Home / آفات و بیماری ها / بیماری های آلوورا

بیماری های آلوورا

بیماری های آلوورا را بشناسیم! آلوئه ورا که گاهی آن را به صورت آلوئه‌ورا یا آلوورا نیز می نویسند تقریباً کمتر از 10 سال پیش بود که برای اولین‌ بار به سبد مصرف خانواده‌های ایرانی راه پیدا کرد.

حالا دیگر دیدن برگ‌های باریک و بلند این گیاه خانواده کاکتوس در فروشگاه‌ها، نه‌تنها برای بسیاری از مشتریان عادی شده است که بازار ایران شاهد انواع و اقسام محصولات فرآوری شده آلوئه‌ورا یا همان صبر زرد به زبان بومی خودمان است. از کرم‌های مرطوب‌کننده و لوازم بهداشتی گرفته تا نوشیدنی و کمپوت آلوئه‌ورا و ماسک آلوئه ورا و….

قبلا در مورد این گیاه پر خاصیت توضیحات لازم داده شده و دو نکته ساده برای رشد بهتر آلوورا بیان شده است. لذا در این مطلب بیماری های آلوورا مورد بررسی قرار می گیرد.

بیماری های آلوورا

آمار به دست آمده نشان داده است که کشت این گیاه در وطن اصلی خود با هیچگونه آفت و بیماری قابل ملاحظه ای مواجه نبوده است ولی در شرایط نامساعد محیطی که باعث ضعیف شدن گیاه و کم شدن مقاومت می شود.

عوامل قارچی و ویروسی و باکتریایی میتوانند منجر به صدمه به گیاه شوند.گیاه آلوئه ورا حساس به بیماری های لکه سیاه، پوسیدگی ریشه و شپشک آرد آلود می باشد. ولیکن در مجموع، خطر بیماری ها در این گیاه نسبت به دیگر گیاهان بسیار کم است.در صورت آبیاری بیش از اندازه این گیاه به شدت در معرض بیماری پوسیدگی ریشه قرار می گیرد، زیرا این گیاه آب بسیار ناچیزی مصرف می کند.

در مکان های گرم ، گیاهان آلوئه ورا تحت کشت بیرون از محیط خانه گل های زیبایی تولید می کنند که دارای ساقه بلندی می باشد و در رنگ های متنوعی وجود دارد اما اگر آلوئه ورا به عنوان گیاه آپارتمانی کاشته شود، شکوفه نخواهد داد.

  • پوسیدگی باکتریایی برگ:

بیماری های آلوورا

این بیماری نواحی تیره رنگ و آبداری را بر روی پایه برگ‌ ها به وجود می‌آورد. برگ به تدریج زرد می‌شود و می‌پوسد و گیاه را از بین می‌برد. آبیاری بیش از اندازه گیاه از جمله دلایل تشدید کننده این بیماری است.تنظیم آبیاری ،جداکردن برگ های پوسیده و استفاده از قارچ کش های مسی در درمان موثر هست.

  • پوسیدگی طوقه گیاه:

این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که بستر گیاه مرطوب باقی بماند. برگ‌ها زرد می‌شوند و ساقه می‌پوسد. برای حل مشکل باید گیاه را از گلدان در آورده و نواحی پوسیده را جدا کنید. برای چند روز گیاه را در مکانی خشک و به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید که تا حدودی رطوبت را از دست بدهد. سپس با قار چکش‌های مناسب گیاه را درمان کرده و در گلدانی جدید آن را بکارید.

  • کپک سیاه :

یکی از بیماری‌ های قارچی گیاه آلوورا است. در گیاهانی که شته شپشک آردآلود و مگس سفید فعالیت می‌کنند به دلیل تولید عسلک سطح برگ چسبناک می‌شود و بعد از مدتی این سطح چسبناک با قارچ دوده‌ای یا سیاه پوشانده می‌شوند. قارچ از عسلک تغذیه می‌کند. این بیماری بیشتر باعث ظاهر ناخوشایند گیاه می‌شود تا بتواند آن را از بین ببرد.مبارزه با آفات ،این قارچ را نیز از بین میبرد.

  • پریشانی برگ ها :

درصورتیکه برگ های گیاه شما لاغر شده و زیبایی ظاهری خود را از دست داده اند، بهتر است تعداد دفعات آبیاری گیاه را بیشتر کنید و به آلوو ورای خود بیش از حد خشکی ندهید. علاوه بر خشکی، کمبود نور و مواد غذایی نیز می‌تواند دلایل به وجود آمدن این بیماری باشد که بهتر است هر ماه یکبار در فصول بهار و تابستان با کود مایع تقویت شود.

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *