Home / آفات و بیماری ها / علت شل شدن برگ گل کاغذی

علت شل شدن برگ گل کاغذی

گل کاغذی گیاهی است مقاوم که در شرایط سخت نیز می‌تواند رشد کنداز این رو قبلا به معرفی گل کاغذی پرداخته شده و حتی آموزش کاشت گل کاغذی در گلدان نیز قرار داده شده است. ولی یکی از شایع‌ ترین مشکلات این گیاه زرد شدن، ریزش و شل شدن برگ‌ ها می‌باشد. این مشکل دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد مانند کم آبی، گرما و آفتاب شدید، بیماری‌ ها و سایر مواردی که در این مقاله به مهم‌ترین علت شل شدن برگ گل کاغذی اشاره می‌شود.

علت شل شدن برگ گل کاغذی

  • پوسیدگی ریشه

پوسیدگی ریشه و یا ساقه گیاه از [جمله بیماری‌ هایی است که معمولاً در اثر نامناسب و سنگین بودن زهکش خاک و غرقاب شدن خاک پیش می‌آید. در نتیجه برگ‌ های گیاه شل شده و شروع به کم رنگ شدن و پژمردن و ریزش می‌کند. گیاه رشد کمی دارد و در نهایت امکان مرگ گیاه نیز وجود دارد. عوامل قارچی همانند Rhizoctonia, Pythium, Phytophthora نیز وجود دارند که می‌توانند موجب پوسیدگی ریشه شوند. قارچ‌ها به ریشه حمله می‌کنند و منجر به مرگ آنها می‌شوند. هوای گرم و مرطوبت از شرایطی است که به فعالیت این قارچ‌ها کمک می‌کند. برای جلوگیری از بیماری پوسیدگی‌های ریشه سعی کنید که بین فواصل آبیاری حتماً سطح خاک گیاه تا حدودی خشک شود و سپس گیاه را آب دهید.

  • آبیاری کم

این مورد معمولا به خاطر بی‌توجهی به وقوع می‌پیوندد. بین دو آبیاری باید حتما خاک خشک شود وگرنه رشد رویشی زیاد شده و گل نمی دهد همچنین آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه های ظریف این گل می شود این گیاه به خشکی مقاوم است و هفته ای یکبار البته با توجه به میزان باد و گرما، آبیاری برای این گیاه کافیست.

در طی فصل زمستان که این گیاه در حال طی کردن دوران استراحت است 3-2 بار در طی ماه آبدهی کافی است و سپس با آمدن فصل بهار و افزایش دما می‌بایست آبیاری را افزایش داد. البته این نحوه آبیاری برای گیاهانی است که در مکانی سرد همانند گاراژ در حال طی کردن زمستان هستند . اما اگر گیاه در مکان گرمتری همانند اتاقهای منزل زمستان را سپری می‌کنند باید با فواصل زمانی کمتری (همانند سایر گیاهان خانگی ) گیاه را آب داد زیرا اگر در طی فصل زمستان محیط این گیاه گرم باشد، به رشد خود ادامه می‌دهد و وارد دوره استراحت نمی‌شود. همچنین توجه داشته باشید که اگرچه این گیاه تا حدودی در برابر خشکی مقاوم است اما در طی فصول رشد و گلدهی نباید در ابیاری آن کوتاهی شود و اگر با برنامه‌ای منظم گیاه را آب دهیم به گلدهی بهتر آن کمک می‌کنیم. خشکی کشیدن گیاه موجب ریزش برگها و گلهای آن خواهد شد.

علت شل شدن برگ گل کاغذی

  • خاک گلدان قدیمی

این مورد مستقیما در رابطه با عدم تعویض گلدان است و مربوط به گل کاغذی هایی است که در گلدان نگه داری می شوند. اکثر خاک‌های گلدانی پایه “پیت” دارند که بعد از مدتی تجزیه می‌شود و خاصیت اسیدی بیشتری پیدا می‌کند. وقتی پیت موجود در خاک تجزیه شد، برای آب و اکسیژن سخت‌تر است که خود را به ناحیه ریشه برسانند و آن را تغذیه کنند. در نتیجه این شرایط، گیاه بدون هیچ گونه نشانه و دلیل دیگری از گرسنگی خواهد مرد. بهترین روش آن است که گیاه را تعویض گلدان کنید و یا اگر برای تعویض گلدان زود است، تنها خاک آن را عوض کنید. برای درمان گیاهان بسیار مسن، از کل گیاه قلمه بگیرید و گیاه مادر را دور بیاندازید.

  •  گرما یا سرمای بیش از حد

گاهی اوقات  وجود سرما یا گرما سبب شل شدن برگ های گل کاغذی می شود. به صورت کلی هوای گرم خشک را ترجیح می دهد و رطوبت محیط برای گیاه کافیست. در طی روز دمای 35-24 درجه سانتیگراد مناسب است و در طی شب دما نباید از 18.5 درجه سانتیگراد پایین‌تر بیاید. در صورتیکه دمای محیط از 18.5 نزول کند گلدهی این گیاه کاهش می‌یابد و برگهای آن خواهد ریخت.

  • شته ها

اگر میزان رطوبت و آبیاری گیاه به روش درست تامین شده باشد، ممکن است این گیاه به شته ها آلوده شده است. گلبرگ ها، برگ ها و ساقه ها را به دقت از نظر علائم آلودگی بررسی کنید. حرکت حشرات ممکن است نشانه هایی از وجود شته بر روی گیاه شما باشد. شته ها به طور طبیعی با دست یا پاشیدن آرام آب قابل درمان هستند. همچنین می توان آنها را با مخلوط روغن گیاهی ، آب و مواد شوینده درمان کرد.

  • کمبود نور

درست است که این گیاه در برابر نور مقاوم است اما در صورتی که نور کافی (حداقل 5 ساعت در روز) را دریافت نکند، شروع به ریزش برگ و گل می کند. گلهای خود را در محلی بکارید که آفتاب کامل دریافت کنند.

سخن پایانی

در مورد بررسی علت شل شدن برگ گل کاغذی در ابتدا میزان آبیاری و سلامت ریشه را بررسی کنید. خاک را مورد توجه قرار دهید و از سلامت خاک و زهکش آن مطمئن شوید این ها از مهم ترین دلایل شل شدن و ریزش برگ ها هستند.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bougainvillea

homeguides

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

3 comments

  1. سلام من تازه این گیاه رو خریدم و در باغچه کاشتم ولی بعد از گذشت یک روز پژمرده شده باید چیکار کنم ؟

    • سلام
      کاملا طبیعی هست. وقتی گیاهی رو تازه میخرید و از محیط دوست داشتنی گلخونه جداش می کنید و به محیط جدید میارید و در مکان جدید میکارید، گیاه دچار شوک میشه و این حالت افتادگی و بی حالی رو بروز میده. این اتفاق خاص گل شما نیست و برای تمامی گلهایی که به مکان جدید منتقل میشن، پیش میاد. تنها کاری که میشه انجام داد اینه که صبور باشید و منتظر بمونید تا گیاه به محیط جدید عادت کنه. آبیاری رو زیاد انجام ندین و یک ماه بعد از کاشت هم با کود گیاهان گلدار تقویتش کنید.

  2. سلام وقتتون بخیر
    من درختچه گل کاغذی ام امسال هیچ سبز نشد یعنی تمام شاخه هاش خشک شده و از سمت ریشه شروع به درآوردن ساقه‌های جدید نموده لطفا راهنمایی کنید من چکار کنم ارتفاع درختچه3 متر هست در شمال زندگی میکنم در کنار این درختچه سه تا دیگه دارم که همگی سرحال و گل دادن فقط این یکی به این مشکل برخورد کرده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *