Home / گلهای آپارتمانی / گل های تراریوم / گل «گندمی» یا spider plant (اسپایدر پلنت یا گیاه عنکبوتی)

گل «گندمی» یا spider plant (اسپایدر پلنت یا گیاه عنکبوتی)

گل گندمی با نام علمی Chlorophytum Comosum که اغلب به spider plant (اسپایدر پلنت یا گیاه عنکبوتی) از آن یاد می شود، یکی از محبوب‌ترین گیاهان خانگی از خانواده مارچوبه سانان است که از گیاهان پایا (گیاهانی با طول عمر بیش از دو سال) به شمار می رود و بومی نواحی استوایی و جنوب آفریقاست. در زبان فارسی به این گیاه سجافی، سبزگیا و کلروفیتوم نیز گفته می شود. توانایی گندمی در کاهش آلودگی‌های هوا نظیر بنزن، مونوکسید کربن و زایلین (به کار رفته در چرم، مواد لاستیکی و چاپی) این گیاه را در زمرۀ یکی از بهترین گیاهان تصفیه کننده هوا قرار داده است. علاوه بر این این گیاه به سرعت پا می‌گیرد، برگ می دهد و گلدار نیز می شود.

 

گیاه عنکبوتی یا spider plant گیاهی است زیبا، ارزان و سریع الرشد از خانواده مارچوبه سانان که نگهداری آن برای افرادی که تا به حال تجربه نگهداری از گل و گیاه را نداشته اند بسیار مناسب است. به علت آویزان شدن برگ های آن معمولا در سبد های آویزان استفاده می شود. گیاهچه های به وجود آمده در انتهای ساقه های بلند، منبع تولید و تکثیر گیاه است که همین ساقه ها در سبد های آویزان منظره جالبی را ایجاد می کنند. این گیاه برای کاشت در آب نیز مناسب است. لازم است توجه شود که این گیاه با گل گندم که یک گل بیرونی است تفاوت چشمگیر دارد.

مراقبت و نگهداری گندمی
نور
گیاه عنکبوتی از لحاظ نیازهای نوری کم توقع است،ولی نزدیک پنجره بهترین محل برای آن است، در صورتی که کم نور باشد برگهای آن دراز و بد شکل می شود از تابش مستقیم افتاب به آن به خصوص در ظهر جلوگیری کنید.

آبیاری
در تابستان دو تا سه بار در هفته و در زمستان یک بار در هفته آبیاری کافی است.

دما
spider plant بسیار مقاوم است و حتی تا صفر درجه هم مقاومت می کند.

رطوبت
در تابستان و دمای محیط بالای ۱۵ درجه باید غبار پاشی شود.

تمیزنمودن برگ
برای تمیز کردن برگ ها غبارپاشی کافی است و از مواد براق کننده نباید استفاده شود.

گل دهی
در تابستان گیاه گندمی به گل می رود که دمگل بلندی به طول ۶۰ سانتی متر دارد. گل آذین آن به شکل پانیکول بوده و گل های سفید و ستاره ای آن دارای قطری حدود ۲/۵ سانتیمتر هستند.

تغذیه
تغذیه مصنوعی با کودهای شیمیایی محلول در آب مخصوص گل های زینتی هر دو هفته یک بار طبق دستور لازم است.

هرس
ضرورتی ندارد.

تکثیر
تقسیم بوته در بهار، جدا کردن گیاهچه های کوچکی که روی ساقه های گل دهنده مسن ایجاد می شوند و ریشه دار کردن آنها در گلدان کوچک.

تعویض گلدان
به علت سریع الرشد بودن spider plant تعویض گلدان و تکثیر به وسیله ساقه های زیرزمینی دو بار در سال انجام شود.

خاک
خاک گندمی (Chlorophytum comosum) باید کمی سنگین تر از دیگر گیاهان آپارتمانی باشد، مخلوطی از خاک باغچه و ماسه و کمپوست محیط خوبی برای رشد ریشه گیاه عنکبوتی است.

گل عنکبوتی یا گل گندمی با نام علمی Chlorophytum comosum یکی از سازگاترین گیاهان آپارتمانی است که براحتی می‌توان آن را رشد و پرورش داد. این گیاه گزینه مناسب برای افراد مبتدی و ناآشنا به نگهداری گیاهان آپارتمانی است. شما کاربران گرامی هم اگر به دنبال یادگیری شرایط نگهداری گل گندمی یا گل عنکبوتی هستید در ادامه با ما همراه باشید. در این مقاله سعی شده به مهمترین نکات نگهداری گل گندمی در منزل و یا محیط بیرون پرداخته شود.

نمایشگر ویدیو

00:00
00:29

شرایط نگهداری گل گندمی

خاک مناسب گل گندمی

از خاک با بافت سبک و متخلخل برای تهویه مناسب استفاده کنید: سعی شود از خاک با زهکشی مناسب و سبک در گلدان‌ها استفاده شود. اگر گیاه شما در محیط باز کشت شده از خاک حاوی شن و ماسه استفاده شود و در صورتی که گل عنکبوتی شما داخل گلدان کشت شده از گلدان‌های حاوی ورمیکولایت و یا کوکوپیت استفاده کنید. در این زمینه لزومی ندارد حساسیت زیادی به خرج دهید چرا که این گیاه سازگاری بالایی به محیط‌های مختلف دارد.

گندمی

نور مناسب نگهداری گل گندمی

گل گندمی خود را در محیط با سایه متوسط تا سایه کامل و یا محیط با نور غیر مستقیم قرار دهید: گیاه گندمی یک گل آپارتمانی سایه دوست است به طوری که می‌توان آن را در محیط‌هایی مانند اتاق خواب هم نگهداری کرد. این گیاه را می‌توان در کنار پنجره نیز نگهداری کرد ولی باید توجه شود در فصل بهار و تابستان که نور خورشید بصورت مستقیم می‌تابد باید گیاه را با فاصله 30 سانتی‌متری از پنجره قرار دهید. گیاهانی که در محیط بیرون قرار دارند با در محیط با سایه متوسط تا سایه کامل قرار گیرند چرا که تابش مستقیم نور باعث آسیب و از بین رفتن گیاه می‌شود.

گندمی

دما و رطوبت مناسب نگهداری گل گندمی

 گل گندمی را در محیط با دما و رطوبت متوسط نگهداری کنید : کنترل دمای محیط یکی دیگر از شرایط نگهداری گل گندمی است. دمای مناسب برا نگهداری گل گندمی 10 تا 27 درجه سانتی‌گراد است. اگر در محل زندگی شما نوسانات دمایی بالاست بهتر است این گیاه را داخل خانه نگهداری کنید. گل گندمی به دماهای سرد و یا بسیار گرم حساس بوده و توانایی رشد در این محیط‌ها را ندارد. همچنین این گیاه آپارتمانی در محیط مرطوب رشد بهتری دارد بنابراین می‌توانید از دستگاه‌های رطوبت ساز در محیط‌های داخلی و یا روش‌های جایگزین دیگر برای تامین رطوبت محیط استفاده کنید.

گندمی

آبیاری گل گندمی

نکات مهمی که در آبیاری گل گندمی باید رعایت کنید به صورت زیر است :

  • از آبی استفاده کنید که املاح نداشته و شور نباشد : گل گندمی به وجود فلور در آب حساس است. آب شهری به خاطر داشتن املاح می‌تواند برای گیاه مضر باشد. بنابراین از آب خالص و استریل شده برای آبیاری استفاده کنید. دمای آب مصرفی در حدود 20 تا 30 درجه سانتی‌گراد باشد. آب خیلی سرد و یا گرم باعث وارد شدن شوک به گیاه و بازداری رشد می‌شود.
  • رطوبت گلدان را در حد مطلوب حفظ کرده و از آبیاری بیش از حد پرهیز کنید : یکی دیگر از مهمترین شرایط نگهداری گل گندمی آبیاری صحیح این گیاه است که باید رعایت شود بنابراین انتخاب روش آبیاری مناسب می‌تواند باعث بقاء عمر گیاه شود. انگشت خود را داخل خاک گلدان کرده و بچرخانید. در صورتی که 2/5 سانتی‌متر از سطح خاک خشک بود باید اقدام به آبیاری کنید. آبیاری در سال اول رشد گیاه باید بصورت مداوم و هر هفته یک بار انجام گیرد که این عدد بسته به نوع خاک و شرایط محیطی می‌تواند متفاوت باشد.

توجه : آبیاری سنگین و بیش از حد باعث بروز بیماری‌های قارچی طوقه و ریشه و از بین رفتن گیاه می‌شود. در این مورد، توصیه می‌شود مقاله روش صحیح آبیاری گیاهان آپارتمانی را مطالعه بفرمائید.

بعد از سال اول می‌توانید دفعات آبیاری را کمتر کنید. اگر گیاه شما داخل گلدان کشت شده در صورتی که داخل سینی زهکشی زیر گلدان آب جمع شده باشد به آرامی آن را خالی کنید.

کود دهی گل گندمی

برای افزایش رشد و شادابی گیاه خود می‌توانید از کودهای مایع استفاده کنید. کودهای مایع به مراتب نتیجه‌بخش‌تر از کودهای گرانوله و جامد هستند. برای این کار می‌توانید از کود گیاهان آپاراتمانی الران استفاده کنید. کود الران را می‌توانید در فصول سرد مانند پاییز و زمستان نیز استفاده کنید. اگر گیاه شما در محیط بیرون نگهداری می‌شود سعی کنید طی فصل زمستان از کوددهی به آن خودداری کنید.

تعویض گلدان گل گندمی

اقدام به تعویض و استفاده از گلدان بزرگتر کنید: اگر متوجه رشد زیاد گیاه و خروج ریشه‌ها از سوراخ‌های ته گلدان شدید نیاز به تعویض و استفاده گلدان بزرگتر خواهید داشت. این کار را در فصل بهار و به آرامی انجام دهید به طوری‌که به گیاه شوک مکانیکی ناشی از جابجایی وارد نشود. هنگام تعویض، از وجود سوراخ کافی در ته گلدان جدید برای خروج آب اضافی و زهکشی مناسب مطمعن شود.

مشکلات نگهداری گل گندمی

با مشکلات متداول مقابله کنید

برگ‌هایی که نوک آنها پیر و خشک شده‌اند آنها را با قیچی قطع کنید. اگر متوجه وجود برگ‌های قهوه‌ای و یا زرد و خشک شده روی گیاه شدید اقدام به حذف آنها بکنید. این کار باعث انتقال مواد غذایی به برگ‌های جوان و بهبود شرایط رشد گیاه می‌شود. همچنین برای آبیاری از آب خالص و استریل شده استفاده کنید. ظهور نقاط قهوه‌ای روی برگ‌ها می‌تواند ناشی از تجمع املاح آب در خاک باشد.

کنه‌های تار عنکبوتی را با سرکه و یا حشره‌کش‌های طبیعی از بین ببرید : از علائم وجود کنه‌های تار عنکبوتی روی گیاه می‌توان به وجود مواد تار مانند زیر برگ‌ها و یا تغییر برگ‌ها به رنگ خاکستری اشاره کرد. برای از بین بردن این مشکل می‌توانید از سرکه سفید استفاده کنید. مقدار  8-5 سی‌سی سرکه را در یک لیتر آب حل کرده و روی گیاه اسپری کنید.

نور مناسب نگهداری گل گندمی

گل گندمی خود را دور از تابش مستقیم نور خورشید نگه دارید : دلیل وجود برگ‌ها و ساقه‌های با رنگ غیر طبیعی ( مایل به سفید و روشن) و پژمرده تابش مستقیم نور خورشید به گیاه است. اگر گیاه گندمی شما در فضای بیرون قرار دارد آن را به محیط سایه منتقل کنید و یا نزدیک گیاهان دیگر با ارتفاع بلند قرار دهید تا از سایه اندازی آنها استفاده شود.

امیدواریم این مقاله آموزشی مورد توجه و رضایتتان قرار گرفته و با استفاده از آن بتوانید به بهترین شکل ممکن به نگهداری گل گندمی در خانه بپردازید. اگر در این مورد سوال و یا نظری دارید از بخش نظرات همین صفحه در میان بگذارید.

گندمی

عوارض و درمان

وسط گیاه از قاعده برگها پوسیده است:

این نارسایی مربوط به آبیاری زیاده از اندازه است،آبیاری را قطع کنید،ممکن است گیاه شما تلف شود

برگها نرم و شفاف هستند:
هوا خیلی سرد است،گیاه را به محل گرمتری انتقال دهید

نوک برگها قهوه ای میشوند:
گیاه تشنه است و یا اشعه مستقیم آفتاب عامل آن است،فورا آبیاری کنید و یا محل گلدان را عوض کنید.

عامل دیگر وجود باکتری در خاک یا ریشه است که علت آن نیز رطوبت بیش از حد خاک است. در این شرایط برگ های آلوده را کنده و از گیاه جدا کنید.

عامل مهم دیگر که موجب قهوه ای شدن برگ گندمی می شود، وجود مواد شیمیایی یا مواد معدنی زیاد در آب است. برای جلوگیری از این اتفاق، از آب تصفیه یا آب جوشیده شده استفاده کنید.

برگها ضعیف،لاغر،دراز هستند،رنگ خود را از دست داده و خشک میشوند:
درجه حرارت خیلی بالاست،گلدان را برای مدت ۱۵ دقیقه درون تشت پر از آب قرار دهید و سپس به محل خنک تری منتقل نمایید.

لکه های قهوه ای روی برگها ظاهر شده اند:
این عارضه مربوط به اثر مواد براق کننده است،با پارچه خیس آنرا تمیز کنید تا لکه ها محو شوند،از مواد براق کننده استفاده نکنید.

حشرات سبز رنگی حاشیه برگها را میخورند:
هر ۱۴ روز یکبار با سم حشره کش تماسی سمپاشی کنید

برگها پژمرده و گیاه ضعیف است:
تغذیه مصنوعی نیاز دارد،طبق دستور عمل کنید

برگها خاکستری رنگ و پژمرده و سطح زیرین آنها پر از تار عنکبوت است:
عامل آن کنه قرمز ریز است،با سم کنه کش طبق دستور سمپاشی کنید تا آفات از بین بروند

برگها سبز تیره هستند و نوار سفید در وسط برگها در حال محو شدن است:
محیط تاریک است،به محل روشن تری منتقل کنید،از تابش مستقیم آفتاب به دور نگه دارید

گیاهچه های ظاهر شده گیاه را به یک طرف کشانده اند:
نیاز به تعویض گلدان و تکثیر با گیاهچه ها دارد.

بیماری های گل گندمی را مفصلا جداگانه توضیح داده و لینک ان را در اختیارتان قرار دادم.

منابع:

wikipedia

houseplantsexpert

plantopedia

plantcaretoday

wikihow

About اصله

Check Also

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای در منزل و روش تکثیر آن

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای اصلا کار سختی نیست! یه گل جذاب و دوست داشتنی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *