Home / مقالات / نحوه تهیه کمپوست در 6 مرحله در منزل

نحوه تهیه کمپوست در 6 مرحله در منزل

نحوه تهیه کمپوست در 6 مرحله را به صورت تصویری و تمام نکات لازم در این مطلب قرار داده می شود.

کمپوست برای تأمین مواد مغذی مورد نیاز گیاهان ضروری است. کمپوستها حاوی مواد آلی هستند که برای رشد گیاهان شما ضروری هستند. نحوه تهیه کمپوست کار دشواری نیست. شما فقط به مقداری ازت، کربن، هوا و آب نیاز خواهید داشت. این عناصر معمولاً در ضایعات آشپزخانه یافت می شوند. پس از تهیه مواد لازم، مراحل یادگیری نحوه ساخت کمپوست را در ادامه بخوانید.

نحوه تهیه کمپوست

نحوه تهیه کمپوست در 6 مرحله

1. سطل کمپوست بخرید

یک سطل مخصوص برای درست کردن کمپوست خریداری کنید.

می توانید سطل کمپوست را از فروشگاه خریداری کنید یا می توانید یک ظرف پلاستیکی بزرگ را به سطل کمپوست تبدیل کنید. همچنین می توانید یک جعبه چوبی بسازید و از آن به عنوان سطل کمپوست استفاده کنید.

 

2. ایجاد سوراخ زهکشی بر روی سطل

اول از همه، شما باید سوراخ هایی را در پایین سطل کمپوست خود ایجاد کنید. شما باید مطمئن شوید که سطل کمپوست شما دارای سوراخ های هوادهی مناسب زهکشی است. دوم، شروع به پر کردن کف ظرف با یک لایه از شاخه و برگ گیاهان و سایر مواد مانند کاه کنید. این لایه پایین باید حداقل 5 اینچ باشد که معادل 10 سانتی متر است.

3. سطل کمپوست خود را پر کنید

یک کمپوست خوب باید سرشار از نیتروژن باشد، بنابراین باید سطل کمپوست را با ترکیبات نیتروژن مانند چمن چیده شده ، لایه ای از سبزیجات خام، تفاله قهوه، علفهای هرز و …. پر کنید. علاوه بر ازت، کمپوست شما باید حاوی ترکیبات کربنی باشد. کربن را می توانید در مقوا، برگ های مرده، جعبه غلات و … پیدا کنید.

کمپوست چیزی به جز مواد آلی پوسیده نیست. محتویات تشکیل دهنده کمپوست عبارتند از:
  •  برگ
  •  چمن درو شده
  • مواد حاصل از هرس گیاهان
  •  زباله های خانه مانند سبزیجات، پوست میوه ها، پوست تخم مرغ، تفاله چای و قهوه
  • بخشی از زباله های خانه را که به درد کمپوست میخورد جمع آوری کنید و داخل سطل یا توده کمپوست بریزید.

چه چیزهایی را کمپوست نکنید

این موارد تنها برای باغچه شما چندان مفید نیستند بلکه می‌توانند باعث شوند که کمپوست شما بو بگیرد و برای حیوانات خانگی هم مضر باشند. از این آیتم ها دوری کنید تا کمپوست با کیفیتی داشته باشید.

  • هر چیزی که شامل گوشت روغن و یا چربی باشد
  • پسماند گیاهان مریض
  • خاک های حاصل از چوب فرآوری شده
  • مدفوع گربه یا سگ
  • چیزهایی که شامل دانه علف هرز باشد
  • محصولات لبنی

4- پس از سه روز ، کمپوست را بررسی کنید

روند تجزیه معمولاً پس از سه روز آغاز می شود.معمولا پس از 3 تا 4 هفته به کمپوست دست پیدا می کنید . سرعت کمپوست سازی شما بستگی به چگونگی جمع آوری مواد، خرد کردن آنها و ترکیب آنها یکدیگر دارد . دسترسی به کربن و نیتروژن متعادل در صورتی که توده کمپوست را سریعاً تهیه کنید آسان تر خواهد بود . لایه بندی مواد کار سختی است ولی مخلوط کردن مواد با یکدیگر هم به همان شکل عمل می نماید.

5- بعد از یک هفته مواد را با هم مخلوط کنید

یک هفته از شروع به کار که گذشت، مواد داخل ظرف را زیر و رو کنید تا به خوبی با هم ترکیب شوند. این کار به روند بهتر و سریع تر کمپوست شدن کمک می کند.

6. بررسی کنید آیا کمپوست آماده است یا خیر
دانستن اینکه کمپوست شما آماده است یا نه، کار ساده ا است. در واقع می توانید با رنگ و بوی آن بگویید که این اتفاق افتاده است یا خیر. بعد از گذشت چهار هفته، به کمپوست نگاه کنید، اگر رنگ آن قهوه ای تیره است و بوی زمین می دهد، کمپوست شما آماده و سرشار از مواد مغذی است.

7. نتیجه گیری
کودهای آلی گران قیمت هستند و بعضی اوقات واقعا مؤثر نیستند. بنابراین، ساخت کمپوست در منزل بسیار توصیه می شود. این یکی از ارزان ترین و موثرترین راه ها برای رشد و بهره‌وری گیاهان شما است.

اینها راه ها بهترین نحوه تهیه کمپوست هستند. این مراحل را دنبال کنید و یک کمپوست غنی ، مغذی و مهمتر از همه ارزان قیمت تهیه کنید. علاوه بر این، کمپوست های خانگی بسیار قوی هستند. فراموش نکنید که این اطلاعات را با همکاران باغبان و یا دوستداران پرورش گل و گیاه خود به اشتراک بگذارید، این مطلب به آنها کمک خواهد کرد.

About اصله

Check Also

نحوه استفاده از لیکاپون

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی و به صورت کلی نگهداری گیاهان در لیکاپون ...

6 comments

  1. سایت خیلی خوبی دارید
    امیدوارم موفق باشید

  2. سلام آیا خاک هم باهاش مخلوط کنم بعد تو این چهار حفتە؟ یابعد از چهار حفتە کە گذشت اونوقت با خاک مخلوط کنیم؟ نمیدونم قبلش مخلوط کنم یا بعدش، لطفا همرایم کن ممنون

    • سلام
      نه تا زمان آماده شدن نباید با چیزی مخلوط بشه

      کمپوست بسیار باکیفیت و استریل و مغذی در بسته های 5 لیتری موجوده با ارسال رایگان درب منزل به سراسر ایران
      در صورت تمایل به خرید میتونید از طریق اینستاگرام اصله (@acle.ir) و یا با آیدی (@imagepad) در تلگرام و ایتا با کارشناس مربوطه در ارتباط باشید

  3. اگ بشە یە عکسی از کمپوستی کە درست کردی برامون بزار ببینیم ممنون میشم🙏🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *