Home / آفات و بیماری ها / آفات گیاهان آپارتمانی و راه درمان آن ها

آفات گیاهان آپارتمانی و راه درمان آن ها

آفات گیاهان آپارتمانی و راه درمان آن ها در این مطلب به طور کامل توضیح داده می شود. پس تا انتها با ما همراه باشید.

گیاهان آپارتمانی مانند سایر جانداران مورد حمله آفات و بیماری ها قرار گرفته و کم و بیش صدمه می بینند. تعداد آفات و بیماری های گیاهان آپارتمانی و زینتی بسیار زیاد است. محدوده آفات گیاهی شامل عرصه گسترده ای از موجودات می گردد که به گیاه ضرر می رساند مانند کنه، شته، حشرات، شپشک آردآلود و ….

بدیهی است تعداد تشخیص و بیماری های گیاهی و چگونگی پیشگیری از آن ها در صلاحیت کارشناسی است، اما امروزه برای مبارزه با آفات از کنترل بیولوژیک استفاده می شود. کنترل بیولوژیک پدیده ای طبیعی است که هدف آن تنظیم جمعیت موجود اتمی می باشد. در ادامه مهم ترین آفات گیاهان آپارتمانی به طور مختصر معرفی می شود.

آفات گیاهان آپارتمانی و راه درمان آن ها

مگس سفید

آفات گیاهان آپارتمانی

مگس سفید گلخانه اولین بار در سال 1907 در اوهایو گزارش شد و هم اکنون در تمام نقاط این جزیره پراکنده شده است. این مگس ها از خانواده آلئوروئیده بوده و در محیط مرطوب فعالیت کرده و در گلخانه ها و پاسیوها بیشتر وجود دارند. برای از بین بردن این حشرات باید از سموم دودزا مانند اسید سیانیدریک استفاده کرد.

شپشک آردآلود

آفات گیاهان آپارتمانی

ما بین حشرات مختلف، بیشترین زیان و صدمه به نباتات و گیاهان آپارتمانی از جانب شپشک ها وارد می شود. با توجه به این که گرما و رطوبت از عوامل مساعد برای رشد و تولید مثل شپشک ها می باشد و این عوامل همواره به نحو مطلوبی در تمام گلخانه ها و بیشتر منازل و آپارتمان ها وجود دارد، بنابراین این شپشک ها همواره در این محیط ها یافت می باشند. به دلیل چسبنده بودن این حشرات، به سختی می توان با آن ها مبارزه کرد. جهت مبارزه با شپشک از سم اتیون و یا استفاده از سموم ترکیبی مانند کنفیدور + اتیون، کنفیدور + آدمیرال یا اتیون + روغن ولک استفاده شود.

اگر می خواهید راه های کامل از بین بردن شپشک آردآلود را بدانید اینجا کلیک کنید.

تریپس یا ریشک بال

تریپس یا ریشک بال آفتی است که کنترل آن مشکل است. این موجودات حشرات ریزی هستند که قدرت زاد و ولد بسیار سریعی دارند و طول آن ها بین 0.5 تا 5 میلی متر متغیر است. این حشرات ناقل بیماری های ویروسی زیادی از جمله ویروس لکه ای گوجه فرنگی یا ویروس لکه نکروز گل حنا هستند.

تریپس ها از شیره گیاهان تغذیه می کنند و به همین دلیل موجب کندی رشد و تغییر رنگ در گیاهان می شوند. این حشرات ممکن است بدو بال یا بالدار باشند. آثار تغذیه این حشرات به خصوص روی برگ ها با ایجاد لکه های نقره ای رنگ مشهود است.

شته ها

شته ها از خانواده افیدویده و جانوران کوچک گلابی شکل و کروی به رنگ سبز یا صورتی که در روی بند پنجم یا ششم دارای یک جفت زائده به نام کورنیکول دارند و بعضی بال دار و بعضی بدون بالند. شته ها شبیه دانه های سبز، قهوه ای یا سیاه به نظر می رسند. مهم ترین آن ها شته سبز داوودی است که روی سیکلامن و بگونیا زندگی می کند.معمولا شته ها از خود تولید عسلک کرده و مورچه ها را به خود جذب می کنند که باعث بیماری های ویروسی می شوند.

یکی از دشمنان طبیعی شته ها، کفشدوزک ها هستند. کفشدوزک ها چه در حالت لاروی و چه در حالت بالغ، از شته ها تغذیه کرده و به عنوان یکی از راه های موثر برای مبازره با شته ها شناخته می شود. از کفش دوزک ها میتونید برای مبارزه ارگانیک در باغها استفاده کنید.

برای سم پاشی گیاهان و مقابله با شته ها باید قبل از سبز شدن گیاهان اقدام به سم پاشی کرد، زیرا شته ها در اوایل بهار ظاهر می شوند. در برخی از گیاهان نیز شته ها درست قبل از گل دهی گیاه ظاهر می شوند که در این گیاهان باید قبل از در آمدن گل ها اقدام به سم پاشی کرد.

کنه ها

Related image

کنه ها اساسی ترین مشکل مناطق گرم و خشک هستند و به رنگ های سبز روشن و قرمز با چشم های نامشخص دیده می شوند. آن ها با قرار گرفتن در سطح زیرین برگ های پایینی و قدیمی شروع به خوردن آن ها کرده و خسارتآن ها روی سطح فوقانی دیده می شود. آلودگی شدید باعث قهوه ای شدن برگ ها و در نهایت از بین رفتن بوته ها می شود. یک راه ساده برای شناسایی کنه ها قرار دادن یک تکه کاغذ سفید زیر سطح برگ و زدن ضربه به برگ است که بعد از کمی انتظار می توان کنه ها را در حال حرکت مشاهده کرد.

قارچ ها

قارچ ها مهم ترین و بیشترین عامل بیماری در گیاهان هستند. قارچ ها موجوداتی هستند فاقد ریشه، ساقه، برگ، کلروفیل که می توانند تولید اسپور کنند که بدین وسیله تکثیر می شوند. پس این موجودات فاقد سبزینه، از اعضای گیاهان پست به شمار رفته و بر روی بافت های زنده یا مرده گیاهی به صورت انگل یا ساپروفیت زندگی می کند. بالغ بر 1500 نوع قارچ تاکنون شناسایی شده است که بسیاری از آن ها عامل بیماری های مهم گیاهی هستند.

 

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *