Home / مقالات / انواع گلدان از نظر جنس – بررسی مزایا و معایب هر کدام

انواع گلدان از نظر جنس – بررسی مزایا و معایب هر کدام

قبلا در مطلبی جداگانه درباره این که گلدان سفالی بهتر است یا پلاستیکی صحبت کردیم. پس این مطلب فقط درباره انواع گلدان از نظر جنس و اندازه است.

برای افراد مبتدی گلدان رایج ترین وسیله کشت می باشد. گلدان ها از نظر جنس و اندازه تقسیم بندی می شوند.

انواع گلدان

  1. جنس: شامل سفالی، پیتی، پلاستیکی، کیسه های کاشت، فلزی، فیبری می باشد.
  2. اندازه: گلدن ها از نظر اندازه به دسته های زیر تقسیم می شوند:
  • گلدان های استکانی که اندازه آن ها 7-5 سانتیمتر است.
  • گلدان های نشایی که اندازه آن ها 12-10 سانتی متر است.
  • گلدان های فرنگی که اندازه آن ها 15-14 سانتی متر است.
  • گلدان های خیاری که اندازه آن ها 20-17 سانتی متر است.
  • گلدان های لب شتری که اندازه آن ها 30-22 سانتی متر است.

در ادامه به بررسی انواع گلدان از نظر جنس می پردازیم.

 

گلدان های سفالی

این گلدان ها از رس زرد و قرمز ساخته می شوند و دارای خلل و فرج زیادی هستند. در این گلدان ها تهویه به خوبی صورت گرفته و بسیار رایج هستند و با هر نوع دکوراسیون هماهنگی خوبی دارند. عیب این مدل از گلدان ها این است که بعد از مدتی خلل و فرج آن ها مسدود شده و تجمع مواد سمی در دیواره آن ها زیاد می شود. بنابراین برای رفع این مشکل باید گلدان را 24 ساعت در ظرف پر از آبی قرار داد و سپس با فشار دیواره بیرونی و داخلی را شست. همچنین درصد شکست و خرابی بالایی دارند.

  • بهتر است از گلدان های سفالی لعاب دار استفاده نشود چرا که تهویه مناسبی ندارند.

گلدان های پلاستیکی

این مدل از گلدن ها رایج ترین گلدان های مورد استفاده هستند. خلل و فرج ندارند و بسیار ارزان و قابل دسترس هستند. درصد شکستگی در آن ها بسیار پایین است و به دلیل حفظ رطوبت بالا جهت گیاهان رطوبت دوست توصیه می شود. گلدان های پلاستیکی نیاز به زه کش دارند و باید زهکش آن ها مورد بررسی قرار گیرند. دارای وزن کم و شکل هندسی منظمی هستند.

گلدان های پیتی

این گلدان ها به جیفی پات نیز معروفند و دهانه آن ها به شکل مدور یا مربع در اندازه 10-5 سانتی متر بوده و از جنس گیالوش یا پیت هستند که مقداری کود شیمیایی هم به آن ها اضافه شده است. مزیت این گلدان ها این است ه قابلیت پوسیدگی در خاک دارند و برای بذرهایی که انتقال آن ها مشکل است مورد استفاده قرار می گیرند. بذر را در یک محیط گرم در این گلدان ها پیش رس کرده و سپس با همان گلدان در خاک می کارند. همین گلدان خود منبع غذای کمکی برای گیاه خواهد بود و بعد از مدتی پوسیده و جذب خاک می شود. مهم ترین ویژگی این گلدان ها این است که نیاز به تعویض ندارند و عیب عمده آن ها هم گران و در دسترس نبودن آن هاست.

گلدان های فلزی

این گلدان ها معمولا برای گیاهان خاص مورد استفاده قرار می گیرند و به دلیل پوسیدگی و تجمع مواد مضر در آن ها برای همه گیاهان توصیه نمی شود.

پلاستیک های کاشت

اخیرا از کیسه های مالچ یا همان کیسه های کاشت به دلیل ارزان بودن و تهیه راحت آن برای انتقال نشاها به بازار و ریشه دار کردن قلمه ها و نشاها مورد استفاده قرار می گیرد. این گلدان ها حتما باید زه کش داشته باشند. بهتر است کیسه را خارج و در اطراف پلاستیک چند شکاف ایجاد کنید.

اگر دوست دارید نحوه استفاده از کیسه های کاشت را بدانید اینجا کلیک کنید.

About admin

Check Also

نحوه استفاده از لیکاپون

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی و به صورت کلی نگهداری گیاهان در لیکاپون ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *