

یکی دو روز دیگه دوباره خاک رو با چوب چک کنید اگر چوب خشک بود و یا رطوبت بسیار بسیار کمی داشت آبیاری کنید.

  • 3. پژمردگی یا افتادگی برگها را بررسی کنید

زمانی که آب گیاه کم باشه، برگ ها حالت افتاده و پژمرده پیدا میکنن. چرا؟

به این دلیل که روی برگ ها منافذ کوچکی به نام روزنه وجود داره. اینها منافذی هستند که گیاه از آنها برای جذب و انتشار گازها و رطوبت استفاده می کنه. موقعی که آب کافی به گیاه نرسه، این روزنه ها به صورت خودکار بسته میشن تا روند تعریق گیاه متوقف بشه و این طوری رطوبت گیاه محفوظ میمونه.

اگر برگهاپژمرده شدن  و این پژمردگی ناشی از کمبود آب باشه بعد از آبیاری دوباره به حالت اولیه خودشون برمیگردن و شاداب میشن.

در بسیاری از موارد این پژمردگی میتونه شروع یک مشکل یا بیماری در گیاه باشه.

گیاه می تونه به دلایل دیگری نیز پژمرده بشه و از بین بره. مثلا:

  • کوددهی بیش از حد (کود زیاد)
  • قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور مستقیم خورشید
  • بیماری یا هجوم حشرات
  • پوسیدگی ریشه
  • آبیاری بیش از حد و قارچی شدن گیاه

 

  • 4. برگهای زرد یا قهوه ای را بررسی کنید

اگر رنگ برگها تغییر میکنه و به سمت زرد یا قهوه ای شدن میره نشونه آبیاری اشتباه هست. زمانی که گیاه تشنگی بکشه برگ ها از کناره شروع به خشک شدن میکنن. در اصطلاح میگیم برگ ها از لبه میسوزن.

در این صورت باید سریع گیاه را آبیاری کنید و اسپری آب روی برگ ها بزنید.

5. برگهای خشک و ریزش برگها را بررسی کنید

راه های تشخیص زمان آبیاری گیاهان

 

اگر یک برنامه درست و اصولی برای آبیاری نداشته باشید و گیاه رو به اندازه در دفعات مناسب آبیاری نکنید برگ ها خشک شده و ریزش پیدا می کنن. خیلی از گیاهان برگ های زیرین و پیر خودشون رو خشک میکنن و این نشونه کم آبی نیست. شما باید به الگوی خشک شدن و ریزش توجه کنید. برگ های پیر دونه دونه و کم کم میریزن. در صورتی که گیاه تشنه مانده سریع برگ خشک میکنه و ریزش شدید داره. یعنی برگ های جوان هم خشک میشن و میریزن. این الگویی هست که نشون میده گیاه کم آبه.

اگر آبیاری درست و منظم هست و برگ ها ریزش دارند میتونه نشونه خرابی ریشه باشه.

  • 6. رنگ خاک را بررسی کنید

رنگ خاک می تونه به شما کمک کنه که بفهمید گیاهان آپارتمانی به آب بیشتری نیاز دارند یا خیر

رنگ خاک می تونه نشان دهنده میزان رطوبت موجود در خاک باشه. خاک مرطوب به طور طبیعی تیره تر از خاک خشک به نظر می رسه، بنابراین میتونه راهی مفید باشه برای این که تشخیص بدیم گیاه تشنه هست یا نه.

  • 7. وزن گلدان را آزمایش کنید

آشنایی با وزن گلدان در طولانی مدت به شما کمک میکنه تا زمان مناسب آبیاری گیاه را مشخص کنید. وقتی یک گیاه دارای خاک مرطوب باشه، سنگین تر از گلدان با خاک خشک هست.

موقعی که گیاه رو آب دادین گلدان رو بلند کنید و وزنش رو تقریبی حس کنید. چند روز بعد هنگامی که آب از گیاه تبخیر شد، تفاوت قابل توجه وزن را کاملا احساس میکنید. این میتونه زمان تقریبی آبیاری رو به شما نشون بده. هر چه گلدان سبک تر بشه موقع آبیاری نزدیک تر میشه.

این راهکارها به راحتی قابل اجرا هستن و میتون زمان درست آبیاری رو با ما نشون بدن.

بهتره از چند تکنینک در کنار هم استفاده کنید. به عنوان مثال، یک گیاه با خاک خشک و برگهای پژمرده گیاهی است که نیاز به آبیاری داره. با این حال، یک گیاه با برگهای پژمرده و خاک بسیار مرطوب به احتمال زیاد از آبیاری بیش از حد دچار پوسیدگی ریشه شده.

سخن پایانی

علاوه بر اینکه می توان با راه های تشخیص زمان آبیاری گیاهان، زمان نیاز گیاهان به آب را ارزیابی کرد، درک عواملی که بر میزان نیاز آنها به آب تأثیر میزاره هم بسیار مهمه. اندازه گلدان، نوع خاک، دما، رطوبت و جریان هوا از عواملی هستن که تعیین کننده مدت زمان آبیاری هستن. پس هر زمان کسی بهتون گفت یا جایی خوندین که مثلا به این گیاه هر چهار روز یک بار آب بدین، اصلا به این حرف توجه نکنید و خودتون موقع آبیاری رو تعیین کنید.

امیدوارم این مطلب مفید باشه براتون و دوست دارم نظرتون رو در این باره بدونم.

 

برای درمان گیاهان بیمار خود و یا دریافت مشاوره رایگان در زمینه نگهداری و … از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید. پیج رو فالو کنید و عکس گیاه بیمار خودتون رو بهه مراه توضیحات لازم ارسال کنید.

About admin

Check Also

نحوه استفاده از لیکاپون

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی و به صورت کلی نگهداری گیاهان در لیکاپون ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *