Home / آفات و بیماری ها / از بین بردن کرم کلم

از بین بردن کرم کلم

شناسایی و از بین بردن کرم کلم

اگر کرم های کوچک سبز رنگ را در زیر کلم پیچ و گیاهان دیگر خود مشاهده کردید، مطمئن باشید که کرم کلم دارید. کرم کلم، که به آنها حلقه های کلم نیز گفته می شود، فرم لاروی پروانه سفید کلم (Pieris rapae یا Artogeia rapae) است . انواع مختلفی از کرم ها وجود دارد که کرم کلم نامیده می شوند، اما دو گونه رایج ترین و آسیب رسان ترین ان ها به سبزیجات  هستند.

کرم ها علاوه بر کلم، از کلم بروکلی، گل کلم، جوانه بروکسل، کلم پیچ، سبزی خردل، سبزی شلغم، تربچه، شلغم و … نیز تغذیه می کنند.

ظاهر کرم کلم

این مسئله اهمیت دارد که شما بدانید لارو و پروانه این آفت چه شکلی هستند زیرا دیدن آن ها نزدیک گیاهان به احتمال زیاد به این معنی است که به زودی شاهد صدمه دیدن سبزیجات مانند کلم، کلم بروکلی، کلم پیچ و … خواهید بود.

 

پروانه سفید کلم دارای بال های سفید، با یک یا دو لکه سیاه مایل به خاکستری بر روی هر بال است. عرض بالها تقریباً 2 اینچ (5.8 سانتیمتر) است.

از بین بردن کرم کلم

 

لارو (کرم آسیب رسان واقعی) یک کرم سبز مخملی است که تقریباً 1 اینچ (2.54 سانتیمتر) طول دارد. تخمهای لارو در زیر برگها دیده می شوند و زرد و بیضی شکل هستند.

چرخه زندگی کرم کلم

لارو در پاییز به دور خود پیله می بافد و در بهار به شکل یک پروانه سفید ظاهر می شود. این پروانه از شهد تغذیه می کند و در زیر گیاهان خانواده کلم ها تخم می گذارد. تخمها در طی پنج تا هفت روز بیرون می آیند. لارو (کرم کلم) به شدت از گیاه تغذیه می کند و انرژی لازم را برای ساخت پیله و دگردیسی خود در زمستان ذخیره می کند.

نشانه های وجود کرم کلم

به دلیل اشتهای زیاد این آفت، “آلودگی” ممکن است به اندازه دو یا سه کرم در هر گیاه باشد. به دنبال سوراخ های جویده شده از وسط برگ های کلم و همچنین سوراخ های ورودی جویده شده به قسمت داخلی سر کلم ها باشید. به طور خاص، رگ برگ اصلی و زیر برگها را نگاه کنید، زیرا معمولاً در اینجا کرم ها کلم تجمع می کنند.  رنگ سبز تیره آنها می تواند تشخیص آنها را به خصوص هنگامی که برای اولین بار بیرون می آیند و بسیار کوچک هستند، دشوار کند. مانند همه آفت ها با از بین بردن برگهای گیاه و بلعیدن آن ها، بزرگتر می شوند و در این مرحله احتمالاً شما متوجه فضولات سبز تیره بر روی برگ ها می شوید.

تأثیر کرم کلم بر روی گیاهان

یک آلودگی جزئی می تواند گیاهان را ناخوشایند نشان دهد اما مهم تر از آن این است که باعث غیرقابل خوردن شدن آنها می شود. فقط آنها را با دقت بشویید و کلم و کلم بروکلی را از نظر وجود کرم های کلم که به قسمت داخلی کلم راه  پیدا کرده اند، بررسی کنید.

خیساندن کلم ها در آب نمک به مدت 5 تا 10 دقیقه باعث جدا شدن کرم ها و شناور شدن آنها در بالای آب می شود. این مورد به ویژه در مورد کلم بروکلی که کرم های ریز تازه متولد شده میان سبزی و گلهای آن پنهان می شوند بسیار مفید است.

هشدار

هجوم زیاد کرم های کلم می تواند منجر به مرگ گیاه شود، زیرا هرچه برگ بیشتری از کرم کلم بخورد، گیاه توانایی فتوسنتز کمتری دارد.

از بین بردن کرم کلم

از بین بردن کرم کلم

گیاهان خود را مرتب بررسی کنید مخصوصا اگر در حوالی آن ها پروانه سفید را مشاهده کردید.

یک راه طبیعی برای از بین بردن کرم کلم این است که اسپری بازدارنده از پوست و دانه های مرکبات بسازید.

مقداری پوست خرد شده و دانه مرکبات را یک شبانه روز در دو پیمانه آب خیس کنید. سپس محصول را صاف کرده و یک تا دو قاشق مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید.

مخلوط را صاف کرده و در بطری بریزید و روی کلم ها اسپری کنید.

بسیاری از سموم آفت کش موجود هستند که استفاده زیادی از آن ها می شود ولی این سموم روی همه حشرات تاثیر دارند، همچنین ممکن است باعث آلوده شدن نزدیک ترین آب راه ها شوند. در هنگام استفاده از این سموم باید به دقت دستور مصرف آن ها را مطالعه نمود و طبق آن عمل کرد. هرگز بیش از میزان توصیه شده نباید استفاده کرد. موادی که به خوبی در برابر کرم های کلم موثر هستند شامل esfenvalerate، lambda-cyhalothrin، استامیپرید، پرمترین، کارباریل، اندوسولفان و مالاتیون می باشند.

thespruce

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *