Home / آفات و بیماری ها / کشتن کرم گلدان

کشتن کرم گلدان

کشتن کرم گلدان خوب است یا بد؟ آیا این کرم ها برای خاک باغچه یا گلدان مفید هستند؟

اگر شما هم به دنبال پاسخ این سوالات هستید تا انتها با این مطلب همراه باشید.

کرم خاکی اگر درون باغچه بزرگ ویا باغ وجنگل باشد، موجودی بسیار سودمند است. اما همین موجود اگر درون گلدان گیاهی زندگی کند، باعث از بین رفتن گیاه خواهد شد.

کرم های خاکی بیشتر از برگ های پوسیده تغذیه می کنند و با این کار به تجزیه برگ ها کمک می کنند و آنها را مورد استفاده برای گیاهان می کنند. اما درون گلدان ها چه مقدار برگ پوسیده وجود دارد؟ زمانی که کرم های خاکی به برگ دسترسی نداشته باشند، از چه چیزی تغذیه می کنند؟ در این وضعیت کرم های خاکی، شروع به خوردن ریشه های مرده گیاهان کرده و حتی برخی از بافت های تازه ریشه را نیز می توانند بخورند. با این کار صدمه کمی به ریشه ها وارد می کنند، ولی این موضوع باعث از بین رفتن گیاه نمی شود. چیزی که می تواند گیاه شما را از بین ببرد، فضولات کرم های خاکی می باشد!

این فضولات با اینکه کود خوبی به حساب می آیند، اما درون گلدان ها نه تنها سود مند نیستند، بلکه باعث از بین رفتن گیاه می شوند. فضولات کرم خاکی، حالتی گل مانند و چسبنده دارد و به مرور خاک گلدان را چسبنده کرده و باعث خشک شدن ریشه ها خواهند شد.

قبلا در مورد نحوه کشتن هزارپا در گلدان صحبت شده بود از این رو این مطلب اختصاص دارد به نحوه از بین بردن و کشتن کرم گلدان.

 

کشتن کرم گلدان

کشتن کرم گلدان

 

یک قاشق سم (مالاتیون، دیازینون و یا سوین و سایپرمترین ,…) را در یک لیتر آب حل کرده وبه صورت آبیاری به خاک بدهید. در صورت نیاز به فاصله 7 روز بعد این کار را تا مرتبه 3 تکرار نمایید. راهای دیگری مانند استفاده از آب تنباکو ویا تعویض خاک و…. هم وجود دارد که دارای عوارضی برای گیاه هستند.

برای خرید سم مالاتیون با ارسال رایگان درب منزل از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

 

نکات مهم

  • مطمئن شويد که آب اضافی از زير گلدان ها خارج مي شود.
  • گلدان را به مدت نيم ساعت در يک ظرف بزرگ آب قرار دهيد طوری که آب تا لبه گلدان هم سطح باشد به اين طريق آفات خفه شده يا از خاک خارج می شوند و سپس روی خاک گلدان را در حدود 2 تا 5 سانتی متر از شن يا سنگ هاي ريز استفاده کنيد. در اين حالت بعد از آبياري گلدان، آفات از بين رفته و امکان زندگی درون گلدان برايشان فراهم نشده و نميتوانند به خوبی درون خاک تنفس کنند و ازبين ميروند. دقت کنید که این روش برای گیاهانی که به آب حساس هستن مثل زاموفیلیا و یوکا و سانسوریا و … روش خوبی نیست.
  • هميشه قبل از اينکه از خاک جديد استفاده کنيد به روش سم پاشی يا حرارت دادن خاک را ضد عفونی کنيد تا دچار اين مشکلات نشويد.
  • گیاه آلوده را از سار گیاهان جداکنید.

سخن پایانی:

بهترین کاری که میتونید برای دفع این آفات مضر انجام بدین استفاده از سم هست. تعویض خاک در این شرایط توصیه نمیشه.

نکته‌ای که در سمپاشی گلدان‌ها باید به آن توجه کنید این است که:

  • این سموم برای سلامت انسان و حیوانات خانگی خطرناک هستند.
  • پس باید این سموم را در جای مناسب و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.
  • و در هنگام استفاده، موارد ایمنی همچون ماسک و دستکش را رعایت کنید.
  • بعد هم دست‌های خود را با آب و صابون بشوید.
  • نکته ایمنی دیگر این است که به اندازه‌ای از سموم استفاده نکنید که از ته گلدان بیرون بزند و در محیط، پخش شوند.
  • زیرا که حیوانات خانگی ممکن است در معرض آب اضافه گلدان‌ها قرار گیرند و دچار مسمومیت شوند.

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

20 comments

  1. این دیدگاه شما که کرم خاکی درگلدان مضر است کاملا اشتباه است درواقع اون سمی که درآب محلول کرده داخل گلدان می ریزید مضرهست .کرم خاکی در هیچ محیطی آفت نیست بلکه باعث حاصلخیزی خاک شده و به رشد گیاه کمک فراوانی می کند فضولات کرم خاکی که از برگها و گیاهان پوسیده خاک تغذیه می کند به هیچ عنوان چسبنده نیست بلکه دانه دانه بوده و مزایای فراوانی دارد که بایه سرچ توی اینترنت می تونید متوجهش بشید لطفا قبل از اقدام به درج مطالب علمی و صدور حکم قتل برای این جانوران کاملا مفید و سازگار با محیط زیست کمی مطالعه بفرمائید

    • سلام
      کاش مطلب رو کمی با دقت مطالعه می کردین😔
      در مطلب عنوان شده که کرم خاکی اگر درون باغچه بزرگ ویا باغ وجنگل باشد، موجودی بسیار سودمند است. اما همین موجود اگر درون گلدان گیاهی زندگی کند، باعث از بین رفتن گیاه خواهد شد.

      کرم های خاکی بیشتر از برگ های پوسیده تغذیه می کنند و با این کار به تجزیه برگ ها کمک می کنند و آنها را مورد استفاده برای گیاهان می کنند. اما درون گلدان ها چه مقدار برگ پوسیده وجود دارد؟ زمانی که کرم های خاکی به برگ دسترسی نداشته باشند، از چه چیزی تغذیه می کنند؟ در این وضعیت کرم های خاکی، شروع به خوردن ریشه های مرده گیاهان کرده و حتی برخی از بافت های تازه ریشه را نیز می توانند بخورند. با این کار صدمه کمی به ریشه ها وارد می کنند.
      مطالب منتشر شده در سایت نه تنها پشتوانه علمی دارند و بعد از تحقیقات بسیار نوشته شدند بلکه حاصل تجربیاتی است که بنده و دوستان از نگهداری گل و گیاه در منزل و محل کار به دست آوریدم.

    • ببخشیدوقتی کرم از گلدان بیرون میادوتوخونه میمیره چیکار کنیم من بچه کوچولودارم میترسم بره تودهنش

      • خوب قبل از این که بیاد بیرون باید کرم رو از بین ببرید. یا خاک گلدان رو تعویض کنید و یا از یکی از روش های گفته شده استفاده کنید و کرم ها رو نابود کنید

  2. تقی علی پور فرد از قزوین

    عالی بود باید خوب مطاله کرد بعد نظر داد حبیب مطالب رو خوب نخونده بود نظرشو گفت کرمها تو گلدان واقعا مضر هستن خودم تجربه اشو دارم

    • بله درسته من خودم به شخصه در اوایل کار چندین گلدان شفلرا رو به خاطر همین موضوع از دست دادم😭

  3. درود خسته نباشید
    منظورتون اینه که سوین با سایپرمترین مخلوط بشه یا جدا ؟

    • سلام سلامت باشید
      خیر یک قاشق چایخوری از هر کدام از سم های نام برده رو که در دسترس دارید با یک لیتر آب مخلوط کنید و به گیاه بدین. اصلا سم ها رو با هم ترکیب نکنید.

  4. مطالب کاملاصحیح است من از دکتر فرزاد عسگری که دکترای علم کشاورزی هستن پرسیدم کاملا تائید کردند . ممنون از شما

  5. سلام ، من بتازگی یعنی حدود ۲،۳ ماهی میشه خاک گلدونام و عوض کردم، و تا حالا دو بار هم کود گوسفندی دادم بهش ، اما چند روزه متوجه شدم یکی از گلدونام داخلش هزارپا و کرم وجود داره ، کلا خاک و عوض کردم ، الان مشکلم اینه که نمیدونم بقیه گلدونا هم همین شرایط و دارن یا خیر ، سوالم اینه روشی وجود داره که این موجودات و اگه داخل خاک هستن از بین ببره و اگه هم نیستن پیشگیری کنه ، تشکر از راهنماییتون

    • سلام
      اگر گلدان هاتون شامل گیاهان آپارتمانی میشن که باید بدونید کود حیوانی به هیچ عنوان براشون مناسب نیست. به جای اون از کود مخصوص گیاهان آپارتمانی باید استفاده کنید.
      به منظور پیشگیری هم میتونید سم های گفته شده رو یک نوبت به صورت آبیاری به گیاه بدین.

  6. سلام فقط یکی از این روش ها را استفاده کنم کرم ها از بین می‌ره تا چند وقت استفاده کنم چطوری بفهمم از بین رفتن؟

    • سلام
      فقط یکی از سم های ذکر شده رو استفاده کنید و در صورت نیاز به فاصله 7 روز بعد این کار را تا مرتبه 3 تکرار نمایید. وقتی در گلدان کرم وجود داره بعد از آبیاری مدفوع کرم ها از گلدان خارج شده و در زیرگلدانی میتونید تکه های اون ها رو مشاهده کنید.

  7. سلام. درون گلدان من کرم خاکی و هزار پای زیادی وجود داشت. بر اساس نظراتی که از بعضی سایتها گرفتم سه دوره با سم دیازینون گیاه رو آبیاری کردم. در مرحله اول و دوم هزارپا ها از بین رفتن اما تاثیری در کرمها نداشت. در دوره های بعدی دوز سم رو زیاد کردم اما باز هم تاثیری روی کرمها ندیدم. (یه سری چندتا کرم رو آوردم بیرونو روش سم زدم جالب بود که کرمها فقط بیحال شدن). پس سم دیازینون برای کرم بیفایدس.
    یکسری هم گلدان رو 20 دقیقه داخل آب قرار دادم اما کرمها همچنان زنده موندن.
    آخرین کاری که کردم گیاه رو از گلدان در آوردم ، ریشه هاش رو شستم و در گلدانی با خاک پاک کاشتم.
    گلدان حاوی کرم رو دو هفته جلوی آفتاب گذاشتم و خاکش رو روزی چند بار هم میزدم اما تا زمانی که خاک رطوبت داشت ، کرمها هم همچنان وجود داشتند. تا اینکه خاک خشک خشک شد و کرمها از بین رفتند.

    • سلام
      سموم دیگر رو امتحان میکردین، جدا کردن خاکهای اطراف ریشه کار بسیار اشتباهی هست و مرگ گیاه رو به همراه داره. این کار رو به هیچ عنوان توصیه نمی کنم.
      از این که تجربه خودتون رو با ما به اشتراک گذاشتین ممنونم.

  8. سلام و عرض ادب…
    لطف میفرمایید یک سم دیگه غیر از دیازینون و قوی تر از دیازینون معرفی بفرمایید که به گیاه آسیب نزنه و کرم رو از بین ببره معرفی کنین.
    همونطور که اشاره کردین جدا کردن خاک از ریشه کار خطرناکی هست و به همین خاطر گلهای من به مرور دارن از بین میرن.

  9. مارال حسین خانی

    سلام و وقت بخیر
    ممنون از مطالب مفید تان
    من یک گلدان کاج دارم یه قسمت آن شروع به خشک شدن کرده علتش چی میتونه باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *