Home / آفات و بیماری ها / علت سفید شدن برگ گل یشم – 4 علت مهم با درمان

علت سفید شدن برگ گل یشم – 4 علت مهم با درمان

علت سفید شدن برگ گل یشم چیست؟

درسته که گل یشم دقیقا مثل یشم گران قیمت نیست اما برای صاحبان گل و گیاه به همان اندازه ارزشمند است.

بنابراین، دیدن لکه های سفید روی گیاه برای ایجاد نگرانی کافی است، اما نگران نباشید، شما به جای مناسبی برای دریافت جواب این سوال آمدید.

گیاه یشم که دارای لکه های سفید است ممکن است به دلیل سفیدک پودری، شپشک آردآلود، رسوبات معدنی یا آفتاب سوختگی باشد.

در این مقاله، همه این مشکلات را معرفی می کنیم و صدالبته که راه حل برطرف کردن مشکلات رو که واقعاً کارساز هستند بهتون میگیم!

پس بنشینید و به خواندن ادامه بدین.

علت سفید شدن برگ گل یشم چیست؟

1- سفیدک پودری

علت سفید شدن برگ گل یشم

سفیدک پودری یه بیماری قارچی هست که میتونه باعث ایجاد لکه های سفید روی گیاه یشم بشه.

این آفت به صورت لایه ای نازک روی بافت های گیاهی رشد می کنه و سطح برگ ها رو پوشش میده. اگر وری برگ سفید شده دست بکشید یه لایه نازک پودری از روش برداشته میشه.

هاگ های این بیماری قارچی اغلب توسط باد روی سطح گیاه میشینه و یا در گلخانه از یه گیاه آلوده به گیاه دیگه منتقل میشه. این آفت در فصول پاییز و زمستان دلیل دمای خنک تر و رطوبت بیش از حد بیشتر دیده میشه.

2 – شپشک آرد آلود

آفات گل یشم

شپشک‌ های آرد آلود حشرات کوچکی هستند که گیاهان یشم را آلوده می‌کنند و می‌توانند باعث ایجاد لکه‌های ناخواسته سفید یا گاهی زرد روی برگ‌ها بشن. این حشرات از شیره گیاه تغذیه می کنند که این کار میتونه سبب توقف رشد و خشک شدن گیاه بشه.

علاوه بر این موارد، شپشک آردآلود ماده چسبنده ای به نام “عسلک” تولید میکنه که میتونه آفاتی مانند مورچه ها و کپک ها را جذب کنه.

این آفت یک موم سفید پودری روی بدن خودش داره که ازش در برابر شکارچیان و سایر عوامل استرس زای محیطی محافظت می کنه.

شپشک ها هنگام تغذیه از گیاه، این موم را دفع می کنند و روی برگ ها جمع میشه و لکه های سفید قابل مشاهده ای رو ایجاد می کنه.

3- رسوبات 

علت سفید شدن گل یشم
اگر آبی که برای آبیاری گل یشم استفاده می کنید سرشار از املاح باشه، این املاح میتونن به مرور زمان نه تنها روی برگ ها بلکه روی ساقه ها نیز جمع بشن.

تجوع رسوبات، ظاهری سفید و پودری روی سطح گیاه ایجاد میکنه. خوشبختانه، برخلاف شپشک‌های آردآلود، تجمع مواد معدنی یک مشکل زیبایی است که به گیاه آسیبی نمیرسونه.

با این حال، اگر درمان نشه، میتونه بر توانایی گیاه در جذب نور خورشید و آب تأثیر بزاره، در نتیجه یک عامل خطر برای رشد و سلامت گیاه به حساب میاد.

برای تمیز کردن سطح برگ ها از واکس براق کننده گیاهان استفاده کنید. این محصول نه تنها باعث تمیز شدن برگ ها میشه بلکه کلی خاصیت دیگه هم داره حتما مقاله مربوطه رو مطالعه کنید.

برای خرید این محصول با ارسال رایگان درب منزل به سراسر ایران از طریق اینستاگرام (@acle.ir) و یا تلگرام  و ایتا با آیدی (@imagepad) در ارتباط باشید

 

4- آفتاب سوختگی

اگر گیاه یشم شما مقدار نامناسبی از نور مستقیم خورشید دریافت کنه، می تواند منجر به شرایطی بشه که به آن آفتاب سوختگی گفته میشه.

آفتاب سوختگی زمانی اتفاق می افته که بافت های گیاه به دلیل قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) آسیب ببینند. سلول های آسیب دیده اغلب می میرند و لکه های سفید یا قهوه ای روی سطح گیاه ایجاد می کنند.

شدت آفتاب سوختگی بسته به شدت و مدت قرار گرفتن گیاه در معرض نور خورشید میتونه متفاوت باشه. در برخی موارد، گیاه ممکن است بتواند خود به خود بهبود پیدا کنه، در حالی که در برخی دیگر، آسیب ممکن است غیر قابل برگشت باشه.
در این شرایط باید اولا گیاه رو با مکانی با نور کمتر منتقل کنید و بعد از اون ضد استرس گیاهان به گیاه بدین تا جبران شوک وارد شده به گیاه بشه و گیاه بتونه توانایی خودش رو در رشد مجدد و ایجاد برگ های جدید به دست بیاره.

نحوه درمان لکه های سفید روی گیاه یشم

اگر متوجه شدید که گل یشم شما هر کدام از این لکه های سفید رو داره، فقط لازمه سریعاً برای جلوگیری از آسیب بیشتر اقدام کنید.

توضیح مختصری در مورد درمان هر کدام میدم و اگر نیاز به مشاوره و کمک داشتین انتهای مطلب میگم که چجوری با من تماس بگیرید.

 

1- اگر مشکل به دلیل سفیدک پودری باشه

گام اولیه برای درمان این بیماری، حذف سریع برگ های آلوده هست تا از گسترش بیماری به سایر قسمت های گیاه جلوگیری بشه. قبل از این کار باید حتما از قارچ کش مناسبی استفاده کنید و سطح گیاه رو با محلول قارچ کش اسپری کنید. بعد از خشک شدن، با قیچی تمیز و استریل تمام برگ های آلوده رو جدا کنید.

جدای استفاده از قارچ کش، باید محیط مساعدی برای رشد سالم گیاه فراهم کنید.

از بین بردن شرایط رشد سفیدک پودری مهمه . این قارچ در محیط های کم نور، مرطوب و بدون تهویه هوا و همین طور با آبیاری های نامنظم رشد میکنه.

 

2 – اگر مشکل به دلیل شپشک آرد آلود باشه

اگر شپشک آرد آلود را روی گل یشم دیدید در اولین گام باید گیاه رو قرنطینه کنید تا از گسترش بیماری و انتقال به سایر گیاهان جلوگیری بشه.

بعد از اون باید آفات رو با گوش پاک کن آغشته به شامپو برگ از روی گیاه بردارین و در گام سوم از سم مخصوص دفع این آفت استفاده کنید.

 

3- اگر مشکل به دلیل رسوبات و املاح آب باشه

برای جلوگیری از تشکیل رسوبات نمک در گیاه یشم، به جای آب لوله کشی که اغلب حاوی مواد معدنی و مواد شیمیایی است، از آب مقطر یا باران و یا آب تصفیه شده  استفاده کنید.

یا این که از طریق زیرگلدانی گیاه رو سیراب کنید. به این صورت که زیرگلدانی رو پر از آب کنید و گلدان رو داخل اون بزارین. آب از طریق سوراخ های زهکش گلدان جذب خاک شده و وقتی سطح خاک مرطوب شد گلدان رو بردارین و اجازه بدین آب اضافی تخلیه بشه.

برای تمیز کردن سطح برگ ها هم که در بالاتر توضیح دادم واکس براق کننده گیاهان یا همون شامپو برگ لازمه.

 

4- اگر مشکل به دلیل آفتاب سوختگی باشده

خیلی سادس، کافیه گیاه رو به مکانی که نور ملایم تر داره منتقل کنید. اگر پشت پنجره هست و نور زیادی داره مخصوصا در ظهر تابستان، با یک پرده نور رو فیلتر کنید.

در نهایت هم به آرامی برگ های آسیب دیده رو جدا کنید.

 

سخن پایانی
وجود لکه های سفید روی گیاه یشم ممکنه سلامت آن را به خطر بندازه و بنابراین باید با دقت و توجه از گیاه نگهداری بشه.

مهمه که مشخص کنید که علت سفید شدن برگ گل یشم چیه. بعد از تشخیص با خوندن این مقاله به راحتی میتونید اون رو درمان کنید و برای جلوگیری از مشکلات بیشتر اقدامات لازم را انجام بدین.

برای اطمینان از سلامت و حفظ زیبایی گران بهای گیاه خود، محیطی ایده آل از جمله نور کافی، رطوبت و آبیاری مناسب را فراهم کنید.

 

اگر برای درمان گیاه بیمارتون نیاز به مشاوره دارین و یا میخواین هر کدام از محصولات معرفی شده در این مقاله رو  با ارسال رایگان درب منزل به سراسر ایران خریداری کنید از طریق اینستاگرام (@acle.ir) و یا تلگرام  و ایتا با آیدی (@imagepad) در ارتباط باشید

About اصله

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *