Home / گلهای آپارتمانی / گلدهی ارکیده و نکات مهم افزایش طول عمر گل ها

گلدهی ارکیده و نکات مهم افزایش طول عمر گل ها

گلدهی ارکیده چه مدت طول می کشد و چکار هایی می توان انجام داد تا عمر گل ارکیده را افزایش دهیم و راز دوباره گل دادن ارکیده چیست؟

ارکیده شاپرکی یا پروانه ای و یا فالانوپسیس یکی از گونه های بسیار زیبا و جذاب از خانواده بزرگ ارکیده هست. رنگ های متنوع گل ها و فرم زیبای این گل باعث شده تا ارکیده شاپرکی به یکی از محبوب ترین واریته های این گیاه تبدیل بشه.

فصل گلدهی و زمان گلدهی ارکیده ها متفاوت است معمولا از دسامبر (دی ماه) شروع میشه و چند ماه گل دارند.

پس از گلدهی مدتی استراحت و بازسازی نیاز هست تا دوباره به گل بنشیند.

معمولا فالانوپسیسها حداقل یکبار و گاهی تا سه بار در سال می توانند گل بدهند.

اندازهٔ گل‌های فالانوپسیس از قطر ۵ سانتی‌متر تا 14 سانتی‌متر متغیر هست. رنگ گل‌ها بسیار متنوع است و رنگ سفید، ارغوانی، بنفش، ارغوانی رگه‌دار، صورتی، زرد و ترکیبی از سفید و صورتی برخی از رنگ‌های آن را تشکیل می‌دهند.

فالانوپسین‌ها گیاهانی سایه دوست حساب می‌شوند.

گل های ارکیده میتونن برای مدتی طولانی دوام بیارن و اگر شرایط مناسب را برای گیاه خودتون تامین کنید، می تونید گل ها را به ماندگاری طولانی تر تشویق کنید.

هر گل ارکیده شاپرکی میتونه حداقل 6-8 هفته دوام بیاره، البته نتایج میتونه متفاوت باشه چرا که محیط های رشد در خانه های ما (و همچنین روال های مراقبت!) متفاوت هست.

در این مقاله سعی شده مهم ترین نکات گلدهی ارکیده و راهکارهای ساده برای بالابردن طول عمر گل ها بیان بشه تا شما دوست داران این گل زیبا بتونید برای مدتی طولانی تر گل های زیبا و شاداب ارکیده رو ببینید و از دیدنشون لذت ببرید😍😍

نکات مهم طول عمر گلدهی ارکیده

6 فاکتور مهم و اساسی برای افزایش طول عمر گل های ارکیده را در ادامه با هم میخونیم. این فاکتورها نه فقط برای افزایش دوره گلدهی مفید هستن، بلکه در سلامت و شادابی گیاه هم تاثیر بسیار مهم دارن.

1- دما

ارکیده فالانوپسیس Phalaenopsis بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری آسیا و همچنین شمال شرق استرالیا است. پس بسیار مهمه که دمای مناسب براشون حفظ بشه.
سعی کنید دمای رشد را در محدوده (16 تا 24 درجه سانتیگراد) حفظ کنید این بهترین کار برای کمک به افزایش عمر گل های شماست.

اما یک نکته در مورد دما…

اگر هنوز گیاه شما شکوفه نداده (حتی اگر گیاه شما نور کافی دریافت می کند)، دمای شب را در حدود (13 درجه سانتیگراد) تا (16 درجه سانتیگراد) حفظ کنید تا گیاه تشویق به گلدهی بشه.

این عمل ساده برای تشویق گیاه به گلدهی عالیه👌

به این نکات مهم در مورد دما توجه کنید👇👇

  • از دمای کمتر از (13 درجه سانتیگراد) اجتناب کنید در غیر این صورت به گیاه و گلهای آن آسیب میرسه.
  • از دمای بالاتر از (24 درجه سانتیگراد) یا بیشتر خودداری کنید و به هیچ وجه گیاه گلدار را برای مدتی طولانی داخل اتومبیل نگهداری نکنید. این کار باعث پژمرده شدن گل ها میشه.
  • از قرار دادن گیاه در نزدیکی وسایل سرمایشی مثل انواع کولر و گرمایشی مثل بخاری و شوفاژ خودداری کنید. این کار باعث کاهش طول عمر گل های ارکیده شما میشه.

گلدهی ارکیده

2- نور خیلی کم

درسته که میگیم این گیاه سایه دوست هست، اما معنیش این نیست که گیاه بیچاره با فاصله بسیار زیاد از نور نگهداری بشه.

قرار دادن گیاه در مکانی با نور بسیار کم، توانایی ارکیده شما را در فتوسنتز تا حد زیادی کاهش میده و در نتیجه، طول عمر گل های شما کم میشه.

در داخل خانه، پنجره های شرقی یا غربی را به عنوان مکان های ایده آل ارکیده شاپرکی هستند.

3- نور زیاد

اگرچه ارکیده شما میتونه چند ساعتی تابش نور ملایم از پشت پنجره رو تحمل کنه اما از قرار دادن گیاه در مناطقی که بیش از حد آفتاب دریافت می کنه خودداری کنید.

پنجره های جنوبی یا شمالی بدون فیلتر برای این گیاه مناسب نیستن. از تابش نور در ظهر تابستان از پنجره بدون فیلتر به گیاه جدا خودداری کنید. زیرا این کار باعث کاهش طول عمر گل های ارکیده شما میشه.

4- رطوبت

تا اون جایی که میشه از قرار دادن گیاه در مکان هایی با رطوبت کم خودداری کنید. محیط خشک میتونه باعث کاهش طول عمر گل ارکیده بشه.

سعی کنید رطوبت خانه خود را بالای 40 درصد نگه دارید تا بهترین نتیجه را بگیرید. بهترین راه برای افزایش رطوبت، تهیه یک دستگاه بخور سرد هست.

مه پاش، اگرچه برای ریشه های هوایی ارکیده های شما عالی است، اما رطوبت هوا را افزایش نمی دهد.

درست کردن جزیره هم خوبه اما نمیتونه اون طور که باید رطوبت محیط رو بالا ببره.

انواع دستگاه بخور سرد در فروشگاه اینترنتی اصله موجود هست که میتونید جهت دریافت مشاوره  از طریق اینستاگرام (@acle.ir) و یا تلگرام  و ایتا با آیدی (@imagepad) در ارتباط باشید

گلدهی ارکیده

5- آبیاری

روش های آبیاری تأثیر زیادی بر مدت زمان ماندگاری گل های ارکیده شما داره.

ارکیده های Phalenopsis، از آنجایی که فاقد اندام های ذخیره آب هستند که بسیاری از ارکیده های دیگر دارند، خشک شدن کامل را تحمل نمی کنند.

اگر ارکیده شما در خزه اسفاگنوم کاشته شده باشد، خشک شدن آن بسیار بیشتر از زمانی که در پوست درخت ارکیده کاشته شده، طول می کشد، بنابراین باید حد وسط آبیاری را پیدا و آبیاری را مطابق با آن تنظیم کنید.

در عین حال، نباید گیاه به صورت مداوم در محیطی غرقابی و خیس بمونه. ریشه های ارکیده به سرعت دچار پوسیدگی میشن. این گونه ارکیده در طبیعت به صورت اپی فیت روی شاخه های درخت رشد میکنه، بنابراین زهکشی فوق العاده ای داره و نمیتونه طولانی مدت در محیطی خیس و پرآب بمونه.

هنگام آبیاری ارکیده از آب سرد و گرم اجتناب کنید. برای آبیاری ارکیده از آب گرم یا دمای اتاق استفاده کنید.

6- تغذیه

گل ارکیده هم همچون سایر گیاهان نیازمند دریافت مواد مغذی هست تا علاوه بر این که تشویق به گلدهی بشه، بتونه برگ های سالم و شادابی هم تولید کنه و همچنین گل های خودش رو برای مدت زمان بیشتری تازه و جوان نگه داره.

کود مناسب برای این گیاه باید حاوی درشت مغذی و انواع ریزمغذی ها باشه. پک گلدهی اصله برای تمام گیاهان گلدار مناسب هست و قطعا میتونید نتایج شگفت انگیزی بعد از استفاده از این پک رو روی گلهاتون مشاهده کنید.

کافیه برای دیدن تاثیرات این پک سری به اینستاگرام اصله بزنید.

 اگر برای درمان گیاه بیمارتون نیاز به مشاوره دارین و یا میخواین خاک، بذر و کود خریداری کنید پل ارتباطی ما اینه👇👇

از طریق اینستاگرام (@acle.ir) و یا تلگرام  و ایتا با آیدی (@imagepad) در ارتباط باشید

About اصله

Check Also

نگهداری کالادیوم در منزل

نگهداری کالادیوم و معرفی مشکلات گیاه کالادیوم

نگهداری کالادیوم و معرفی مشکلات گیاه کالادیوم را در این مطلب با هم بررسی می ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *