Home / آفات و بیماری ها / علت زرد شدن برگ گل ناز یخی

علت زرد شدن برگ گل ناز یخی

علت زرد شدن برگ گل ناز چیست؟ چرا این گیاه پژمرده و خراب میشه؟ چرا گاهی اوقات برگاش خشک میشن و فقط ساقه خشک و چوبی ازش باقی میمونه؟

اگر دوست داری جواب این سولات رو بدونی تا پایان این مقاله با من همراه باش.

علت زرد شدن برگ گل ناز یخی

گل ناز یخی با نام علمی : Aptenia cordifolia شناخته می شود و نام انگلیسی آن Heartleaf iceplant یا Baby sun rose هست. گل یخ یا ناز یخی گیاهی زینتی و زیبایی است که برای تزیین باغچه و منزل از آن استفاده می شود. در صورت وجود شرایط لازم به راحتی می توان گل یخ را در بالکن و یا حتی کنار پنجره نگهداری کرد. گل های ریز و صورتی رنگ این گل ظاهری خاص به آن داده است.

 

آپتنیا(نام علمی: Aptenia) نام یک سرده از تیره علف‌فرشیان است.

در فارسی با نام ناز یخی شناخته شده است. ناز یخی نامی عمومی است که برای چندین گیاه گوشتی بکار می‌رود. این گیاه بومی آفریقای جنوبی بوده و همگی دارای برگ‌های ضخیم و آبدار بوده که بیشتر دارای سطح خاکستری یا کریستالی هستند. اغلب‌شان گل‌های زیبا تولید کرده که برخی درخشان بوده بطوریکه گل‌های مینا مانند با گلبرگ‌های ابریشمی را تداعی می‌کنند. این گل‌ها زنبورعسل را جلب می‌کنند.

این گیاه دارای ۴ گونۀ زیر می‌باشد:

  • Aptenia cordifolia (L.f.) Schwantes – heart-leaf iceplant, baby sun-rose
  • Aptenia geniculiflora (L.) Bittrich ex Gerbaulet
  • Aptenia haeckeliana (A.Berger) Bittrich ex Gerbaulet
  • Aptenia lancifolia L.Bolus

گل ناز یه گل نوستالژی و دوست داشتنی هست که معمولا داخل هر خونه ای پیدا میشه🪴
بعضیا حتی اگر هیچ گلی هم نداشته باشن دو سه تا گلدون ناز دارن☺️

خصوصیات ظاهری گل ناز

گل هایی به رنگ صورتی روشن، سفید و قرمز دارد که در طول سال از آن ها پوشیده شده است. گل های منفرد تا دسته ای در زاویه برگ ها پدید آمده و به طور کلی در روز باز می شوند، قطر هر کدام از آن ها ۲/۵ cm است. برگ ها، براق، قلبی شکل تا نیزه ای و دارای درازایی به میزان ۳cm هستند.

میوه آن فندقه است و کمی بیش از ۱cm طول دارد. ریشه ها گوشتی و ضخیم هستند. ساقه ها چهارگوش تا دایره ای بوده و به طول ۶۰ cm، به صورت مسطح روی زمین، می رسند. در هر موقع از سال می توان گل ناز یخی را هرس فرم نمود بدون آنکه گیاه آسیب ببیند.

توانایی این گیاه در ریشه زایی از قطعه ای کوچک از ساقه و رشد بعدی آن، این گیاه را گیاهی پر رشد می نماید. از آن جهت به عنوان گیاه پوششی، باغ صخره ای و خشک منظر و کشت در سراشیبی استفاده می شود. دارای خصوصیات درمانی است. نیاز به نگهداری در آن پایین است. توصیه شده است که کود و مواد غذایی برای این گیاه مورد استفاده قرار نگیرد.

دلیل نامگذاری گل ناز یخی

در طول فصل زمستان این گیاه یخ زده می شود! یعنی پرزهای کوچیکی که بر روی این گیاه وجود دارند و آن را پوشش می دهند بر اثر تابش و انعکاس نور آفتاب روی آن ها باعث می شود که  این پرزها شکل یخ زده به خودشان بگیرند. به همین دلیل این نام را به عنوان گیاه یخی می شناسند.

این گیاه معمولا با گرم شدن هوا خراب میشه یا این که گاهی اوقات به سرعت شروع میکنه به زرد شدن و در نهایت خشک میشه و از بین میره.

یه سری نکات وجود داره که اگر رعایت کنید همچنان شاداب و سرحال میمونه.

نحوه تکثیر گیاه گل ناز

دو روش برای تکثیر گل ناز وجود دارد:
از طریق بذر یا قلمه زدن.
قلمه زدن روش بهتری است چون در کاشتن دانه، روش کاشت و نگهداری و جوانه زنی سخت‌تر می‌باشد.

این گیاه به سرعت رشد میکنه و میتونید از طریق بذر یا قلمه تکثیرش کنید.

بذرها رو بهتره در تابستان بکارید و قلمه ها رو در بهار که هوا خنک تره از گیاه بگیرید.

قلمه ها رو در آب نزارین. به راحتی و به سرعت در خاک ریشه دار میشن.

🪴اول از همه باید بدونید گیاه داخل منزل نیست و باید حتما بیرون باشه
🪴در فصول گرم، اگر داخل باغچه هست که هیچ، اما اگر داخل گلدونه حتما جایی بزارین که صبح آفتاب داره و ظهر سایه
🪴درسته که میگیم نیاز آبی کمی داره، اما در فصول گرم نباید خشکی خاک بکشه،پنج شش سانت از سطح خاک خشک شد آبیاری کنید
🪴بهتره صبح زود یا شب آبیاریش کنید و هربار که آب میدین کاملا سیرابش کنید تا آب از زیر گلدان بیرون بیاد و اگر زیرگلدانی داره حتما اب جمع شده در زیرگلدانی رو تخلیه کنید
🪴موقع آبیاری مراقب باشید آب روی برگاش نریزه چون گوشتی هستن لهیده میشن و اگر تابش نور روشون باشه میسوزن.
خب حالا بریم سراغ بررسی علت زرد شدن برگ گل ناز

دقت کنید که عواملی که در زیر با هم بررسی می کنیم هم برای گل ناز و هم برای گل ناز یخی صدق میکنه.

علت زرد شدن برگ گل ناز

مهم ترین عوامل رو خدمتتون معرفی میکنم:

آبیاری بیش از حد

گل ناز به دلیل دارا بودن برگ های گوشتی، همچون سایر ساکولنت ها نیازمند آبیاری متعادل هست. پس هرگز در آبیاری زیاده روی نکنید.

در زمستان ها با خشکی کامل خاک و در تابستان های گرم صبر کنید تا سطح خاک چند سانت خشک بشه مجدد آبیاری کنید.

هرگز آب خیلی خنک بهش ندین به ویژه در فصول سرد سال❌
این گیاه بسیار مستعد پوسیدگی ریشه هست. پس حتما رطوبت خاک رو چک و بعد اقدام به آبیاری گیاه کنید.

خاک نامناسب

گل ناز باید در خاکی با زهکشی بالا کاشته بشه. خاک سنگین که آب رو در خودش نگه میداره و آب اضافه دور تخلیه میشه، براش مناسب نیست. زمانی که آب بیش از اندازه نیاز گیاه در خاک باقی بمونه، ریشه ها پوسیده و خراب شده و زرد شدن برگ گیاه اولین واکنش به خرابی ریشه هست. خاک گل ناز باید سبک، مغذی با زهکشی بالا باشه.

گرمای هوا

یکی دیگه از علت های زرد شدن برگ گل ناز میتونه گرمای هوا باشه. گرمای هوا و آبیاری اشتباه در کنار هم میتونن باعث زردی برگ ها بشن. نه در گل ناز بلکه سایر گیاهان فضای باز از این قاعده مستثنی نیستن. در فصول گرم سال بهتره آبیاری رو منظم انجام بدین و اگر گیاه شما در گلدان هست در سایه و در مکانی که کمی خنک تر هست نگه داری کنید.

نور زیاد

درسته که گل ناز گیاه فضای باز هست اما برای نگهداریش بایدها و نبایدهایی وجود داره. در تابستان که زاویه تابش خورشید در ایران تغییر میکنه و در واقع خورشید مثل یه لیزر نورش رو میتابونه، بهتره گیاه به ویژه در وسط روز، در مکان سایه دار باشه. در تابستان گیاه رو در مکانی نگه داری کنید که صبح ها آفتاب داره و ظهر کاملا در سایه هست. آفتاب صبح یا عصر جون زیادی نداره و نمیتونه باعث آسیب رسیدن به گیاهان بشه.

کوددهی زیادی یا اشتباهی

برای گیاهان برگ گوشتی انتخاب کود اهمیت زیادی داره. این گیاهان دوستدار کودهای سبک و متعادل هستن. در ترکیبات این کودها به هیچ وجه نباید نیتروژن زیادی وجود داشته باشه. زیادی این عنصر میتونه زردی و خرابی برگ ها رو به همراه داشته باشه. از طرفی اگر کوددهی انجام نشه و مواد مغذی به گیاه نرسه، بازم برگ ها میتونن زرد بشن. آهن نقش مهمی در تامین سبزینگی برگ ها داره.

 

یه نکته مهم:
بین زرد شدن برگ گل ناز به دلیل نور زیاد و زرد شدن برگ ها به دلیل آب زیاد تفاوتی وجود داره.
به این عکس نگاه کنید:

علت زرد شدن برگ گل ناز

 

در این عکس می بینیم که رنگ برگ ها به زردی میزنه و دیگه اون سبز براق زیبا نیست. این مدل زرد شدن در اثر هوای گرم و بیشتر تابش نور زیاد به ویژه در ظهر تابستان ایجاد میشه.

در بالاتر خدمتتون عرض کردم که برای رفع این مشکل چکار کنید.

اما این عکس…

علت زرد شدن برگ گل ناز

این مدل زردی و خراب شدن در اثر آبیاری زیاد ایجاد میشه. زمانی که آبیاری زیاد باشه، به مرور ریشه ها پوسیده شده و محیط در زیر خاک برای رشد قارچ ها فراهم میشه و گیاه بیمار میشه.
در آبیاری زیاد، زرد شدن برگ ها همراه با خشک شدن و بروز لکه های قهوه ای رنگ روی برگ ها هست. این لکه ها نرم هستن و بافت برگ رو آبکی و سنگین میکنن.

 

در این مقاله سعی شد مهم ترین علت زرد شدن برگ گل ناز رو برای شما عزیزان توضیح بدیم. امیدوارم که مفید واقع بشه.

اگر شما هم نظر و تجربه ای در این زمینه دارین خوشحال میشیم با ما و سایر خوانندگان این مقاله به اشتراک بگذارید.

در صورتی که تمایل به خرید کود و خاک لازم برای این گیاه دارین و یا گیاه بیماری دارین و میخواین مشاوره رایگان درمانی بگیرین کافیه از طریق اینستاگرام (@acle.ir) و یا تلگرام و ایتا با آیدی (@imagepad) در ارتباط باشید

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *