Home / سبزیجات و صیفی جات / کاشت تربچه در گلدان – آموزش کاشت تربچه در 6 مرحله

کاشت تربچه در گلدان – آموزش کاشت تربچه در 6 مرحله

کاشت تربچه در گلدان با تمام نکات لازم برای رسیدن به نتیجه مطلوب

تربچه یکی از سبزیجات سریع الرشد است. تربچه ها فقط در عرض سه هفته می توانند رسیده و آماده برداشت شوند. متاسفانه این سبی پر خاصیت خیلی مورد استقبال واقع نشده است.

اما با اضافه کردن آن به انواع سالاد و غذا خودتون رو از مزایای ب شمارش بهره مند کنید.

آموزش کاشت تربچه در گلدان

How to grow radishes in 6 steps کاشت تربچه در گلدان

1. یک گونه مناسب و خوب را انتخاب کنید.
انواع مختلف تربچه وجود دارد که می توانید کشت کنید. با این حال، هر یک از آن ها خواص خاص خود را دارند. برخی از گونه ها در تابستان به بهترین وجه رشد می کنند، برخی دیگر در بهار یا زمستان.

محبوب ترین نوع تربچه بهاری چری بل (Cherry Belle) است. فقط در مدت زمان 22 روز رسیده و قابل خوردن می شود. خوشمزه است و عطر و طعم بسیار دلپذیری دارد. می توانید این گونه را در بهار و پاییز پرورش دهید.
تربچه های تابستانی معمولاً بین 6 تا 8 هفته طول می کشند تا آماده برداشت شوند.
تربچه های زمستانی در مقایسه با تربچه های بهار و تابستان گیاهانی با رشد آهسته هستند. آنها برای بالغ شدن به زمان بیشتری نیاز دارند چرا که از نظر اندازه بزرگتر هستند. محبوب ترین انواع تربچه زمستانی تربچه دایکون است. رقم دایكون معمولاً 60 روز طول می كشد تا آماده برداشت شود. ارتفاع آن ممکن است به 18 اینچ (45 سانتی متر) برسد.

2. یک مکان مناسب را انتخاب کنید
تربچه احتیاج به خاک مناسب و تمیز دارد. آنها ترجیح می دهند در محلی کاشته شوند که بتوانند نور مستقیم خورشید را دریافت کنند. اما در سایه  و نیمه آفتاب رشد خوبی ندارند. قبل از کاشت تربچه، باید محل کاشت را از هر نوع سنگ و یا علفهای هرز تمیز کرده و مقداری کمپوست، کود و یا برگ پوسیده را به خاک بیفزایید. هنگام انتخاب مکان مناسب برای کاشت تربچه باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • تربچه به نور خورشید نیاز دارد.
  • تربچه سطح بالایی از pH خاک را ترجیح می دهد. هر سطحی که بین 7.0 تا 7.4 باشد قابل قبول است. این میزان بالای pH خاک برای جلوگیری از فاسد شدن ریشه، آلوده شدن به قارچ، ترک دار شدن تربچه و تشکیل رنگ مناسب لازم است.
  • بالا بردن pH خاک آسان است. تمام چیزی که لازم است این است که آهک دولومیت یا آهک کشاورزی را به عنوان کمپوست به خاک اضافه کنید.

 

3. کاشت بذر

How to grow radishes in 6 steps

برای کاشت بذر تربچه، باید سوراخی به عمق (12.5 میلی متر) برای هر دانه حفر کنید. با این حال، اگر شما در حال کاشت انواع تربچه بزرگ هستید، سوراخ باید حداقل 2.5 سانت عمق داشته باشد. دانه های تربچه برای رشد کردن به فضای کافی نیاز دارند. بین هر سوراخ را به اندازه 25 میلی متر فاصله بگیرید. تربچه باید در ردیف های هماهنگ کاشته شود و باید فاصله بین هر ردیف (30 سانتی متر) باشد.

4. آبیاری

How to grow radishes in 6 steps کاشت تربچه در گلدان

تربچه ها خاک مرطوب را ترجیح می دهند. با این حال، مطمئن شوید که آنها را بیش از حد آبیاری نکنید. آنها خاک غوطه ور از آب را دوست ندارند. توصیه می شود به طور مکرر و یکنواخت گیاهان را آبیاری کنید. در غیر این صورت، آبیاری زیاد موجب می شود تا تربچه ها طعم بد و چوبی پیدا می کنند. برای حفظ رطوبت خاک، از کمپوست استفاده کنید. کاملاً مؤثر است.

 

5. آفات و بیماری ها
مشکلات قارچی خطرناک ترین بیماری است که می توانند تربچه های شما را درگیر کند. مشکلات قارچی بسیار آسیب رسان هستند. آنها یا سبزیجات شما را کاملا از بین می برند و یا آنها را بی مزه می کنند. علائم خاصی وجود دارد که می تواند شما را از وجود مشکل قارچ در گیاه با خبر کنند.

این علائم عبارتند از:

  • لکه برگی سپتوریا: لکه های زرد و خاکستری کم رنگ روی برگهای تربچه ظاهر می شود.
  • لکه های سبز کمرنگ: نشان دهنده این است که گیاه از کپک زدگی رنج می برد.
  • زرد شدن برگ تربچه: برگهای تربچه بین رگه هایشان زرد می شود و نشانه سیاه شدن و از بین رفتن ساقه است.

6. برداشت تربچه

کاشت تربچه در گلدان

هنگامی که ریشه تربچه شما به قطر 1 اینچ (2.5 سانتی متر) رسید، این بدان معنی است که می توانید برداشت آنها را شروع کنید. برداشت تربچه آسان است. فقط باید کل گیاه را با دستان خود بیرون بکشید.

 

اینها بهترین راهنمایی برای کاشت تربچه در گلدان و یا باغچه هستند.

در صورتی که علاقه مند به پرورش و کاشت انواع سبزیجات هستید به این لینک مراجعه کنید.

منبع

About اصله

Check Also

آموزش کاشت نخود فرنگی در گلدان با استفاده از نخود فرنگی + فیلم

در این مطلب  از بخش سبزیجات و صیفی جات قرار آموزش کاشت نخود فرنگی در ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *