Home / آفات و بیماری ها / بیماری های بنفشه آفریقایی را بشناسید و به راحتی درمان کنید

بیماری های بنفشه آفریقایی را بشناسید و به راحتی درمان کنید

بیماری های بنفشه آفریقایی را بشناسید و به راحتی درمان کنید

گل بنفشه آفریقایی جزء گل‌های آپارتمانی محسوب می‌شوند که با نگهداری آن می‌تواند از رنگ‌های متنوع گل‌های آن لذت برد، اما بنفشه آفریقایی هم مانند سایر گل‌ها شرایطی برای نگهداری دارد تا تازه و زیبا بمان.

گل بنفشه آفریقایی از نظر بیشتر افرادی که علاقه به نگهدارای از گل در آپارتمان دارند، گل بنفشه آفریقایی یک گیاه حساس و نگهدارای آن سخت است، اما برخلاف این طرز فکر گل بنفشه آفریقایی به راحتی تکثیر می‌شود و فقط با یک برگ از این گیاه می‌تواند در عرض چند ماه چندین بوته جدید داشت و از گل‌های زیبای این گیاه لذت برد.

این گل بومی قاره آفریقا و کشور تانزانیا و گفته می‌شود اولین بار توسط یک نظامی آلمانی به نام سنت پل شناسایی شده است. به همین دلیل نام علمی گل بنفشه آفریقایی سنت پلیا (Saintpaulia) نام گذاری شده است.

آبیاری گل بنفشه آفریقایی کمی متفاوت از سایر گل‌ها است. برگ‌های بنفشه آفریقایی نسبت به آب بسیار حساس هستند و چنانچه برگ خیس شوند امکان پوسیدگی گیاه و تشکیل قارچ افزایش پیدا می‌کند.

به گل بنفشه آفریقایی باید از طریق زیر گلدانی آب داد به این صورت که زیرگلدانی گل را پر از آب کنید و گلدان را روی آن قرار دهید تا به مدت حداکثر ۳۰ دقیقه آب مورد نیاز خود را از طریق سوراخ‌های کف گلدان جذب کند. همچنین بهتر است آب شما با دمای محیط یکی باشد.

آبیاری به این روش هیچ آسیبی به برگ‌های گیاه نمی‌زند.گیاه بنفشه آفریقایی سه بار در هفته نیاز به آبیاری دارد.

روش دوم آبیاری گل بنفشه آفریقایی به روش فتیله است.

در این روش فتیله مخصوص گیاهان که در بازار به فروش می‌رسد و یا تکیه از خط کاموای پشمی به طول ۳۰ سانتی متر تهیه کنید. در زمان کاشت گیاه حدود ۱۰ سانتی متر از فتیله را داخل خاک گلدان قرار دهید مابقی آن را از انتهای گلدان خارج و داخل یک ظرف آب قرار دهید.

Related image

بیماری های بنفشه آفریقایی

مهمترین بیماری‌های بنفشه آفریقایی منشاء ویروسی یا قارچی دارند. رطوبت زیاد موجب انتشار بیماری‌های قارچی می‌شود. نوعی قارچ به نام فتیوم التیموم PHTHIUM-ULTIMUM موجب پوسیدگی قسمت‌های بالایی گیاه می‌گردد. اسیدی بودن خاک، نداشتن زهکشی مناسب و خیس شدن برگ‌ها این بیماری را شدت می‌دهد. اگر گیاه در محیط بسته و بدون تهویه قرار بگیرد یا رطوبت نسبی هوا زیاد باشد، و همچنین قرار گرفتن در سرمای زیاد و گرمای بیش از اندازه روز و تاریکی‌های طولانی موجب شیوع قارچ‌های سفید رنگ می‌گردد. علامت این بیماری، خاکستری و گرد آلود شدن سطح برگهاست. اسپری نمودن سموم قارچ کش روی برگ‌های آلوده و نگهداری صحیح گیاه، موجب بهبودی و سلامتی بنفشه آفریقایی می‌گردد.

آسیب‌های برگی
لکه‌های آب (Ring spots- Water Spots) یک آسیب برگی رایج در بنفشه آفریقایی لکه‌های ناشی از آب سرد روی برگ‌هاست. ریختن قطرات آب سرد روی برگ‌ها موجب پیدایش لکه‌هایی حلقوی سفید و زردرنگ در محل ریزش آب می‌شود. بنابراین بهتر است در صورت خیس شدن برگ‌ها بی درنگ آنها را خشک کنیم. از طرفی آبیاری با آب سرد هم موجب بروز لکه‌هایی بی رنگ ) کرم یا شیری رنگ ( در بافت برگ خواهد شد. اگر دمای آب ۵ تا ۸ درجه سردتر از برگ باشد این عارضه رخ می‌دهد. این آسیب برگی مخرب و کشنده نیست اما ظاهر ناخوشایندی برای گیاه ایجاد می‌کند.

برای جلوگیری از این آسیب برگی باید گیاه را از زیر پر کردن زیرگلدانی از آب آبیاری کنیم. قرار دادن آب به مدت یک شب در دمای اتاق یا گرم کردن ۵۲ درجه سانتی گراد (موجب هم دما شدن آب با برگ‌ها خواهد شد. از طرفی ابتدای صبح یا هنگام شب که – آب تا ۵۵ برگ‌ها سردتر هستند، اختلاف دمای آب و شاخساره گیاه کمتر بوده آبیاری با اطمینان بیشتری انجام می‌شود. به این صورت شوک ناشی از اختلاف دمای آب و بافت برگ به حداقل خواهد رسید.

بیماری پوسیدگی ریشه بنفشه افریقایی

این بیماری که بوسیله قارچ nicotian Var.parasiti Phytophthora ایجادمی شود، یک بیماری مخرب درمراکز پرورش بنفشه افریقایی Saintpaulia ionantha به شمار می‌رود. علائم بیماری در قسمت‌های هوایی گیاه بصورت توقف رشد، پژمردگی و پوسیدگی نرمی به رنگ قهوه‌ای متمایل به سیاه در ناحیه طوقه و همچنین در قسمت ریشه مشاهده می‌شود، این علائم به تدریج به سمت دمبرگ و برگ انتقال می‌باید. اولین تحقیق جامع برروی این بیماری درسال ۱۹۷۳درآلمان توسط Plate و Krober انجام شد. درایالات کالیفرنیا، فلوریدا و کلرادوی آمریکا نیزبرای پرورش این گیاه مشکلات بسیاری وجود دارد. این بیماری درایران برای اولین باردرسال ۱۳۷۰، درمراکزپرورش بنفشه افریقایی تهران، با خسارت فراوان مشاهده گردید.

مبارزه با بیماری ابتدا براساس رعایت بهداشت و بکاربردن ریشه‌های عاری ازآلودگی صورت گرفت، بعد‌ها تحقیقات وسیعی درمورد استفاده ازقارچ کش‌ها بمنظورمبارزه با بیماری انجام پذیرفت. از بین سموم مورد آزمایش اتریدیازول (Truban ۳۰ wp) و پراکسی کلر (Nurelle ۷.۲ EC) همراه با آبیاری و همچنین محلول پاشی قسمت‌های هوایی گیاه با استفاده از pyroxyclor بهترین نتایج را ازخود نشان داد. محلول پاشی قسمت‌های هوایی به منظور حفاظت گیاهان با استفاده ازقارچ کش‌های کاپتان (Captan ۵۰ wp)، کلروتالونیل (Daconil ۲۷۸۷، ۷۵ wp) ومانکوزب (Dithane M-۴۵، ۸۰wp) نیزنتیجه بسیارعالی درمبارزه داشته است. با توجه به نایابی پیروکسی کلرمی توان ازمتالاکسیل (Subdue ۲ E) وفوزتیل آلومینیوم (Aliette) که اثر مشابهی برضد بیماری‌های فیتوفترایی دارند، استفاده نمود.

سفیدک پودری (سفیدک حقیقی) :

بیماری های بنفشه آفریقایی
بیماری های بنفشه آفریقایی

گاهی لکه های آرد مانند سفید رنگی رو برگ ها و دمبرگ ها مشاهده می شود گویی روی برگ ها آرد پاشیده شده. عامل این عارضه بیماری قارچی ست که به ویژه در شرایط سرد و مرطوب بروز می کند. کنترل سفیدک حقیقی از طریق اسپری کردن با یک محلول قارچ کش نظیر مانکوزب به راحتی صورت می گیرد.

 

زنگ بوتری تیس (Botrytis Blight)
زنگ بوتری تیس در بنفشه افریقایی یک بیماری قارچی است که موجب می شود برگ ها حالتی زنگ زده به خود بگیرند. علایم این مشکل برگی به صورت نقاط و لکه های قهوه ای سوخته یا خاکستری رنگ روی برگ هاست. این مشکل بیشتر در شرایط گرم و مرطوب با تراکم زیاد گیاهان و تهویه و جریان هوای کم ایجاد می شود. برای تیمار بنفشه آفریقایی که به بوتری تیس دچار شده باید تمام برگ های مرده و آسیب دیده و آلوده را حذف کرده و گیاه را به محلی با تهویه و جریان هوای مناسب (به دور از سایر بوته ها) منتقل کرد. محلول پاشی توسط یک قارچ کش سیستمیک نیز مفید خواهد بود. بوتری تیس اغلب پس از حمله ی کنه ها به گیاه اتفاق می افتد بنابراین کنترل این آفت برای جلوگیری از آسیب های برگی آینده بسیار مهم است. برای پیشگیری از بلایت ناشی از بوتری تیس گیاهان را با فاصله مناسب از هم بصورتیکه برگ های بوته های مجاور با هم در تماس نباشند قرار داده و از خیس شدن برگ ها جلوگیری کنید.

لکه‌های قهوه‌ای روی برگ‌ها

غبار پاشی در آفتاب و یا آبیاری از بالا عامل آن است. گیاه احتیاج به غبارپاشی ندارد و آبیاری طبق روش گفته شده انجام گیرد.

برگ‌ها پیچیده، خشک و خم شده‌اند

هوا گرم و خشک و احتیاج به آبیاری دارد. هرگز غبار پاشی نکنید.

برگ‌ها پژمرده و خم می‌شوند

هوا سرد است. گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.

تمام شرایط مساعد، ولی گیاه گل نمی‌دهد

گلدان‌ها خیلی بزرگ انتخاب شده است تا دو سال آینده گلدان‌ها را تعویض نکنید.

گیاه را کود دهی نمایید به وسیله کود پتاس بالا

گل‌ها شفاف و کمرنگ شده‌اند

عامل آن غبار پاشی است. این گیاه را غبار پاشی نکنید

گل‌ها و برگ‌های گیاه می‌پوسند

آبیاری بیش از اندازه است. در تمام طول سال هفته‌ای دوبار آبیاری کافی است.

برگ‌های جدید ریز و تعداد آن‌ها زیاد است

احتیاج به تعویض گلدان دارد. گلدان را با یک اندازه بزرگتر تعویض نمایید.

برگ‌ها رنگ پریده هستند

یا نور زیاد است یا احتیاج به کود دهی دارد. گیاه را به محلی با نور غیر مستقیم منتقل کنید.

برگ‌ها سیاه می‌شوند

عامل آن استفاده از مواد براق کننده شیمیایی است. از آن‌ها استفاده نکنید. برای تمییز نمودن برگ‌ها از برس نرم مخصوص استفاده نمایید.

 

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

7 comments

  1. من وقتی بنفشه امو خریدم یه المه گل و غنچه داشت اما وقتی دو هفته گزشت همه گلا خشک شدن غنچه ها باز شدن و خشک شدن.الان دیگ غنچه نمیده . یا یدفعه ده تا میده غنچه ها همه باهم خشک میشن.یکی دیگ از اون موقع خریدم یک گل داشت که یه ماه موند بعدشم یه گل دیگ داد و یه هفتگی خشک شد.الانم یه غنچه زد ک خشک شد.کود گلدهی و تقویت هم میدم.

    • بعد از خرید گل و انتقال اون به منزل یا محل کار، گل دچار شوک شده و تغییراتی مثل ریزش گل و برگ در اون دیده میشه که این کاملا طبیعی است. اما اگر بعد از گذشت چند هفته همچنان این روند تغییرات ادامه داشته باشه و اوضاع گل بهبود پیدا نکنه باید علت رو بررسی کرد.
      نمیدونم شما بعد از خرید گلدان بنفشه آفریقایی رو عوض کردین یا نه؟ اما این گل نیاز به گلدان کوچک داره و این تصور که هر چه گلدونش بزرگتر باشه بهتره، کاملا اشتباهه.
      نور مورد نیاز این گل باید تامین بشه تا به گل بشینه. پنجره های شرقی یا غربی بهترین مکان برای گیاهانی هستند که به 10-14 ساعت نور و هشت ساعت تاریکی در روز برای گلدهی نیاز دارند. از قرار دادن بنفشه در برابر تابش مستقیم نور باید جلوگیری کنید.
      این گل به محیط مرطوب نیاز داره. وقتی توی گلفروشی یا گلخونه هست محیطش کاملا مرطوب و مورد پسنده. اما محیط داخل خونه رطوبت مورد نیاز گل رو تامین نمیکنه. براش جزیره درست کنید یعنی گلدان را روی ظروف یا سینی هایی که حاوی سنگریزه و داخل ظرف آب است، نگهداری کنید. ته گلدان با آب در تماس نباشد.
      در کودد دادن به گل زیاده روی نکنید و فقط طبق دوز نوشته شده روی بسته، استفاده کنید.
      این موارد از مهم ترین مواردی هست که باید رعایت کنید تا گیاهتون شاداب بمونه.

      .
      پیشنهاد می کنم مطلبی که درباره بنفشه آفریقایی در سایت منتشر شده رو هم مطالعه کنید👇 👇 👇
      .
      بنفشه آفریقایی

  2. مامانم با پنبه ابلیمو مالیده به برگه بنفشه افریقاییم.ممکنه چه اتفقی براش بیفته . خشک میشه هنوز هیچ چیش نشده

    • چرا این کار رو کردن؟ مشکلی داشته؟
      در صورتی که گیاه مشکلی نداشته باشه، هیچ اتفاقی براش نمیفته.
      آبلیمو و آب یه ترکیب خوب برای از بین بردن لکه های روی گیاه هست. به شرطی که کم استفاده بشه

  3. الان چند تا از برگاش افتاد . بقیه هم پژمرده شدن چیکار کنم بخواطر ابلیمو

    • شما هنوز جواب سوال من رو ندادین. عرض کردم مشکلی داشته؟ شاید گیاهتون بیماره یا آفت داره!
      برگها رو با پنبه آغشته به آب تمیز کنید. عوامل محیطی رو بررسی کنید و زیر و روی برگ ها رو برای پیدا کردن آفت و … بررسی کنید.
      آبلیموی تنها نمیتونه علت بروز ریزش برگ ها باشه

  4. سلام وقتتون بخیر
    بنفشه افریقایی من روی برگهاش نقطه های سفیدرنگ ایجادشده ک با دست هم پاک نمیشن میشه لطفا راهنمایی کنید مشکلش چیه اگرسفیدک پودری هست با چ نوع الکی برگهارو تمیز کنم
    شرایط نگهداریشم زیرنورمصنوعی هست و هروقت سطح خاک خشک میشه از روش زیر گلدانی اب میدم بهش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *