Home / مقالات / آخوندک حشره ای مفید برای باغ و باغچه

آخوندک حشره ای مفید برای باغ و باغچه

آخوندَک را به هر یک از حشرات راسته آخوندکان (Mantodea) آخوندک حشره‌ای است سبزفام، ملخ‌وش، باریک و کشیده با پاهای دراز، سر بزرگ و دو جفت بال، که هنگامی که آرام می‌ایستد پاهای خود را مانند دو دست به سمت جلو نگه می‌دارد و در این حالت از این جهت که انگار دارد دعا می‌خواند، او را در فارسی آخوندک و در بسیاری از زبان‌های فرنگی، ‎Mantis, Mantodea یا مانند آن می‌خوانند؛ چون که Mantis واژه‌ای یونانی به معنای پیغمبر است. برای تأکید بر این معنا حتی در زبان انگلیسی، گاه نام این جانور را با صفت «نیایشگر» هم همراه می‌کنند و آن را Praying Mantis می‌خوانند.

آخوندک ماده پس از جفت‌گیری، جنس مخالف خود را شکار و از آن تغذیه می‌کند. البته این مورد بیشتر برای آخوندک‌هایی که وضع تغذیه مناسبی نداشته‌اند صدق می‌کند. این حشره می‌تواند مدت درازی را بدون آب و خوراک تاب آورد.

برخی از انواع آخوندک قادرند سر خود را در زاویه‌ای ۱۸۰ درجه به اطراف بچرخاند. آن‌ها بیشتر در لابه‌لای شاخ و برگ درختان زندگی می‌کنند و برای فریب طعمه‌ها، خود را به شکل شاخه‌ای کوچک درمی‌آورند.

هرگاه مگسی به نزدیک این حشره بیاید دست‌ها را به سویش دراز کرده، آن را می‌گیرد و سپس آرام آرام به خوردنش مشغول می‌شود. آخوندک‌ها چون حشرات زیان‌آور برای کشاورزی و باغداری را شکار می‌کنند، برای این پیشه‌ها سودمند هستند. آخوندک دارای ۸۰۰ گونه‌است که ۲۰ نوع از آن‌ها در آمریکای شمالی یافت می‌شود و همگی بال‌هایی به رنگ قهوه‌ای یا سبز و طول اندامی در حدود ۵ سانتی‌متر دارند.

File:Praying mantis india.jpg - Wikipedia

چگونگی جذب آخوندک به باغچه

یکی از حشرات خوب و مفید برای باغ و باغچه که صاحبان گل و گیاه عاشق آن هستند، آخوندک (Praying Mantis) است. ممکن است ظاهر آن در نگاه اول کمی ترسناک به نظر برسد و تصور کنید برای گیاهانتان خوب نیست اما در واقع موجودات بسیار جالبی هستند. اطلاعات علمی که از آخوندک وجود دارد نشان میدهد این حشره برای باغچه مفید است بنابراین جذب آنها به باغچه برای شما و گیاهانتان سودمند می باشد. در اینجا درباره چگونگی جذب آخوندک به باغچه، اطلاعات خوبی کسب می کنید.

آخوندک از چه چیزهایی تغذیه میکند؟

غذای آخوندک طیف گسترده ای از جانوران کوچک است از جمله:

  •  شته
  • زنجره
  • مگس
  • جیرجیرک
  • عنکبوت
  • ملخ
  •  و حتی آخوندکهای دیگر

علاوه بر اینها گاهی قورباغه های کوچک درختی، مارمولک، موش و گاهی مرغ مگس خوار نیز شکار می کنند. از آنجایی که رنگ آخوندک موجب استتار آن در برگها و گیاهان و یا بوته ها و خارها می شود، به راحتی میتوانند خود را از دید شکار پنهان کنند.

More than 100 praying mantises brought in by Christmas tree invade ...

استفاده از آخوندک برای کنترل آفت
مهمترین کار آخوندک در باغچه این است که به صورت طبیعی جمعیت آفتها را برایمان کم میکنند تا تعادل اکولوژی سالم در باغچه مان برقرار شود. از آنجایی که آخوندک حشرات مفید دیگر مانند کفشدوزکها، پروانه ها، مگسهای گل و توربالان را نیز میخورد، اگر میخواهید از آخوندک برای کاهش آفت در باغچه استفاده کنید باید این معایب آن را نیز در نظر بگیرید.

چگونه آخوندک را به باغچه مان جذب کنیم؟
اولین مرحله برای جذب آخوندک این است که خیلی ساده به دقت به محیط طبیعت نگاه کنید تا تعدادی از این موجودات مفید که در بین شاخه ها و برگها پنهان شده اند را پیدا کنید. در باغچه ها و مزرعه های ارگانیک میتوانید آخوندکهای زیادی پیدا کنید. محیط باغچه را برای حضور حشرات مفید آماده کنید تا این شکارچیان طبیعی آفتها را بتوانید در باغچه خود نگهداری کنید. آخوندک جذب گیاهان خانواده رز و تمشک و نیز بوته ها و علفهای بلند که پناهگاه خوبی برای آنهاست، میشوند.

چگونگی جذب آخوندک به باغچه,آخوندک, فواید آخوندک
کیسه تخم آخوندک

در صورتی که به کیسه تخم ( egg case ) آنها برخوردید، آن را جمع کنید و در باغچه خود رها کنید. برای این کار میتوانید شاخه را چند سانتیمتر پایینتر از کیسه تخمها، بچینید و آن را به باغچه خود منتقل کنید. کیسه تخم را از برخی فروشگاههای آنلاین نیز میتوانید خریداری کنید اما باید بدانید بزرگ کردن شفیره و رساندن آنها به آخوندکهای بالغ کار دشواری است. کیسه تخم شبیه به پیله کرم یا برنزه رنگ تیغه دار است که به درازا به شاخه چسبیده است. در برخی موارد کیسه تخم طویل و مسطح بوده و در برخی دیگر مدورتر است.

از طرف دیگر داشتن آخوندک های بالغ در باغچه از نظر مراقبت و رسیدگی راحت است. تا زمانی که آخوندکها حشرات زیادی برای تغذیه و مکان مناسبی برای پنهان شدن داشته باشند، در باغچه می مانند. آخوندک بالغ را نسبتا راحت میتوانید بگیرید و در کیسه ای جمع کرده و در باغچه خود رها کنید.

توجه: کپی برداری از مطالب وبسایت با ذکر منبع اشکالی ندارد. یعنی این که آدرس کامل وبسایت (http://acle.ir/) در پایان مطلب نوشته شود و یا صفحه اینستاگرام  https://www.instagram.com/acle.ir/ تگ شود.

 

wiki

About admin

Check Also

نحوه استفاده از لیکاپون

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی و به صورت کلی نگهداری گیاهان در لیکاپون ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *