Home / مقالات / نحوه استفاده از کیسه های کاشت گروبگ (Growing bags)

نحوه استفاده از کیسه های کاشت گروبگ (Growing bags)

این مطلب اختصاص دارد به آموزش نحوه استفاده از کیسه های کاشت (Growing bags).

کیسه های کاشت با نام اصلی  کیسه های Growing bags که به نام گروبگ هم معروفند، کیسه هایی پلاستیکی یا پارچه ای هستند که برای رشد گیاهان با ریشه های کم عمق استفاده می شوند.

آنها برای استفاده در بالکن ها یا باغچه های کوچک ایده آل هستند. کیسه های کاشت بسیار عالی هستند زیرا قابل استفاده مجدد هستند و ضایعات بسیار کمی از آنها تولید می شود.

نحوه استفاده از کیسه های کاشت (Growing bags)

آماده سازی کیسه های کاشت

نحوه استفاده از کیسه های کاشت

1 کیسه ها را خریداری کنید. این امکان برای شما وجود دارد که یک کیسه پلاستیکی یا پارچه ای را انتخاب کنید، اما کیسه های پارچه ای بیشتر از پلاستیکی نیاز به آبیاری دارند. کیسه را با توجه به اندازه ریشه ها انتخاب کنید. یک کیسه خیلی بزرگ خریداری نکنید مگر اینکه بخواهید چیز بزرگی بکارید.

  • به عنوان مثال اگر یک درخت گریپ فروت کاشت می کنید، به یک کیسه 50 گالنی نیاز خواهید داشت.

2 برای کمک به زهکشی، کیسه را با سنگریزه پر کنید. اگر نوع خاکی که استفاده می کنید مستعد زهکشی نیستید، ممکن است لازم باشد قسمت زیر کیسه رشد خود را باز کنید. شما می توانید کیسه را با سنگریزه های سفالی یا پرلیت پر کنید. به اندازه کافی سنگریزه یا پرلیت را در قسمت زیر کیسه قرار دهید تا کاملاً آن را بپوشاند.

  • حداقل یک اینچ (2.5 سانتی متر) از سنگریزه یا پرلیت در کف کیسه استفاده کنید.

3 خاک را به کیسه اضافه کنید. می توانید از خاک باغبانی مانند خاک برگ، کمپوست ساخته شده و … استفاده کنید. مخلوطی که برای کیسه ها ایده آل است 1/3 خزه ، 1/3 مخلوط کمپوست (مانند کود مرغ یا کمپوست قارچ) و 1/3 ورمیکولیت (یک ماده معدنی نگهدارنده رطوبت) است. تقریباً تمام کیسه را پر کنید و 5 سانتی متر از بالای آن خالی بگذارید.

4 بعد از این که داخل کیسه را از خاک پر کردید، آن را بلند کرده و آهسته چندین بار زمین بزنید تا فضای خالی بین خاکها کاملا پر شود. این کار برای اطمینان از یکنواخت شدن خاک درون کیسه است.

5 سوراخ های زهکشی را بر روی کیسه ایجاد کنید. کف کیسه را با قیچی سوراخ کنید. سوراخ ها باید به اندازه کافی بزرگ باشند و از هم به اندازه 1.3 سانتی متر فاصله داشته باشند. سوراخ ها فقط برای رهاسازی رطوبت بیش از حد است. بنابراین بیش از اندازه آن ها را بزرگ نکنید.

  • اگر کیسه شما از قبل دارای حفره های زهکشی است، می توانید از این مرحله صرفنظر کنید.

اضافه کردن گیاه یا نهال به کیسه

1 گیاهان دارای ریشه های کم عمق را برای بهترین نتیجه انتخاب کنید. زیرا در قسمت زیر کیسه له نخواهند شد. گزینه های خوب برای این کار شامل گوجه فرنگ ، فلفل، بادمجان، کدو، خیار، توت فرنگی، لوبیا، کاهو ، سیب زمینی و گل ها هستند.

  • اگر یک کیسه بزرگ خرید خریداری کرده اید، می توانید اقلام بزرگتر مانند درختان را نیز پرورش دهید.

2 کیسه ها به راحتی قابل انتقال هستند. آن ها در مکان مناسبی همچون بالکن، باغچه و … قرار دهید. نوع مکان انتخابی شما بستگی به گونه ای دارد که درون کیسه کاشته اید.

3 برای ایجاد فضای لازم برای کاشت گیاهان، مقداری از خاک را بیرون بیاورید. خاک را با دستان خود یا بیلچه بیرون بریزید. اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی خاک را بیرون ریخته اید و بعد از کاشت ریشه گیاه را با همان خاک ها بپوشانید.

4 ریشه را در خاک قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که کل ریشه در خاک قرار گرفته است. سپس، قسمت بالای ریشه را با مقداری از خاک مورد نظر بپوشانید.

مراقبت از گیاهان

آبیاری منظم و دقیق برای گیاهان کاشته شده در این کیسه ها اهمیت دارد. روزانه این کیسه ها را بررسی کنید و هر زمان که دیدید خاک گیاه خشک شده است آبیاری را انجام دهید. پلاستیک باعث گرم شدن خاک و در نتیجه تبخیر بیشتر آب می شود. از این رو مرطوب نگه داشتن خاک اهمیت دارد.

  • کیسه های پارچه ای معمولاً بیشتر از کیسه های پلاستیکی نیاز به آبیاری دارند.

در صورتی که مسافر هستید و یا وقت بازدید از خاک را ندارید می توانید با مراجعه به اینجا نحوه آموزش آبیاری قطره ای را برای گیاهان خود یاد بگیرید.

نحوه استفاده از کیسه های کاشت

پس از اتمام دوره استفاده از گیاه و یا سبزیجات می توانید دوباره از خاک استفاده کنید. اگر هنوز خاک سالم به نظر می رسد، می توانید فصل آینده دوباره از خاک استفاده کنید. تا زمانی که خاک را با کمپوست، مواد آلی یا کود قوی کنید قابل استفاده هستند، می توان خاک را تا 2 تا 3 فصل نگه داشت و از آن استفاده مجدد کرد. کیسه ها هم قابل استفاده مجدد هستند. اگر خاک آن ها خالی کردید، اجازه دهید کیسه ها کاملا خشک شوند و مجدد از آن ها استفاده کنید.

منبع با تلخیص و تصرف

About admin

Check Also

نحوه استفاده از لیکاپون

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی و به صورت کلی نگهداری گیاهان در لیکاپون ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *