Home / درختان میوه / میخ زدن به درخت گردو

میخ زدن به درخت گردو

میخ زدن به درخت گردو چه فایده ای دارد؟ از زمان قدیم راهکارهایی برای برطرف کردن برخی از مشکلات در بین کشاورزان مرسوم بوده است.

بعد از این که توضیحات کاملب درباره ریختن نمک پای درخت گردو داده شد، دوستان زیادی تقاضا داشتند تا درباره میخ زدن به درخت گردو هم اطلاعاتی دریافت کنند.

میخ زدن به درخت گردو

میخ زدن به درخت گردو

بعد از این که تقاضا برای کسب اطلاعات در این زمینه بالا رفت، تحقیقات گسترده ای را در این زمینه انجام دادم. اطلاعات زیادی در این زمینه در دسترس نیست اما خلاصه و چکیده هر آنچه را که فهمیدم در اختیار شما عزیزان قرار می دهم.

اما خواهشی که از شما دوستان عزیز دارم این است که اگر هر کدام از شما، در این باره تجربه و یا اطلاعاتی دارید با ما در میان بگذارید تا در مطلب قرار داده شود و بقیه هم از این اطلاعات استفاده کنند.

در زمان های گذشته در بین کشاورزان مرسوم بوده که به منظور تامین مواد مغذی و مورد نیاز درخت گردو که مهم ترین آن آهن است، میخی آهنی را درون درخت می کوبیدند تا به مرور آهن موجود در میخ با رطوبت درخت واکنش داده و جذب درخت شود.

همان طور که می دانید عنصر آهن یکی از ریز مغذی های ضروری برای ادامه حیات گیاهان است، به طوریکه اگر آهن به مقدار کافی در ‏اختیار قرار نگیرد،گیاه دچار بیماری فقر آهن یا همان زردبرگی می شود که در این حالت چرخه فتوسنتز دچار ‏اختلال شده و با کاهش جدی رشد و باردهی محصول مواجه خواهد شد.

پس با توجه به اهمیت موضوع کشاورزان به دنبال راهکارهایی طبیعی برای جذب آهن برای درخت بودند. به عنوان مثال می توان به موارد زیر اشاره کرد که کشاورزان ‏برای تامین آهن در اختیار گیاه قرار می داده و می دهند‏‎:‎

  • ‎کوبیدن میخ طویله به تنه گیاهان
  • ریختن براده آهن و ضایعات تراشکاری های آهن پای درخت‏
  • اضافه کردن پودر های سنگ معدنی آهن مانند هماتیت و مگنتیت به خاک‏
  • ‎استفاده از سولفات آهن به عنوان کود

بر اساس نتایج سالها تحقیق و آخرین پژوهشهای دانشمندان، در حال حاضر این امر اثبات شده است مادامیکه آهن ‏بصورت محلول در آب باشد می تواند به عنوان کود، تامین کننده آهن مورد نیاز گیاهان بوده و مورد مصرف ‏گیاهان قرار گیرد.

بنابراین باید از کودهای مناسب و مخصوص درخت گردو استفاده شود.

یکی دیگر از علت های کوبیدن میخ به درخت گردو مبارزه با بیماری بلایت است.

عامل بیماری بلایت گردو، باکتری زانتوموناس می‌باشد. علائم بیماری روی برگ، شاخه و جوانه‌ها ظاهر می گردند. بیماری با ظهور لکه‌های کوچک روی برگ آشکار می‌شود که این لکه ها بتدریج توسعه می‌یابند و پس از منتهی شدن به رگبرگ ها زاویه‌دار و رنگ آنها سیاه می گردد. موقعی که میوه به اندازه نخود است علائم آلودگی روی آن به صورت لکه سیاهی در گلگاه دیده می شود که بتدریج توسعه می‌یابد و فرورفتگی پیدا کرده، شکاف بر می دارد. درصورت مساعد بودن شرایط جوی، لکه روی میوه توسعه یافته تمام پوست میوه را فرا می گیرد و سپس به مغز گردو نفوذ می کند.

این باکتری در نهایت منجر به سیاه شدن مغز گردو می شود. که کشاورزان با کوبیدن میخ، از سیاه شدن مغز گردو جلوگیری می کردند.

اما واقعیت این است که این روشها بروی این بیماری تاثیری ندارد یا اگر هم تاثیری داشته باشد بسیار کم و موقتی خواهد بود.

بنابراین باید از روشهای اصولی و درست برای برطرف کردن این مشکلات استفاده کرد.

در نهایت بازهم تاکید می کنم که مشتاقانه منتظر دریافت راهکارها و تجربیات شما عزیزان هستم.

About admin

Check Also

بالا بردن مقاومت گیاهان آپارتمانی با تغذیه مناسب

بالا بردن مقاومت گیاهان آپارتمانی با تغذیه مناسب امکان پذیره فصل بهار رسیده و تمام ...

2 comments

  1. سلام من خودم این کار را انجام دادم لطفا با دو عدد میلگرد شماره۱۰ به طول ۱۰ سانت ب پشت پیوند درخت زده شود تا میلگرد کاملا در تنه درخت محو شود. هرسال درخت پربر خواهد بود وهیچ مریضی نخواهد داشت هر دوسال یک بار این کار باید انجام شود هرکسی هم کمکی خواست من درخدمتم این ایدی انستاگرامممه
    @hersh_h.m

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *