Home / آفات و بیماری ها / بیماری های شمعدانی را بشناسید و به راحتی درمان کنید

بیماری های شمعدانی را بشناسید و به راحتی درمان کنید

گل شمعدانی یکی از زیباترین و محبوب ترین گل هایی هست که می توان در آپارتمان و البته فضای باز از آن نگهداری کرد. گلی که یادآور خونه های قدیمی پدربزرگ و مادربزرگ هاست و عطر هنوز در یاد و خاطره ها مونده. قبلا به صورت مفصل درباره این گل زیبا و انواع آن صحبت ده، بنابراین این مطلب به معرفی بیماری های شمعدانی احتصاص داره.

انواع شمعدانی عبارتند از:

  • شمعدانی معمولی
  • شمعدانی پیچ
  • شمعدانی اژدر
  • شمعدانی عطری

آفات و بیماری های شمعدانی

برگ ها کمرنگ و کوچک هستند: اگر گیاه شما سالم است ولی برگهای کم رنگی دارد باید نور صبح تا ظهر به طور مستقیم به گیاه برسد و با کود گل دهی +کود آهن هر دو تا سه هفته یکبار تقویت شود.

سیاه شدن ساقه: در صورتی که ساقه گیاه سیاه شده باشد، بیماری قارچی دلیل آن است. آبیاری زیاد و یا بسته بودن زهکش می تواند باعث بروز این مشکل شود. از جمع شدن اب در زیر گلدانی جلوگیری کنید .تا خاک خشک نشده اب ندهید.سطح خاک را به اندازه 2-3 سانت کنار بزنید وخشکی را بررسی نمایید. یک قاشق چای خوری قارچ کش(مانکوزب)را در یک لیتر اب حل نمایید.مقداری رابه صورت ابیاری در خاک بدهید ومقداری را هم رو ی قسمت های الوده گیاه اسپره نمایید.این کار را 3مرتبه وبعد از 7 روز تکرار نمایید.

دراز و طولانی شدن ساقه: اگر گیاه شما علفی و دراز شده، مهم ترین عامل آن کمبود نور است. نور مناسب گیاه باید تامین شود. برای تحریک گیاه به پرپشت شدن باید جوانه های انتهایی(ساقه های دراز شده) را از محلی دلخواه (با توجه به زیبایی گیاه) قطع نمایید تا گیاهتان تحریک به رشد افقی شود.

برگ های گیاه ریزش دارند: افتادن برگ ها واکنش یک گیاه سالم برای تطبیق با شرایط جدید است. اگر تعادل بین روشنایی، حرارت، رطوبت و تعریق بهم بخورد گیاه با افتادن برگ، خودش را با شرایط جدید تطبیق می‌دهد. به این ترتیب هر گاه تغییرات قابل ملاحظه ای در حرارت یا شدت روشنائی اتفاق می‌افتد، برگها می‌ریزند. عوض کردن گلدان نیز ممکن است باعث ریزش برگ ها شود ولی این اتفاق زود جبران می‌شود و برگهای تازه ای شکل می‌گیرند.

شکوفه ها قبل از بزرگ شدن قهوه ای شده و سقوط می کنند: گیاه دچار بیماری بوتریتیس شده است. بیماری بوتریتیس یکی از بیماری‌های شمعدانی است که به نظر می‌رسد بسیار شایع است مخصوصاً زمانی که شرایط آب و هوایی سرد و مرطوب است.معمولاً یکی از اولین قسمت‌های که در گیاه آسیب می‌بیند و آلوده می‌شود شکوفه است. در این بیماری شکوفه‌ها به رنگ قهوه‌ای شده یا ممکن است با رنگ خاکستری پوشیده شود.

شکوفه‌های آسیب دیده قبل از شکوفایی و بیش از موعد از روی گیاه سقوط می‌کنند و برگ‌هایی که در رأس گیاه و نزدیک ساقه گل دهنده است نیز به رنگ خاکستری شده و ریزش می‌کند.
برای درمان باید قسمت‌های آسیب دیده را کات کرده و از بین ببرید. در صورت پیشرفت بیماری بهتر است گیاه آلوده را دور بیندازید.
استفاده از سموم قارچ کش در مراحل اولیه ابتلا به بیماری ممکن است به کاهش گسترشان کمک کند.
لکه های قهوه ای روی برگ ها ظاهر شده اند:  این یکی از بیماری های شمعدانی است. گیاه دچار بیماری باکتریایی شده است. ممکن است این بیماری به رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز یا قهوه‌ای تیره شناسایی شود. در مناطق جغرافیایی مختلف ممکن است شما این لکه‌ها را به رنگ زرد نیز مشاهده کنید.
این لکه‌ها هم می‌تواند روی پهنه برگ و هم در بخش وسیعی در امتداد حاشیه برگ‌ها و همچنین در اطراف رگبرگ‌های برگ ایجاد شود و در مدت کوتاهی می‌تواند تمام برگ‌ها را مبتلا کند.
بیماری باکتریال درمان ندارد و تنها راه حذف گیاه آلوده است.
گیاهان آلوده به باکتری و حتی گلدان. خاک، ابزار باغبانی آلوده و همچنین نیمکت‌های نگهداری گیاهان آلوده باید دور ریخته شود.
بیماری های شمعدانی
برگ ها سوراخ شدند: حمله آفاتی مانند حلزونها و لاروهای پروانه‌ها و سوسکها و … میتوانند از عوامل این عارضه باشند. همچنین غبارپاشی زیر نور خورشید موجب بروز این مشکل می شود.
پشه گلدان بر روی سطح خاک دیده می شود: در صورت دیدن پشه گلدان، یک قاشق چای خوری سم دیازینون را در یک لیتر آب حل کنید به صورت آبیاری به خاک گلدان ها دهید ،در صورت لزوم 7 روز بعد مجددا سم پاشی تکرار شود .

برگ های گیاه به سمت داخل جمع شدند: این علامت مربوط به افراط در آبیاری ونیز وجود افت وبیماری در گیاه است تا خاک خشک نشده اب ندهید واب زیر گلدانی رو هم خارج نمایید.

 

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *