Home / مقالات / دعا برای رشد سریع گیاه

دعا برای رشد سریع گیاه

دعا برای رشد سریع گیاه چیزی است که در گزارش های زیادی به تواتر و اثبات رسیده است؛ و خاص دین و یا زبان خاصی نیست بلکه در بین پیروان همه ادیان و گویندگان به هر زبان این باور وجود دارد که دعا رشد گیاهان را تسریع می بخشد. در این مقاله ابتدا به ذکر چند نمونه از موارد عینی تاثیر دعا در رشد گیاه می پردازیم سپس دعاهایی را در این زمینه بیان می کنیم.

دعا برای رشد سریع گیاه

یک راهب هندی مدعی شده که با استفاده از دعا و گفتگو با گیاهان باعث رشد بزرگ‌ترین خیار دنیا شده و آن را به‌ عنوان رکورد جهانی ثبت کرده است.

پیرمرد هندی که با دعا برای رشد سریع گیاه موفق به ثبت رکورد جهانی شد
پیرمرد هندی که با دعا برای رشد سریع گیاه موفق به ثبت رکورد جهانی شد

«سینگ» ۷۵ ساله در این باره گفته بود: «روزانه ۳ ساعت کنار گیاه نشسته و برایش دعا خوانده تا به بهترین شکل ممکن رشد کند. این خیار ۱۳۰ سانتی متر است.»

به اعتقاد این پیرمرد هندی دعا و صحبت با گیاهان باغچه‌اش سبب شده تا آن‌ها به خوبی رشد کنند.

 

دکتر فرانکلین لور (Franklin Loehr) در سه سال تحقیق به این نتیجه رسیده که دعا برای رشد سریع گیاه تاثیر دارد و نتیجه تحقیقات خود را در کتابی تحت عنوان The Power of Prayer on Plants (قدرت دعا در گیاهان) نوشته است.

او به همراه ۱۵۰ نفر جمعاً ۱۰۰،۰۰۰ بار آزمايش تجربی در این زمینه انجام داد به اين نتيجه کلى دست پیدا کردند.

دعا برای رشد سریع گیاه

تأثیر قرآن بر رشد سریع گیاه

فاطمه آق‌لیچ، دانش‌آموز ترکیه‌ای طی تحقیقی علمی و مستند بر تأثیر آیات قرآن بر رشد سریع گیاه صحه گذاشته و اعلام کرد: پخش آیات قرآن کریم در نزدیکی گیاهان طی چند روز، میانگین سرعت رشد آنان را به صورت قابل ملاحظه‌ای سرعت می‌بخشد و آثار رشد سریع گیاهانی که از صوت قرآن بهره‌مند می‌شوند، در مقایسه با دیگر گیاهانی که در محیط و شرایط آب و هوایی و تغذیه‌ای مشابه رشد می‌کنند، کاملا آشکار است.

 

دعا برای گل و گیاه

حالا که چند مورد از تاثیرات عینی دعا برای رشد سریع گیاه را دیدیم در ادامه به چند مورد از دعاها، احادیث و ذکرهایی که در این مورد وارد شده می پردازیم.

۱. در روايتى معتبر مى‌خوانيم كه امام صادق (عليه السلام) فرمود: «هنگامى كه حضرت آدم (عليه السلام) به زمين آمد تشنه و گرسنه شد. به جبرئيل شكايت كرد. جبرئيل گفت : زراعت كن. آدم (عليه السلام) گفت: دعايى به من تعليم كن. جبرئيل گفت: اين دعا را بخوان: اَللّهُمَّ اكْفِني مَؤُنَةَ الدُّنْيا وَكُلَّ هَوْلٍ دُونَ الْجَنَّةِ وَاَلْبِسْنِى الْعافِيَةَ، حَتّى تُهَنِّئَنِى الْمَعيشَةَ» ترجمه: «بار خدايا، هزينه‌هاى زندگى‌ام را تأمين و هر ترسى كه به خاطر بهشت است از من دور كن و (لباس) عافيت را بر من بپوشان تا زندگى را بر من گوارا كنى». كافى، ج ۵، ص ۲۶۰، ح ۴.

۲. در حديثى ديگر فرمود: «هنگامى كه مى‌خواهى زراعت كنى يك مشت از بذر را بگير ورو به قبله بايست وسه مرتبه بگو: (أَفَرَءَيْتُمْ مَا تَحْرُثُونَ * ءَأَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ) ترجمه: «آيا هيچ درباره آنچه كشت مى‌كنيد انديشيده‌ايد؟! آيا شما آن را مى‌رويانيد يا ما مى‌رويانيم؟» سوره واقعه، آيات ۶۳ و ۶۴. سپس بگو: اَللّهُمَّ اجْعَلْهُ حَبّآ مُبارَكآ وَارْزُقْنا فِيهِ السَّلامَةَ [ترجمه: «بار خدايا، اين بذر را بذر پربركتى قرار ده و در آن سلامتى را روزى ما گردان».] آن‌گاه بذرى كه در كف دست دارى بپاش».[كافى، ج ۵، ص ۲۶۲، باب ما يقال عند الزّرع والغرس، ح ۱.]

۳. نيز در روايتى فرمود: «هنگامى كه دانه را مى‌پاشى بگو: اَللّهُمَّ قَدْ بَذَرْتُ وَاَنْتَ الزّارِعُ، فَاجْعَلْهُ حَبّاً مُتراكِماً».[ترجمه «بار خدايا، من بذر را پاشيدم، امّا زارع حقيقى تو هستى، پس محصول آن را انبوه و فراوان قرار بده». كافى، ج ۵، ص ۲۶۳، ح ۲.] ۴. از امام باقر عليه السلام روايت شده است كه فرمود: «يك قبضه از بذر را در دست بگير و رو به قبله بايست وسه مرتبه بگو: (ءَاَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ)[سوره واقعه، آيه ۶۴.] سپس بگو: اَللّهُمَّ اجْعَلْهُ حَرْثآ مُبارَكآ وَارْزُقْنا فِيهِ السَّلامَةَ وَالتَّمامَ وَاجْعَلْهُ حَبّآ مُتَراكِبآ وَلا تَحْرِمْني خَيْرَ ما اَبْتَغي وَلا تَفْتِنّي بِما مَتَّعْتَني بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّيِّبينَ، آن‌گاه بذر را بپاش».[ترجمه: «بار خدايا، اين زراعت را زراعت مباركى گردان و سلامتى و كمال را در آن روزى ما كن و آن را دانه انبوه و فراوان قرار ده و آنچه را مى‌طلبم محرومم نكن و در آنچه كه به من داده‌اى مرا آزمايش (طاقت‌فرسا) نكن، به محمّد و خاندان پاكش». مكارم الأخلاق، ص ۳۵۳.]

۱. از امام صادق عليه السلام روايت شده است كه فرمود: به هنگام كاشتن درخت و پاشيدن دانه، جمله «سُبْحانَ الْباعِثِ الْوارِثِ» را بر هر درخت و دانه‌اى بخوان كه إن شاءالله خطا نخواهد كرد».[كافى، ج ۵، ص ۲۶۳، ح ۵.] ۲. در حديثى ديگر فرمود: «در وقت كاشتن درخت و زراعت، بگو: وَمَثَلُ كَلِمَةٍ طَيِّبَةٍ كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِى السَّمَاءِ، تُؤْتِى أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا».[ترجمه: «مَثَل كلمه طيّبه (وگفتار پاكيزه) همانند درخت پاكيزه‌اى است كه ريشه آن (در زمين) ثابت و شاخه آن در آسمان است. و هر زمان ميوه خود را به اذن پروردگارش مى‌دهد». كافى، ج ۵، ص ۲۶۳، ح ۶.]

 

About admin

Check Also

نحوه استفاده از لیکاپون

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی و به صورت کلی نگهداری گیاهان در لیکاپون ...

5 comments

  1. با تشکر از سایتتون

  2. سلام.. مطالب عالی ممنون خدا خیرتان بدهد.. حسامی سنندج

    • سلام آقای حسامی عزیز از سنندج – خواهش میکنم – از اینکه مطالب مورد استفاده کاربران فهیمی چون شما قرار گرفته بسیار خوشحالیم و پروردگار را به این خاطر سپاس میگوییم. التماس دعا

  3. ممنون از لطف شما به خاطر راهنمایی و مطالب خوب و ارزنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *