Home / گلهای آپارتمانی / معرفی گل یاسمن

معرفی گل یاسمن

گل یاسمن با نام علمی Jasminum polyanthum خوش بوترین و معطر ترین گل از خانواده اولئاسه، شاخه های آن بلند و برگ های آن مرکب و سبز رنگ، گل هایش سفید و دارای ۵ گلبرگ بسیار ظریف و خوش بو، مخصوص مناطق معتدل، به علت رشد فوق العاده شاخه های احتیاج به قیم دارند، پس از گلدار شدن آن می توان به سرسرا و یا اتاق منتقل نمود، هر ساله احتیاج به هرس شدید دارد، به طوریکه شاخه ها را به یک سوم باید کاهش داد، حذف ماهیانه سر شاخه ها جهت تحریک جوانه های جانبی و رشد آنها لازم است. لازم به ذکر است که گل یاسمن بومی استرالیا و نیوزیلند است و جالب آنکه در آن مناطق به صورت علف هرزی مهاجم و رونده محسوب میشود.


گل یاسمن با نام علمی Jasminum polyanthum گیاهی از جنس jasminum (یاسمن) می باشد و این جنس به همراه جنس Syringa (یاس زرد یا خوشه ای) و ترون و برگ نو و زبان گنجشک، هردو از خانواده ی Oleaceae (زیتون) می باشند.
پس بطور کلی یاس های خوشه ای، یاس زرد، یاس بنفش، یاس ایرانی و غیره متعلق به جنس Syringa می باشد و یاس چندپا، یاس معطر و غیره از جنس Jasminum می باشند.

نور مناسب:
به نور کامل و کافی احتیاج دارد، اشعه مستقیم آفتاب در تابستان به گل ها صدمه وارد میکند.

دمای مطلوب:
درجه حرارت ۱۸ بهترین درجه حرارت برای این گیاه است، جریان ملایم هوا را دوست دارد(به خصوص در تابستان)، در زمستان گیاه را در درجه حرارت ۱۳ نگهداری کنید.

آبیاری:
زمانی که گیاه غرق در گل است زیاد آبیاری نکنید چون گل ها میریزه! بین دو آبیاری خاک خشک شود.

خاک مناسب:
خاک و کود آماده کاشت یا خاک کمپوست.

تعویض گلدان:
در اوایل بهار با تمام شدن گل ها پس از هرس شاخه های خشک گلدان را تعویض کنید، در صورت عدم امکان تعویض فقط به خارج کردن خاک های سطحی گلدان و عوض نمودن آن با خاک نو اکتفا کنید.

تمیز نمودن برگ ها:
غبارپاشی کافی است، از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید.

تکثیر:
ریشه دار نمودن قلمه چوب نیمه سخت در اواخر تابستان، خوابانیدن شاخه ها، جدا کردن پاجوش ها در بهار.

Jasminum polyanthum

بیماری ها، مشکلات و درمان:

  • برگ ها جدید ریز و گل ها ظاهر نمی شوند:
    گیاه از کمبود عناصر در رنج است، در فصل رشد هر دو هفته یکبار طبق دستور گیاه را تغذیه مصنوعی کنید، اگر رشد گیاه کند شده است، ممکن است احتیاج به تعویض گلدان ها داشته باشد.
  • برگ ها بد شکل و حشرات سبز رنگی روی آن ها مشاهده می شود:
    گیاه را با سم حشره کش نفوذی طبق دستور سمپاشی کنید تا حشرات از بین بروند.
  • حشرات ریزی در اطراف گلدان ها در حال پروازند:
    گیاه را با سم حشره کش هر هفته سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند.
  • برگ ها کمرنگ شده و می ریزند:
    اگر در زمستان این علامت مشاهده گردد آبیاری بیش از اندازه بوده، اجازه دهید سطح خاک قبل از آبیاری خشک شود، سپس آبیاری کنید، در تابستان به آبیاری بیشتری نیاز دارد، ولی مواظب زهکش باشید.
  • برگ ها و غنچه ها قبل از باز شدن قهوه ای می شوند:
    هوا خیلی گرم و خشک است، گیاه را غبارپاشی کنید.
  • برگ ها چین و چروک دار و قهوه ای می شوند:
    خاک خیلی خشک و یا گیاه در معرض اشعه مستقیم آفتاب بوده است، شرایط را بازدید و اگر گیاه احتیاج به آبیاری دارد آن را به مدت ۱۵ دقیقه درون سطل پر از آب منتقل نموده سپس آن را خارج کنید، در صورت لزوم گیاه را به محلی با اشعه غیر مستقیم ببرید.
  • گل ها باز نمی شوند:
    نور کافی نیست، گیاه را به محل پرنورتری منتقل کنید.

برگ ها رنگ پریده و سطح زیرین آنها دارای تار عنکبوت است:
کنه قرمز ریز عامل آن است، با پارچه و یا اسفنج آغشته به سم کنه کش سطح زیرین برگ ها را تمیز کنید تا علائم از بین بروند، ایجاد رطوبت به خصوص رطوب دائمی و پایدار در کاهش آفت موثر است.

  • برگ ها سیاه می شوند: هوا سرد است، گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید، ممکن است این عارضه به علت استفاده از مواد براق کننده شیمیایی نیز باشد، از آنها استفاده نکنید.

قیم دایره ای:
گیاه یاس جزء گیاهان بالارونده بوده و قادر به ایستادن روی ساقه خود نیست، بر حسب اندازه گیاه قطعه ای مفتول یا سیم باریک تهیه کنید و به صورت دایره ای در آورید، قیم را درون خاک گلدان ها نموده و گیاه را به دور ان بپیچید و با نخ نرم به ملایمت گره بزنید.

گل های سفید و ستاره ای گروه گروه در زمستان ظاهر می شوند، هوای خشک باعث پژمردگی گل ها و برگ ها می گردد، غبارپاشی در اتاق هایی با حرارت مرکزی توصیه می شود.

 

منبع:

gardenia

joyusgarden

gardenersworld

About admin

Check Also

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای در منزل و روش تکثیر آن

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای اصلا کار سختی نیست! یه گل جذاب و دوست داشتنی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *