Home / آفات و بیماری ها / علت زرد شدن برگ اشوریا

علت زرد شدن برگ اشوریا

علت زرد شدن برگ اشوریا چیست؟

ساکولنت اشوریا با نام علمی echeveria یکی از ساکولنت های بسیار زیبا با صدها گونه مختلف می‌باشد که در تمامی نقاط دنیا پروردش داده می‌شود. در ایران به اچوریا کاکتوس آشوریا و ساق عروس نیز گفته می‌شود. این جنس دارای حدود ۱۵۰ گونه مختلف از گیاهان گلخانه‌ای چندساله است که همگی بومی آمریکای لاتین هستند و برای نگهداری در منازل و آپارتمان ها بسیار مناسب می باشند.

ساکولنت اشوریا بیشتر به خاطر برگ‌ های گوشتی و زیبایی که دارد پرورش داده می‌شود. برگ‌ها به‌صورت کشیده تا استوانه‌ای، قاشقی و یا مثلثی پهن دیده می‌شوند و به‌صورت طوقه‌ای قرار دارند. گاهی ساقه گیاه بسیار کوتاه بوده و دیده نمی‌شود.

یکی از مشکلات رایج درباره این گیاه زرد شدن برگ ها است که در ادامه به بررسی عبت و درمان آن می پردازیم.

علت زرد شدن برگ اشوریا

علت زرد شدن برگ اشوریا

1- یکی از مهم ترین دلایل زرد شدن برگ های اشوریا آبیاری بیش از اندازه است.

برای آبیاری ساکولنت اشوریا باید صبر کرد تا سطح خاک تا عمق حدود 3-2 سانتی متری خشک شود و سپس گیاه را آب داد. آبیاری زیاد و خیس ماندن بستر خاک از دلایل پوسیدگی ریشه و ریزش برگهای گیاه است که بخصوص ابتدا برگ‌های پایین ساقه گیاه شروع به ریختن می‌کنند به همین دلیل برخی از پرورش دهندگان هر 3-2 هفته یک ‌بار این گیاه را آب می‌دهند و اعتقاد دارند که این گیاهان به دوره‌های کوتاه خشکی نیاز دارند.

برای اشوریاهای خانگی بهتر است بین دو آبیاری صبر کنید تا خاک کاملا خشک شود. انگشت خود را سه سانت در خاک فرو کنید. اگر رطوبت احساس کردید آبیاری را به زمان دیگری موکول کنید.

بعد از آبیاری حتماً دقت کنید تا آب از منافذ زیرین گلدان خارج شود. در طی زمستان آبیاری گیاه باید کاهش یابد زیرا در این فصل گیاه رشدی ندارد و نسبت به فصل گرم به آب کمتری نیاز دارد.

نکته مهم دیگر حین آبیاری این است که از ریختن آب بر روی برگ ها خودداری کرده و فقط سطح خاک را آبیاری کنید. برگ ها گوشتی هستند و در نتیجه در صورت تماس با آب دچار قارچ شده و در ابتدا زرد شده و نهایتا می گندند و از بین می روند.

در صورت عدم درمان، برگ های پایینی شروع به ریزش کرده و در نهایت مرگ گیاه را به همراه دارد.

2- خاک نامناسب از دیگر علت های زرد شدن برگ اشوریا است. از مخلوط شن درشت و یا پرلیت + خاک باغچه + خاک برگ استفاده کنید.

3- سومین علتی که می توان برای زرد شدن برگ ها از آن نام برد وجود آفت است. زیر و روی برگ ها نیز به دقت بررسی شود ممکن است آفت کنه به گیاه حمله کرده باشد. در صورت لزوم از کنه کش مثل پالیزین استفاده کنید.

4- اگر شرایط آبیاری نرمال و استاندارد بوده و خاک مناسبی برای گیاه استفاده شده، نور نامناسب می تواند دلیل زرد شدن برگ ها باشد. نور شدید به ویژه در ظهر تابستان می تواند تغییر رنگ برگ را به همراه داشته باشد.

 

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *