Home / آفات و بیماری ها / علت زرد شدن برگهای کالانکوا وراه حل برطرف کردن مشکل

علت زرد شدن برگهای کالانکوا وراه حل برطرف کردن مشکل

علت زرد شدن برگهای کالانکوا چیست؟ این سوال رو بیشتر افرادی که این گل زیبا رو در منزل نگهداری می کنند با اون مواجه میشن.

گل کالانکوئه یکی از گلهای زیبا و جذاب آپارتمانی و فضای باز هست که با شروع شدن فصل سرما گلدهی اون شروع میشه و میتونید این گل رو در انواع رنگهای شاد و زیبا مثل قرمز، نارنجی، زرد، صورتی و سفید ببینید.

نسبت به گیاهان آپارتمانی دیگه به دلیل وجود گلها و نوردوست بودن، شرایط نگهداری دشوارتری داره.

اما اگر این گل زیبا رو در منزل دارین و به تازگی برگهای اون شروع به زرد شدن کردن باید علت رو جویا بشین چون اگر به دادش نرسین کم کم گیاه از بین میره.

علت زرد شدن برگهای کالانکوا

علت زرد شدن برگهای کالانکوا

علت زرد شدن برگ کالانکوا میتونه به عوامل مختلفی بستگی داشته باشه. من اون ها رو معرفی می کنم و شما بررسی کنید و ببینید کدومشون موجب زرد شدن برگ گل شما شده.

آبیاری زیاد

مهم ترین عاملی که باعث میشه برگ گیاهان مثل کالانکوئه شروع به زرد شدن کنه، آبیاری زیاده. کالانکوئه از اون دسته از گیاهانی است که باید بین دو آبیاری اجازه بدین سطح خاک گلدان خشک بشه. یعنی یک بند انگشت رو داخل خاک فرو کنید اگر رطوبتی رو احساس نکردین یعنی زمان آبیاری رسیده. در صورتی که زرد شدن برگ گیاه به دلیل آبیاری زیاد بوده، آبیاری رو متوقف کنید و گیاه در مسیر هوای آزاد بزارین تا خاکش زود خشک بشه.

نکته:

دقت کنید؛ به همین میزان که آبیاری زیاد خطرناک است، کم آبی هم می تواند زرد شدن برگ گیاه را به همراه داشته باشد. باید در هر بار آبیاری به اندازه ای به گیاه آب بدین که کاملا سیراب شده و آب اضافی از ته گلدان خارج شود.

زهکش نامناسب

گاهی اوقات به مرور زمان زهکش گلدان بر اثر رسوب آب و یا خاک و … مسدود میشه و یا اصلا زهکش کاملا باز نبوده و به اون توجهی نشده. همین امر موجب میشه تا موقع آبیاری، آب اضافی خارج نشه و خاک به صورت مداوم خیس بمونه. خیس بودن خاک علاوه بر زرد کردن برگ گیاه، فساد ریشه و ساقه رو هم به همراه داره و به تدریج باعث مرگ گیاه میشه.

وجود آفت

گاهی اوقات زیر برگ گیاه، آفاتی به وجود میان که میشه گفت منشا پیدایش بیشترشون همین آبیاری زیاده. این آفات از شیره گیاه تغذیه می کنن و همین امر موجب بی جون و زرد شدن برگ گیاه میشه. پس اول پشت برگ ها رو بررسی کنید و در صورتی که حشراتی رو مشاهده کردین در گام اول با یک پنبه آغشته به آب و صابون برگ ها رو تمیز و در نهایت با آب برگ ها رو بشورین. گلدان رو هم از بقیه گیاهان دور نگه دارید تا آفت به بقیه سرایت نکنه.

تغذیه زیاد یا کم

در بسیاری از موارد دیده شده که بعضی از دوستان بدون توجه به نیاز یک گیاه، پشت سر هم در حال تغذیه اون هستن با این امید که گیاهشون تقویت بشه و زودتر رشد کنه. اما این فکر کاملا غلطه. در دوران استراحت گیاهان که معمولا بیشتر اون ها در فصل پاییز و زمستان نیاز به استراحت دارن، نیازی به کوددهی نیست. اما در فصل رشد یا همان بهار و تابستان شما مجاز هستید فقط و فقط در ماه یک بار اون هم با درصد مشخص، کود مناسب به گیاه بدین.

از طرفی دیگر عده ای هم هستن که شاید در سال یک مرتبه گیاهون رو تغذیه کنن. کمبود ازت یکی از دلایل زردی برگ کالانکوا هست. با دادن کود آلی حاوی ازت این مشکل برطرف می‌شود.

نور مستقیم به ویژه در تابستان

اگر نوک برگ های گیاه ابتدا قرمز و سپس زرد و در نهایت خشک می شود، به دلیل تابش نور مستقیم خورشید مخصوصا در ظهر تابستان بوده است. در فصول گرم، گیاه را در نیم سایه قرار دهید.

پس جمع بندی کلی می کنیم:

  • برای پیدا کردن علت زرد شدن برگهای کالانکوا اول از همه گیاهتون رو بررسی کنید تا مطمئن بشین آفتی نداره.
  • سطح خاک گلدان رو خشک نگه دارید و میزان آبیاری رو با توجه به شرایط محیطی نگهداری گیاه تعیین کنید. اگر در مطلبی خوندین که هر 3 روز آبیاری انجام بشه، شما باید اون رو با شرایط منزل خودتون تطبیق بدین. بهترین راه اینه که سطح خاک رو بررسی کنید. هر زمان خشک بود آبیاری کنید.
  • زهکش گلدان رو بررسی کنید.
  • تغذیه گیاه رو متوقف کنید. گیاه رو در مسیر جریان هوا قرار بدین.

 

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *