Home / گلهای آپارتمانی / بنفشه آفریقایی و رمز و راز نگهداری از آن در منزل

بنفشه آفریقایی و رمز و راز نگهداری از آن در منزل

بنفشه آفريقايي يكی از زيباترين گياهان گلداراست كه نه تنها دارای گلهايی زيبا بلكه شاخ و برگ آن نيز از جذابيت خاص برخورداراست. زادگاه این گل افریقای شرقی است. در بنفشه آفريقايی برگهای سبز مخملی و کرک‌ دار روی ساقه فشرده و کوتاه قرار دارند. بنفشه آفریقایی نسبت به طول روز بی تفاوت است و به همین علت در طول سال گل می‌دهد.

متخصصان علوم باغبانی، انواع جدیدی از این گل را تولید كرده‌اند كه قبلا در طبیعت وجود نداشته‌اند؛ با تنوع در رنگ گل‌ها، كم پر و پُرپَر یا خال خالی بودن. با این حال مهم‌ترین دلیل شهرت بنفشه آفریقایی به خاطر توانایی گلدهی آن در تمام طول سال است. گرچه اوج دوران گلدهی آن مربوط به آبان و اردیبهشت است، ولی چون نسبت به طول روز بی‌تفاوت است می‌تواند حتی در زمستان هم گل بدهد.

اگر شما هم علاقه مند به نگهداری از این گل زیبا هستید نکات زیر را در مورد آن رعایت کنید تا گلهای شاد و سرزنده ای را داشته باشید.

بنفشه آفریقایی

نکات مهم در مورد نگهداری از بنفشه آفریقایی

1 موقع خرید بنفشه آفریقایی شاید كمتر نكته‌ای كه به آن دقت می‌كنید اندازه گلدان باشد. در صورتی که یک فاكتور مهم در نگهداری آن، اندازه گلدان است. ممكن است فكر كنید هر چه گلدان جادارتر باشد رشد گل و ریشه‌ها بهتر است، ولی باید بدانید بنفشه آفریقایی این قانون را نقض می‌كند. وقتی گلدان بزرگ می‌شود در واقع مقدار خاک افزایش پیدا می‌كند. با هردفعه آبیاری، مقدار آبی كه جذب خاک می‌شود بیشتر از نیاز گیاه است. بنفشه آفریقایی نمی‌تواند این مقدار آب را مصرف كند در نتیجه ریشه‌های آن در اثر پرآبی می‌پوسد و از بین می‌رود و گل روز به روز ضعیف تر می‌شود. برگ‌های آن هم شروع به خراب شدن و پلاسیدن می‌كند.

2 محیط مناسب برای این گل کجاست؟ این گل زیبا را می توان به راحتی در داخل منزل یا محیط های بسته پرورش داد. اگرچه بعضی از عزیزان هنگام گرم شدن هوا آنها را به بیرون می برند، اما در این صورت مستعد آسیب دیدن از ناحیه حشرات هستند و در صورت نگهداری در منازل سالم تر و زیباتر خواهند ماند. به شرط این که نور مورد نیاز برایش تامین شود.

3 نور مورد نیاز: بنفشه های آفریقایی به جای نور مستقیم خورشید به نور غیرمستقیم نیاز دارند چرا که نور مستقیم می تواند برگهای آنها را بسوزاند به خصوص در ظهر تابستان. آنها تا زمانی که نور غیرمستقیم خورشید را دریافت می کنند شاداب و سرحال هستند.پنجره های شرقی یا غربی بهترین مکان برای گیاهانی هستند که به 10-14 ساعت نور و هشت ساعت تاریکی در روز برای گلدهی نیاز دارند.

4  آبیاری مناسب: ایده های زیادی در مورد چگونگی آبیاری بنفشه های آفریقایی وجود دارد، اما دستورالعمل اصلی این است که اطمینان حاصل کنید که هنگام لمس خاک رطوبت احساس شود اما خاک خیس نباشد. هنگام آبیاری سعی کنید هیچ آبی را روی برگ ها نریزید. چرا که موجب لکه دار شدن و در نهایت سواراخ شدن برگ ها می شوید. شما می توانید از پایین به گیاه آب دهید.  به این صورت که زیرگلدانی گل را پر از آب کنید و گلدان را روی آن قرار دهید تا به مدت حداکثر 30 دقیقه آب مورد نیاز خود را از طریق سوراخ‌های کف گلدان جذب کند. همچنین بهتر است آب شما با دمای محیط یکی باشد.

5 دمای مناسب: دمای مورد نیاز بنفشه آفریقایی همان دمای راحت انسان یعنی بین 18 تا 23 درجه است.

6 رطوبت مورد نیاز: بنفشه های آفریقایی به فضای مرطوب نیاز دارند، رطوبت بیشتری نسبت به رطوبت بیشتر خانه ها را باید برایشان فراهم کرد. اگر از سیستم آبیاری از پایین به بالا استفاده می کنید، بنفشه آفریقایی شما از این مزیت استفاده می کند که رطوبت را هم دریافت می کند. روش خوب دیگر این است که گیاهان را روی ظروف یا سینی هایی که حاوی سنگریزه است و داخل ظرف آب است، نگهداری کنید.

7 کوددهی: چون خاک آن، خاک سبكی است و گلدانش هم معمولا كوچک است، بنابراین تغذیه آن با كود ضروری است؛ كود رشد برای رشد برگ و ساقه گیاه، كود گلدهی و ریشه‌زایی و كود قلمه برگ. وقتی گیاه كوچک است باید برای رشد آن از كودهای رشد با تركیب مساوی از نیتروژن، فسفر و پتاسیم استفاده كرد. اگر به بسته‌های كود دقت كنید این سه عدد با خط تیره از هم جدا شده‌اند. نیتروژن (عدد اول)، فسفر (عدد دوم)، و پتاس (عدد آخر) است. مثلا 18ـ 18ـ 18. در كود رشد عدد اول بزرگ‌تر است، 10ـ 10ـ20. در كود گلدهی و ریشه زایی باید فسفر بیشتر باشد، 20 ـ 40 ـ 10. برای قلمه برگ هم همان كود ریشه دهی استفاده می‌شود تا قلمه زودتر ریشه بزند. به هیچ وجه بیشتر از میزان توصیه شده روی بسته‌های كود، دوز آن را بالاتر نبرید.

8 خاک مناسب: زهکشی گلدان و خاک در سالم نگه داشتن بنفشه آفریقایی شما بسیار مهم است، بنابراین یک ترکیب از خاک برگ آماده و پرلیت را انتخاب کنید.

در آخر هم توصیه میکنم اگر دوست دارید بیماری های بنفشه آفریقایی را بشناسید، از مطلب فوق دیدن کنید. لینک آن قرار داده شده است.

 

About admin

Check Also

گل برگ خونی یا آیریزین و شرایط نگهداری از گل آیریزین

گل برگ خونی یا آیریزین با نام علمی Tresine herbstiiBlood leaf  گیاهی با برگ هایی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *