Home / گلهای آپارتمانی / معرفی گل «موسی در گهواره» ( = گل رزیپلین = گل رهوئو)

معرفی گل «موسی در گهواره» ( = گل رزیپلین = گل رهوئو)

گل «موسی در گهواره» (moses in the cradle) که به نام گل موسی در نیزار (moses in the bulrushes) ، گل زیپلین یا گل رهوئو (Rhoeo) هم شناخته می شود؛ گیاهی است زیبا از خانواده برگ بیدی یا کاملیناسه و زادگاهش مکزیک، برگ های پهن و نیم گوشتی به طول 30 سانتیمتر که در حول یک محور روییده اند، رنگ برگ ها سبز براق با رگه های ارغوانی و پشت آن ها ارغوانی تند، در برابر سایه مقاومت خوبی نشان می دهند و گل های سفید و زیبایی در لابلای برگ ها ظاهر میشود، پس از مدتی پاجوش ها از کنار پایه مادری شروع به رشد می کنند که منبع تکثیر آن است.

 

حالا چرا اسم گل رهوئو را موسی در گهواره گذاشتند؟

نام علمی گل موسی در گهواره Tradescantia spathacea می باشد. در پاسخ به این سوال که دلیل نامگذاری این گیاه به موسی در گهواره یا موسی در نیزار چیست باید بگوییم که این گیاه زیبا وقتی به گل می نشیند گل های سفیدی داخل برگ های مثل قایق می دهد. به همین دلیل اسم آن را موسی در گهواره یا موسی در نیزار گذاشته اند.

نور مناسب:
نور کامل با تمایل به سایه نسبی بهترین شرایط نوری است، مواظب تابش اشعه مستقیم آفتاب باشید.

گیاهان با برگ های رنگی نور بیشتری نسبت به گیاهان برگ سبز احتیاج دارن تا بتونن رنگ برگشونو حفظ کنن، این عامل در مورد رهوئو هم صدق میکنه و بسیار گیاه نوردوستیه. البته به این معنی نیست که گیاهو در معرض مستقیم نور آفتاب به ویژه در ساعات و فصول گرم سال قرار بدین چون در این صورت برگ هاش دچار سوختگی میشه، نوک و حاشیه ی برگ ها به رنگ قهوه ای در میان. بهترین مکان برای قراردهی این گیاه پشت پنجره ی نورگیر یا نیم سایه س.

middle

اگه گیاهتون نور کافی دریافت نکنه بعد از گذشت چند هفته میبینید که رنگ های بنفشش کمرنگ شده و رشد طولی پیدا کرده، همچنین دیگه اون جذابیت و زیبایی قبلی رو نداره و حتی ممکنه ظاهر ضعیفی پیدا کنه.

دمای مطلوب:
درجه حرارت زندگی برای انسان بهترین محیط رشد آن است، حداقل درجه حرارت قابل تحمل در زمستان ۱۶ و حداکثر در تابستان ۲۱ درجه است.

بعضی از کارشناسان اعتقاد دارند که بهترین رشد رو در دمای حدود 25 درجه داره اما دمای بالاتر رو هم میتونه تحمل کنه و در چنین شرایطی حواستون به آبیاریش باشه تا زیادی خشکی نکشه. نسبت به سرمای هوا حساسه، گیاهو در فصل سرد از سرما محافظت کنید. البته تا دمای نزدیک صفر درجه رو میتونه تحمل کنه اما برگ هاش سیاه و نرم میشن. در نتیجه بهتره در دمای کمتر از 15 درجه قرار نگیره.

موسی در گهواره

آبیاری:
بین دو آبیاری خاک خشک شود و در نیمه دوم سال آبیاری را کمتر کنید.

نسبت به خشکی تا حدودی مقاومه و این یعنی که خاک خیس و غرقابی رو نمیپسنده پس فکر نکنید که اگه بهش آب بیشتری بدید در حقش لطف کردید و شاداب تر میشه بلکه با این کار گیاهتونو نابود می کنید. باقی موندن آب در اطراف ساقه ها باعث میشه که برگ ها زرد بشن و به تدریج دچار پوسیدگی و بیماری های قارچی بشن. در نتیجه بهترین زمان برای آبیاری بعد از خشک شدن سطح خاکه، اول خاکو با دستتون لمس کنید و اگه رطوبت زیادی احساس نکردید به گیاهتون آب بدید. خشکی دادن بیش از حد هم باعث سوختگی و خشک شدن برگ ها میشه.

 آبیاری درست و به موقع باعث رشد و شادابی گیاهتون میشه. حواستون باشه موقع آبیاری روی برگ ها به ویژه در حضور نور خورشید آب نپاشید چون باعث ایجاد لکه های قهوه ای روی برگ ها میشه.

رطوبت:
رطوبت عادی اتاق و منزل برایش کافی است ولی خوب ایجاد جزیره در زیر آن یک آپشن محسوب می شود.

تغذیه:
با کودهای مایع یا جامد محلول در آب های مخصوص گل های زینتی طبق دستور هر دو هفته یکبار گیاه را تغذیه مصنوعی کنید، نصف میزان توصیه شده از طرف فروشنده کافی است.

خاک مناسب:
خاک کمپوست یا بنفشه برایش کافی است.

خاک یکی از عوامل مهم در رشد این گیاهه. برای گیاه بستری فراهم کنید که زهکشی بالایی داشته باشه و بتونه به خوبی آبو از خودش عبور بده تا باعث پوسیدگی و از بین رفتنش نشه. میتونید به خاک باغچه مقداری پرلیت و پیت ماس و یا خاک برگ اضافه کنید، این ترکیبات باعث سبک شدن خاک میشن و مواد آلی رو در اختیار گیاه قرار میدن.

برای این گیاه هرگز از خاک های سنگین به تنهایی استفاده نکنید.

این گیاه به کوددهی زیادی احتیاج نداره اما اگه دیدید گیاهتون رشد خوبی نداره از کود های کامل با فرمول10-10-10ماهی یک بار در بهار و تابستون استفاده کنید.

تعویض گلدان:
در صورتی که رشد گیاه سریع باشد، هر سال گلدان را با یک اندازه بزرگتر تعویض کنید، در غیر اینصورت به سال بعد موکول کنید.

تمیز نمودن برگ ها:
غبارپاشی جهت تمیز نمودن برگ ها کفایت میکند، از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید، زیرا باعث مسدود شدن روزنه ها می شود.

تکثیر:
جدا کردن پاگیاه از پائین گیاه مادری در بهار یا تابستان، تقسیم ریشه در بهار.
پس از ظهور گل پاگیاه نیز از کنار بوته مادری شروع به رشد میکند، زمانی که پاجوش ها به ارتفاع ۱۰ سانتیمتری رسیدند گیاه را از گلدان خارج کنید و به آرامی پاگیاه را جدا نمایید، گلدان های کوچکتر را تهیه و پاگیاه جدا شده از مادر را درون گلدان با پیت و شن کاشت کنید، دو روز اول آبیاری نکنید و در سایه نگهدارید.

این مژده رو بهتون بدم که با خرید یه گلدون به سرعت صاحب چندین گلدون میشین و میتونید این گیاهو مهمون خونه ی عزیزانتون کنید. همونطور که گفتم سرعت تکثیر بالایی داره و از اطراف گیاه پاجوش هایی اضافه میشه که شما هم میتونید پاجوش ها رو به آرومی جدا کنید و در گلدون جداگانه ای قرار بدین، هم زمانی که گیاه گلدونو کاملا پر کرد از طریق تعویض گلدون و تقسیم بوته این کارو انجام بدید.

برای جدا کردن پاجوش ها کافیه به آرومی بکشید تا با ریشه از خاک در بیاد.

موسی در گهواره

مشکلات، بیماری ها و درمان:

  • برگ های گیاه پر پشت شده و نمی توانند روی پای خود بایستند:
    احتیاج به تعویض گلدان دارد.
  • گیاه دراز و برگ های پائینی حذف میشوند:
    سن گیاه بالا است، از گلدان به عنوان منبع تکثیر استفاده کنید.
  • لکه های قهوه ای در مرکز حاشیه برگ ها مشاهده می شوند:
    در آفتاب غبارپاشی انجام شده است، عبور اشعه آفتاب از قطرات به جا مانده روی برگ ها مانند عبور اشعه از شیشه است که صدماتی به برگها وارد میکند، غبارپاشی را یا صبح انجام دهید یا عصر.
  • حاشیه برگ ها به طرف داخل بر می گردند، رنگ آن ها تیره و می میرند:
    هوا خیلی سرد است، گلدان را به محل گرم تری انتقال دهید.
  • نوک برگ ها قهوه ای، لوله می شوند و می ریزند:
    گیاه تشنه است و یا هوا خشک است، در صورت لزوم آبیاری کنید، گلدان را غبارپاشی کنید.
  • ساقه گیاه پوسیده است:
    رطوبت خاک زیاد است، اجازه دهید سطح خاک در فاصله بین دو آبیاری خشک و سپس آبیاری کنید، زهکش را بازدید کنید.
  • لکه های سوخته کوچک روی کلیه سطوح برگ ها ظاهر می شوند:
    عامل آن مواد براق کننده شیمیایی است، از آن ها استفاده نکنید، برگ ها با غبارپاشی به وسیله آب ولرم و سبک و یا اسفنج مرطوب نیز تمیز میشوند.
  • برگ ها رنگ پریده و گیاه خسته به نظر میرسد:
    نور کافی نیست.
  • حشرات ریز و تارهای عنکبوت در زیر برگ ها مشاهده میشوند:
    کنه ریز قرمز عامل آن است،گیاه را با سم کنه کش هر ۱۴ روز یکبار سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند، غبارپاشی در کاهش آفت موثر است.

منبع:

houseplantcentral

gbif

About اصله

Check Also

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای در منزل و روش تکثیر آن

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای اصلا کار سختی نیست! یه گل جذاب و دوست داشتنی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *