Home / مقالات / معرفی گیاهان دوستدار خاک اسیدی

معرفی گیاهان دوستدار خاک اسیدی

گیاهان در دنیای پر مشغله و خسته کننده امروزی، می توانند حس شادابی و نشاط را به محیط اطرافشان هدیه کنند. در این میان برای نگهداری از آن ها نکات مهمی است که باید رعایت شود. یکی از آن نکات شناخت گیاهان دوستدار خاک اسیدی است.

قبلا در یک مقاله جدا گانه به بررسی کودی طبیعی و کاملا ارگانیک برای گیاهان اسیدی پرداختیم. تفاله چای اسیدی یا قلیایی؟ نظر شما چیست؟

در انتهای این مقاله تعدادی از گیاهان اسیدی رو معرفی کردیم. اما توجه شما را به این مقاله جلب می کنم.

گیاهان دوستدار خاک اسیدی

در ابتد اباید به این نکته بپردازیم که گیاهان اسیدی چه نوع گیاهانی هستند؟ گیاهالن اسیدی گیاهانی هستند که خاک اسیدی برای رشدشان مناسب است.

گیاهان اسیدی دوستدار خاکی هستند که pH آن کمتر از 7 باشد.

این گیاهان در صورتی که میزان اسیدیته خاک آن ها تغییر کند دچار تغییراتی خواهند شد. مثلا گل ادریسی با تغییر اسیدیته خاک، رنگ گلهای آن تغییر می کند یا سینگونیوم صورتی زمانی که اسیدیته خاک کم شود رنگ برگ هایش کدر و بدرنگ می شود.

راههای ساده و ارزانی وجود دارد تا میزان pH خاک را کم کرد. مثلا می توان از گوگرد، سولفات آلومینیوم، سولفات آهن، نیتروژن و مالچ برای اسیدی کردن خاک استفاده کرد.

مقدار مورد نیاز برای استفاده به اندازه و نوع نمونه خاک و میزان کاهش pH مورد نیاز بسیار متفاوت خواهد بود.

بهترین روش برای اسیدی کردن خاک استفاده از اسید هیومیک است. که باید از محصول خوب و با کیفیت با درصدخلوص بالا استفاده کنید تا به گیاهان شما آسیب نرسد.

برای تهیه این محصول با ارسال رایگان درب منزل از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

گیاهان دوستدار خاک اسیدی

گیاهان با PH بین 4/5 تا 5/5

طبق اعلام دانشگاه ایالتی کلرادو، بیش از ده گیاه وجود دارد که برای رشد در محیط داخلی با pH بین 4/5 تا 5/5 ایده آل هستند. این گل ها به دلیل تغییر اسیدیته خاک رنگ های متفاوتی را از خود نشان می دهند که همین امر آن ها را بسیار جذاب کرده است. مثلا گل ادریسی در خاک اسیدی رنگ آبی دارد و در خاک خنثی دارای رنگ صورتی است.

از معروف ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻

گیاهان با PH بین 5/5 تا 6/5

دامنه بین 5.5 تا 6.5 گزینه ای ایده آل برای گیاهان است که در داخل خانه یا بیرون قابل نگهداری هستند. در میان آنها می توان به  موارد زیر اشاره کرد 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻

  • گل نرگس
  • گل گلایول
  • گل زنبق
  • گل لاله
  • گل سنبل

به صورت کلی طیف گسترده ای از گیاهان وجود دارند که دوستدار خاک اسیدی هستند.

تعداد دیگری از این گلها عبارتند از:

آنتریوم، پامچال، حسن یوسف، کاکتوس ها، کاملیا، مارانتا، آرالیا، اریکا، آگلونما، ارکیده، میخک، برگ انجیری، اسپاتی فیلوم، سیکلامن، لیندا، نیلوفر، فوشیا، کالادیوم، سینگینیوم، ادریسی، سرخس، زامیفولیا، ژربرا، کاج مطبق، گل جعفری و گل گوشواره ای.

روش اندازه گیری PH خاک با روشی ساده و بدون نیاز به وسایل خاص

در این روش به شما توضیح می‏دهیم که چگونه در 5 مرحله و خیلی راحت، میزان pH خاک را با استفاده از لوازم دم دستی که در هر خانه‏‌ای پیدا می‏شوند، مشخص کنید. هر چند این روش دقت روش‌‏های دیگر را ندارد اما اطلاعات خوبی در رابطه pH خاک به شما می‏دهد.

شروع آزمایش

قدم اول : یک فنجان از خاک مورد نظرتان بردارید، سعی کنید چند نمونه از نقاط مختلف زمین برداشت کنید و این آزمایش را برای هر کدام از نمونه‌‏ها انجام دهید. این کار باعث می‏شود نتیجه نهایی شما دقیق‏‌تر بشود.

قدم دوم : به خاک آب اضافه کنید تا جایی که خاک کاملا تبدیل به گل شود. نمونه را هم بزنید تا همه جای آن رقیق شود. وقتی که خاک به اندازه کافی روان شد می‏توانید مرحله بعدی را انجام بدهید.

قدم سوم : به نمونه، به اندازه‏ نصف فنجان سرکه اضافه کنید. اگر مشاهده کردید که با اضافه کردن سرکه داخل نمونه، حباب ایجاد شد و حالتی شبیه به جوشش به وجود آمد، نمونه شما قلیایی است. هر چقدر که میزان این جوشش‏‌ها و واکنش‏‌ها بیشتر باشد، میزان قلیایی بودن نمونه هم بیشتر است. اگر اتفاقی نیفتاد و چیزی مشاهده نکردید، قدم بعدی را انجام دهید.

قدم چهارم : نمونه قبلی که به آن سرکه اضافه کرده بودید را کنار بگذارید و یک نمونه دیگر درست کنید. اینبار به اندازه نصف فنجان نوشابه به آن اضافه کنید. قبل از اضافه کردن نوشابه سعی کنید گاز نوشابه را با تکان دادن کاملا از بین ببرید تا در آزمایش‏تان اشتباه نکنید. اگر دیدید نمونه با نوشابه در حال واکنش دادن است (حالتی شبیه جوشیدن) بدانید خاک شما اسیدی است. هر چقدر این جوشش بیشتر باشد، میزان اسیدی بودن خاک هم بیشتر است.

قدم پنجم : اگر شاهد هیچ اتفاقی نبودید و در هیچکدام از مراحل بالا واکنشی رخ نداد، خاک شما خنثی است

منبع:

hunker

About admin

Check Also

نحوه استفاده از لیکاپون

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی و به صورت کلی نگهداری گیاهان در لیکاپون ...

One comment

  1. تشکر ، توضیحات عااالی 👍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *