Home / آفات و بیماری ها / درمان عسلک گیاه

درمان عسلک گیاه

درمان عسلک گیاه چیست؟ اگر مواد چسبناک و شفافی روی گیاه یا روی ماشینتان میبینید، احتمالا با مشکل ترشح عسلک  در گیاهتان رو به رو هستید. در صورتی که این مواد چسبناک با پوشش سیاه دوده ای بر روی برگها همراه هستند، عسلک به کپک دوده ای ( sooty mold ) مربوط است.

عسلک بر خلاف نامش اصلا مطلوب و خوشایند نیست و نشانه وجود آفت یا بیماری در گیاه است. این ماده چسبناک در واقع مدفوع حشراتی است که از گیاه تغذیه میکنند و زنگ هشداری برای صاحبان گل و گیاه محسوب میشود.

عسلک منبع غذایی مناسبی برای قارچهای بیماری زا است. این ویژگی باعث میشود گیاه به بیماریهای قارچی مبتلا شده و آسیب ببیند. مورچه ها از حشرات تولید کننده عسلک در مقابل شکارچیان محافظت میکنند تا منبع غذایی برای کلونی خود تامین نمایند.

با داشتن آگاهی درباره علت ایجاد ترشحات عسلک و چگونگی حذف آنها از گیاه، میتوانید آسیب وارد شده به گیاهتان را اصلاح کنید. چشم پوشی از ترشح عسلک و عامل آن یعنی کپک دوده ای، میتواند منجر به صدمه به گیاه و گسترش آفت شود.

چه عواملی باعث ایجاد عسلک چسبناک میشوند؟

ترشح عسلک زمانی شروع میشود که گیاه مورد حمله انواع شته، شپشک آرد آلود، شپشک نرم تن و حشرات دیگری که از گیاه تغذیه میکنند، واقع میشود. ترشح چسبناک عسلک از حشرات تولید میشود و حشرات دیگر مانند زنبور عسل و مورچه ها را به گیاه جذب میکند.

عسلک چیست؟

منشا عسلک از قند و مواد دیگر موجود در گیاه بوده و توسط حشراتی که از گیاه در حال تغذیه هستند، ترشح میشود. اگر چه خود ماده عسلک آسیبی به گیاه نمیرساند اما حشراتی که آن را ترشح میکنند و حشراتی که جذب آن میشوند، میتوانند خطرات جدی برای گیاه داشته باشند.

حشراتی که عسلک تولید می کنند

برای دانستن این که چه آفات و حشراتی منجر به تولید عسلک میشن باید بگم که قبلا در سایت این آفات معرفی و راه های برطرف کردن آن ها نیز گفته شده. برای این منظور بر روی مطلب آفات و بیماری های گیاهان آپارتمانی کلیک کنید.

درمان عسلک گیاه

درمان عسلک گیاه

اولین قدم برای از بین بردن عسلک، رهایی از شر حشراتی است که آن را تولید میکنند. از اسپری مواد شیمیایی برای از بین بردن آن استفاده نکنید چرا که این مواد، شکارچیان طبیعی این حشرات مضر را نیز از بین میبرد. کفشدوزکها و زنبورهای بی عسل به سرعت شته ها را شکار میکنند و از بین میبرند. در برخی موارد پاشیدن آب با شدت، میتواند برای دور کردن این آفتها از گیاه مورد حمله، کارساز باشد و گیاه را از این مواد چسبناک خلاص کند.

صابون حشره کش مواد مفیدی برای از بین بردن حشرات تولید کننده عسلک و اثر آنها می باشد. این مواد طبیعی شته های نرم تن و آفتهای دیگری که عسلک تولید میکنند را از بین میبرد، بدون این که به شکارچیان سخت تن آنها صدمه بزند.

برای از بین شپشک و حشراتی که منجر به تولید عسلک می شوند به این صورت می توانید عمل کنید:

از مخلوط اب گرم و مایع ظرفشویی برای مبارزه با این افت استفاده کرد مایع ظرفشویی برای نفوذ کردن در پوشش محافظتی ارد مانند شپشکها و کاهش چسبندگی شپشکها به سطح گیاه استفاده میشود. کافی است که ۲ قاشق چایخوری از مایع ظرفشویی را با نیم لیتر آب مخلوط کرده و بعد به شکل اسپری بر روی ناحیه اجتماع و زندگی شپشکها اسپری کرد و شپشک ها را با تکه ای پنبه یا پارچه جمع کرد. برای افزایش اثر مایع ظرفشویی در جدا کردن شپشکها از سطح گیاه میتوان در ترکیب یاد شده ۲ قاشق چایخوری روغن مایع استفاده کرد. مخلوط صابون مایع و الکل نیز مورد دیگری است که توصیه میشود نصف لیوان الکل با یک لیتر صابون مایع مخلوط شود و این مخلوط را روی نواحی الوده اسپری کنید. اگر این حجم از صابون مایع برای مصرف خانگی شما زیاد است کافی است با یک تناسب ساده برای هر مقدار صابون مایع که میخواهید استفاده کنید میزان حدود الکل را نیز حساب کنید.
بعد از مصرف این محلول ها بعد از گذشت ۲۰ دقیقه گیاه را با آب خوب بشویید.

 

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *