Home / گلهای آپارتمانی / معرفی گل وریزیا

معرفی گل وریزیا

گل وریزیا گیاهیست علفی از خانواده برومیلده یا آناناس خودمان که بومی جنگلهای بارانی آمریکای مرکزی و جنوبی می باشد و در آن مناطق به صورت دارزی زندگی می کند. به همین دلیل نگهداری این گل راحت است و در نقاط سایه دار به خوبی رشد می کند ولی خب نور و البته رطوبت بیشتر یک آپشن محسوب می شود. تاکنون در حدود ۲۵۰ گونه از این جنس شناسایی شده که بیشتر به هوای برگ ها و گل های شمشیر مانندش پرورش داده می شود.

 

Vriesea splendens

مشخصات کلی گل وریزیا

  • نام انگلیسی: Flaming sword (به معنی شمشیر آتشین که هم اشاره به گل های شمشیرمانند این گیاه دارد و هم اینکه شمشمیر آتشین یکی از مفاهیم اسطوره ای در آموزه های دور تا دور دنیا می باشد؛ به عنوان مثال یک نمونه آن را در آموزه های اورتدوکس شرقی می توان یافت. کلیسا ادعا دارد که زمانی که آدم و حوا به زمین تبعید شدند، یک شمشیر آتشین در ورودی باغ عدن قرار داده شد. بعد از به صلیب کشیده شدن مسیح گفته می شود که این شمشیر برداشته شده است.)
  • نام علمی: Vriesia splendens (لازم به ذکر است همانطور که گفتیم گونه های متعددی از گیاه وریزیا وجود دارد؛ لیست کامل گونه های گل وریزیا را می توانید در ویکی پدیا مشاهده نمایید. گونه Vriesia splendens تنها یکی از گونه های گیاه است؛ در واقع گونه ای از گیاه وریزیا که نام علمی آن Vriesia splendens است با نام غیرعلمی Flaming sword شناخته می شود؛ به عبارت دیگر اینطور نیست که تمام گونه های وریزیا با نام Flaming sword خوانده شوند و به طور کلی نام دسته مادر که شامل همه گونه های وریزیا می گردد واژه Vriesia می باشد)
  • فارسی رایج: وریزیا
  • فارسی اصیل: ندارد
  • معیار زیبایی: گل
  • از خانواده: Bromeliaceae
  • خاستگاه: آمریکای مرکزی و جنوبی
گل وریزیا
گل وریزیا

نیازها:

دمای مناسب:
بهترین دما برای این گل دمای ۱۵ الی ۳۰ درجه میباشد ولی در خانه بعید به نظر میرسد دما تا زیر ۱۵ درجه برسد ودر صورت گرم بودن زیادی حتما گیاه را آبپاشی کنید بنابراین دمای داخل منزل و اتاق برای پرورش این گل مناسب است در نظر داشته باشید که دمای شب ۲ الی ۳ درجه پایین تر از دمای روز باشد.

آبیاری:
طبق دمای اتاق شما، به طور میانگین هفتگی ۲ بار آبیاری کافیست و حتما حفره میانی یا (روزت کاپ) گل را همیشه پر از آب نگه دارید.

رطوبت مطلوب:
همانطور که گفته شد گل وریزیا در مناطق بومی خود روزگار مرطوبی را سپری می کند، بنابراین یک کلید مهم در نگهداری ازین گل رطوبت بالا می باشد که یا می توان با کاشت گروهی گل های دیگر یا پر کردن سینی یا زیرگلدانی همراه با اسپری آب بدون کلر روی برگ ها فراهم شود پس این هم جای نگرانی ندارد.

نور لازم:
در جنگل های آمریکای جنوبی مثلا آمازون پوشش گیاهی بسیار فشرده و به صورت سایه آفتاب است؛ بنابراین نور کمتری به این گل ها می رسد پس در نتیجه برای اتاق های سایه آفتاب و سایه بسیار مناسب است در ضمن نسبت به بقیه آناناسی ها به سایه مقاوم تر است !! در صورت روشن تر بودن مراقب اشعه مستقیم آفتاب باشید تا برگ ها نسوزد.

خاک:
در جنگل به دلیل آب و رطوبت زیاد و نور کمتر، تجزیه ی مواد به کندی صورت می گیرد و خاک به اصطلاح آلی است تا معدنی، در منزل یا گلخانه می توان از خاک های آلی مثل پیت ماس و ترکیت آن با پرلیت به صورت نصف نصف استفاده کرد تا آب را به راحتی رد بدهد البته این گل را در خاک ارکیده یا خزه هم می توان اشت تا در تنه ی درخت یا درز دیوار ها قرار داد.

تغذیه:
باید ماهی یکبار با نصف مقدار توصیه شده آن هم با کودهای مایع تغذیه شود. این حفره وسط گل خیلی مهم است و هم می توان کود را روی خاک ریخت ولی ریختن داخل حفره بهتر است.

گلدهی:
این گل جز گل های اصطلاحا Monocarpic می باشد یعنی پس از گلدهی مرده و پاجوش یا بچه آن جای خود را می گیرد پس از پایان دوره ی طولانی گلدهی گیاه را کف بر کرده تا اجازه رشد سریع تر بچه داده شود. می توان با پوشیدن پلاستیک و قرار دادن سیب رسیده یا موز زیر پوشش آن، گیاه زبان بسته را وادار به گلدهی کرد!

تعویض گلدان:
این گیاه پس از بزرگ شدن دیگر نیازی به تعویض گلدان ندارند و فقط بچه های آنها را جهت مستقل شدن و تشکیل خانواده جدا کرده و به گلدانی دیگر منتقل کنید.

تکثیر:
مانند بقیه گیاهان خانواده آناناس باید با جدا کردن بچه ها از کنار مادر یا یحتمل ساقه گل آن را تکثیر کنید.

مشکلات بیماری ها و درمان:

  • برگ ها زرد رنگ شده و لکه های قهوه ای در سطح زیرین آنها مشاهده می گردد:
    عامل آن حشره آفت است. هفته ای یکبار با سم حشره کش نفوذی طبق دستور گیاه را سمپاشی نمایید تا علائم بر طرف گردند.
  • نوک برگ ها قهوه ای شده اند و خشک می شوند:
    یا هوا خیلی خشک است و یا گیاه کم آبی کشیده است. در صورت لزوم گلدان را آبیاری و غبار پاشی کنید.
  • برگ ها رنگ خود را از دست داده اند:
    نور کافی نیست و یا تغذیه مصنوعی مورد احتیاج است. شرایط را بازدید کنید گیاه را به محل روشنتری منقتل کرده و یا طبق دستور تغذیه نمایید.
  • برگ ها خشک، چروک و لوله شده است:
    هوا سرد است و گیاه تشنه است. گیاه را به محل گرمتری منتقل کرده و آبیاری کنید.
  • برگ ها چروک خورده و قهوه ای می شوند:
    هوای محیط خیلی گرم است، گیاه را به محل خنک تری ببرید، غبار پاشی را فراموش ننمایید.
  • لکه های سوخته در وسط برگ مشاهده می گردد:
    غبارپاشی در آفتاب انجام شده است. گیاه به رطویت احتیاج دارد ولی در آفتاب غبارپاشی نکنید. برگ های از بین رفته را با کارد تیزی حذف کنید (پوشیدن دستکش را فراموش نکنید چون برگ های این گل تیز هستند)
  • برگ ها حالت زنگ زدکی پیدا کرده اند:
    از مواد براق کننده ی شیمیایی استفاده نکنید، پارچه و یا اسفنج مرطوب برای تمیز نگهداشتن برگ ها مناسب تر است.
  • گل ها ظاهر شده ولی برگ ها در حال خشک شدن هستند:
    کاملا طبیعی است، پاجوشها از این به بعد ظاهر شده و رشد خواهند کرد. بعد از اینکه گیاه مادری از بین رفت پاجوشها را جدا نموده و هر کدام را به یک گلدان کوچکتر منتقل کنید.
  • گیاه از قاعده برگ ها شروع به پوسیده شدن نموده و برگ ها می ریزند:
    آبیاری زیاده از حد صورت گرفته است. اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو آبیاری خشک شود سپس آبیاری کنید. در زمستان هفته ای یکبار و در تابستان هفته ای دو بار آبیاری کافی است.

منبع:

smartgardenguide

houseplantsexpert

About اصله

Check Also

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای در منزل و روش تکثیر آن

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای اصلا کار سختی نیست! یه گل جذاب و دوست داشتنی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *