Home / آفات و بیماری ها / دفع آفات گیاهان آپارتمانی با راه های طبیعی

دفع آفات گیاهان آپارتمانی با راه های طبیعی

دفع آفات گیاهان آپارتمانی با راه های طبیعی

وقتی داخل گلدان ها شاهد یه آفت هستند، میشیم یهو ترس و دلهره به سراغمون میاد که ای داد بیداد حالا چکار کنم!؟

باید بدونید که گیاهان زیبای شما توسط این آفات در خطر هستند و باید برای نجات آنها سریع اقدام کنید. خبر خوب اینه که برای از بین بردن طبیعی این آفات گزینه های بسیار خوبی وجود داره. این مقاله همه چیزهایی را که باید در مورد این آفات گیاهان آپارتمانی بدانید و بهترین راه ها برای از بین بردن راحت آنها بدون استفاده از سموم مضر را به شما یاد میده.

برای از بین بردن آفات گلدان نیازی به استفاده از آفت کش ها یا حشره کش ها نیست. از راهنمای من در اینجا برای خلاص شدن از شر این حشرات به طور طبیعی استفاده کنید. این مقاله زمینه های زیر را پوشش می دهد؛

  • انواع مختلف حشرات
  • چرا درمان طبیعی بهتر است؟
  • طرز تهیه و استفاده از اسپری حشره کش طبیعی
  • نکات پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز مشکل

چرا گیاهان آپارتمانی من آفت دارند؟

گیاهان داخل خانه نیز مانند گیاهان بیرونی مستعد ابتلا به حشرات و آفات هستند. در واقع، گیاهان داخل مکان های سرپوشیده اغلب حشرات بیشتری نسبت به گیاهان فضای باز دارند. یکی از دلایل این امر اینه که گیاهان داخلی به صورت طبیعی از حشراتی مانند کفشدوزک ها برای کنترل این آفات کمک نمیگیرن.

جالبه بدونید که گیاهان آپارتمانی در ماههای سردتر بیشتر مستعد ابتلا به آفات هستند. در این زمان از سال، وقتی گیاهان دیگر رشد نمی کنند، وارد مرحله خواب می شن. گیاهان آپارتمانی به طور طبیعی در زمان خواب ضعیف تر هستند.

یکی دیگه از دلایلی که گیاهان آپارتمانی را در ماههای سرد بیشتر مستعد ابتلا به آفات میکنه اینه که دما و شرایط اتاق در زمستان فرق میکنه. دمای خونه گرم تر میشه و گردش هوای کمتری در منزل جریان داره. چون درها و پنجره ها مدام بسه هستند. در این صورت شرایط برای رشد انواع آفات فراهم میشه.

دفع آفات گیاهان آپارتمانی با راه های طبیعی

دفع آفات گیاهان آپارتمانی با راه های طبیعی

چگونه این آفات وارد خانه می شوند؟

شاید برایتان این سوال پیش بیاد که اصلا چطوری این آفات وارد خونه میشن و گیاه رو درگیر میکنن؟ یه روز گیاهان همگی خوبن و روز بعد یکهو گلدان ها درگیر آفت میشن!

بعضی از راه های ورود آفات و پشه ها به داخل منزل عبارتند از:

  • درها و پنجره ها – آفات به سرعت محیط مناسب برای پرورش را پیدا می کنند. درها و پنجره های باز یک نقطه ورود آسان برای آفات است.
  • آوردن گیاهان جدید به خانه – گیاهان جدید خریداری شده برای سایر گیاهان آپارتمانی شما خطرناک هستند. ممکنه ااین آفات بر روی برگ ها  و یا حتی داخل خاک تخم ریزی کرده باشند و شما قادر به دیدن اون ها نیستید.
  • خاک گلدان – حشرات و تخم های آنها را می توان در خاک گلدان یافت. به همین دلیل، همیشه خاک با کیفیت بالا خریداری کنید تا خطر آفات کاهش پیدا کنه.
  • گیاهان در فضای باز – اگر زمانی که هوا شروع به سرد شدن می کنه، گیاهی را از فضای بیرون به داخل خانه  بیارین، ممکنه حشرات نیز داخل خاک اون ها باشن و شما ندونید!

انواع مختلف حشرات و آفات

قبل از اینکه به طور طبیعی درمان حشرات و آفات را شروع کنید، بهتره یه مختصر در مورد انواع آفات گیاهان آپارتمانی اطلاعات کسب کنید.وقتی که فهمیدین گیاه شما به کدام آفت مبتلا شده دیگه درمان اون بسیار ساده و راحت میشه. در اینجا لیستی از رایج ترین حشرات و آفات که به گیاهان داخلی خانه حمله می کنند معرفی شده:

  • شته ها

 

یکی از شایع ترین آفات گیاه آپارتمانی شته است. شته ها معمولاً در جوانه های گل یا برگ های جدید گیاهان پیدا میشن، می توانند قهوه ای، سبز یا قرمز باشند. آنها همچنین می توانند به عنوان لکه های خوشه ای سفید روی خاک دیده بشن.

  • پشه گلدان

 

پشه گلدان یکی از آفت های شایع اکثر گیاهان آپارتمانی هست. در اثرآبیاری زیاد، خاک سنگین و آلوده و تجمع آب در زیر گلدانی و همچنین عدم تهویه هوا به وجود میاد. به سرعت بین همه گیاهان پخش میشه و ممکنه کل خونه رو درگیر کنه.

  • شپشک آردآلود

 

شپشک آرد آلود یا سفیدک پنبه ای یکی از مهم ترین دشمنان گیاهان آپارتمانی هست. این آفت متاسفانه از شیره گیاه تغذیه میکنه و ماده چسبناکی روی گیاه باقی میگذاره. متاسفانه هیچ قسمتی از گیاه از شر این آفت در امان نیست. مسری و قابل سرایت به گیاهان دیگه است.

  • کنه تارعنکبوتی

 

کنه تارتن یا کنه تارعنکبوتی هم در بین گیاهان یک آفت شایع و مسری هست. همون طور که در عکس هم می بینید یک لکه ای در پشتش داره که به کنه لکه ای هم معروفش کرده. این آفت از شیره گیاه در پشت برگ تغذیه میکنه و کم کم لکه های زردی روی برگ ها ظاهر میشه و اصطلاحا سوخته میشه. در این صورت برگ کم کم از بین میره و خشک میشه ون دیگه قدر نیست فتوسنتز انجام بده.

  • تریپس

 

تریپس حشرات ریز و نازکی هستند که بالهای کوچکی دارند. آنها با گاز گرفتن برگها و ساقه از شیره گیاهان تغذیه می کنند. بیشتر در گیاهان فضای باز مشاهده میشن، اما چیز عجیبی هم نیست اگر به گیاهان داخل منزل حمله کنند. رنگشان از خاکستری و زرد تا قهوه‌ای را شامل میشه. چون در بزاق تریپس مواد سمی خاصی وجود داره، ممکنه روی شکوفه‌ ها یا گل‌های درختان آسیب‌دیده نوعی دگرگونی بافتی مشاهده کنیم. در موارد آلودگی بسیار شدید، کل برگ‌ها ممکن است خشک بشن.

  • مگس سفید

 

مگس سفید حشرات سفید کوچکی هستند که در اطراف گیاهان پرواز می کنند. تا زمانی که شروع به پرواز نکنن پیدا کردنشون کار سختی هست و معمولا برای همینه که خیلی زود تعدادشون زیاد میشه و کل گلدون ها رو درگیر میکنه. لاروهای این مگس ها از شیره این گیاه تغذیه میکنن و مدفوع خودشون روی گیاه بافی میزارن که خودشنوعی آفت و مشکل به نام عسلک میشه.

 

چرا استفاده از آفت کش های طبیعی بهتر است؟

استفاده از آفت کش های شیمیایی بر روی گیاهان میتونه خطری برای سلامتی شما و خانواده به همراه داشته باشه. این مسئله زمانی اهمیت بیشتری پیدا میکنه که شما در منزل بچه کوچک، حیوان خانگی یا سالمند و بیمار داشته باشین. دلیل دیگری که ثابت میکنه آفت کش های طبیعی بهتر هستند اینه که بسیاری از گیاهان آپارتمانی در برابر آفت کش های شیمیایی مقاوم شده و ایمنی ایجاد می کنند. بنابراین نه تنها از مواد شیمیایی مضر برای خود و خانواده خود استفاده می کنید، بلکه ممکن است این مواد شیمیایی در کنترل آفات هیچ کاری انجام ندن و این آفات روز به روز گسترش بیشتری پیدا کنن.

نکات مهم استفاده از آفت کش های خانگی

این اسپری های خانگی را می توان در انواع مختلف گیاهان آپارتمانی استفاده کرد. استفاده از آنها بی خطره، این اسپری ها بسیار بهتر از استفاده از اسپری های شیمیایی حشره کش در خانه شما هستند. قبل از استفاده از یکی از این اسپری ها که در زیر آموزش داده میشه، ابتدا کمی روی برگ ها آزمایش کنید تا ببینید واکنش گیاه چطوره. دو تا سه روز صبر کنید. اگر بعد از این زمان گیاه واکنش منفی نداشت با خیال راحت از اسپری برای تمام گیاه استفاده کنید.

نکته مهم دیگه اینه که پس از سمپاشی گیاه توسط این اسپری ها، گیاه را از نور مستقیم خورشید و قرار دادن در اتاقهای گرم دور نگه دارید. آفتاب و گرما به همراه اسپری می تواند برگ ها را بسوزاند.

یک لایه روزنامه روی خاک گلدان قرار بدین تا قطرات مایع اسپری روی خاک نریزد. این مواد برای خاک مضر هستند.

آموزش ساخت آفت کش طبیعی برای گیاهان آپارتمانی

  • اسپری شامپو بچه

برای دفع آفات گیاهان آپارتمانی با راه های طبیعی استفاده از شامپو بچه یک گزینه عالی است. اسپری ساخته شده با شامپو بچه به خوبی برای از بین بردن برخی از حشراتی مانند شته و مگس سفید قابل استفاده هست. 1 قاشق غذاخوری شامپو بچه را داخل یک بطری اسپری بریزید. تا بالای بطری را با آب پر کنید. هر دو روز یکبار این محلول را روی گیاهان آلوده اسپری کنید. بعد از هربار اسپری، 4 ساعت صبر کنید و سپس آب تمیز روی برگ ها اسپری کرده و برگ ها را خشک کنید.این اسپری برای گیاهانی که دارای برگ های ضخیم گوشتی هستند مناسب نیست.

  • اسپری روغن

یک روش موثر برای کنترل شته ها، کنه های تار عنکبوتی، تریپس و مگس سفید استفاده از اسپری روغن است –  از هر روغنی که داخل آشپزخونه دارین استفاده کنید. یک پیمانه از این روغن رو با یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی مخلوط کنید و در مکان تاریکی بگذارید. هر زمان نیاز به استفاده داشتید دو قاشق از این مخلوط رو با دو پیمانه آب مخلوط کنید و روی برگ ها اسپری کنید. چند ساعت که گذشت برگ ها را تمیز کنید. برای استفاده مجدد باید سه چهار روز صبر کنید.

  • اسپری گیاهی

گیاهانی که رایحه قوی دارند می تونن گیاهان آپارتمانی را از کنه های عنکبوتی، شته ها و سایر آفات پاک کنند. از یکی از گیاهان تازه زیر یا ترکیبی از ریحان، نعناع، اسطوخودوس، مریم گلی و رزماری استفاده کنید. ترجیح من ترکیبی از نعناع و رزماری است. گیاهان را خرد و با هم مخلوط کنید. به اندازه نصف پیمانه نیاز دارین. داخل یه ظرف بریزین و سه پیمانه آب اضافه کنید. درب ظرف رو ببندین و چند ساعت با حرارت ملایم بجوشانید. بعد این آب رو صاف کنید و با 1/4 قاشق چایخوری مایع ظرفشویی مخلوط کنید و داخل بطری بریزین. قبل از استفاده تکان بدین و یک بار در روز گیاه رو با این مخلوط اسپری کنید.

  • استفاده از چسب زرد

چسب زرد هم راهی عالی برای خلاص شدن از شر پشه ها، مگس سفید و شته ها هست. این کاغذها که در هر دو طرف چسب دارند حشرات را هنگام تماس با خودشون به دام میندازن.

نقطه ضعف این کاغذها اینه که آنها فقط برای حشرات بالغ عمل میکنن، بنابراین اگر آنها قبل از گیر افتادن فرصت تولید مثل داشته باشند، به راحتی از شر این آفات خلاص نخواهید شد. این چسب ها برای پشه ها و تخم های داخل خاک خوب نیستن.

توصیه میکنم مقاله پشه گلدان رو حتما مطالعه کنید چون توضیحات کاملی برای از بین بردن این حشرات موذی داده شده.

دفع آفات گیاهان آپارتمانی با راه های طبیعی

نکات پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز مشکل

  • هنگامی که گیاه درگیر آفت شده است آبیاری زیادی انجام ندین. کلا بیشتر آفت ها مثل پشه ها بر اثر آبیاری زیاد و خاک آلوده بروز میکنن.
  • در زمان بروز مشکل از کوددهی گیاه خودداری کنید.
  • همیشه تهویه هوای مناسب برای گیاه فراهم کنید.
  • هر چند ماه یک مرتبه سه سانت از سطح خاک را با قاشق بردارید و خاک تمیز خوب جایگزین کنید.
  • قبل از استفاده از خاک، آن را با قارچ کش ضدعفونی کنید و مدتی در زیر نور خورشید پهن کنید تا رطوبت و لاروهای موحجود در خاک از بین برن.
  • آبیاری را زمانی انجام بدین که حدودا سه سانت از سطح خاک خشک شده باشه. برای گیاهانی که نیاز آبی کمی دارن مثل کاکتوس ها باید خاک تا نیمه گلدان خشک شده باشه.
  • در صورت دیدن آفت سریع نسبت به رفع آن اقدام کنید تا جلوی انتشار و گسترش مشکل گرفته بشه.
  • آب زیرگلدانی را حتما تخلیه کنید.

امیدوارم مقاله دفع آفات گیاهان آپارتمانی با راه های طبیعی برای شما مفید واقع شود و با مطالعه این مطلب بتونید در جهت سلامت بیشتر گیاه خود قدمی بردارید.

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *