Home / آفات و بیماری ها / علت زرد شدن برگ گیاهان

علت زرد شدن برگ گیاهان

برخی افراد نگرانی زیادی برای سالم بودن گیاهان آپارتمانی خود دارند و زمانی که برگ های زرد را مشاهده می کنند می دانند که علائمی از مریضی یا شرایط نامساعد در کمین است. زرد شدن برگ گیاهان می تواند به دلیل آب کم، یا آبیاری بیش از حد و انواع آفت باشد. چک کردن ریشه های گیاهی که درون خاک قرار گرفته راحت نیست و برای آگاهی از علت زرد شدن برگ گیاهان باید عوامل مختلفی را بررسی کرد. مانند:

  • تنش آبی
  • آفت و حشرات
  • نور کم گیاهان آپارتمانی
  • دمای کم محیط
  • کمبود مواد غذایی در خاک

در ادامه علت زرد شدن برگ گیاهان را بررسی می کنیم

علت زرد شدن برگ گیاهان

تنش آبی

اگر متوجه شدید که برگ های گیاه آپارتمانی شما در حال زرد شدن است، باید علائم تنش و استرسی را چک کنید. مهمترین عامل تنش زا در گیاهان کمبود و یا بیش از اندازه نیاز آبیاری کردن، است. برای اینکه میزان آب دریافتی گیاه خود را متوجه شوید، یک بند انگشت خود را درون خاک فرو کنید. دست زدن به سطح خاک در این مرحله کافی نیست.

اگر خاک گیاه تا ارتفاعی که انگشت شما درون آن فرو رفته است، خشک باشد، دلیل زرد شدن برگ گیاه شما ممکن است تشنگی باشد. همین حالا گیاهتان را آبیاری کنید و فواصل آبیاری را هم کوتاه تر کنید. اگر خاک در چند سانتی متر اولیه مرطوب بود، احتمال زیاد گیاه شما بیش از نیازش آب دریافت می کند و یا در حال غرقابی شدن است. علائم پوسیدگی ریشه مانند بوی کپک زدگی را چک کنید. اگر شک دارید که گیاه بیش از حدش آبیاری شده است، برنامه آب دهی خود را تنظیم کنید و گیاه را در گلدانی قرار دهید که زهکشی بهتری داشته باشد تا ریشه ها در آب غرق و خفه نشوند.

علت زرد شدن برگ گیاهان

آفت ها و حشرات

به غیر از آبیاری زیاد یا کم که مهم ترین علت زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی به شمار می رود، وجود آفت و حشره هم یکی دیگر از دلایل عمده در زرد شدن برگ است. گاهی این حشرات به اندازه ای کوچک هستند که با چشم غیر مسلح به دشواری قابل تشخیص اند، ولی شته و پشه های ریز از مزاحم ترین آفات شمرده می شوند.

بعد از آنکه مطمئن شدید آفت گیاه شما را درگیر کرده است، میزان آسیب و حمله آنها را از نزدیک بازرسی کنید. اگر روی برگ حفره و سوراخ های ریز می بینید، کنه تار عنکبوتی گیاه آپارتمانی عزیزتان را گرفتار کرده است. اگر لکه های سفید پنبه ای شکل روی گیاه دیده می شود، دست شپشک آرد آلود در کار است. برای اینکه آلودگی این آفات را سرکوب کنید، گیاه را بشویید، برگ و ساقه های آسیب دیده و پژمرده را هرس کنید و با سم حشره کش مخصوص که از گلخانه خریداری کرده اید، گیاه را اسپری کنید. می توانید از روغن درخت نیم یا چریش هم بدین منظور استفاده کنید.

اگر هم لکه های قرمز رنگی مثل نقطه پشت برگ و یا ساقه گیاه به ویژه شفلرا دیدید، باید بدانید که گیاه دچار آفت شپشک سپردار شده است.

نور کم

یکی دیگر از دلایل زرد شدن برگ گیاهان، نبود نور کافی برای آنهاست. اگر آپارتمان شما نورگیر نیست و نمی‌توانید نور کافی به آنها برسانید ایرادی ندارد، تنها کافیست گیاهانتان را هفته ای یکبار به بیرون ببرید تا حمام آفتاب بگیرند یا این که خودمان لامپ رشد گیاه بسازیم.

اگر گیاه شما در یک گوشه سایه قرار دارد برگهای آن نمی توانند ویتامین های نور خورشید را جذب کنند و بی رنگ و زرد میشوند . یک از راه های از بین بردن زرد شدن برگ گیاهان این است که آن را دائما به جایی زیر نور خورشید یا در کنار پنجره منتقل کنید. اگر گیاه حساسی داشته باشید در طی این جابه جاییها ممکن است آسیب ببیند، چرا که گیاه طول می‌کشد تا به مکان خود عادت کند. شما میتوانید گیاهتان را در کنار یک پنجره و یا با فاصله نزدیک از آن قرار دهید تا نور خورشید را دریافت کند و حواستان باشد که این درست است که شما در طول روز خانه نیستید تا از نور استفاده کنید اما پرده را کنار بزنید تا گیاهتان در نور خورشید غرق شود.

دمای کم محیط

بسیاری از گیاهان در مناطق گرمسیری رشد کرده و بزرگ شده اند و به هوای سرد و خشک عادت ندارند و همچنین برعکس این موضوع نیز صدق می‌کند. پس اگر در آب و هوای سرد زندگی میکنید و درخت نخل خود را در کنار پنجره قرار داده اید از زرد شدن برگهای آن تعجب نکنید.

در نظر داشته باشید که گیاهتان سرما خورده است و این ممکن است تنها به دلیل هوای سرد نباشد بلکه تهویه ی بیش از حد هوا نیز ممکن است این مشکل را به وجود آورد. در این مواقع که محیط سردتر از زادگاه و نیاز گیاه است باید آبیاری را کمتر کنید چرا که آب داخل خاک از آبیاری قبلی به دلیل هوای خنک دیرتر تبخیر میشود و تا آبیاری بعدی باید مدت زمان بیشتری صبر کنید تا خاک خشک شود.

کمبود مواد غذایی در خاک

شاید تصور کنید که گیاه همه مواد مورد نیاز خود را از خاک دریافت می کند، ولی اگر مشاهده کردید که برگ های گیاهان در حال زرد شدن هستند، نشان می دهد که کمبود مواد غذایی در فتوسنتز گیاه تاثیرگذار بوده است.

اگر برگ های قدیمی در حال زرد شدن هستند و برگ های جدید به رنگ سبز روشن دیده می شوند، ممکن است کمبود نیتروژن علت آن باشد. به دنبال کودی باشید که این عنصر را داشته باشد و بر اساس دستورالعمل کوددهی را انجام دهید. بدانید که کوددهی گیاه بیش از دز لازم، باعث سوختگی گیاه می شود. زمانی که تغذیه گیاه را به درستی انجام دهید، گیاهتان دوباره سر حال می شود و به زندگی سالم خود باز می گردد.

About اصله

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *