Home / مقالات / ساخت هورمون ریشه زایی در منزل با 4 روش

ساخت هورمون ریشه زایی در منزل با 4 روش

ساخت هورمون ریشه زایی در منزل اصلا کار سختی نیست. هورمون ریشه زایی به رشد بهتر قلمه های گیاه و تشکیل ریشه های قوی و پرپشت کمک می کند. بدین ترتیب ریسک خراب شدن قلمه پایین می آید و می توانید گیاهان جدیدی را به راحتی پرورش دهید.

در حالی که می توانید انواع هورمون های ریشه زایی را از فروشگاه های باغبانی خریداری کنید، اما می توانید با استفاده از وسایلی که در خانه دارید، ساخت هورمون ریشه زایی در منزل را به سادگی انجام دهید. استفاده از عسل یا آلوئه ورا به جلوگیری از تشکیل باکتری ها و قارچ ها در قلمه جلوگیری می کند و همچنین می توانید با آسپرین و بید هورمون درست کنید.

ساخت هورمون ریشه زایی در منزل

روش اول استفاده از عسل

1 یک قابلمه را با آب شیر پر کنید و آن را روی حرارت زیاد روی اجاق گاز قرار دهید.

بگذارید آب کاملاً گرم شود تا جوش بیاید. حرارت را کم کنید.

  • اگر نگران املاح سنگین موجود در آب لوله کشی هستید می توانید از آب تصفیه شده استفاده کنید.

2 بعد از جوش آمدن آب، دو قاشق غذاخوری عسل را درون قابلمه ریخته و هم بزنید و اجازه بدین محلول خنک شود.

برای ساخت هورمون ریشه زایی از عسل استاندارد موجود در فروشگاه های مواد غذایی استفاده کنید. نیازی به عسل محلی و خالص نیست.

عسل را مستقیماً درون قابلمه آب در حال جوشیدن بریزید و با یک قاشق آن را به هم بزنید. به محض اینکه عسل کاملاً در آب حل شد، حرارت را خاموش کرده و بگذارید قابلمه و محتویات درون آن کاملاً خنک شود.

عسل دارای خواص ضد باکتری، ضد عفونی کننده و ضد قارچ است و همچنین باعث رشد سالم ریشه می شود.

  • نکته: درب قابلمه را ببندید و صبر کنید تا محلول سرد شود. بدین ترتیب از آلودگی محلول جلوگیری کنید.

3 قلمه های گیاه را قبل از کاشت به مدت 2-3 ساعت در محلول عسل خیس کنید.

ساخت هورمون ریشه زایی در منزل

وقتی هورمون ریشه زایی کاملاً خنک شد، قلمه ها را در قابلمه قرار دهید تا پایین آن در محلول غوطه ور شود. اجازه دهید قلمه ها حداقل 2-3 ساعت قبل از کاشت در بستر خاک، درون محلول خیس بخورند تا بتوانند محلول را جذب کنند.

بیشتر بخوانید: عسل برای ریشه زایی

روش دوم با استفاده از آلوئه ورا

1 با استفاده از یک قاشق ژل را از روی برگ آلوئه ورا جدا کنید.

با چاقوی تمیز و تیز یک برگ سالم را از گیاه آلوئه ورا برش بزنید. برگ را روی تخته برش جلوی خود قرار دهید تا انتهای نوک تیز به سمت شما قرار بگیرد. پشت قاشق را روی نقطه برگ فشار دهید و هنگامی که قاشق را به سمت انتهای بریده شده هدایت می کنید فشار محکمی وارد کنید. ژل از داخل برگ به داخل ظرف منتقل می شود.

  • ژل آلوئه ورا از قلمه در برابر باکتری ها و قارچ های موجود در خاک محافظت می کند.
  • در صورت تمایل می توانید از ژل آلوئه ورا موجود در فروشگاه ها استفاده کنید به شرطی که مواد اضافه شده دیگری نداشته باشد.

2 ژل را در یک کاسه له کنید تا زمانی که یکدست و آبکی شود.

ژل را از برگ آلوئه ورا به یک کاسه کوچک منتقل کرده و آن را با قاشق هم بزنید تا قطعات بزرگتر از هم جدا شوند. از پشت قاشق خود استفاده کنید تا ژل را له کنید. هنگامی که ژل به راحتی به اطراف حرکت کرد و مانند آب جریان یافت، می توانید از آن برای هورمون خود استفاده کنید.

  • اگر نمی توانید آن را له کرده و به قوام مناسب برسانید، 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) آب به ژل آلوئه ورا خود اضافه کنید.

3 قبل از کاشت قلمه، قسمت انتهای قلمه را در ژل آلوئه ورا قرار دهید.

زمانی که آماده کاشت قلمه های خود شدید، انتهای قلمه ها را به ژل آلوئه ورا آغشته کنید. قلمه را دور آن بچرخانید تا قبل از قرار دادن ژل در خاک، یک پوشش یکنواخت از ژل روی ساقه آن جمع شود. ژل آلوئه ورا در قسمت انتهایی قلمه، از ورود باکتری یا قارچ به ساقه جلوگیری می کند.

روش سوم استفاده از آسپرین برای ریشه زایی

1 قرص آسپرین بدون روکش را به صورت پودر خوب خرد کنید.

 

از یک قرص 325 میلی گرمی آسپرین استفاده کنید که به هیچ وجه پوشش در اطراف آن وجود نداشته باشد. قرص را درون هاون گذاشته و خوب پودر کنید.
آسپرین دارای اسید سالیسیلیک به عنوان یک ماده فعال است که به شما کمک می کند باکتری ها یا قارچ ها در قلمه شما ایجاد نشوند، بنابراین می تواند ریشه تولید کند.

2 آسپرین آسیاب شده را با یک پیمانه آب مقطر یا آب تصفیه شده مخلوط کنید.

1 پیمانه آب مقطر را درون یک لیوان یا شیشه ریخته و پودر آسپرین را درون آن بریزید. با یک قاشق پودر را در آب هم بزنید تا کاملا حل شود. اگر بعضی از تکه ها بلافاصله حل نشدند، اجازه دهید محلول حدود 1 ساعت استراحت کند.

  • همچنین می توانید به جای پودر کردن، یک قرص آسپرین خرد نشده در آب قرار دهید اما حل شدن آن بیشتر طول می کشد.
  •  اگر از آب لوله کشی سنگین با املاح زیاد استفاده کنید ممکن است آسپرین نیز حل نشود.

3 قلمه های خود را قبل از کاشت به مدت 2-3 ساعت در محلول آسپرین فرو کنید.

ساخت هورمون ریشه زایی در منزل

قلمه های تازه خود را بردارید و حداقل 2.5 سانتی متر از انتهای آنها را درون محلول فرو کنید. بگذارید قلمه ها درون محلول آسپرین حدود 2-3 ساعت استراحت کرده تا مواد لازم را جذب کنند تا بعد از کاشت آنها سالم بمانند.

روش چهارم استفاده از بید برای ساخت هورمون ریشه زایی در منزل

 

برای درست کردن هورمون ریشه زایی با استفاده از بید می توانید به مقاله “هورمون ریشه زایی را خودتان در منزل درست کنید” رجوع کنید.

بعد از ساخت محلول، قلمه ها را 2 – 3 ساعت در آن خیس کنید و سپس در بستر خاک بکارید.

  • شما همچنین می توانید از محلول بید برای آب دهی قلمه های خود در اولین ماه رشد استفاده کنید تا به رشد ریشه و شاخ و برگ سالم کمک کند.

ویکی

About admin

Check Also

نحوه استفاده از لیکاپون

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی و به صورت کلی نگهداری گیاهان در لیکاپون ...

One comment

  1. پودر بچه میتونه یک بستر برای همراهی پودر ریشه زایی باشه. پودر ریشه زایی اسمش ایندول بوتریک اسید هست که بهش میگن iba
    این ترکیب ریشه دهی قلمه ها را افزایش میدهد. اما اگر به میزان زیاد استفاده شود آنها را خراب میکند و از بین میبرد چون از هورمون تهیه شده است.
    مقالاتی که روی ریشه زایی هستن اینطور نوشتن که میتونیم درصدی از پودر ریشه زایی (iba) را داخل پودر بچه استفاده کنیم. مثلا اگر خواستین مثلا ترکیب ۰٫۲ و ۰٫۴ و ۰٫۶ و ۰٫۸ و ۱ و ۱٫۲ گرم پودر ریشه زایی را داخل ۱۰۰ گرم پودر بچه بریزید و حسابی مخلوط کنید و استفاده کنید.ترکیباتی ۰٫۲ و ۰٫۴ برای گیاهان با ساقه علفی مناسب هستن و ترکیبات ۰٫۶ و ۰٫۸ برای گیاهان نیمه علی مناست هستن و ترکیب ۱ و ۱٫۲ بای گیاهان با ساقه چوبی مناسب هست. بهتره که شرایط ریشه زنی هم فراهم بشه. مثلا بعد از اینکه از پودر ریشه زایی استفاده شد برگهای اضافه قلمه حذف شود و روی گلدان را با یک پلاستیک بپوشانید و فضای گلخانه ای درست کنید تا زودتر ریشه زنی استفاق بیفته. گلخانه های گل رز همینطوری ریشه دار میکنند. اونها IBA میخرن و داخل اتانول حل میکنند. سپس انتهای قلمه ها را برای حداکثر دو دقیقه توی محلول میگذارن و در درمیارن و داخل بستر کشت میگذارند. بهتره بستر کوکوپیت و پرلیت باشه تا زود تر ریشه بزنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *