Home / گلهای آپارتمانی / تکثیر پاندانوس ( = Pandanus Veitchii ) + فیلم

تکثیر پاندانوس ( = Pandanus Veitchii ) + فیلم

تکثیر پاندانوس در آب و تکثیر پاندانوس از طریق برگ را در این مقاله شاهد خواهید بود؛ با ما همراه باشید.

http://acle.ir/wp-content/uploads/2022/02/Pandanus-veitchii.jpg

زیبایی خاص گیاه زینتی پاندانوس ( = Pandanus Veitchii ) روئیدن برگ ها در طول محور ساقه است که درصورت قرار دادن آن روی پایه و یا در محل بلند نظرها را به خود جلب میکند. در کلیه منازل و ادارات و شرکت ها و بانک ها با شرایط محیط خود را سازگار نشان داده است، برگ ها کشیده و بلند سبز و دارای خطوط سفید و کرمی و زرد رنگ، در سر تا سر حاشیه برگ ها از قاعده تا نوک مملو از دندانه های ظریف و خار مانند است، با زیاد شدن سن گیاه احتیاج به جا و مکان بیشتری دارد. در محل اتصال برگ با ساقه جوانه هایی با ریشه های کوچک می رویند که قابل انتقال به گلدان دیگر هستند. انتخاب نام انگلیسی Screw (پیچ) برای آن به علت در برگرفتن ساقه توسط برگ ها به صورت مارپیچ است، خانواده آن پانداناسه و متعلق به مناطق گرم است.

http://acle.ir/wp-content/uploads/2022/02/grow-screw-pine-indoors-1902518-4-d2b602d95af046cd8bbcc2d913d59528.
گیاه پاندانوس به سه روش تکثیر می‌شود: ۱. قلمه ۲. پاجوش ۳. بذر.
اما بهترین روش تکثیر گیاه پاندانوس ازدیاد از طریق تقسیم پاجوش است. با افزایش سن گیاه پاندانوس پاجوش‌هایی بین برگ‌های سطح پایین گیاه ظاهر می‌شوند. هر گیاه پاندانوس می‌تواند در سال ده‌ها پاجوش تولید کند. این پاجوش‌ها در هنگام رشد و با ماندگاری بر روی گیاه اصلی ریشه‌دار می‌شوند و ریشه‌های خود را از لابه‌لای برگ‌ها به سمت خاک حرکت می‌دهند.
با جداسازی پاجوش‌ها و کاشت آن‌ها در ترکیب کودبرگ، پرلیت و پیت ماس می‌توان گیاهی جدیدخلق کرد. پاجوش‌ها بعد از جداسازی نیاز به مراقبت بیشتری دارند. محیطی با نور متوسط و خاکی مرطوب می‌تواند روند ریشه‌پراکنی و رشد پاجوش را سریع‌تر کند.

تکثیر پاندانوس

تکثیر گیاه پاندانوس : آنچنان که به نظر می آید به آسانی تکثیر نمی شود و تنها با توجه و دقت زیاد میتوان به نتیجه مطلوب رسید. در پای گیاه پاجوشهایی به وجود می آیند که باید با استفاده از یک چاقوی تیز آن را از پایه مادری جدا کنید. سپس انتهای این قلمه را در پودر هورمون ریشه زایی فروبرده و در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتیمتر، حاوی کمپوست بدر و قلمه بکارید . گیاه جوان را با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشاید و در دمای ۲۰ تا ۲۱ درجه سانتیگراد و نور کافی نگاهدارید. در این مرحله بسیار دقت کنید که محیط پاندانوس مرطوب باشد. برای این منظور مرتب مه پاشی کنید. بهتر است تکثیر رادر اواسط بهار شروع کنید تا گیاه رشد کرده و بتوانید آن را در اوایل تابستان در گلدان بزرگتر بکارید.

http://acle.ir/wp-content/uploads/2022/02/grow-pandanus-inside-1902648-11-adebc3711993457d8066b4be4fe17515.

 تکثیر پاندانوس

غالباً تکثیر گیاه پاندانوس از طریق جدا کردن پا جوش‌ هایی که در پایه گیاه وجود دارند، انجام می ‌شود. برای این کار ابتدا مطمئن شوید که پا جوش ‌ها به خوبی رشد کرده است. پس از جدا کردن پا جوش برای رشد سریعتر گیاه، می‌ توان پا جوش ‌ها را در هورمون ریشه زایی قرار داد و سپس در خاک مناسب کاشت. این پا جوش ‌ها باید در محیطی گرم با نور مناسب قرار بگیرند.

در این مدت حتماً به میزان دما و رطوبت گیاه توجه کنید. تکثیر گیاه پاندانوس از طریق کاشت بذر نیز انجام می‌ شود. البته این روش به دلیل رشد آهسته گیاه به صبر و حوصله زیادی نیاز دارد. شانس موفقیت در روش پا جوش بسیار بیشتر از کاشت بذر است.

آسان‌ترین روش تکثیر پاندانوس از طریق پاجوش است. بهتر است پاجوش‌ها را در خاک کوکوپیت بکارید.

گیاه پاندانوس این قابلیت را دارد که به ساده ترین روش ممکن تکثیر شود. تکثیر این گیاه به ۲ شیوه استفاده از پاجوش و بذر میسر است که متداول ترین و بهترین راه تکثیر گل پاندانوس استفاده از پاجوش هایی است که در کنار گیاه به وجود می آید. بهترین زمان برای تکثیر گل پاندانوس در اوایل فصل بهار است زیرا گیاه در آن زمان بهترین رشد را خواهد داشت.

جدا کردن پاگیاه در بهار و ریشه دار نمودن آن ها(هر پاگیاه در یک گلدان کاشت گردد)

http://acle.ir/wp-content/uploads/2022/02/outdoors.jpg

‘Veitchii’ (مترادف و گاهی اوقات Pandanus veitchii نامیده می شود) یک رقم متنوع است که دارای برگ های خاردار و سبز کم رنگ با حاشیه های سفید قابل توجه است. برخی از کارشناسان معتقدند که Pandanus veitchii گونه ای بومی ماداگاسکار است. سایر کارشناسان این گیاه را از ارقام Pandanus tectorius می‌دانند.

http://acle.ir/wp-content/uploads/2022/02/plantolic_102660631_576383712857341_3427385135401207143_n-1-819x1024.jpg

نحوه تکثیر پاندانوس

تکثیر پاندانوس از دو طریق کاشت بذر و پاجوش انجام میگردد، اما بهترین روش ازدیاد این گیاه، از طریق کاشت پاجوش‌های اطراف گیاه است که بایستی با دقت از نزدیک گیاه مادر جدا شده و در گلدان‌های جداگانه کاشته شوند. همچنین بهتر است جوانه‌ها قبل از انتقال به گلدان مدتی (چند روز) در فضای آزاد قرار داده شوند. مراحل تکثیر پاندانوس به شرح زیر است:

  •     ابتدا توسط چاقوی تیز با دقت پاجوش‌ها را از اطراف گیاه مادر جدا کنید.
  •     بهتر است جوانه‌ها قبل از انتقال به گلدان برای مدتی (چند روز) در فضای آزاد قرار داده شوند.
  •     انتهای پاجوش‌ها را برای رشد بهتر و سریع‌تر گیاه، در پودر هورمون ریشه‌زایی فرو ببرید.
  •     پاجوشها را در خاکی حاوی کمپوست بذر و ماسه در گلدانی به قطر 9 سانتیمتر بکارید.
  •     روی گلدان گیاه جوان را با كیسه پلاستیكی شفاف بپوشانید تا دما و رطوبت مورد نیاز گیاه راحتتر تامین شود.
  •     گلدان را در دمای 20 تا 22 درجه سانتیگراد و نور كافی نگهدارید.
  •     مراقب باشید محیط کاشت پاندانوس همواره مرطوب باشد. روزانه مه‌پاشی گیاه را انجام دهید.

بهترین زمان برای تکثیر پاندانوس اواسط بهار است، تا گیاه به‌خوبی رشد کرده و بتوانید آن را در اوایل تابستان به گلدان بزرگتر منتقل کنید.

http://acle.ir/wp-content/uploads/2022/02/grow-screw-pine-indoors-1902518-8-b03a8f14733946a2988e78ddc22271b5.

منابع:

gardenbeast

missouribotanicalgarden

thespruce

thespruce

wikipedia

About admin

Check Also

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای در منزل و روش تکثیر آن

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای اصلا کار سختی نیست! یه گل جذاب و دوست داشتنی ...

2 comments

  1. درود بر شما 🌹 برای تکثیر اون بچه هاشو از ساقه بکنم ؟و نمیخشکه؟حساس نیستن بچه هاش؟الا گیاه من چندین بچه سبز شده از ساقه که ترسیدم جداش کنم بخشکه؟

  2. سلام
    پاجوش ها رو از گیاه مادر جدا کنید و هر کدوم رو داخل یه گلدون جداگانه بکارید. اگر هورمون ریشه زایی دارید که چه بهتر. پاجوش ها رو در هرمون بزنید و بکارید و اگر ندارید هم مشکلی نیست. فقط زیاد آبیاری نکنید چون ریشه ندارن ممکنه فاسد بشن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *