Home / آفات و بیماری ها / مشکلات و بیماری های زاموفیلیا – علت و درمان 9 مورد مشکل در این گیاه

مشکلات و بیماری های زاموفیلیا – علت و درمان 9 مورد مشکل در این گیاه

گیاه زاموفیلیا یا زامیفولیا یکی از بهترین گیاهانی هست که میتونید در منزل نگهداری کنید. نسبت به تنش ها و کم نوری مقاوم هست و روش تکثیر بسیار ساده هم داره. قبلا در مورد این گیاه توضیحات لازم داده شده لذا در این مطلب به مشکلات و بیماری های زاموفیلیا می پردازیم.

تکثیر زاموفیلیا با برگ در آب با فیلم آموزش داده شده که در صورت تمایل میتونید روی لینک کلیک کرده و آموزش رو ببینید.

در این مقاله قصد داردم تمام مشکلات رایج گیاه زاموفیلیا، و همچنین نحوه رفع و جلوگیری از آنها را توضیح بدم پس تا انتها با من همراه باشید.

مشکلات و بیماری های زاموفیلیا

از شایع ترین مشکلات این گیاه برگهای زرد و پوسیدگی ریشه است که در اثر آبیاری بیش از حد بوجود میاد. عوامل دیگری همچجون نور زیاد، گرما، رطوبت کم نیز میتونن در زرد شدن برگ ها و خرابی ریشه نقش داشته باشن.

نور غیر مستقیم و قرار گرفتن گیاه با فاصله از منبع نور، خاک با زهکشی خوب و آبیاری محتاطانه از اکثر مشکلات این گیاه جلوگیری می کنه.

در ادامه به صورت کامل تمام مشکلات مورد بررسی قرار میگیره.

  • 1. برگهای گیاه زاموفیلیا در حال زرد شدن هستند

مشکلات و بیماری های زاموفیلیا

وجود برگهای زرد در گیاه بیشتر به دلیل آبیاری بیش از حد است. اگر زردی به این دلیل باشه، بیشتر برگهای پایین و مسن زرد میشن و یا نوک برگها قهوه ای میشه، عدم رشد در گیاه دیده میشه و ساقه ها افتاده و برگها چروکیده میشن. اما نور زیاد و یا تنش های دمایی هم موجب زرد شدن برگ ها میشن.

از کجا بفهمیم آبیاری زیاد انجام دادیم؟

همراه باز زرد شدن برگ ها، به دنبال علائم دیگری هم باشید – با شروع پوسیدگی ریشه، ممکنه ساقه ها افتاده، نوک برگ ها قهوه ای میشه و همین طور برگ ها چروکیده میشن. در صورتی که ریشه پوسیده شده باشه در اثر آبیاری زیاد، بوی نامطبوعی رو میتونید استشمام کنید.
برگهای گیاه زرد یا قهوه ای می شوند: اگر این گیاه در طول روز در مجاورت نور زیاد و یا مستقیم خورشید قرار بگیره، برگ ها زرد و سپس قهوه ای شده و خشک میشن.
لکه های زرد نامنظم روی برگ ها: این لکه ها معمولا به دو دلیل به وجود میان. یکی به خاطر وجود قارچ که ایجاد لکه هایی به نام زنگ قارچ میکنن و دیگری به دلیل حمله آفات به برگ ها هست. پشت و روی برگ ها رو خوب مشاهده کنید و اگر آفتی دیدن نسبت به رفع آن اقدام کنید.
یه عامل دیگه که باعث زرد شدن برگ های این گیاه میشه، انتقال گیاه از محیط گلخونه به منزل یا محل کار هست. بعد از جابجایی ممکنه برگ ها کمی زرد بشن و این طبیعی هست و واکنش گیاه به تنش محیط هست. به مرور که گیاه به مکان جدید عادت کنه درست میشه.

علت زرد شدن برگ گیاهان رو در مطلبی جداگانه میتونید مطالعه کنید.

  • 2. توقف رشد گیاه زاموفیلیا

اگر مدتی هست که رشد این گیاه متوقف شده و برگ جیدد نمیزنه یکی از عوامل زیر باعث بروز این مشکل شده. به دقت مطالعه کنید و مورد را برطرف کنید.

نور کم: درسته که این گیاه به کم نوری مقاوم هست و به زندگی خودش ادامه میده. اما اگر در مکانی که هیچ منبع نوری به جز یک لامپ معمولی وجود نداره نگهداری بشه، مسلما دیگه رشد نمیکنه. این گیاه نیاز به نور غیرمستقیم و متوسط داره. اگر در معرض بادکولر و یا در مجاورت هوای خنک هم باشه باز برگ نمیزنه.

فصل رشد این گیاه معمولا از اوایل بهار تا اواسط پاییز است. اما اگر شرایط استوایی را فراهم کنید یعنی گرما و رطوبت در تمام سال شاهد رشد و جوانه زنی این گیاه خواهید بود.

رشد ریشه و کوچک شدن گلدان: برای رشد بهتر و پاجوش زنی این گیاه توصیه میشه از گلدان کوچک استفاده کنید تا ریشه ها متراکم و پاجوش ها تشکیل بشن. اما اگر سالهاست که تعویض گلدان انجام ندادین، ریشه ها رشد کرده و گلدان را پر می کنند و دیگه جایی برای رشد ندارن. اگر ریشه از انتهای گلدون خارج شده نشونه اینه که دیگه جایی برای رشد کردن نداره و باید گلدان رو بزرگ تر کنید.

عدم تغذیه: هیچ گیاهی قادر نیست در خاک بدون مواد مغذی رشد کنه. بنابراین باید احتیاجات این گیاه از طریق کود تامین بشه. زاموفیلیا هر سی روز به کود فسفربالا نیاز داره تا بتونه پاجوش بزنه و همین طور جهت اصلاح خاک و تنظیم پی اچ خاک باید کود هیومیک اسید به گیاه داده بشه.از طرفی زیاده روی در مصرف کود هم سبب سوختن ریشه میشه. من روی بعضی از بسته بندی های کودها ددیم که توصیه شده هر دو هفته به گیاهان کود بدین در صورتی که این کار بسیار اشتباه هست و باید حتما از کود مرغوب با روش صحیح در زمان مشخصی استفاده کنید.

برای تهیه کودهای مورد نیاز این گیاه با ضمانت کیفیت و ارسال رایگان توسط پست پیشتاز درب منزل از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

استرس: استرس یکی دیگه از مواردی هست که توقف رشد رو به همراه داره. حالا ممکنه این استرس ناشی از جابجایی باشه و یا آفات و بیماری. باید حتما گیاه رو به دقت بررسی کنید واگر آفتی داره برای درمان و برطرف کردن آن اقدام کنید. استفاده از کود ضد استرس هم میتونه کمک بزرگی برای ریکاوری گیاه داشته باشه. اگر تازه این گیاه رو خریدین این نکته رو در نظر داشته باشید که بین 4 تا 6 هفته طول میکشه تا گیاه به محیط جدید زندگی عادت کنه.

  • 3. وجود لکه های زرد یا قهوه ای روی برگ ها

مشکلات و بیماری های زاموفیلیا

وجود لکه های زرد روی برگ ها بیشتر از آبیاری زیاد به وجود میاد به ویژه اگر برگ های جدید لک دار میشن باید نسبت به آبیاری تجدید نظر کنید. به غیر از آب زیاد، گرمای بیش از حد یا نور زیاد، کوددهی زیاد یا رطوبت کمهم میتونه باعث بروز لکه ها و یا نوک سوزی در برگ ها بشه.

نوک برگها حساس ترین قسمت گیاه نسبت به کمبود آب است و در نتیجه در صورتی کم آبی نوک برگها می میرند و قهوه ای میشن.

آب گرم یا سرد و یا در معرض باد کولر یا بخاری هم میتونه باعث نوک سوزی و بروز لکه روی برگ ها بشه. 

  • 4. رنگ برگ های جدید سبز کمرنگ است

کلیه برگ هایی که تازه درمیان در ابتدا سبز کم رنگ هستند اما به مرور باید رنگ آن ها تیره بشه. اگر این اتفاق نیفتاد نشون دهنده کمبود مواد در گیاه هست. از دیگر نشونه های کمبود مواد در گیاه اینه که شاخه ها خیلی نازک میشن و رنگ سبز تیره خودشون رو از دست میدن.

برای برطرف کردن این مشکل باید یک برنامه مشخص کوددهی داشته باشید و همچنین هر چهل روز به گیاه کود آهن بدین.

  • 5. قسمت ریزوم گیاه قابل مشاهده هست

پیاز ریشه یا ریزوم باید در انتهای گلدان و در خاک باشه. اما در طول زمان به دلیل شستشوی خاک در اثر آبیاری های مکرر ممکنه در معرض دید قرار بگیره. جای نگرانی نیست در این شرایط فقط کافیه مقداری خاک سبک را روی ریشه بریزین تا ریشه ها پنهان بشن. هر بار که گیاه رو آبیاری می کنید مقداری از خاک شسته میشه پس گیاه رو از بالا و با فشار آب ندین. سعی کنید موقع آبیاری، آبی روی برگ ها ریخته نشه که خود این مورد هم باعث بروز مشکلات و بیماری های متعددی میشه.

گاهی اوقات مشخص شدن ریشه ها میتونه نشونه این باشه که پاجوش ها موقعیت ثابتی در گلدان ندارن. باید پاجوش ها رو به آرامی از گلدان بیرون بیارین و ریشه ها را بررسی کنید تا ببینید آیا آنها در داخل گلدان محکم هستند یا خیر.

  • 6. ساقه گیاه خمیده است

شایع ترین علت خمیده شدن ساقه اینه که آبیاری زیاد انجام شده. در این صورت ساقه ها نرم و پوسیده میشن و دیگه تحمل وزن بقیه ساقه و برگ ها رو ندارن و خمیده میشن و به مرور از نیمه میشکنن. از دیگر عوامل بروز این مشکل کمبود نور هست. گاهی اوقات نور بسیار کمی به گیاه میرسه. در این صورت ساقه ها علفی و دراز میشن وبه مرور خمیده.

عامل دیگه اینه که گیاه به یک سمت رشد کرده. معمولا تمام گیاهان به سمت منبعی که نور دریافت میکنن رشد میکنند. بنابراین ممکنه به مرور به صورت کج به یک سمت رشد کرده و وقتی زیاد بلند شوند ساقه ها خمیده میشن. برای جلوگیری از بروز این مشکل هر دو سه هفته یک مرتبه گیاه را بچرخانید تا تمام قسمت ها به یک اندازه نور دریافت کنند.

  • 7. برگهای گیاه لول میشن

 

یکی دیگر از مشکلات و بیماری های زاموفیلیا پیچ خوردگی در برگهاست. گاهی اوقات شاهد لول شدن و پیچ خوردن برگ ها هستیم. دلیل لول شدن برگ زاموفیلیا چیست؟ برگهای این گیاه معمولاً به دلیل کمبود آب و رطوبت لوله میشن و پیچ میخورن. در صورت کمبود آب برگها پیچ می خورند تا سطح برگها کم بشه و در نتیجه میزان از دست دادن آب کاهش پیدا کنه.

کم آبی یا آبیاری زیاد، گرمای بیش از حد، آفات یا رطوبت بسیار کم همگی می توانند باعث پیچ خوردن برگ ها بشن.

پیچش و لول شدن برگ اغلب با نوک سوزی و قهوه ای شدن برگ و خم شدن ساقه همراه هست. این مسئله اهمیت زیادی داره که متوجه بشین گیاه آب زیاد داشته یا کم آب بوده. بدون این اطلاعات، درمان گیاه شما واقعاً دشوار است.

از دیگر عوامل لول شدن برگ ها میتوان به نور بسیار زیاد و یا وجود آفت اشاره کرد.

تابش مستقیم و بیش از حد نور خورشید منجر به از دست دادن آب بیشتر میشه و گیاه را تشویق می کنه تا اقداماتی را برای کاهش اتلاف آب مانند پیچاندن برگها انجام بده.

بسیاری از آفات دوست دارند ازاین گیاه تغذیه کنند و آب برگ ها را بمکند. این باعث آسیب های نامنظم برگها، لکه های زرد رنگ روی برگها و علائم کم آبی و استرس میشه. حداقل هر چند هفته یکبار گیاه خود را از نظر وجود آفات دقیق بررسی کنید و در صورت مشاهده آفت، بلافاصله گیاه خود را از سایر گیاهان جدا کنید.

  • 8. ساقه گیاه چروک شده

 

یکی از مشکلات و بیماری های زاموفیلیا چروک شدن ساقه زاموفیلیا هست که مهم ترین دلیلش اینه که گیاه کمبود آب داره. حالا یا شما کلا آب کمی به گیاه دادین و یا گیاه در اثر گرمای زیاد، نور زیاد، یا رطوبت کم و یا پوسیدگی ریشه آب از دست داده. 

  • 9. ریشه گیاه پوسیده شده

پوسیدگی ریشه شایع ترین مشکلات و بیماری های زاموفیلیا هست. این مشکل زمانی به وجود میاد که خاک گیاه سنگین باشه و آب در اون تجمع کنه. گیاه رو زمانی آبیاری کنید که نیمی از خاک خشک شده باشه. همچنین از خاک سبک و مرغوب با زهکشی بالا برای گیاه استفاده کنید.

مطمئن بشید که سوراخ های انتهای گلدان باز و به اندازه کافی درشت هستند تا آب را کامل تخلیه کنند.

مورد مهمی که تا حالا شاید کسی به شما تذکر نداده اینه که برای جلوگیری از پوسیده شدن ریشه، اکسیژن کافی را برای گیاه فراهم کنید.

غالباً وقتی مردم می فهمند که ریشه ها برای زنده ماندن نیاز به اکسیژن دارن خیلی تعجب می کنند. این در حالی است که گیاهان برای تامین نیازهای خود از طریق فتوسنتز به اکسیژن نیاز دارن. خاک آلوده یا دارای زهکشی ضعیف به سرعت دچار کمبود اکسیژن میشه و این باعث می شود ریشه ها تحت فشار شدید قرار بگیرن و به مرور پوسیده بشن.

از کجا بفهمیم ریشه ها خراب شدند؟

پوسیده بودن ریشه موجب زرد شدن برگها میشه، به ویژه بر روی برگهای پایین و قدیمی تأثیر می گذارد.
نوک برگ ها قهوه ای میشه و برگ های جدید هم قهوه ای رشد میکنند.
برگ ها پیچ خورده و ساقه ها چروکیده میشن، زیرا ریشه ها قادر به رساندن آب کافی به گیاه نیستند.
ساقه ها با کم شدن آب یا پوسیدگی روی زمین می افتند.
بوی نامطبوعی از ریشه ها قابل استشمام است.

درمان ریشه پوسیده در زاموفیلیا

  • در ابتدا گیاه را از گلدان خارج کنید.
  • ریشه ها را بررسی کنید.
  • تما ریشه های لهیده و خراب شده را با قیچی استریل جدا کنید.
  • خاک باقی مانده را از ریشه ها بشویید.
  • کمی قارچ کش به ریشه های باقی مانده و انتهای گیاه اسپری کنید.
  • یک گلدان کوچک تهیه کنید و داخل گلدان را با کوکوپیت و پرلیت و 10 درصد کمپوست پر کنید.
  • ساقه ها را درون خاک قرار بدین و کمی آبیاری کنید.
  • هر زمان نصف خاک خشک شد آب بدین.
  • گیاه خود را در نور و دمای متوسط ​​نگه دارید.
  • چندین ماه طول می کشه تا ریشه های جدید تشکیل بشن.

سخن پایانی

امیدوارم در این مقاله نکات مفیدی برای برطرف کردن مشکلات و بیماری های زاموفیلیا ارائه شده باشه. این وب سایت مملو از مقالات مفید در مورد نحوه پرورش و نگهداری گیاهان آپارتمانی و رفع مشکلات رایج آن ها است که مطالعه اون ها میتونه کمک کننده باشه. خوشحال میشم نظراتتون رو درباره این مطلب بدونم.

reddit

houseplantaddiction

patgarden

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *