Home / گلهای آپارتمانی / گل اسپاتی فیلوم و شرایط و نحوه نگهداری از این گل زیبا

گل اسپاتی فیلوم و شرایط و نحوه نگهداری از این گل زیبا

گل اسپاتی فیلوم با نام اصلی Spathiphyllum wallisii یکی از زیباترین گلهای آپارتمانی است که می توانید از آن استفاده کنید.

اسپاتی فیلوم از خانواده گل شیپوریان (Araceae) بوده و دارای گونه های بسیاری مانند : اسپاتی فیلوم سنسیشن، مونا لوا و ابلق می باشد. رشد این گیاه بین 20 سانتی متر تا 1.8 متر می باشد.

این گل در ایران با نام‌های گل چمچه ای، سوسن صلح شناخته می‌شود. این گل به دلیل اینکه در زیستگاه‌های طبیعی خود در زیر سایه‌ی درختان بزرگ‌تر از خود می‌باشد و نور کمی دریافت می‌کند به این شرایط سازگاری پیدا کرده است.

به دلیل نیاز نوری کم و شرایط نگهداری آسان، برای هدیه دادن به افراد شاغل و نگهداری در بانک و شرکت ها بسیار مناسب است. قیمت گل اسپاتی فیلوم یک ویژگی مثبت آن است، چرا که با وجود این همه زیبایی و خواص مفید، برای خرید آن هزینه‌پایینی را باید پرداخت کنید.

اسپاتی فیلوم علاوه بر زیبایی که به منازل شما می‌دهد قابلیت تصفیه‌ هوای آلوده را دارد (می‌تواند فرمالدئید، بنزن، متیل، تولوین، استون و مونوکسید کربن هوا را توصیه کند.)
تماس شیره‌ این گیاه با دست باعث حساسیت می‌شود. دست‌ها را پس از تماس با این گیاه شستشو دهید.

علت گل ندادن اسپاتی فیلوم هم به صورت جداگانه توضیح داده شده است که در صورت تمایل میتونید این مقاله را مطالعه کنید.

 

Related image

شرایط نگهداری از گل اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم دارای برگهای همیشه سبز، نوک تیز و براق است که در صورت نداشتن گل نیز، برگها زیبایی گیاه را همچنان حفظ خواهند کرد. این گیاه هر زمانی که شرایط برایش مناسب باشد اقدام به گلدهی می‌کند. اما به صورت عمومی 2 بار در سال گلدهی خواهد داشت. گلهای سفید این گیاه، کوچک و بر روی سنبله‌ی سفید استوانه‌ ای شکل به طول 3 سانتی متر قرار دارند.

نور:

همانطور که در ابتدای متن توضیح دادیم نیاز نوری این گیاه کم است. نور غیر مستقیم و نیم سایه برای اسپاتی فیلوم خوب است. اسپاتی را در محیط خیلی تاریک قرار ندهید، چرا که باعث بی حالی برگهای گیاه خواهد شد. این گیاه در شرایط نور کم ضعیف می‌شود و در نور زیاد برگ‌ های آن قهوه‌ ای می‌شود.

دما:

زیست بوم اصلی این در مناطق گرمسیری است پس این گیاه به دمای پایین حساس است. دمای مناسب برای نگهداری این گیاه بین 20 تا 26 درجه سانتی‌گراد‌ است و کمترین دمایی که می‌تواند تحمل کند 13 درجه است.

آبیاری:

آبیاری اسپاتی فیلوم بسیار ساده است و در واقع خودش زمان دقیق آبیاری را به شما می‌گوید ! اما چگونه !؟ برگهای این گیاه به محض احساس تشنگی به سمت پایین خم می‌شوند و با این کار نشان می‌دهند که زمان آبیاریست. بعد از آبیاری برگ ها دوباره سرحال شده و به حالت طبیعی خود برمی‌گردند. دقت داشته باشید که علاوه بر حالت برگها، باید اجازه دهید رویه‌ی خاک خشک شده باشد و سپس آبیاری را انجام دهید. در آب دادن زیاده روی نکنید چرا که باعث بی حال و سیاه شدن برگ ها خواهد شد.

رطوبت:

به دلیل اینکه این گیاه بومی مناطق گرمسیری و استوایی است رطوبت بالا نیاز دارد و به هوای خشک حساس است؛ یک روز در میان برای گیاه خود غبار پاشی انجام دهید. در زیرگلدانی آن سنگ ریزه بریزید و آن را با آب پر کنید. (در تابستان‌ها در صورتی که هوا خیلی گرم بود هر روز غبار پاشی را انجام دهید).

خاک:

مهمترین نکته برای انتخاب خاک اسپاتی فیلوم زهکشی قوی و غنی بودن آن می باشد.

مخلوطی از خاک باغچه، شن و ماسه درشت، خاک برگ و پرلیت می تواند برای گلدان مناسب باشد. حتما کف گلدان را با سنگ درشت یا پوکه های صعنتی سبک پر کنید تا آب اضافی گلدان به خوبی از کف آن خارج شود.

ترکیب پیشنهادی : برای خاک این گیاه می توانید از ترکیب 60 درصد پیت ماس و 40 درصد پرلیت استفاده کنید. یا همچنین از ترکیب 30 درصد پیت ماس + 30 درصد کوکپیت و 40 درصد پرلیت نیز می تواند استفاده کرد.

گل اسپاتی فیلوم

 

تکثیر:

برای تکثیر اسپاتی فیلوم کافیست تا پاجوش هایی که در کنار ساقه های بزرگ در آمده اند را جدا کنید. برای این کار ابتدا خوب ساقه گیاه را خیس کنید و سپس به آرامی پاچوش هایی که حداقل 3-4 برگ دارند را جدا کرده و در گلدانی جدا بکارید. بهتر است زمانی که قصد دارید گلدان را تعویض کنید عمل تکثیر را نیز انجام دهید تا به گیاه استرس وارد نشود.

تا زمانی که ریشه های گیاه جدید شما قوی تر شوند می توانید به مدت دو هفته آن را با پلاستیکی شفاف بپوشانید تا رطوبت گیاه حفظ شود. بهترین زمان برای تقسیم گیاه اسپاتی فیلوم فصل بهار و تابستان می باشد.

تغذیه:

اسپاتی فیلوم به دلیل گلدهی به تغذیه بالایی نیاز دارد. هر ماه گیاه خود را با کود پتاس بالا تغذیه کنید.
اسپاتی فیلوم جای محدود برای ریشه را می‌پسندد. زمانی که ریشه‌های گیاه از کف گلدان خارج شد آنگاه تعویض گلدان را انجام دهید و گلدان جدید نباید خیلی بزرگ باشد.

آفات و بیماری‌ها:

علت قهوه‌ای شدن نوک برگ‌های گل اسپاتی فیلوم: چند علت می‌تواند باعث این مشکل شود، یکی از دلایل آن ممکن است آبدهی بیش از حد و یا نور آفتاب مستقیم باشد (آبیاری را کاهش دهید و مکان گلدان را عوض کنید). یکی دیگر از علت‌های آن می‌تواند کمبود رطوبت باشد و یا آبیاری با آبی که املاح بالایی دارد.

لک‌های قهوه‌ای بر روی برگ‌ها و نوک لوله شده به سمت بالا: کود دهی زیاد باعث این مشکل می‌شود. (کوددهی را کاهش دهید و برای شستشوی رسوبات ته نشین شده بر روی ریشه خاک را آبیاری کنید به صورتی که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود).

دلیل زرد شدن برگ‌های پایین گل اسپاتی فیلوم: دلیل این مشکل آبیاری زیاد می‌باشد. آب اضافه اگر از گلدان خارج نشود باعث بی حال و زرد شدن برگ‌ها می‌شود.
این مشکل در صورت سرد شدن هوا و یا خشک شدن خاک هم قابل مشاهده است.

علت سیاه شدن برگ‌های گل اسپاتی فیلوم: آبیاری بیش از حد و سرمای هوا عامل سیاه شدن برگ‌ها است. (بیماری‌های قارچی عامل اصلی این مشکل هستند).

دلیل گل ندادن اسپاتی فیلوم: نداشتن نور تغذیه نشدن مناسب گیاه باعث می‌شود تمایلی به گل دادن نداشته باشد. اسپاتی فیلوم زمانی که بالغ می‌شود اگر چند سال تقسیم نشود گلدهی آن نیز متوقف می‌شود (در فصل بهار آن را تقسیم کنید زیرا باعث بهتر گل دادن آن می‌شود.)

علت چروک و خشک شدن برگ‌های گل اسپاتی فیلوم: کم بودن رطوبت محیط اطراف اسپاتی فیلوم باعث خشک شدن برگ‌هایش می‌شود. در صورتی که رطوبت هوای اطراف کم بود و برگ‌های گیاه شما دچار این مشکل شد روزی دو مرتبه برگ‌های آن را با آب اسپری کنید.

دلیل قهوه‌ای شدن برگ‌های گل اسپاتی فیلوم: آبیاری بیش از حد، کم بودن رطوبت، نور مستقیم آفتاب باعث سوختن برگ‌های این گیاه می‌شود.
اگر رطوبت هوا کم باشد کنه قرمز به قسمت پایینی برگ‌های این گیاه حمله می‌کند اسپری آب حداقل هفته‌ای یکبار ضروری است.

علت شل شدن برگ های اسپاتی فیلوم نیز در مطلبی جداگانه مورد بررسی قرار گرفته است.

تعویض گلدان

اسپاتی فیلوم بیشتر علاقه مند است تا ریشه های محدودی داشته باشد. این بدان معناست که گلدان شما نباید برای گیاه بسیار بزرگ باشد. زمانی که احساس کردید ریشه های گیاه از کف گلدان خارج شده و یا جایی برای ساقه های جدید نبود می توانید گلدانی بزرگتر در حد چند سانتی متر برای آن آماده کرده و گیاه را به گلدان جدیدش منتقل کنید.

About admin

Check Also

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای در منزل و روش تکثیر آن

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای اصلا کار سختی نیست! یه گل جذاب و دوست داشتنی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *