Home / گلهای آپارتمانی / معرفی گل قاشقی و بیان شرایط ایده آل برای نگهداری و نیازهای مهم این گیاه

معرفی گل قاشقی و بیان شرایط ایده آل برای نگهداری و نیازهای مهم این گیاه

گل قاشقی با نام علمی Peperomia magnoliaefolia یکی از بهترین گیاهان برای نگهداری در آپارتمان های کم نور است. در این مقاله به معرفی این گیاه می پردازیم؛ با ما همراه باشید.

معرفی گل قاشقی

بیش از چهارصد گونه از این خانواده شناخته شده و منشأ این گیاهان، آمریکای جنوبی (برزیل) و آفریقای جنوبی و آفریقای مرکزی و به طور کلی مناطق گرمسیری است؛ حتی دیده شده که در مناطق گرمسیر روی تنه درختان می روید. گیاهی است هميشه سبز – ارتفاع گياه در حدود ۲۵ سانتيمتر – برگها گوشتی و تخم مرغی شكل بوده و براق و ابلق با رنگهای سفيد – كرمی در متن سبز رنگ و پر از فرورفتگی و برجستگيها ، به رنگ سبز تيره با رگه های سبز روشن. معمولاً آنها را در تراریوم و باغ شیشه ای یا مجموعه ی گل های یک سبد پرورش می دهند.

گل قاشقی
گل قاشقی

انواع گل قاشقی

گل قاشقی را بر اساس شکل ظاهری و نحوه رشد به سه گروه تقسيم کرده اند:

گروه اول:

بوته ای که دارای دمبرگ های قرمز هستند و بعضی نيز برگ های گوشتی و قلبی شکل دارند .

گروه دوم:

دارای ساقه های بلند و قرمز رنگ هستند و بعضی ساقه های گوشتی و برگ های گوشتی دارند و لبه برگ ها ارغوانی است و گاه سطح برگ با موهای بسيار ظريفی پوشيده شده است .

گروه سوم:

گروه بالا رونده که به داربست يا قيم بسته می شوند و بالا می روند، يا اين که از اطراف گلدان آويزان می شوند و دارای ساقه های قرمز و برگ های ظريف نقره ای و بعضی دارای برگ های سبز آبدار هستند و بخصوص برای گلدان های آويز بسيار مناسبند.

فیلم قلمه زدن گل قاشقی
فیلم قلمه زدن گل قاشقی

نیازهای گل قاشقی

نور مناسب:  نیم سایه آفتاب و کنار پنجره احتیاجات نوری این گیاه را تامین میکند. اما مواظب اشعه مستقیم آفتاب به خصوص در ظهر باشید.

دمای مناسب:  حداکثر درجه حرارت در تابستان ۲۴ درجه و حداقل درجه در زمستان ۱۸ درجه است. گیاه تا ده درجه هم مقاومت نشان می دهد. در کل به هوای خنک نیاز داره وگرنه برگها خشک و شکننده میشن. هوایی مثل هوای گلفروشی ها براش مناسبه.

آبیاری مناسب: اجازه بدین در بین دو آبیاری سطح خاک گلدان خشک بشه. آبیاری بیش از اندازه به خصوص در زمستان باعث پوسیدگی گیاه و در نهایت حمله قارچ بیماری زا ی ((بوتری تیس)) میشه،در زمستان هر ۷   روز یکبار و درتابستان هر  ۲الی ۳ روز یکبار آبیاری نمایید. در ضمن آبیاری زیاد باعث به وجود آمدن پشه گلدان هم میشه.

رطوبت مناسب: غبارپاشی هفته ای دو بار در تابستان و یکبار در زمستان توصیه میشه.

تغذیه مناسب: مواد غذایی و عناصر مورد نیاز گیاه را با افزایش کودهای مایع یا جامد محلول در اب های مخصوص گیاهان زینتی طبق دستور هر دو هفته یکبار تامین کنید.

خاک مناسب:خاک کمپوست یا بنفشه افریقایی بهترین محیط رشد ریشه این گیاه است.

نکته:

زمانی که ریشه‌ی گیاه گلدان فعلی را پر کرده‌است می‌توانید آن را به گلدان بزرگ‌تری منتقل کنید. کاشت پپرومیا در گلدانی که بیش از حد بزرگ است، مانع از این می‌شود که خاک گلدان خشک شود و در نتیجه ریشه‌ی گیاه می‌پوسد.

قلمه گل قاشقی

این گیاه به آسانی از قلمه‌ های برگ، قلمه‌ های ساقه و شاخه‌ها تکثیر می‌شود. اطمینان حاصل کنید که انتهای بریده شده از برگ‌های گیاه قاشقی یا ساقه‌هایی که برای تکثیر این گیاه استفاده می‌شوند به مدت چند ساعت یا یک شب قبل از کاشت بمانند تا خشک ‌شوند. نحوه قلمه گل قاشقی با فیلم آموزشی در سایت قرار داده شده است که پیشنهاد میکنم حتما ببینید.

 

آفات گل قاشقی و بیماری ها

پوسیدگی ناشی از فعالیت قارچ فیتوفترا Phytophthora و پتیوم Pytium از جمله آفت گل قاشقی است که این گیاه را آزار می‌دهد و شرایطی همانند هوای مرطوب و سرد و یا آبیاری بیش از حد باعث فعالیت این قارچ می‌شود و در نتیجه گیاه از سطح خاک خواهد پوسید.

بیماری لکه برگی قارچ سرکوسپورا cercospora هم گاهی در این گیاه مشاهده می‌شود که در اثر آن بر روی سطح زیرین برگها لکه های سیاه رنگی به وجود می‌آیند.

لکه برگی ریزوکتونیا Rhizoctonia لکه‌هایی قهوه‌ای تا سیاه رنگ با حاشیه‌های برآمده ایجاد می‌کند.

لکه برگی میروتسیوم Myrothecium نواحی آبدار با حلقه‌هایی سیاه و سفید در نواحی زیر سطح برگ بوجود می‌آورد.

در چنین شرایطی می‌توان از سموم قارچ کش استفاده کرد. استفاده از مواد براق کننده برگها باعث ایجاد لکه‌هایی نارنجی-قرمز بر روی برگها می‌شود بنابراین برای پاک کردن برگهای این گیاه از پارچه مرطوب استفاده کنید. ویروس موازییک خیار نیز می‌تواند در برگها لکه‌های حلقوی ایجاد کنند و موجب کوتاهی قامت گیاه و بدشکلی برگها شود و چاره ای بجز حذف و دور انداختن برگهای بیمار نیست.

علت گل ندادن گل قاشقی : گل دادن این گیاه ارتباط مستقیمی با نور خورشید دارد. کمبود نور مهمترین عامل گل ندادن برگ قاشقی است. در صورت چنین شرایطی محل گلدان را عوض کرده (ترجیحا پنجره شرقی) تا گلدهی قاشقی را شاهد باشید.

علت زرد شدن گل قاشقی : کنه تار عنکبوتی یکی از حشراتی است که به این گیاه حمله می‌کند که می تواند علت زرد شدن برگ گل قاشقی باشد. در اینصورت از سموم سیستمیک باید استفاده کرد.

علت ریختن برگ گل قاشقی : دمای پایین هوا و سرما می تواند علت ریزش برگ گل قاشقی باشد.

علت پژمرده شدن گل قاشقی : آبیاری زیاد و غرقابی کردن گیاه باعث پوسیدگی و پژمردگی گیاه می شود.

About اصله

Check Also

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای در منزل و روش تکثیر آن

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای اصلا کار سختی نیست! یه گل جذاب و دوست داشتنی ...

2 comments

  1. سلام گل قاشقی من با وجود اینکه کل تابستان در لب تراس در هوای آزاد بود و تمام روز آفتاب داشت باز هم گل نداد لطفا راهنمایی بفرمایید

    • سلام
      این گونه قاشقی که در این مطلب توضیحاتی در موردش داده شده یعنی گونه peperomia obtusifolia به ندرت گل میده و نیاز به نور مستقیم و آفتاب هم نداره اما به نظر میرسه گیاه شما قاشقی نیست و کالانکوئه هست. کالانکوئه گیاه گلداری هست که در فصول سرد سال به گل میشینه و علاوه بر نور زیاد به مواد مغذی هم احتیاج داره و باید خاکش غنی باشه تا بتونه به گل بشینه.
      برای بررسی بیشتر میتونید عکس گیاهتون رو به اینستاگرام یا آیدی @imagepad در ایتا و تلگرام ارسال کنید تا مشاوره های لازم رو دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *