Home / مقالات / علت زرد شدن برگ نخل مرداب (پنجه کلاغی)

علت زرد شدن برگ نخل مرداب (پنجه کلاغی)

در این مقاله با ما همراه باشید تا علت زرد شدن برگ نخل مرداب (پنجه کلاغی) با نام علمی Cyperus alternifolius را متوجه شوید.

http://acle.ir/wp-content/uploads/2022/01/Cyperus-alternifolius-Maja-Dumat-CC-BY.jpg

علت زرد شدن برگ نخل مرداب (پنجه کلاغی)

حتما می دانید آبیاری بیش از اندازه در بسیاری از گیاهان باعث زرد شدن برگ های آنها می شود اما در این گیاه وضعیت کاملا برعکس است یعنی اگر گیاه را کم آبیاری کنید، برگ های گیاه شروع به زرد شدن می کنند. برای برطرف شدن این مشکل باید گیاه را در تشتی پر از آب قراردهید تا تشنگی گیاه برطرف شود.

پوسیدگی ریشه یکی دیگر از دلایلی است که می تواند علت زرد شدن برگ نخل مرداب شود، بنابراین اگر گیاه را به درستی آبیاری می کنید باید ریشه های آنرا بررسی کنید که دچار پوسیدگی نشده باشد، برای این کار توصیه می کنیم گیاه خود را به یک باغبان با تجربه بسپارید تا آنرا به طور دقیق بررسی کند.

نخل مرداب را باید در سطل پلاستیکی یا گلدانِ بدون منفذ کاشته و همیشه آن را از آب پر کنیم. هر قدر که خواستید، بدون ترس از خطر پوسیدگی ریشه می توانید به آن آب بدهید. اما خشکی خاک برای این گیاه خطرناک است.

اگر خاک خشک شود، خیلی زود برگها زرد گشته و می میرند.

اگر تعداد کمی از برگ‌های نخل مرداب دچار زردی شده‌اند طبیعی است. نگهداری مداوم گیاه در آب یکی دیگر از علت زرد شدن برگ نخل مرداب (پنجه کلاغی) است. دمای آبی که نخل مرداب در آن قرار دارد نیز بسیار مهم بوده و نباید بیش از حد پایین باشد.

زرد شدن نوک برگ‌های نخل مرداب می‌تواند به علت خشکی هوا و یا کم بودن آبیاری و همچنین نور زیاد باشد.

چرا برگ‌های نخل مرداب زرد می‌شود؟

نور نامناسب نیز دیگر دلیل اصلی زرد شدن برگ‌های نخل مرداب است. این گیاه به نوری زیاد و کامل نیاز دارد، اما نور مستقیم خورشید می‌تواند در طولانی مدت به آن آسیب زده و برگ‌های آن را بسوزاند؛ این مشکل خود را با زرد شدن نشان می‌دهد. از سوی دیگر نور کم نیز می‌تواند گیاه را پژمرده و ضعیف کرده و باعث ریزش برگ‌های آن شود.

یک سؤال و جواب در خصوص علت زرد شدن برگ نخل مرداب
سؤال
من حدود دوماه است که یک گیاه نخل مرداب را از محیط بیرون به داخل خانه آورده ام این گیاه حدود یک متر ارتفاع دارد و داخل تشت آب نگهداری می شود نور گیاه متوسط و دمای محیط 20 درجه است هر روز برگ ها را با آب دو بار اسپری می کنم و حدود سه هفته گذشته کمی خاک برگ به آن اضافه کردم هیچ گون سمی به گیاه نداده ام وچون حدث میزدم که زردی برگ ها ممکن است به علت کمبود آهن باشد به آن کمی مکمل آهن دادم اما هیچ نشانه ای دال بر بهبود گیاه نیست ممنون میشم اگر من رو راهنمایی کنید که علت این زرد شدن چیست و چه کاری باید انجام داد؟
جواب
سلام: میزان آب زیاد است . باید از ترکیب خاک سنگین که مقدار رس آن بیشتر از برگ باشد استفاده کنید . یکی از دلایل زردی برگ نگهداری مداوم گیاه در آب است .دمای آب هم مهم است و نباید بیش از حد پایین باشد .

http://acle.ir/wp-content/uploads/2022/01/Cyperus-alternifolius-Shihchuan-CC-BY.jpg

نیازهای مراقبتی و شرایط نگهداری نخل مرداب

خب حال که به علت زرد شدن نخل مرداب پی بردید بد نیست اطلاعات تان را در خصوص این گیاه افزایش دهیم:

این گیاه همانند دیگر گیاهان آپارتمانی همیشه سبز است و زیبایی خاصی دارد.

این گیاه از خانواده پاپیروس مصری بوده و پنجه کلاغی هم نامید می‌شود.

از سوی دیگر نگاهداری این گیاه مستلزم انجام کارهای زیاد و دقیق نبوده و با رعایت چند نکته ساده می‌توان آن را همیشه شاداب نگاه داشت.

دمای مناسب برای نخل مرداب

توجه شود این گیاه به دماهای کمتر از ۱۰ درجه حساس است و نباید آن‌را در زمستان در مکان‌هایی‌ قرار دادکه دمای آن از ۱۰ درجه کمتر می‌شود قرار داد زمانی‌که گیاه در فصل زمستان دچار خزان شد، نباید نگران شد این گیاه همیشه سبز است. ولی بهتر است برای زیبایی بیشتر در زمستان ساقه ها را از سطح خاک قطع کرد تا در بهار دوباره رشد کند.

این گیاه دمای بین ۱۰ الی ۳۵ درجه سانتی گراد را میتونه به راحتی تحمل کنه ولی بهتر در زمستان دما پایین تر از ۱۰ درجه سانتیگراد نرسه اگر زمستان گیاه نخل مرداب شروع به خزان کرد نگران نباشید چون مجددا در فصل بهار و تابستان شروع به رشد خواهد کرد، در تابستان هم با افزایش دما هم آبیاری را زیاد کنید و هم غبارپاشی را افزایش دهید.

بهتر است شما دمای ایده آل را بین 15 تا 30 تصور کنید.

در طول عمل تکثیر، سعی کنید دمای محیط گیاه را 22-20 درجه سانتیگراد نگاه دارید و مراقب باشید که گیاه در شرایط نور مناسب و کافی، دور از تابش مستقیم خورشید قرار گیرد. بعد از ریشه دادن به گلدان های استکانی منتقل کنید.

در صورت داشتن هر گونه سوال در مورد این گیاه زیبا و مقاوم آنرا در انتها همین مقاله برای ما بنویسید تا کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان پاسخگوی شما عزیزان باشند.

میزان آبیاری نخل مرداب

کسانی که در مورد آبیاری گلدانها دچار مشکل می گردند و نمی توانند مطابق برنامه خاصی به گیاهان آب بدهند، خوب است نخل مرداب را انتخاب کنند.

همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم این گیاه زادگاهش باتلاق بوده پس برای رشد به آب زیاد چه در فصل گرم و چه در فصل سرد نیاز دارد شما در تابستان و بهار گیاه را روزانه آبیاری کنید  و در زمستان و پاییز مقدار آبیاری را کمی کم کنید. توجه داشته باشید که در فصل گرم سال نیاز آبی آن بسیار افزایش پیدا میکند و از گلدانی استفاده کنید که زهکشی خوبی نداشته باشه (برعکس بقیه گیاهان) و سعی کنید زیر گلدانی آن همیشه پر از آب باشه.

در بهار و تابستان که دو فصل با نیاز آبی بالاتر نسبت به فصل‌های دیگر برای تمامی گیاهان است نخل مرداب را باید روزی یک بار آبیاری کرده و از هدر رفت آب به وسیله زهکش (سیستمی در ته گلدان که باعث خروج آب از انتهای آن می‌شود) جلو گیری کرد، زیرا این گیاه به محیطی باتلاقی برای رشد نیاز دارد. برای از بین بردن اثر زهکش گلدان باید آن‌را درون یک زیر گلدانی که ارتفاعی مطلوب برای باتلاقی شدن گلدان داشته باشد.

میزان رطوبت

این گیاه به رطوبت زیاد برای شادابی نیاز دارد پس در فصل های گرم سال هر روز و در زمستان هفته ای یکبار به شرط خزان نکردن عمل غبارپاشی را انجام دهید. از تشت آب کنار گیاه هم در فصل های گرم سال میتونید استفاده کنید تا رطوبت مورد نیاز گیاه فراهم شود. در کل گیاه نخل مرداب به رطوبت هوای عادی یعنی ۵۰ تا ۷۰ درصد نیاز دارد.

خاک مناسب نخل مرداب

نخل مرداب یکی از گیاهان زیبا و با دوام و ساده آپارتمانی هست که تقریبا در هر منزلی می تونه رشد کنه و شاداب بمونه . نیازمندی های ساده ای داره , رشد سریع و ماندگاری بالای اون باعث شده بسیار پر طرفدار باشه .

این گیاه همونطور که از اسمش پیداست , نیاز به شرایط مردابی داره . یعنی خاکی باطلاقی و آب فراوان . برای این منظور از خاکی حاوی سه پیمانه رس و یک پیمانه ماسه و یک پیمانه خاک برگ استفاده میشه تا شرایطی شبیه به خاک های مردابی فراهم بیاره .

این گیاه هم در منزل و هم در فضای باز میتونه کشت بشه اما به شرایطی . در محیط منزل در نور سایه روشن و ضعیف هم شاداب میمونه به شرط آبیاری خوب و اسپری برگ ها و حفظ دمای 24 درجه یا بیشتر در فضای آزاد تحمل آفتاب مستقیم رو هم داره به شرطی که خاک اون دائمن مرطوب باشه .

نخل مرداب در خاکهای سنگین و رسی بهتر رشد می کند. خاک برگ را با مقدار زیادی رس مخلوط نموده و خاک مناسب را برای نخل مرداب تهیه کنید.

این گیاه چون در مرداب و باتلاق زندگی میکرده به خاکی سنگین یناز داره که میتونید برای سنگین کردن خاک و ایجاد رطوبت زیاد از خاک رس در ترکیب خاک آن استفاده کنید ولی ترکیب معمول برای این گیاه مخلوطی از خاک باغچه، تورب و ماسه + خاک رس میباشد.

تراکم ریشه موجب شادابی گیاه می شود، پس از پر شدن سه چهارم حجم گلدان آن را با تقسیم ریشه ، تکثیر می نمایند. باید دقت نمود ریشه ها زخمی نشود. (خاک مناسب، خاک کمی سنگین است ) رس زیاد باشد تا حالت باتلاقی ایجاد شود.

برای بستر این گیاه باید از مواد و مواردی استفاده شود تا شکل باتلاق را به خود بگیرد، موادی مانند شن و خورده سنگ به علت عدم جذب آب و نگاه داری آن برای این کار مناسب نیست پس باید از خاک‌های سنگین که توانایی نگاهداری آب را به مدت بالا دارد استفاده کرد، مانند خاک‌های رسی که می‌تواند آب را به مدت زیاد درون خود نگه دارد.

توجه شود در میزان استفاده از خاک‌های رسی مخلوط با آب زیاده روی نشود، زیرا در آن صورت خاک‌های رسی اجازه جذب آب توسط ریشه را نمی‌دهد. بعد از پر شدن سه چهارم گلدان توسط ریشه گیاه باید repotting یا تعویض گلدان انجام شود.

 

برخی اعتقاد دارن که این گیاه خاک قلیایی برای رشد و شادابی نیاز دارد. اما در مقابل برخی نیز می گویند سطح pH خاک آن باید بین 5.5 تا 6.5 باشد. و این یعنی خاک کمی اسیدی باشه نه قلیایی.

نور مناسب نخل مرداب

گیاه نخل مرداب به نور زیاد و غیر مستقیم نیاز داره البته اگر میتونید خیس بودن ریشه رو برای همیشه داشته باشید باید نور زیاد بهش بدید در غیر این صورت حتما در محلی با نور معمولی قرار بدین ولی اول کاری بهتون بگم که این گیاه به آبیاری خیلی زیاد نیاز داره پس نور زیاد به شریط خیس بودن ریشه

اگر نیاز به کود مناسب نخل مرداب دارید با ما در اینستاگرام در ارتباط باشید.

 

http://acle.ir/wp-content/uploads/2022/01/542.6719393865.jpg

سؤالات متداول

علت رشد نکردن نخل مرداب بعد از قلمه

سلام دوستان
من وقتی ساقه رو از نخل مرداب جدا میکنم و تو آب میزارم خیلی خوب ریشه میده و جوونه هاشم رشد میکنن. وقتی تو خاک میکارم بعد از 3 روز رشد میکنه و بعد همونطوری میمونه و دیگه رشد نمیکنه. لطفا کمکم کنید مشکل میتونه از چی باشه؟
جواب
احتمالا ترکیب خاکتون مناسب نیست ودر ضمن بعد از انتفال این مشکل طبیعه وباید صبر داشته باشید تا شاهد رشد باشید گاها تا یک سال فصل وشرایط نگهداری هم خیلی مهمه در ضمن روش اب استاندارد نیست
سؤال
به نظر شما باید از چه روشی برای گرفتن قلمه استفاده کنم که به این مشکل هم بر نخورم؟
جواب
اجازه دهید ریشه ها ۵ تا ۱۰ سانتیمار رشد کنند، زمانی که ریشه ها کمی بزرگ شدند باید آن را به گلدان انتقال دهیم. گلدان نباید زیاد بزرگ باشد ترجیحاً قطر دهانه گلدان یازده الی نه سانتی متر .خاک را باتلاقی نگه دارید.

http://acle.ir/wp-content/uploads/2022/01/image_16082959787421.jpg

علت خشک شدن نخل مرداب

سؤال
حدود چند ماه قبل نخل مرداب من شروع به رشد زیادی کرد و در عرض 1 ماه ساقه ها تا حدود 1و نیم متر رسیده بود ولی بعد شروع به زرد شدن و خشک شدن کرده و هیچ رشدی نداشته است و یکی یکی ساقه ها و برگ ها زرد میشوند ابیاری هر روز از ظرف زیر گلدان انجام میشه و نور هم کنار پنجره شمالی هست.
جواب
هیچ گونه تغعیر وجابجایی در این مدت نداشته؟؟؟؟؟ اگر برگهای پایینی و پیر هستند که به نوبت زرد شده و می‌ریزند. که روندی کاملا طبیعی است، (زیرا با رشد گیاه و در صورتی که مواد غذایی به طور مرتب به گیاه نرسد. مواد لازم از برگهای پیر به برگهای جوان منتقل میشوند و برگهای پیر به مرور زرد شده و ریزش میکنند. برای به تاخیر انداختن این روند ریزش برگهای کهنه، میبایست از تغذیه کامل گیاه مطمئن شد آنگاه به دنبال عوامل و نشانه‌های دیگر رفت) اما اگر چند برگ با همدیگر به این عارضه مبتلا میشوند احتمال افراط در آبیاری و برعکس خشکی دیدن گیاه فراوان است،گلدان را چک کنید تا زهکشی مناسب و کافی داشته باشد و ریشه های گیاه در گلدان جای مناسبی داشته باشند
سؤال
سلام وقتتون بخیر نخل مردابم خیلی رشدش خوب بود و بزرگ شده بود هزارپا بجونش افتاد سم زدم بهش ولی بازم داشت منم جاشو عوض کردم ریشش از کف گلدون زده بود بیرون ولی همش خشک شده منم از ته زدم امکانش هست خوب بشه؟
جواب
سلام ممکنه ریشه ها آسیب دیده باشند اگر این اسیب جزیی باشد گیاه خود را ترمیم خواهد کرد.ريشه های این گیاه باید دايم خیس باشند .سعی کنید گلدان زهکش چندانی نداشته باشد تا محیط تقریباً باتلاقی برای گیاه ایجاد شود بنابراین بهتر است گلدان را در زیر گلدانی قرار دهید و در زیرگلدانی همیشه مقداری آب موجود باشد سطح برگ ها را دو روز در هفته غبار پاشی نمائید.

http://acle.ir/wp-content/uploads/2022/01/image_16082959997470.jpg

قیمت نخل مرداب

  • نخل مرداب گیاهی بسیار زیبا و دوست داشتنی می باشد و بسیار ارزان می باشد  و آنچنان قیمتی ندارد . نگهداری از ان نخل بسیار ساده می باشد و با تکثیر می توانید گلدان های زیادی از نخل مرداب را داشته باشید . زمانی که گیاه رشد می کند ، باعث بیشتر شدن زیبایی اش می شود و همچنین منزل شما را نیز زیبا می کند.

منبع:

cooltropicalplants

About admin

Check Also

نحوه استفاده از لیکاپون

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی و به صورت کلی نگهداری گیاهان در لیکاپون ...

10 comments

  1. سلام درخت مرداب ما کاملا زرد و خشک شده
    آیا طببعیه در فصل زمستان؟
    و ایا خزان کردن اون یعنی زرد و خشک شدن؟

    • سلام خیر طبیعی نیست
      زرد و خشک شدن برگ ها میتونه نشونه بیماری یا کمبود رطوبت در محیط باشه. برای بررسی بیشتر عکس گیاه رو به اینستاگرام سایت بفرستین

  2. سلام وقتتون بخیر ببخشید نخل مرداب من اولش سرحال بود و ساقه ها ضخیم بودن بعد از سه تا جوانه کم کم رشدش کم شد و جوانه نمیزنه و برگها زرد شدن این حالت وقتی اتفاق افتاد از پشت پنجره گذاشتم کنار پنجره که دو ساعت آفتاب داره روزی دو بار هم آب بهش میدم و جدیدا به خاطر پشه سم دیازینون زدم ساقه ها وقتی کوتاه هستند برگها باز میشن و همه زرد هستند
    ممنونم از شما

    • سلام وقت شما هم بخیر
      نخل مرداب همین طور که از اسمش پیداست گیاهی هست که در مرداب ها و جاهای آبگیر رشد خوبی داره و باید حتما مسئله تامین رطوبت براش رعایت بشه. این نکته رو درنظر بگیرید که تامین رطوبت با آبیاری فرق داره. برای حفظ رطوبت باید از جزیره یا از دستگاه بخور استفاده کنید. آب زیاد به خصوص وقتی گیاه در خاک باشه فقط باعث بیماری گیاه میشه و تاثیری در تامین رطوبت نداره. زمانی باید به گیاه آب زیاد بدین که نور زیادی هم براش فراهم باشه. روزی دو ساعت نور براش خیلی کمه. این گیاه بسیار نور دوسته و باید این مسئله هم لحاظ بشه.
      این یک طرف قضیه هست. از طرفی دیگه شما به گیاه سم دادین. خود سم باعث ضعیف شدن ریشه میشه و باید بعد از سم دهی حتما گیاه تحت درمان با تقویتی قرار بگیره تا مجدد بتونه خودش رو بازیابی کنه.
      در صورت تمایل میتونید عکس گیاه رو به اینستاگرام سایت اصله بفرستین تا داروهای لازم براش تجویز بشه.

  3. سلام وقتتون بخیر، بعد از تعویض گلدون نخلم تمامش از بالا تا پایین شروع کرده به زرد شدن، لطفاً راهنمایی کنید چکار کنم که نجاتش بدم خیلی ناراحتم 😔

    • سلام وقت شما هم بخیر
      اگر حین جابجایی خاک دور ریشه رو جدا نکرده باشین این احتمال وجود داره که به ریشه آسیب رسیده باشه و یا خاک مورد استفاده آلوده به قارچ بوده
      همیشه اولین آبیاری در خاک جدید رو با قارچ کش انجام بدین
      الان هم هم قارچ کش نیاز دارین هم ضد استرس
      در صورت تمایل به خرید درخدمتم
      تلگرام و اینستاگرام درخدمت هستیم
      ارسال محصولات رایگان درب منزل

  4. سلام بعضی از غنچه های نخل مرداب من از داخل خشک هستند در حالی که من هر روز بهش اب میدم وخاکش همیشه خیسه ونور خوبی هم داره هر ۲روز هم اسپری میکنم لطفا علت خشک بودن غنچه هارو بفرمایید باتشکر

  5. سلام.روز بخیر
    روی برگ های نخل مرداب من دونه های سفیدی زده که شبیه به شپشک آرد آلود هست ، اما اون نیست. برای این مورد سم زدم، اما همچنان روی برگ ها هست.نور نسبتا خوبی داره داخل تشت آبه. اما همشون نوک سوز شده. برگ های جدید زیادی داره اما هیچ کدوم باز نمیشن. و در همون مرحله موندن و در همین حال هم نوک سوز شدن. ممنون میشم اگه راهنمایی کنید.

    • سلام روز شما هم بخیر
      این دونه های سفید که میگین آیا با دست کشیدن از روی برگ برداشته میشن یا همچنان روی برگ میمونن؟
      گیاه در فضای باز هست یا داخل منزل؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *