Home / مقالات / نگهداری پتوس در آب با روشی ساده و نکات مهم آن

نگهداری پتوس در آب با روشی ساده و نکات مهم آن

نگهداری پتوس در آب بسیار ساده هست. اگر شما هم جزو افرادی هستید که تمایل به نگهداری گل و گیاه در منزل دارید این مطلب را از دست ندهید.

ممکن است شما گیاهی پتوس مادری داشته باشید و تصمیم به گرفتن قلمه از آن دارید. یا این که قلمه ای را از یکی از دوستان گرفتید و می خواهید آن را ریشه دار کنید.

این کار به راحتی در آب امکان پذیر است.

قبلا در مطلبی جداگانه در مورد بهترین روش قلمه زدن پتوس توضیح دادم. بنابراین در این مطلب فقط در مورد نگهداری پتوس در آب بحث می کنم.

نگهداری پتوس در آب

گل هایی مانند پتوس می توانند با از بین بردن  CO2 و سایر آلاینده ها از هوای اطراف شما، کیفیت هوای محیط داخلی را بهبود می بخشند و اکسیژن مورد نیاز شما را تأمین می کنند.

ممکن است عده ای باشند که به دلیل آلودگی های موجود در خاک و یا داشتن فرزند کوچک در خانه تمایل به نگهداری پتوس در آب دارند. این کار به راحتی امکان پذیر است. فقط باید نکات مهمی را رعایت کنید تا گیاه شما در آب نگندد و از بین نرود.

 

شرایط آب و هوایی
درجه حرارت
نور مورد نیاز
کود مورد نیاز
در هر منطقه قابل نگهداری است
70 تا 90 درجه فارنهایت (21 تا 32 درجه سانتیگراد) نور زیاد تا متوسط (بدون تابش مستقیم نور خورشید) چند قطره کود کامل برای هر 4 تا 6 هفته

آنچه شما نیاز دارید

  • یک گلدان شیشه ای یا بطری
  • آب تمیز
  • کود همه منظوره (کود مایع ترجیح داده می شود)

 

نگهداری پتوس در آب

 

چگونه می توان Pothos را در آب پرورش داد

1. یک شیشه، گلدان یا بطری پلاستیکی را انتخاب کنید.

  • به منظور این که از وضعیت گیاه در آب مطلع باشید بهتر است که گلدان های تیره انتخاب نکنید.

2. شیشه را با آب تمیز پر کنید.

  • آب شیر معمولاً خوب است. گیاهان می توانند در آب معمولی رشد خوبی داشته باشند. اما اگر شما در منطقه ای زندگی می کنید که آب سختی دارد یا این که کلر موجود در آب زیاد است، بهتر است آب را جوشیده و سرد کنید و بعد از آن استفاده کنید.

3. کود مایع اضافه کنید.

  • هر چند که نیازی نیست قبل از ریشه زدن گیاه از کود مایع استفاده کرد. اما می توانید چند قطره کود مایع را درون آب بریزید. این کار برای تغذیه گیاه بهتر است.

4. گیاه را درون گلدان قرار دهید.

نگهداری پتوس در آب

 

  • قلمه ای را انتخاب کنید که دارای یک یا چند گره باشد. به برآمدگی های روی ساقه گره میگن. شما می تونید طول ساقه را بلندتر بگیرید که ساقه دارای گره های زیادتری میشود. اما توصیه می کنم این کار را نکنید. چرا که عمل غذا رسانی به برگ ها بدون ریشه سخت تر می شود.

5. هر هفته آب گلدان را عوض کنید.

  • آب با گذشت زمان اکسیژن خود را از دست می دهد، بنابراین توصیه می کنم هر هفته یکبار آب قدیمی را ریخته و در آب جدید اضافه کنید.

6. مطمئن شوید که ساقه و گره در  آب باشد.

  • ممکن است ساقه پتوس قرار داده شده در گلدان در مجاورت هوا باشد. در این صورت گیاه ریشه نزده و خراب می شود. در این صورت ممکن است در تماس با ساقه های دگه هم اون ها رو آلوده کنه.

7. صبر کنید تا گیاه ریشه بزند.

  • حالا فقط کافی است تا گلدان شیشه ای را در مکانی که نور کافی دارد قرار داده و صبر کنید تا گره ها ریشه بزننند. از قرار دادن گلدان در مکانی که تابش مستقیم نور خورشید دارد خودداری کنید.

نکته مهم

تمیز نگه داشتن ظرف موجب می شود تا رشد گیاه خوب پیش رود. در صورتی که به گیاهتان نرسید و ظرف نگهداری آن را تمیز نکنید، محیط مناسبی برای رشد جلبک ها و ثارچ ها به وجود می آید در این صورت ریشه فاسد شده و گیاه می میرد.

ظرف شیشه ای را با آب داغ و سرکه و چند قطره مایع ظرفشویی تمیز بشویید.

About اصله

Check Also

نحوه استفاده از لیکاپون

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی و به صورت کلی نگهداری گیاهان در لیکاپون ...

6 comments

  1. سلام وقت بخیر .گل پتوس دارم که یک ساله در ابه ورشدشم خیلی خوب بوده اما الان دوهفتس برگهاش داره زرد میشه حتی برگهای جدید .آب گل رو هم‌ عوض میکنم .چرا یهو اینجوری شده ؟

    • سلام وقت شما هم بخیر
      گلهایی که در آب نگهداری میشن نسبت به گلهایی که در خاک هستند نیاز به مواد غذایی بیشتری دارند. گل شما باید حتما با کودهای مخصوص گلهای اپارتمانی محلول در آب و مهم تر از اون با کود آهن تقویت بشه. از آب جوشیده یا تصفیه شده هم برای گیاه استفاده کنید و اگر گیاهتون اینقدر بزرگ هست که بشه ازش قلمه گرفت حتما این کار رو بکنید تا دوباره جون بگیره. ولی نیاز گیاه، تغذیه با کود مناسب هست.
      شرایط محیطی گیاه رو هم بررسی کنید. گرمای هوا میتونه موجب زرد شدن گلتون بشه.

  2. سلام وقت بخیر
    من حدودا یک ماهه که دوتا قلمه پتوس رو گذاشتم توی آب و میخوام توی آب بمونن ولی مسئله اینه که ریشه نزدن و الان دیدم انتهای ساقه گندیده…علت چیه؟؟
    هر دوسه روز یکبار ُآبش رو عوض میکنم و از آب تصفیه شده هم استفاده میکنم. فعلا هیچ کودی هم بهش ندادم همون آب تصفیه شده ست، در معرض نور مستقیم هم نیست
    ممنون میشم راهنماییم کنین

    • سلام وقت شما هم بخیر
      در درجه اول باید قلمه ها دارای گره باشن چون این گره ها تبدیل به ریشه میشن.
      طول قلمه ها رو بلند نگیرین. هر چقدر بلندتر باشن عمل ریشه زنی دورتر انجام میشه.
      جای قلمه ها نباید خیلی گرم باشه. قسمت های گندیده رو جدا کنید و از قسمت گره در آب قرار بدین.
      در صورت تمایل میتونید عکس قلمه ها رو اینستاگرام بفرستین تا بیشتر راهنمایی کنم

  3. سلام من پتوسم رو به تازگی از گیاه مادر جدا کردم و در اتاقی که تنها منبع نورش نور فلورسنته نگهداری میکنم به این روش گیاه زنده خواهد موند؟

    • سلام در صورت ریشه دار بودن بله زنده میمونه منتهی رشد کمتری داره و برگ ها به مرور کوچکتر و فاصله اونها از هم بیشتر میشه.
      میتونید از لامپ رشد گیاه استفاده کنید براش. در صورت تمایل به خرید با ارسال رایگان درب منزل درخدمتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *