Home / مقالات / گیاهان معطر خانگی که بوی خوش آن ها فضای منزلتان را پر می کند

گیاهان معطر خانگی که بوی خوش آن ها فضای منزلتان را پر می کند

داشتن یک خانه با بوی خوب می‌تواند خانه شما را به خانه‌ای با آرامش و لذت بخش تبدیل کند. اما شما برای داشتن خانه ای خوشبو مجبور نیستید از اسپری‌های خوشبو کننده مصنوعی یا عود‌های خوش بو استفاده کنید. بسیاری از گیاهان طبیعی بوی معطر و دلنیشن دارند که می‌توانید از آنها در خوش رایحه کردن خانه‌هایتان استفاده کنید و از بوی خوش آنها لذت ببرید.در این مطلب به معرفی گیاهان معطر خانگی می پردازیم.

این گل ها علاوه بر خوشبو کردن محیط، بهترین گزینه برای هدیه دادن به دوستان و عزیزانتان هستند.

همه گیاهان معرفی شده در این مطلب گیاهان لطیفی هستند که در طی زمستان در داخل خانه گل می‌دهند و می‌ توانند در طول تابستان هم در خارج از خانه گل دهند. (یعنی این گیاهان در آب و هوای گرم‌تر می‌توانند در تمام طول سال در خارج از خانه رشد کنند، ولی در مورد مناطق سرد‌تر در طول فصول سرد، گیاهان خانگی فوق العاده‌ای برای پرورش هستند).

به علاوه عطر این گیاهان توسط صنایع عطرسازی بازیابی شده است .
به یاد داشته باشید که وقتی این گیاهان گل می‌دهند، گلبرگ‌های آن‌ها می‌تواند به آسانی کبود رنگ شود یا بیفتد .

به همین دلیل بهترین کار این است که وقتی آن‌ها را حرکت می‌دهید، کل گلدان را در یک گلدان بزرگتر زینتی قرار دهید. برای زهکشی ته گلدان بزرگ تر را با لایه از شن پر کنید، سپس گیاه را همراه گلدان داخل آن قرار دهید و برای محافظت از مبلمان خود در مقابل هر گونه رطوبتی، لایه سطحی از چوب پنبه (موجود در مراکز باغبانی) را به کار ببرید.

معرفی گیاهان معطر خانگی 

  •   یاسمن نارنجی (‘Murraya exotica ‘Orange Jasmine)

گیاهان معطر خانگی
این گونه از یاسمن که عضوی از دسته‌ای بیش از ۲۰۰ درختچه و گیاه بالارونده همیشه سبز و برگریز است، در تمام سال گل می‌دهد و به خاک اسیدی احتیاج دارد .

  • گل یاس صورتی (Jasminum polyanthum):

شاید پیش خودمان فکر کنیم که تمام گل‌های یاس معطر و دارای رایحه هستند اما چنین نیست. گل یاس صورتی گلی است که بطور طبیعی در خانه‌ها رشد می‌کند و دارای رایحه‌ای شیرین است. این نوع گل یاسمن را می‌توانید در خانه و در باغچه‌ها پرورش دهید. این نوع از گل‌های یاسمن احتیاج به نور خورشید دارند.

  • شمعدانی معطر (Scented Geraniums):

گیاهان معطر خانگی

شمعدانی معطر یکی از گونه های شمعدانی است. برخی از آن ها به رنگ آبی مایل به بنفش و بسیار زیبا هستند، برگ های آن ها کرک دار، معطر و دارای بریدگی های عمیق بوده و به رنگ های ساده و ابلق هستند. برگ ها در اثر تماس عطری بسیار خوشبو و به نسبت تند از خود متصاعد می کنند، از این جهت از اسانس آن ها در عطرسازی استفاده می شود، این دسته شامل 200 گونه است که عطر برگ های آن ها متفاوت و شبیه بوی لیمو ترش، سیب، نعناع، گل رز ، توت فرنگی و ادویه هایی مثل فلفل و زنجبیل است، گونه های دیگر آن P. graveolen و P.fragrans است. ساقه های شمعدانی عطری چند ساله نیمه چوبی است.

  • گل موم یا یاسمن ماداگاسکار:

این نوع گل را به دو اسم گل موم و یاسمن ماداگاسکار می‌شناسند. این گل برگ‌های سبز تیره دارند و گل‌های سفید آن به شکل ستاره‌های پنج پر رشد می‌کند.

گل مومی بهترین و زیباترین گیاه برای استفاده به عنوان سبد آویزان، برگ ها سبز و مومی، ساقه ها خزنده و آویزان، گل ها به صورت خوشه ای سفید رنگ با رنگ قرمز در وسط که با آویزان شدن از سبد منظره زیبایی به گلدان می دهد، شهد خاصله از گل ها وسایل منزل نزدیک به گلدان را کثیف می کند و نام فارسی اصیل برگرفته شده از همین معنی است، این گونه را نباید با هویا(پبچ شمعی) که دارای برگ های ابلق است اشتباه نمود.

این گل بسیار بوی خوبی دارد و خانه شما را به صورت کامل معطر می‌کند. گل موم را نزدیک پنجره‌ها که نور طبیعی به آن بتابد قرار دهید.

  • گل ساعت
How to Grow Passionflower Indoors
این گل که یکی از عجیب و غریب ترین نوع گیاه خانگی بحساب می‌آید توانایی رشد در خانه را نیز دارد و دارای تنوع زیادی است که دو گونه الهام و الیزابت آن بسیار مشهور است که دارای عطر و رایحه دلپذیری نیز هستند.
این گونه نیز به نور کافی برای رشد نیاز دارد و خاک آن نیز بطور متوسط باید مرطوب باشد بهترین فصل برای تامین مواد غذایی مورد نیاز آن در بهار و تابستان است.
از آنجایی این گیاه مثل پیچک‌ها رونده است وجود داربست و حتی میخ و طناب برای رشد و نمو آن لازم است اگر گل ساعتی خوب تغذیه و مراقبت شود شکوفه و برگ‌های فراوانی را به ثمر می‌‍رساند.
گیاهان موجودات بسیار مفیدی هستند نه تنها از برگ، گل، ساقه و ریشه آنها می‌توان بهره برد بلکه از زیبای‌های بی‌نظیر و استشمام عطرهای دل انگیز آنها نیز می‌توان حس تازگی و طراوت را تجربه کرد.
توجه: کپی برداری از مطالب وبسایت با ذکر منبع اشکالی ندارد. یعنی این که آدرس کامل وبسایت (http://acle.ir/) در پایان مطلب نوشته شود و یا صفحه اینستاگرام  https://www.instagram.com/acle.ir/ تگ شود.

About admin

Check Also

نحوه استفاده از لیکاپون

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی و به صورت کلی نگهداری گیاهان در لیکاپون ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *